Pe urmele Sfântului Nicodim
Mânăstirea e micuţă, ai putea să o ţii în palmele făcute căuş. Pare făcută din cocă, frământată cu mâinile şi bătută cu palma pe zidurile vechi de sute de ani. Dar imediat ce pătrunzi în biserică, rămâi uimit. Patinată uşor, de lumina delicată strecurată prin ferestrele înguste, ţi se dezvăluie în faţă o comoară, una dintre cele mai frumoase fresce din Ţara Românească. Catapeteasma de piatră, cu vrejurile ei de un roşu stins, cu sfinţii blânzi şi cuminţi ca nişte copii, e o fereastră spre grădina raiului, de care ne e dor tuturor şi spre care tânjim întreaga viaţă.
Minunea aceasta de piatră şi culoare, îmbălsămată în miresme şi umbre, a fost ridicată la sfârşitul secolului al XVII-lea de Lupu Buliga, un căpitan al lui Matei Basarab. Dar rădăcinile ei sunt mai vechi şi coboară prin timp până la Nicodim de la Tismana, acel sfânt vlah născut la sud de Dunăre, care a venit în Ţara Românească de la Muntele Athos mistuit de o vedenie care-i cerea să ctitorească, în părţile noastre, o mânăstire lângă un şuvoi de ape. A ales sălbăticiile Mehedinţiului. A zidit mai întâi Vodiţa, iar apoi s-a îndreptat spre Topolniţa şi, în cele din urmă, s-a aşezat la Tismana, unde a şi trecut la Domnul.
S-au scurs aproape şapte veacuri de la ctitoriile sale, dar credinţa însămânţată în sufletul mehedinţenilor rodeşte, bogat, şi azi. Ca să înţelegem legătura aceasta dintre Sfântul Nicodim şi oltenii din Mehedinţi, l-am luat drept sfetnic pe părintele Pavel Nicolăescu, stareţul Mânăstirii Topolniţa, vieţuitor aici de aproape treizeci de ani. Un călugăr blând, cu faţa luminoasă şi barba argintată, care le-a înţeles mehedinţenilor tainiţele inimilor.
Părintele PAVEL NICOLĂESCU,
stareţul Mânăstirii Topolniţa
"Am vieţuit cu nişte duhovnici, pe care aş îndrăzni să-i numesc sfinţi"
- Părinte Pavel, înainte de toate, aş vrea să vă întreb ce v-a chemat către viaţa de mânăstire.
- Nu mai ştiu când am intrat în biserică pentru prima dată, adus de mama şi de tata. Mă ştiu de mic aici, Topolniţa este, cum se zice, mânăstirea mea de suflet, nu mi-aş dori o alta. Ce-i drept, am avut şi un "promotor" în familie, pe părintele Nicodim, fratele meu mai mare, care e acum Episcopul Severinului. El a fugit de acasă la mânăstire, fără voia părinţilor, iar mie mama îmi spunea uneori să mai trec pe la el, poate că-l întorc cumva din drumul său. Sigur că nu aveam cum să-l întorc, eram mai mic şi, până la urmă, în loc să îl întorc pe el în lume, l-am urmat eu la mânăstire. Am avut şi un mare avantaj pentru că veneam aici, la mânăstire la Topolniţa, încă din anii adolescenţei, să mă şi spovedesc. Am avut parte de o binecuvântare pe care, poate, mulţi tineri nu o au: să stau de vorbă cu nişte părinţi buni, duhovniceşti, chiar sfinţi aş îndrăzni să îi numesc. L-aş pomeni pe părintele Graţian Rădac, care a fost stareţ aici, la Topolniţa, timp de 47 de ani, până în 1990, într-o perioadă foarte vitregă. A fost un călugăr foarte hotărât. Nu a părăsit acest loc şi a ţinut uşa bisericii deschisă, chiar în toată perioada comunistă, avându-l alături pe un alt părinte din Gornenţiul Mehedinţiului, care a venit în 1944 şi a vieţuit aici, la Topolniţa, până în 1996, când a trecut la Domnul, la 91 de ani. Ei, şi ajungând în apropiere de aceşti părinţi, nu puteai să nu faci o deplină ascultare. Nicicare dintre ei nu mi-a zis niciodată să vin la mânăstire. Alegerea a fost a mea. Iar când m-a văzut hotărât duhovnicul meu, părintele Vichentie, a zis să vin şi să rămân aici, cu fratele meu, Nicodim, să fim măcar doi, să ducem mai departe ascultarea la Mânăstirea Topolniţei. Asta s-a întâmplat în anul 1987 şi, cu mila lui Dumnezeu, din 1992, sunt stareţ la mânăstire. Am aproape 30 de ani de vieţuire în Topolniţa, care au trecut parcă mult prea repede, şi cu fapte, din partea mea, parcă prea puţine. Dar sunt tare bucuros că am venit şi m-am călugărit aici, căci mânăstirea aceasta mi-a fost tare dragă încă din copilărie. Deşi am fost şi în alte părţi, chiar şi în Muntele Athos, n-am simţit nicio lipsă în a trăi duhovniceşte aici, în liniştea pe care, mulţumim lui Dumnezeu, încă o posedă mânăstirea noastră. La noi nu este nici abundenţă de pelerinaje, nici de turism; suntem o mână de călugări, doar cinci vieţuitori, poate prea puţini la câte nevoi sunt în mânăstire, dar Îi mulţumim lui Dumnezeu pentru toate şi Îi dăm slavă că ne-a primit şi ne-a rânduit să ne ducem viaţa aici, la Topolniţa.
