Mărie Hotea, poreclită "Vodoaie", socăciţa din Breb, a ţinut cu grijă, în căuşul mâinilor ei, vreme de mai bine de jumătate de veac, toate rânduielile oamenilor din satul ei de pe valea Cosăului, la poalele muntelui Gutâi. Toate mesele rituale, de naştere, nuntă şi îngropăciune, ea le-a pregătit. Fiecare colăcuţ făcut de mâinile ei a fost împărţit spre binele caselor brebenilor, spre buna venire a unui prunc în lume, ori spre bun-rămasul unui suflet suit la cer. Şi, de bună seamă că atunci când Vodoaie deschide uşa "blodărului" în care coace colacii şi prescurile, mirozna lor dulce, de grâu curat, urca până la Cer. Prinţul Charles însuşi, moştenitorul coroanei britanice şi iubitor al civilizaţiei ţărăneşti tradiţionale din România, a mâncat din mâinile Vodoaiei. Şi bine i-a picat! Stând mărturie pentru aceasta mai multele scrisori de mulţumire pe care i le-a trimis găzdoaiei sale. Şi cu glasul i-a ţinut Vodoaia pe brebenii ei, căci a horit ca nimeni alta, horea vieţii fiecărui om cunoscut din satul său. Şi a ţesut pânză, şi a cusut cămeşi, şi a brodat cheutori, şi a înnodat ciupi, şi a împletit ciorapi pentru tot satul. Când vorbeşte în graiul său domol şi cântat, cuvintele curg ca nişte mărgăritare şi e-o încântare să le asculţi, să te-mpărtăşeşti de înţelesul lor, plin de taine străvechi, de la facerea lumii. Dar să aflăm poveştile: înşiră-te, mărgărite!
Socăciţă la petreciuri
"Hotea Mărie îs în acte. Dar de Mărie Vodoaie mă ştie toată lumea. Omu' meu, când o fo' ficior, o fo mai «strolibatic», aşe, mai mândru, şi-o jucat numa-n faţă la dănţăuşi, şi-un vecin d-acolo o zâs cătră el: «Da' ce te ţii aşe mândru, măi Vodă?» Şi aşe i-o rămas porecla: «Vodă». Şi-apăi, când m-am măritat cu el, am fost Măria "a lu' Vodă", sau "Vodoaie", şi fecioru nost o fo Ion "a lu Vodă", şi nepoata "Andreea lu Vodă", iar pruncii mici pe uliţă nu-mi zic, "hăi, Mărie", "hăi, mătuşă", ci numai "Vodoaie". Şi prinţu' Charles când mi-o scris carte, o scris pă ie "Mărie a lu' Vodă". Când m-am măritat cu Vodă, bărbatu meu, de douăzeci de ai (ani) am fo. Şi omu meu îi mai bătrân ca mine cu patru ai. Are amu 84. Avem bugăt de ai trăiţi împreună, şi am făcut doi prunci, Ion şi Ileană, şi de la ei avem doi nepoţi: Andreucă şi Ionuţ!
No, şi draga me, mama o fo socăciţă mare aci-n sat. Şi de la ea am învăţat a face tăte rânduielile, ori de nuntă, ori de îngropăciune, ori de ce se cade. Ca şi căţelul, numai după ea m-am ţinut şi numai lângă ie am stat, şi toate rânduielile le-am învăţat. Şi-mi loam criion şi hârtie, şi scriam după ea rânduiala, câţi colaci, ori colacul la mireasă cum îi, şi m-apucam a face. Şi după ce o murită mama, n-o mai fo cine face, şi-apăi popa Antal cel bătrân mi-o spus: «Aiesta lucru îl ave tu a-l face de amu înainte, în locul mâne-ta!» Şi-am început a coace în cuptior, că atuncea nu s-o făcut la brutărie, şi făceam câte trii sute de colăcei (pupi), şi pomene (colaci mai mari), şi părăstase (ca nişte pite mari), şi prescură, cu cruce-n mijloc, la care trebă să am anume pecetar. Că nu-i bine să facă fiecine prescură. Io am fost la Rohia şi m-o dezlegat Iustinian bătrânu', şi-am făcut apoi prescuri şi la beserică, şi la petrecanii (înmormântări), ori când o trebuit. Am fo mare socăciţă, şi la nunţi, şi la botezuri, şi la clăci, şi la tot feliul de petreciuri."
