Enigma din Geoagiu

Catalin Manole
- Deși nu poți să spui cu exactitate ce este, felul în care arată te oprește în loc. Casă? Biserică? Turnul dărăpănat al unei cetăți? Răspunsul este la fel de neașteptat: Zidăria bizară din fața ta se numește "rotondă" și, în ciuda aco­perișului care i-a alunecat ca o pălărie, într-o parte, este cea mai veche biserică de pe teritoriul României, soră cu bise­rica ridicată de Împăratul Constantin la Sfântul Mor­mânt din Ierusalim -

E ascunsă pe o uliță dosnică, în spatele pri­măriei din Geoagiu. O construcție ve­che, roasă de timp, izolată dincolo de un gard de sârmă și, totuși, cu o înfățișare fascinantă. Rotundă și înaltă ca un turn de cetate, are ferestre în­guste și asi­metrice și un acoperiș din șindrilă, lăsat ușor într-o parte. O apa­riție cu totul aparte, care te seduce pe loc, nu prin solemnitate sau măreție, ci prin­tr-un șarm ire­zistibil, combinat cu mister. Iar imediat ce treci gardul de sârmă și te apropii de ea, îi simți vibrația și te surprinde lumina ciu­dată, ce plu­tește în jurul ei. Îi dau în­conjur o dată, de două ori, de trei ori. Ten­cuiala albă e căzută și scorojită și lasă la vedere cărămizile vechi, ro­mane, din care este făcută jumătatea de jos, apoi pietrele de râu, puse una peste alta, ce urcă până la acoperiș. Pietre brute, neșlefuite, diferite ca forme și ca mărimi, ajunse, parcă, din întâm­plare în zid. Unele sunt co­lo­rate, altele alburii, mari sau mici, ți­nându-se îm­preună de mână, în fața timpului.
În mod ciudat, despre această "ro­tondă", cum scrie pe un indicator, nu se știe mare lucru, deși în anumite ghiduri turistice apare notată ca "mo­nument unic în Transilvania", ba chiar ca "cea mai veche biserică de zid din România"! Informațiile sunt puține și contradictorii, iar oamenii care știu ceva exact despre acest mo­nument sunt și mai puțini. Dacă, într-adevăr, ai în față cea mai veche biserică din România, cum de este atât de puțin cunoscută? Care este istoria ei și de ce a rămas în uitare? De ce o învăluie nepăsarea și tăce­rea? Mi-am pus întrebările astea în rucsac, alături de reportofon, și am pornit în căutarea poveștii misterioa­sei Rotonde din Geoagiu.

Raza de soare și cavalerii teutoni

"Există o legendă legată de aceas­tă biserică, așa cum apare și în acest desen", îmi spune Marcel Bel­diman, unul dintre cei mai buni cu­noscători ai poveș­tilor din zonă, co­lecționar de hărți vechi și pasionat de istorie. În biroul său de la primăria din Geoagiu, îmi arată un desen de epocă, în care câțiva cavaleri stau în jurul unei mese, luminată de o rază venită prin feres­trele Rotondei. "Se spune că la întoarcerea din Țara Sfântă, Cavalerii Templieri ar fi tre­cut pe aici. În semn de recunoștință față de ospitali­tatea oamenilor din aceste părți ar fi construit această bisericuță. Clădirea are o fereastră rotundă pe o la­terală, și soarele ce intră pe acolo, într-o anumită zi a anului, trece prin fereastra opusă, ogivală, lumi­nând un loc de lângă biserică. Acolo ar fi ținut ei o întâlnire de taină și ar fi îngropat, la o adâncime de 33 de metri, o importantă comoară. Se mai spune că ziua trecerii razei prin cele două ferestre marchează, de fapt, și ziua sfântului al cărui hram îl poartă bise­rica. Din observațiile mele, lumina trece pe data de 11 mai, în jurul orei 17, prin ambele ferestre", spune domnul Mar­cel.
Merg din nou la Rotondă împreună cu el. În­tr-ade­văr, locul indicat în desen, unde cade o dată pe an lu­mina din ferestre, pare lăsat, ca și cum pământul s-a așezat mai bine, în timp, peste o groapă. Îmi arată, apoi, într-o laterală a clădirii, ceva ce nu observasem: o urmă în zidire, ce marchează o veche ușă, astăzi astu­pată. Se pare că a mai existat o prelungire a Ro­tondei, un trup întreg de biserică.
Plecăm din Geoagiu la Germisara, vechea așezare romană, aflată la câțiva kilometri distanță, în locul numit astăzi Dealul Urieșilor. Pământul e plin de cără­mizi și țigle romane, întocmai cu cele puse în zidul Rotondei. "Dacă biserica e atât de veche încât a fost construită pe timpul ocupației romane sau templierii au luat de aici materia primă, pentru construcția ei asta rămâne un mister. E același procedeu care a fost folosit și la construcția bise­ricii ortodoxe din Densuș. Dar poate că știu mai multe cei de la Biserica Re­formată, pentru că acum Rotonda se află în pro­prie­tatea lor", îmi mai spune domnul Marcel.