"Eu cred că Sfântul Nicodim a venit aici atras de neamul românesc din care făcea parte"
- Potrivit tradiţiei ortodoxe, Mânăstirea Topolniţa a fost ctitorită iniţial chiar de Sfântul Nicodim de la Tismana, cel care a ridicat şi prima mânăstire din Ţara Românească, nu departe de aici, la Vodiţa. Era călugăr în Athos. Ce credeţi că l-a adus în părţile noastre?
- Eu cred că el a venit aici atras de neamul românesc, din care se crede că făcea parte, potrivit unor surse istorice care îl dau drept nepot, după mamă, al domnitorului Basarab I. Fiind macedo-român, probabil că ne cunoştea foarte bine şi limba. De aceea a iubit acest pământ, mai mult decât alte locuri, şi a ales să se desăvârşească aici, ctitorind mai multe mânăstiri, pe care le-a organizat după modelul athonit. Înainte de venirea sa în Ţara Românească, monahii noştri trăiau mai mult în singurătate, ca sihaştri, fapt care e reflectat de mai multe toponime de pe la noi, precum Nucii Călugărilor, Lunca lui Matei, Duhovna, Călugăra... Sunt zone apropiate pe râul Topolniţa sau pe pârâiaşele care se scurg în acest podiş al Mehedinţiului, care mărturisesc despre pustnicii care trăiau, încă din vechime, pe aceste meleaguri. Aşadar, nu putem spune că sfântul a întemeiat viaţa monahală de la noi, dar e cert că i-a dat o altă formă de organizare. Iar duhul său este prezent şi astăzi, în toate ctitoriile sale - şi la Vodiţa, şi la Coşuştea Crivelnic, şi la Tismana, şi aici la noi, la Topolniţa.
Eu, când am fost în Muntele Athos, m-am simţit ca acasă, deşi la noi nu este o zonă atât de muntoasă ca acolo, în Grecia, dar văile adânci ale Topolniţei, ale Vodiţei, ale Tismanei creează pitorescul athonit. Sfântul Nicodim nu a ales pentru ctitorirea lăcaşurilor sale locuri largi, la câmpie, ci a ridicat bisericile la fel ca în Muntele Athos, între văi şi dealuri, care le înconjoară şi ne fac astfel să privim mai mult în sus, pe verticală, către cer şi Dumnezeu. Mânăstirile sale nu sunt prea departe de localităţi, dar prin configuraţia reliefului sunt ocrotite şi liniştite. Nu sunt lăcaşuri de atracţie turistică, de mare pelerinaj, sunt aşezări centrate mai mult pe rugăciunea intimă, pe care poţi să o înalţi liniştit către Dumnezeu. Iar noi, monahii care trăim în ele, suntem fericiţi că avem această linişte exterioară - ne rămâne să ne-o cultivăm şi pe cea interioară, iar aici avem un model desăvârşit în Sfântul Nicodim.
- În afară de ctitoriile sale, credeţi că Sfântul Nicodim a lăsat şi o urmă spirituală? Le-a marcat oamenilor din Mehedinţi credinţa?