Horind pe drum
"Cum or fost nunţile înainte? N-or fo ca amu! Înainte, făceam cozonac şi pancove şi plăcintă. Nu se făceau prăjituri, ca acu. Făceam plăcintă creaţă, cu brânză. Aveau oamenii bărbânţi de se ţine brânza, şi într-acele puneam plăcinta făcută cu o zi înainte de nuntă, apoi în ziua nunţii o ungeam cu urdă, ori puneam pe ie o dărabă de carne de porc prăjită şi o puneam în blide. Şi mai făceam şi brozbuţe (sărmăluţe). Şi zamă de găină, ori dacă nu, guiaş de oaie ori de viţel, că aşa s-o ştiut din bătrâni, şi-acela îi şi mai bun! Aice la noi, mănâncă oamenii oaie, bine le place, că odată erau mai multe stâni, erau munţii ăştia albi de turme de oi. Şi la nunţi, atunci se făceau ţâpoi - o pită mare. Şi apoi luam spic de grâu şi cu verdeaţă şi înstruţam pe mese, puneam ici şi cole câte un ţâpoi de-acela. Şi la miri se făceau doi ţâpoi mândri, înstruţaţi cu măghiran, şi se dădeau cruciş, când veneau de la besearică, de către mamele mirelui şi miresei. Şi făceam şi găină la nănaş şi o strigam. Ioi, câte strigături mai zâceam, că fain o fo!... Mi-o plăcut, mi-o ticnit de lume, pân-am fost tânără. Mi-o plăcut aşe, să fiu fruntea, şi nu m-a putut întrece nime, nici cu nimic, absolut. Că şi socăceam, şi hoream. Mi-a plăcut a hori, că şi când erau pruncii mici, io le hoream când îi culcam. Şi prin ocolul casei hoream şi n-aveam eu griji că m-aude oarecine. Aşa mi-o picat mie bine. Şi-apăi Ionu' lu' Ulesa zicea cătră mine: «Vodoaie, iar am stat şi te-am ascultat!» El stăte acolo, din jos de casă, până gătam de horit nu se ducea. Zâcea Ionu' nost, copchilu meu, când meream la cosit: "Hăi, mămă, am ştiut când ai apărut în copăciş: te-am auzit cum vii horind!" Ori meream după hribe cu el, pe poalele Gutâiului, şi zâcea cătră mine: "Hăi, mămă, du-te mai pe dedesubt, da să horeşti, tătă puterea să ţi-o dai, şi-apăi eu te-o auzi şi-o şti de dumneata!" Şi-apăi, mie atâta îmi trebuia: hoream tăt feliu de hori. Şi mi-a plăcut şi să mă-mbrăc mândru: când zâneam sara de la fân, îmi spălam pânzătura, că era călcăturcă (fier de călcat) cu cărbuni, atâta o bătuceam ca să steie, că mă gândeam să nu stea boţită când o mere dimineaţa cu femei pe drum şi m-or vedea. Şi sara, când veneam, cu grebla pe umăr, tăt horind pe drum, tare fain mai era! Meream la fân, şi cum îi pe pajiştea aceea sus, de să vede peste sat, Vodă şuiera şi cosea, iar eu greblam, şi-apăi, nu te teme, ce mai hoream. Şi mă chiuié oameni de pe la alte fâneţe, alţi bărbaţi, că tare le plăcea să asculte. Era frumoasă viaţa aşe. Aveam sufletul uşor. Mă uit la pruncii de azi, cum se zdrobesc de tăte cele, da' pe timpul ăla, noi eram mai nepăsători, mai lăsam şi în voia lui Dumnezeu, că dacă hoream şi strigam, ne mai uşuram sufletul. În hori, omul îşi spune viaţa şi traiul lui. Cum zice cântecul: "Mândră hore-i şuieru,/ că-ţi poţi hori drăguţu,/ de faţă cu bărbatu!/ Mândră hore-i tilinca,/ Că-ţi poţi hori drăguţa/ în casă cu nevasta!". Aşe o fo! Ni, io, dacă stau aşa, cum stau cu mneatale acum, orişiunde aş fi, tăte vecinile şi femeile îmi zic: "Vodişcă, mai grăié cu noi, de cele de demult!". Şi cu Mitru, vecinul de casă, am făcut legătură că nu mor, până nu-i poarta lui înstruţată cu flori, şi cu brad, că el vrea să ia din mâna mea ţâpăul (colacul de mire) şi să-i horesc când s-a-nsura."