Altarul "misterios"

Friedrich Ștefan este cel mai bătrân dintre cei trei ultimi enoriași ai bisericii reformate: jumătate sas, jumătate maghiar. Binevoitor și amabil, mă invită într-un salon dominat de o ve­che pendulă îmbrăcată în por­țelan pictat. În timp ce răsfoim un album greu, cu vechi foto­grafii din Geoa­giu, îmi spune ce își amin­tește des­pre Ro­ton­dă: "De când mă știu, biserica a fost a noastră, a re­formaților. Când au venit co­­muniștii, au tras cu trac­toa­rele de castelul grofului Kun, care deținuse mo­șii mari aici. În cele din urmă, au trans­format Rotonda în locuință socială. Ultima dată a stat acolo câțiva ani o femeie din sat, Maria Jdira. A mu­rit, să­raca, aproape nebună, la azil. Des­pre cavaleri tem­plieri nu cu­nosc, dar am auzit că la biserica ortodoxă ar exista un clopot din Ro­tondă, salvat pe la 1918 de la topire. Pe el se spune că sunt, în­tr-ade­văr, marcați doi pelerini."
Preotul Pușcașu, fostul paroh al bisericii ortodo­xe din Geoagiu, se află astăzi la pen­sie. Cu calm, cân­tărindu-și bine cu­vintele, învelit de pacea blândă a unui adevărat pre­­ot de țară, îmi con­firmă existența clo­po­tu­lui:
"E adevărat că la noi există acest clopot. Din bătrâni se știe că el a fost găsit într-un depo­zit cu lemne al re­formaților, ascuns, și astfel salvat de la topire. Cât de veche este biserica... pen­tru asta, specialiștii ar trebui să se pro­nunțe. Este un fapt interesant însă... Rotonda are altarul îndreptat către răsărit, ca la bisericile ortodoxe, ceea ce nici reformații nu au și nici catolicii, de la care se spune că au preluat-o. Zo­na noastră a fost multă vreme sub stă­pânire ungurească".

Pelerinul de pe clopot

Deși pare tot mai mult o legendă, greu de transformat în realitate, Roton­da de la Geoagiu mă ține, însă, sub farme­cul ei. Înfățișarea atât de aparte nu te lasă, efectiv, să o uiți. La urma urmei, ce contează a cui a fost? Este un mo­nument aflat pe teritoriul României, ce trebuie repus în valoare. Dar are, oare, valoare, cu adevărat? Decid să-mi con­tinuu investigațiile și plec la Cluj, orașul marilor universități și arhive, care dau ora exactă a istoriei Transilvaniei...
Bat orașul la pas, căutând strada Constanța, unde s-au mutat, de curând, arhivele Eparhiei Reformate din Ardeal. Templierii, nebuna Maria Jdira, bătrânul Friedrich și pendula din porțelan pictat, părintele Pușcașu, îmbrăcat în rasa lui neagră, toate mi se învălmășesc în min­te, toate cer răspuns și peste ele răsună mereu întrebarea: Este aceasta cea mai veche biserică din România? Dacă ar fi adevărat, de ce reformații au acceptat așa de greu montarea celor două pa­nouri turistice, care să te îndrume către Rotondă? Ce au de ascuns? E cel puțin ciudat cum istoria și oamenii au vrut, parcă, să țină această bisericuță departe de ochii cu­rioșilor.
În cele din urmă, am găsit clădirea cu arhivele re­formaților și am avut norocul să stau de vorbă chiar cu directorul lor, domnul Șipoș Gabor. M-a primit într-un birou micuț, plin până la tavan cu cărți groase și vechi, îmbrăcate în piele roasă de timp. Peste tot sunt tean­curi de hrisoave misterioase și prăfuite, pe care se văd litere într-o caligrafie pierdută. Miroase a hârtie veche, și parcă am ajuns în laboratorul unui alchimist ce cau­tă secrete ascunse în scrieri antice.
Domnul Șipoș își notează conștiincios întrebările mele și nu se grăbește să răspundă: exactitatea e mai importantă. După câteva zile, în care a răscolit arhi­vele, ne reîntâlnim și, la fel de conștiincios, îmi arată o foaie pe care și-a notat ceea ce a găsit în "memoria" bisericii reformate, păstrată cu gri­jă în foile îngăl­benite de timp:
"Cea mai veche notă despre Rotondă o avem de la 1404. Atunci biserica apare ca făcând parte din Possessio Regalis Gyod, în comitat de Hunyad. Așa­­­dar, era parte din domeniul regal, Gyod fiind vechiul nume pentru Geoagiu. Dar cred că această datare nu este cea mai veche. Ar trebui să vor­biți cu ar­heologul Gheorghe Petrov, cel care a stu­diat îndeaproape pro­ble­ma. Ceva interesant am găsit și legat de acel clo­pot. Benko Eleck a studiat toate clopotele și cristel­ni­țele medievale din Transil­vania și a scris o carte des­pre asta. Acolo el vorbește și des­pre clopotul din Geoa­giu, pe care a identificat două simboluri: un pe­le­rin cu coif episcopal, care este sim­bolul pelerinilor de la Maastricht, și două chei încru­cișate, simbolul pe­le­rinilor de la Roma. Pe clo­pot mai apar și câteva cruci malteze și câteva litere a căror explicație s-a pierdut. Dânsul nu spune dacă sim­bo­lurile pelerinilor sunt prezente pentru că cei care au făcut donația clopotului au călătorit în acele locuri, sau dacă cine­va de acolo l-a donat. Și nu spu­ne nimic nici despre o posibilă legătură cu tem­plierii."
Înapoi, pe străzile Clujului. Mașini în viteză, oa­meni grăbiți, vorbind la telefoanele mobile din mers, sirene de ambulanțe făcându-și cu greu drum prin blo­caje, troleibuze încărcate, verde - pietonii traversează, un domn cerșește cu un iepure în brațe, cafenele pline, cu geamuri mari către bulevard. În mod ciudat, gândul îmi zboară la Rotonda albă de la Geoagiu, care-și împarte singurătatea cu un stâlp dezafectat de electri­citate, uitat, și el, în apropiere. Poate cea mai veche biserică din România, făcută din pietre și rugăciuni.