- Eu cred că da, mai ales în satele de munte. Chiar dacă nu peste tot sunt călugări, dar existenţa acestor mânăstiri ale Sfântului Nicodim cred că i-a făcut pe ţărani mai duhovniceşti. Sfântul Nicodim a lăsat o dâră în credinţa mehedinţenilor. Ea se simte până în ziua de azi. Se observă aceasta la oamenii dinspre deal şi munte, care, deşi sunt la o palmă de loc de cei de la câmpie, sunt parcă mai apropiaţi de Dumnezeu. Noi avem mânăstirea între două sate ale unei singure parohii: Schitu de Sus şi Baloteşti. Iar oamenii din aceste două sate sunt diferiţi, deşi sunt foarte aproape unii de ceilalţi. Cei de pe deal, deşi mai trudiţi, au o stare de mulţumire sufletească, sunt doritori de slujbe, merg kilometri întregi pe jos, ca să ajungă la biserică; ceilalţi, care au satul mai la vale, parcă sunt mai cuprinşi de comoditate, puţin în urma celorlalţi, în cele duhovniceşti.
Mai mult decât atât: se păstrează în zona noastră - şi noi credem că de la Sfântul Nicodim încoace - o aşa-numită zi de rugăciune. În zona noastră i se zice "nedeie", şi se face fie la ziua hramului bisericii, fie într-o zi de vineri în cursul anului. Nedeia de vineri e numită în satele noastre "Ciumarca", un nume care vine de la izbăvirea de ciumă. Obiceiul este ca să se facă slujbă la biserică sau la intrarea în sat, iar oamenii să dea de pomană şi să îi servească pe toţi trecătorii, ca Dumnezeu să aibă milă şi să-i izbăvească de boala ciumei. Sunt cunoscute aceste zile de Ciumarcă în toate satele de sub munte, pe podişul Mehedinţiului, de la Dunăre şi până către Gorj. Se crede că obiceiul ar fi fost aşezat de Sfântul Nicodim pentru izbăviri de boli, în special de ciumă. El nu se întâlneşte la câmpie.
"A da apă de pomană este o tradiţie foarte frumoasă, care îşi are esenţa în Evanghelie"
- Părinte stareţ, în drumurile noastre prin ţinuturile Olteniei, am observat o păstrare extraordinar de puternică a tradiţiilor legate de înmormântare, de cultul morţilor. Există nişte ritualuri absolut extraordinare, ce par moştenite direct de la daci. Cum vi se pare că stau alături credinţa creştină şi aceste ritualuri?
- Poate sunt, într-adevăr, cum spuneţi dumneavoastră, şi reminiscenţe ale tradiţiilor dacice, dar eu nu ştiu prea multe despre ele. Cântecul zorilor poate că este dacic. Mai este aşa-zisa slobozire a apei, la împlinirea a 40 de zile de la deces, un ritual care nu prea e ortodox: se scotea apa din fântână, iar apoi se dădeau nu ştiu câte căni în afara fântânii şi se punea o lumânare pe o covată care plutea apoi pe apă. Tradiţiile acestea nu sunt însă nici diavoleşti, iar unele dintre ele îşi au esenţa în Sfânta Evanghelie. Aşa este datul apei de pomană, spre odihna sufletului mortului, obicei care se practică încă în toate satele de munte de la noi. Chiar Mântuitorul ne spune la un moment dat: "Cel ce va da de băut unuia dintre aceştia mici numai un pahar cu apă rece, în nume de ucenic, adevărat grăiesc vouă: nu va pierde plata sa."(Matei X, 42). Asta este o tradiţie foarte frumoasă în satele noastre din ziua de azi. Chiar şi acum, în zona satului Schitul de Sus, sunt câteva izvoare la suprafaţă şi ţăranii merg încă cu cobiliţa în spate şi aduc apă în casa lor, de la câteva sute de metri depărtare. În condiţiile acestea, a-i căra apă cuiva, ca pomană pentru mort, mai ales dacă omul este neputincios, în vârstă sau lipsit de copii, este o binefacere şi se vede în asta o dragoste creştinească, după sfatul Evangheliei. Cine o face este fericit!