Fotografie cu Ciarli
"De vreo 15 ai, stau aici, unde o avut casa un uncheş al meu, frate cu tata: Mihai, şi cu femeia lui, Măria lui Mihai. Şi ei n-or avut prunci şi eu am grijit de dânşii până or închis ochii. Şi amu', fata mi s-o măritat în alt sat, feciorul şi nora s-or dus să lucre în Italia, şi eu am rămas aici, cu Andreuca, nepoata me, care-i studentă la Baia Mare. «Du-te, Andreucă, dragu' bunichii, şi adă cutia ceea cu poze, unde-s cu prinţu' şi cu pretinii lui». Că ştii cum o fo? Aicea, la noi, o vinit tăt feliu de profesori de la Bucureşti - domnu' Mihai Pop şi studenţii lui, şi mai stăteau pe-aice, vorbeau cu oamenii, întrebau câte cele de cântece şi obiceiuri de la noi. O fo casa deschisă păntru tătă lumea. Şi-aşa o venit şi Clod, un francez. O stat opt ai de zile aici, tăt umbla cu carnetul şi scria horele noastre din Breb, şi dănţăuşurile, tăt, tăt. Şi ce să vezi, că o adus la tăte fetile din sat mărgele colorate de făcut barşoane (zgărzi de pus la gât), că n-o fo pe-aici de-acelea, iar el le-o dat aşe, n-o luat bani pe ele. Ni, aicea-i Clod, flocosu', cu barbă şi musteţi! Uiliam îi un englez care o stat pă la noi vreo şapte ai, şi nu ştiu cum s-o întâlnit el cu prinţu' "Ciarli", acolo, în Anglia, şi i-a zâs ce fain îi pe la noi. Şi atunci, prinţu' o vrut să vină. Da', înainte, Uiliam ne-o trimis vorbă că vine prinţu' şi să-i facem de mâncare. Dar dintâi or venit securişti de la Bucureşti, în patru "gip"-uri, şi unul dintre ei, atâta de musteţos, de măreţ, o zâs cătră mine: «Hăi, mătuşă, ce ne dai de post, că noi postim!» Eu le-am zis: «V-oi da o dărabă de slănină şi-ţi mânca cu pită, iar de-ţi vre, vă voi da şi-o ceapă!», am zis eu în şagă. Şi m-am dus în beci, de-am adus zacuscă cu ghebe şi zacuscă cu vinete, am avut tăt feliu făcut de post, şi tare le-o plăcut: «No, ce masă mare ne-ai făcut amu', mătuşă!» Şi după ce or cercetat ei prin sat, s-or dus şi-apăi or venit iară laolaltă cu prinţu', da ei or stat împrăştieţi prin tăt satu. Iar la prinţu' am făcut masă la casele celea ale lui, de pe Uliţa Bătrână. D-apăi, io i-am socăcit la prinţu': am tăiat un viţel, am făcut tocană, plăcintă cu urdă, pere uscate şi fierte. Şi-o băut prinţu' "afânată". Apăi, io i-am horit: "Mulţămim, boieri, de voi/ C-aţi zânit până la noi,/ Mulţămim la dumneavoastră/ C-aţi zânit la casa noastră!" Şi am făcut şi poze cu Ciarli, i-am pus un clop în cap şi i-o plăcut. Aşe s-o uitat la mine cu drag! Şi apăi, de-aici, o mărs până la Gutâi, pe jos, prinţu'. Şi o trecut şi pe la stâni şi o mărs şi la pădure, o coborât până la beserica veche, şi-apăi s-o dus la Bârsana, acolo o durmit. Tare m-am bucurat apoi, când mi-o trimis carte. Ia, aicea, ni, scrisorile de la prinţu'!"
"Ce fac tătă ziua? Nu stau nici on pchic! Eu văd bine şi-amu', lucru şi fără ochelari. Cos la cămeşa lu' Ionuţ, nepotu-meu, şi am gătat şi la Andreea, cămeşă cu mâneci scurte. Nu de-aceea cu bezerii (volane din dantelă sintetică) multe, puse unele peste altele, te gândeşti că zboară cu ele ca ciorile. Că mă uit în besearică şi le văd, femei bătrâne, tăte-s cu bezerii! Amu', am gândit c-oi pune tiară (război de ţesut) în vara asta, să fac cergă albă cu ciupi (ciucuri), ori cu belciugi, ca să-i arăt şi la Andreea. Aşa m-am gândit, că am lână, şi spălată, şi îndrugată, şi pot să fac şi cergi în vârste. Deocamdată încă mai spăl lână, am cătră 50 de kile în saci. Am făcut chetori, din acele înnodate, de pus la mâneca cămeşii, cu câte doi-trei ciucalăi (ciucuri), pe la tăţi cântăreţii şi ceteraşii de la noi şi din alte sate. Când rădică mânurile pe ceteri, doamne cât îi de fain, joacă ciucălăii mei, în horele lor. Mai văd şi la televizor, artişti de la noi, din Maramureş, cu port pă ei, da nimic nu-i adevărat, îs ca nişte sorcove. La noi n-o fo aşa ceva. Zadule îs cu roşu ori galben cu negru, cămeşa albă, şi-atât. Amu'? Verde, rozoşin (roz), brânduşiu (mov), şi tăte culorile, de lumea se-ntreabă ce port a fi acela? Mie tare bine îmi place a lucra, orice ar fi. Da' la alţii nu le place aşe de tare. O zânit Ileana lu Ciombu: «No, Vodoaie, fă-mi chetori lu' Văsălie, la cameşă!». Nu zâne nime să zică: «Vodoaie, hai, arată-mi să fac eu!». Arăt orilacine (oricui) mi-ar cere, că mă gândesc că nu-i cu putinţă faptele bune pe care le faci să nu se întoarcă. Şi-amu', brebencele duse la muncă prin cele străinătăţi vor cămeşi şi zadii, vor să le fac pânză ţesută, că au fete şi feciori şi vor să le coasă cămeşi ca acasă. Se mândresc cu portu nost, pă unde să duc. Nu-i bai la ei de bani. Dau cât ar fi, numa' să le fac".