Glasul mormintelor

Arheologul Gheorghe Petrov scoate din mapa sa mai multe plicuri cu fotografii, aranjate pe ani. Unsprezece plicuri, pentru cei unsprezece ani în care a făcut săpături arheologice sistematice la Rotonda din Geoagiu. Schelete dezgropate, cranii, oseminte. Fără să știe, Maria Jdira, ultima locatară a Rotondei, trans­formată în locuință socială de comuniști, a dormit ani de zile pe 46 de morminte, majoritatea ale unor copii îngropați în interiorul Rotondei. Nu e de mirare că a ajuns la azil, aproape nebună! Arheologul Gheor­ghe Petrov a săpat în inte­rio­rul Rotondei și în preaj­ma ei mai bine de zece ani, din 1993 până în 2004. Să­pă­turile arheo­lo­gice au scos la iveală peste 200 de morminte. "Am lu­crat în condiții destul de dificile, pentru că în acei ani, statul nu își per­mi­tea să finanțeze ase­me­nea cercetări. Mer­­geam în fiecare vară cu câțiva voluntari și m-a sprijinit cu cazare Bi­serica Re­formată. De­și astăzi în jurul Rotondei pare că este doar o curte a aces­tei biserici, dedesubt se află, de fapt, un mare ci­mitir. Din păcate, eu nu am reușit să îl cercetez în în­tregime, dar bănuiesc că el se întinde și pe sub actua­lul drum al comunei și pe sub casele din apropiere."
Dar cea mai importantă descoperire a lui Gheor­ghe Petrov este un mormânt datat din perioada rege­lui maghiar Ladislau I, care a domnit între anii 1077-1095. Această descoperire a făcut ca, arheologic vorbind, Rotonda să devină într-adevăr cea mai veche biserică din România! Or fi trecut și templierii pe acolo, dar mult mai târziu, ordinul Cavalerilor Tem­plieri fiind înființat în 1137.
"Ceea ce am studiat cu atenție a fost să văd dacă fundația bisericii intersectează sau se suprapune pes­te vreun mormânt. Asta ar fi însemnat că biserica a fost construită ulterior cimitirului. Însă nu am găsit niciun mormânt sub fundație. Sigur, biserica poate să fie mai veche decât anul 1077, dar deocamdată discutăm pe ceea ce avem concret. E interesant că în interior am găsit înmormântată, chiar în fața altaru­lui, o femeie cu un prunc în brațe. E posibil să fi fost o femeie importantă din aristocrația locală de atunci, dacă i s-a acordat o astfel de onoare", îmi mai spune cele­brul arheolog, cunoscut astăzi mai ales pentru cercetarea mor­mintelor martirilor din închi­sorile comuniste.
Mai rămâne un singur mis­ter nedezlegat: de ce Rotonda are altarul către răsărit? Gheor­ghe Petrov, pe baza celor desco­perite, are o teorie: "Cel mai pro­babil, biserica a fost făcută în acea perioadă de către catolici. Chiar dacă se afla într-un sat aproape de Mun­ții Apuseni, pe ordine ierarhică, catolicismul e posibil să fi ajuns în Geoagiu în cei câțiva ani de la Marea Schismă. Iar catolicii au această regulă, ca în condițiile în care locul nu permite con­strucția cu al­ta­rul către apus, ea poate fi făcută și cu altarul către răsărit."
Autoritatea domnului Petrov m-a făcut să iau act de această teorie, dar nu să o și accept. Rotonda de la Geoagiu are atâta spațiu de jur împrejur, încât putea să-și facă fereastra altarului către orice punct cardinal. Atunci, de ce a fost orientată spre răsărit?