La noi în mânăstire, aveam un părinte, Vichentie Popescu, care atunci când primea de la oamenii care aveau decedaţi în familie un pomelnic pentru 40 de liturghii, împlinea acest ritual. Pentru odihna sufletului celor adormiţi căra el însuşi, de la fântână, care e undeva la 200 de metri mai jos de biserică, o găletuţă sau două de apă, deşi avea mână tremurândă, pentru că suferise un accident vascular, din care a rămas cu sechele. Nu voia să dea nimănui această nevoinţă, iar de-a lungul acelor paşi pe care-i făcea de la fântână până la bucătăria mânăstirii, mai punea găletuţa jos şi scotea din buzunar pomelnicul şi îi pomenea pe cei adormiţi.
- Totuşi, cum se explică acest cult aşa de puternic al morţilor în zona asta? El se ţine şi în alte zone din ţară, dar nicăieri ca aici...
- Eu cred că explicaţia este în dragostea ce o purtăm celor plecaţi, fie că ne sunt părinţi, fraţi sau bunici. Cum spune Sfântul Apostol Pavel: Fraţilor, despre cei ce au adormit nu voiesc să fiţi în neştiinţă, ca să nu vă întristaţi ca ceilalţi, care nu au nădejde (I, Tesaloniceni 4, 13). Noi ştim că sufletul există. Mulţi dintre noi se exprimă greşit, uneori chiar dintre oamenii de ştiinţă, oameni cultivaţi, spunând despre cei decedaţi că "au trecut în nefiinţă". Noi nu trecem în nefiinţă! Cu sufletul suntem vii, mergem către Împărăţia lui Dumnezeu, cum ne spune Hristos, la loc mai fericit sau mai puţin fericit, după faptele noastre. Această legătură cu cei dragi ai noştri nu se termină la mormânt - l-am îngropat şi gata! Eu nu pot, atunci când slujesc la liturghie, să nu îmi pomenesc mama sau bunicii. E ceva pe conştiinţa mea dacă nu aş face această pomenire. Cât de grăbit aş fi la proscomidie, niciodată nu pot să sar lucrul acesta, şi cred că la fel simt toţi creştinii: nu poate să treacă o sărbătoare mare, să nu se gândească la tata, la mama, la copii, la cei decedaţi. Vedem în zori de zi femeile că merg la tămâiat la mormânt. Este în firescul lucrurilor, este ceva normal, nu este exagerat. Suntem fericiţi că aparţinem acestui neam care îşi cinsteşte morţii, eroii şi sfinţii, pentru că avem convingerea că toţi cei care au plecat şi s-au mântuit sunt într-o legătură cu noi şi se roagă lui Dumnezeu pentru noi. Eu sunt sigur că stareţul care m-a primit în mânăstire, părinţii care s-au nevoit în ea se roagă pentru noi... Noi simţim asta şi ne-o spun şi alţii, care vin din afară: "Ce duh de rugăciune e în sfânta biserică!" Este duhul părinţilor care s-au nevoit aici de atâţia şi atâţia ani! Dacă ei nu ne părăsesc, suntem obligaţi ca nici noi să nu-i uităm şi să îi avem în cultul nostru, în rugăciunile noastre şi în tot ceea ce facem noi, chiar şi în pomenirea cu un pahar de apă, luat de la fântână şi dat în numele lor. Se pot face şi multe alte lucruri bune în semn de milostivire şi pomană pentru cei decedaţi, prin care, totodată, să îi întrajutorăm şi pe cei lipsiţi, cu care convieţuim. Biserica la asta ne îndeamnă: să dăm, aşa cum ne învaţă şi Hristos, la cei care nu ne dau înapoi. Pentru că dacă noi dăm cu împrumut, ce lucru mare facem? - că şi păgânii fac acelaşi lucru. Sau dacă dăm milostenie celor care ne-o întorc înapoi, ce lucru mare am făcut? Biserica ne îndeamnă să dăm celor care nu au, celor care sunt mai lipsiţi, familiilor cu mai mulţi copii, sau la bătrânii care sunt părăsiţi de copii, în momentele grele ale vieţii lor.
Dacă cultul morţilor este dezvoltat, să fim bucuroşi, dar să fie nuanţat după Sfânta Evanghelie, după învăţătura pe care Fiul lui Dumnezeu ne-a adus-o nouă pe pământ. Mai sunt şi reminiscenţe păgâne, dar eu cred că se pot îndrepta, încet-încet. Poate că ele arată că, înaintea venirii lui Hristos, credinţa dacilor, care credeau în Zamolxe, avea în ea o imagine a Dumnezeului cel adevărat.