Repetiţie în copârşeu
"Apăi, Dumnezeu Sfântu mi-o dat sănătate şi-amu' mân înainte! Cea mai mare mulţămire a mea, după atâţia ani de muncă, îi sănătatea, cât o am. Şi pruncii, că mi-s buni! Apăi, nepoata asta a me, Andreuca, cât îi de bună! Nu mă lasă să lucru prea mult, ca să mă obosesc. Şi am învăţat-o şi pe ie să lucre de mână, să coasă cămeşi, dar şi şterguri, şi săcuţ de perini, şi măsoaie. Face acum facultatea la Baia Mare, da' i-e drag să trăiască aici, şi poate o să-şi găsească de lucru în locurile noastre. Pân-amu' o fo cuminte, că eu am fost ră! Că mie nu mi-o trebuit pă nime p-aicea, şi dac-o fo sâmbătă sara, închidem poarta cu cheia şi salut! Dacă-s singură cu ie, am ţinut-o sub cheie, să nu o ieie feciorii din portiţă. Că amu', pe la oraşe, nici nu mai umblă feciorii după fete, că se duc fetele după ei. De-ar fi tăţi pruncii aşa cuminţi ca Andreuca me, ar fi fericiţi părinţii. Să iertaţi, dar aşa ne spală, pe mine şi pe bunicu-său, ca pe coconii mici. Îl tunde pe bunicu' şi-i taie unghiile, că Ionucu Ciombului o rămas înlemnit când o văzut-o. Şi Vodă mai zâce câteodată: «Tu, babă, n-am gândit c-om ajunje noi aieste zile!» Dumnezău le tomné (tocmeşte) pe tăte, cum ştie El mai bine! Apăi, în tătă dimineaţa mă rog lui Dumnezeu şi cetesc din carte. Mă rog să-mi deie Bunu' Tatăl putere, sănătate, şi de la beserică nu lipsesc veci. Şi pricesne ştiu, şi tăt am cântat cu diacu' nost. Tare fain glas are diacu', vai, nu vorbim: cum cântă el nu cântă nime! Şi el le ştie de la tatăle lui, care o fo tăt diac. Că aşa era înainte. Tatăl îl învăţa pe copil. Amu', nici părinţii nu iubesc pruncii, nici pruncii nu iubesc părinţii, şi să sfădesc bugăt, se ceartă, ţi-i groază ce vezi la televizor! Dară aici, la noi, nu se duc părinţii şi bătrânii la azil, că îs îngrijiţi de neamuri. Şi io am grijit de ai mei: şapte ai am durmit cu copârşeul uncheşului în casă şi nu m-am temut, că n-am avut ce fa. Nu în pod! Aice, în cameră! Şi stai, că moşu' Mihai ar fi vrut să-i fac câte-o petrecanie, să se puie în copârşeu, ca de probă, aşe. Şi s-o dus să bage şi fanfară, s-auză ce i-a cânta. Da, am petrecut şi de aieste în viaţă. Da toate or trecut, ca şi când n-ar fi fost. Şi-amu' iară-i bine, că, ni, pruncii mei, Ileană, Ion, îs bine bugăt! Şi-am crescut şi nepoţii, şi când a ave Andreuca ("Vodoaie mică", aşa-i zice lumea-n sat) coconi, i-oi legăna şi pe ei şi le-oi hori câte le-oi şti. Că doară coconii-s dar şi binecuvântare de la Cel de Sus!
No, acum, poftim la masă, domnucă dragă! Am fript picioci (cartofi), da' ştii cum? De-aceia mai micuţi, spălaţi numa şi puşi în tepşe, cu tot cu cojucă, şi-apăi se coc tare bine. Şi cu moare de pe curechi ori de pe pepini. Amu', Măria Ciombului o destupat o fântână şi o primenit-o, şi-avem şi noi apă bună. Om be apă după moare şi dup-aceea oi zâce o hore, şi-atâta de bine ne-a pchica, hăi, Doamne!"