O biserică a creștinilor, pur și simplu!

Pe holuri miroase a mir, ici-colo pereții au prinși câte o iconiță pe ei, toată lumea se salută cu Doamne-ajută! și vorbește în șoaptă. Sunt la Episcopia Devei și salut și eu cu Doamne-ajută! când mă primește pă­rintele Florin Dobrei. Deși e foarte tânăr, a absolvit și istoria, și teologia, și are o uriașă lucrare de docto­rat, despre absolut toate bisericile ortodoxe din jude­țul Hunedoara. Rotonda fiind în proprietatea Bisericii Reformate, nu a fost inclusă în studiul său, însă știe că este o biserică foarte veche. Pare surprins când îi spun de cercetarea arheologului Petrov și de anul 1077, care o face mai veche chiar și decât biserica de la Densuș.
"Rotonda poate să fie cea mai veche biserică din România, însă nu a fost prima sau singura înălțată atunci. Deși datele referitoare la existența unor bi­serici din primul mileniu lipsesc în România, anumiți cercetători admit, totuși, posibilitatea exis­tenței unor astfel de monumente de zid, anume, prede­cesoarele ctitoriilor medievale actuale. De exem­plu, analizându-se frescele bisericii din Criscior, Hune­doara, s-a ajuns la concluzia că scenele redate preiau, prin continuitate directă, modele anterioare anului 1000. Așadar, considerăm că biserici au existat pe teritoriul României și îna­inte de anul 1000. Biserica din Densuș, pe care o considerăm cea mai veche, constituie un caz apar­te, teza transformării unui mausoleu sau a unui templu închinat zeului Marte într-o basilică paleocreștină există și trebuie să ținem cont de ea, chiar dacă generează încă multe con­troverse. Oricum, Densuș rămâne biserica în care s-a slujit 900 de ani fără întrerupere", spune părintele Do­brei. Îl întreb și pe el despre altarul orientat către răsărit, al Rotondei de la Geoagiu. Nu îl iau deloc prin surprindere! Răspunsul îi este la îndemână: "Așa cum spune profesorul Mircea Păcurariu, în «Istoria Bisericilor Româ­nești», începând cu anul 940, a fost o perioadă de trecere a maghiarilor la ortodoxie. Asta se vede și în liturghiile ținute astăzi de ei în România sau în Ungaria, în care se mai păs­trea­ză foarte multe elemente or­to­doxe, chiar și în bisericile ca­to­lice. Dacă bise­rica Roton­dă a aparținut dintot­deauna comuni­tății maghiare, trecerea lor la orto­doxie, în acea perioadă, poa­te să fie o explicație. Altfel, dacă biserica este mai veche de atât, ea a aparținut creștinilor, pur și simplu, pe vremea când nu existau diviziuni. Marea Schis­mă nu avusese loc și, cu toții, aparțineam unei singure biserici, cea Apostolică."

Epilog

Poate că asta e misiunea Rotondei de la Geoagiu, mi-am spus, la capătul drumețiilor mele. Uitată, deși este, poate, cea mai veche biserică din România, ig­no­rată, deși frumusețea ei misterioasă te oprește în drum, Rotonda a rezistat o mie de ani, ca să ne amin­tească, de dincolo de gardul de sârmă, că toți creștinii au aparținut unei singure biserici. Că toți cei ce cre­deau în Iisus erau frați și nu se risipiseră. O mărturie cu atât mai importantă, cu cât Euro­pa zilelor noastre se clatină și ar avea nevoie de o întoarcere la unitatea de altădată a credinței. Întreaga poveste a Rotondei din Geoagiu se pierde în întunecatul Ev Mediu. Nu seamănă cu nicio altă biserică din România și, pro­babil, nu vom ști niciodată cine și de ce a construit-o. Va rămâne frumoasă, în ciudățenia ei învăluită în mis­ter, acolo, la poalele Apusenilor, amintind, poate, de prima biserică, tot rotondă, ridicată de Împăratul Constantin, la Sfântul Mormânt din Ierusalim.