Sfârşit de toamnă în anul 1882. Patru ţărani români, cu straie albe şi plete lungi, stau stingheri, într-o piaţă uriaşă din centrul Vienei, în faţa majestuosului palat al Habsburgilor. Veniţi pe jos tocmai din Bucovina, fuseseră aleşi de obştea sătească să ducă o jalbă la împărat: prealuminatul Franz Josef, să le îngăduie prin mila şi strălucirea lui, ridicarea unei biserici ortodoxe în satul lor românesc, pierdut printre munţi. Hainele li-s prăfuite, opincile schimonosite de-atâta drum. O mie de kilometri peste munţi, prin păduri şi prin nesfârşita pustă ungurească. Şi-acum, palatul Hofburg le stă dinainte, copleşindu-i cu măreţia lui. Casa împăratului! Nici la o sută de paşi n-ai voie să te apropii de porţile lui. Gărzile imperiale îi opresc. "Cine sunteţi, de unde veniţi?", îi întreabă un bărbat cu fireturi, privindu-le bundiţele cu blană de dihor la mâneci şi cămeşoaiele lungi, strânse în chimir. "Bucovina? Cum aţi ajuns aici?...". Soldaţii îi alungă. Cei patru stau şi se sfătuiesc. Conducătorul lor, Sava Pralea, priveşte încruntat spre palatul cu sute de odăi scăldate-n lumini. Un om dârz, înalt, cu pomeţii sculptaţi în piatră, aşa cum îl arată fotografiile. "E prea mare ruşinea să ne-ntoarcem acasă, să zicem că nici măcar n-am fost primiţi de Împărat!", îşi zice, când, deodată, vede câteva caleşti aurii apropiindu-se de palat. Dintr-o trăsură coboară însuşi Franz Josef, îmbrăcat ca în fotografii, în uniforma sa militară. Nu mai are nimic de pierdut. Se repede spre gărzi şi strigă către Împărat, în cea mai curată limbă germană: "Majestate, am venit tocmai din Bucovina ca să vorbim olecuţă cu dumneata! Nu plecăm de aici, Majestate!...". Suveranul se opreşte şi îl priveşte mirat. Sunt faţă în faţă, mai marele Imperiului austro-ungar şi un ţăran bucovinean în opinci. E încruntat împăratul. Masiv, cu favoriţi şi mustaţă bogată. Garda vrea din nou să îi alunge, îmbrâncindu-i cu armele. Dar atunci se întâmplă o minune. Franz Josef ridică braţul şi face semn să fie lăsaţi.
"Nu putem trăi fără Dumnezeu"
Nimeni nu poate şti ce l-a făcut pe împărat să-i poftească în palat. Citise "ceva" în ochii acelui muntean cu pomeţi pietroşi şi înalţi, o nobleţe cu care-şi stăpânea disperarea? Sigur este că după ce i-a chemat înăuntru, i-a pus şi la masă cu el. "Ce vreţi?", i-a întrebat. "Biserică vrem, preamărite. Noi nu putem trăi fără Dumnezeu", a răspuns Sava Pralea, cu glas înalt. "Oamenii au strâns bani, au dăruit pământuri, au făcut sacrificii. N-au nevoie decât de-un cuvânt, de dreptatea Măriei Voastre." Vorbesc şi ceilalţi ţărani. Îi zic suveranului că ăsta este marele lor vis. Că oamenii care i-au trimis nu-şi pot trăi credinţa ortodoxă fără biserică. Franz Josef îi ascultă şi zice "nu". Ridicarea unei biserici ortodoxe ar constitui un antecedent foarte periculos pentru întreg imperiul. Toate bisericile din Bucovina fuseseră închise. Rămăseseră doar trei mânăstiri, Moldoviţa, Dragomirna şi Putna. Împăratul se ridică de la masă şi vrea să plece. Atunci, lui Sava Pralea îi vine un gând ce va străbate veacurile şi istoria. Cu lacrimi în ochi, spune că dacă cererea le este împlinită, biserica va fi închinată căsătoriei prinţului moştenitor Rudolf, cu principesa Ştefania a Belgiei. Că se vor ruga pentru tânărul cuplu imperial, în cântări de clopote şi de toacă. Impresionat de gândul bucovineanului, Franz Josef se aşează din nou la masă şi semnează aprobarea de înălţare a bisericii. Ba le oferă celor patru jălbari şi bani, o treime din preţul construcţiei, plus patru policandre din cristal de Boemia, drept dar din partea principilor căsătoriţi, precum şi alte odoare, care aveau să rămână în biserică. A fost acesta un caz unic în timpul celor 144 de ani de ocupaţie habsburgică, şi nemaiîntâlnit în toate cele 40 de provincii ale imperiului. Biserică ortodoxă în Bucovina! Cei patru ţărani s-au întors acasă ca nişte învingători, întâmpinaţi de oameni îmbrăcaţi în haine de sărbătoare. O întâmplare preaminunată, păstrată până în ziua de azi, în amintirea şi sufletele sătenilor din Poiana Stampei.