"Să Îl căutăm pe Dumnezeu, până nu este prea târziu"
- Credeţi că oamenii se mai pot sprijini pe credinţă în ziua de azi, părinte? Mai au nevoie de puterea bisericii?
- Mai ales când au nevoi, necazuri, lipsuri, boli, suferinţe - atunci biserica este speranţa ultimă şi vin la ea cu toată tăria credinţei lor. Sunt sigur că, chiar dacă nu-şi manifestă credinţa tot timpul, românii cred în Dumnezeu. Deşi de multe ori mai neglijăm biserica sau suntem atraşi de alte micimi ale veacului de acum, la vreme de restrişte, noi ne întoarcem cu adevărat către Dumnezeu. Am observat aceasta în viaţa oamenilor din lume, pentru că se întâmplă de multe ori să fim chemaţi la patul lor de suferinţă, în ultimele clipe ale vieţii, sau să împărtăşim bătrânii bolnavi. În momentele acelea ultime, ei sunt eliberaţi de lumesc şi-L caută pe Dumnezeu cu adevărat. Îmi spunea odată o femeie bolnavă şi bătrână, aflată în ultima fază a vieţii sale, că ar fi lăsat orice ca să-i slujească lui Dumnezeu, şi îi părea rău că nu a început mai demult să Îl caute. Deci, să Îl căutăm pe Dumnezeu, până nu este prea târziu... Sigur, poate că Hristos ne dă mântuirea, ca şi tâlharului de pe cruce, în ultima clipă a vieţii, dacă ne întoarcem cu adevărat şi ne spovedim. Dar, ne spune Evanghelia, "să strângem comoară în cer", adică să lucrăm fapta cea bună, care înnobilează credinţa noastră, încă de când suntem în putere, să nu lăsăm pentru ultima clipă. Căci fără fapte, credinţa este adormită, e nelucrătoare, nu ne mântuieşte.
- Părinte stareţ, credeţi că există bucurie adevărată, şi dacă există, cum putem s-o găsim?
- Aş zice că, în primul şi în primul rând, bucuria noastră adevărată e în Dumnezeu, în sfinţii Lui, în Maica Domnului. În acatistul Maicii Domnului sau în acatistele celorlalţi sfinţi spune mereu: "Bucură-te!", care este un cuvânt dumnezeiesc. L-a spus Iisus Hristos când a fost descoperit, după Învierea Sa din morţi, de către femeile mironosiţe, cărora le-a zis chiar aşa: "Bucuraţi-vă!" Când a intrat la apostoli, prin uşile încuiate, le-a dat şi bucuria aceasta sfântă. Eu, unul, în afară de Dumnezeu, nu prea am găsit bucurie. Dacă noi credem că Hristos a înviat, că este Fiul lui Dumnezeu, că El ne mântuieşte, inima noastră trebuie să fie inundată de bucurie sfântă. Alte bucurii care nu îşi au sâmburele, germenele lor, în legătura noastră cu Dumnezeu, sunt de moment şi trec. Dar când Îl avem pe Hristos în noi, atunci viaţa noastră devine mulţumitoare, chiar dacă avem şi greutăţi.
Aţi văzut că şi la vreme de război, oamenii credincioşi au răzbit prin greutăţi. Amintiţi-vă ce au cântat bizantinii pe zidurile Constantinopolului, în 7 august 626, când au fost asediaţi de armatele unite ale persanilor şi avarilor, iar propria lor armată era plecată departe, în Orient, cu împăratul Heraclie: imnul Acatist al Maicii Domnului, în care cuvântul "bucură-te" e spus la fiecare propoziţie. Cântau despre bucurie, la vreme de grea încercare! Şi au biruit!Mai mare biruinţă nu este decât să învingi păcatul, greutăţile vieţii; când le-ai învins, atunci te inundă şi bucuria, dar bucuria care este emanată din Dumnezeu. Când socotim că facem noi ceea ce facem, că realizăm ce realizăm cu puterile noastre, avem o bucurie care e de moment şi care se şterge imediat, poate chiar în momentul acela. Nu e o fericire durabilă. Fericirile lui Hristos emană bucurie, nu sunt ajutate nici de bogăţii, nici de alte lucruri ale vieţii de zi cu zi. Să urmărim fericirile din Sfânta Evanghelie. Ea este cartea vieţii noastre, cartea veşniciei lui Dumnezeu, cartea bucuriei noastre.
Foto: Claudiu Târziu