Pe urmele adevărului
"Erau altfel de oameni aceia. Hotărâţi, credeau în visul lor. Au făcut biserica în nici un an de zile. Catedrală din bârne de brad, cu cinci turle, foarte mare, pentru vremurile de-atunci. Toţi oamenii s-au jertfit pentru ea. Toţi! Au dat vita din grajd, sumanu' din cui, au dat calu', oile din staul, ca să pună bani pentru biserică! Numai o Evanghelie costa atunci cât două perechi de boi. Şi toţi au ştiut, neam de neam, zise din tată-n fiu, cât sacrificiu a fost ca să se-nalţe biserica. "
Paraschiva Abudnăriţei e strănepoata directă a lui Sava Pralea, omul care i-a vorbit împăratului. În familie s-a păstrat întocmai întâmplarea petrecută atunci, povestită de bunic. Stă în faţa mea cu un maldăr de acte şi de fotografii. Paraschiva s-a născut în Poiana Stampei şi a moştenit, cred, ceva din firea înaintaşilor săi. O simţi din asprimea patimii cu care vorbeşte, apăsând pe cuvinte, de parcă fiecare vorbă ar fi rostită ca să rămână aşa, încremenită pe veci. A fost profesoară de română şi scrie acum monografia satului ei de naştere. A colindat prin tot fostul imperiu, din Cernăuţi şi până la Viena, ca să găsească documente despre strămoşii ei, ca să vadă locurile pe unde au pribegit. La Viena a mers mai mult "ca să-şi închipuie". Cum vor fi arătat cei patru ţărani bucovineni, în luxul acela imperial? Paraschiva nu l-a prins pe străbunicul Sava. Dar aproape îl poate "vedea", din descrierile bunicului Ioan Pralea şi din documente. A găsit la Cernăuţi corespondenţa dintre sătenii învingători şi marele pictor Epaminonda Bucevschi, pe care l-au chemat să picteze biserica imediat după ce-au primit aprobarea împăratului. "V-aş ruga să mi se pună la dispoziţie o locuinţă şi un local luminos pentru lucru, compus din trei piese, precum şi ajutorul comunei, pentru a nu pierde vremea cu treburile menajului. Aştept, prin urmare, devizul pentru a putea să declar dacă pot accepta lucrul pentru preţul fixat sau nu", le răspundea, în 1883, pictorul renumit în toată Academia de Artă din Viena, prieten al lui Eminescu, cel ce pictase mari mânăstiri ale Bucovinei, catedrale în Roma, Viena şi Zagreb, inclusiv celebrul portret al lui Ştefan cel Mare pe care-l ştiu azi toţi românii. Mii de florini au adunat localnicii ca să-şi vadă lăcaşul ridicat şi împodobit, ca să se bucure de îngerii şi sfinţii lui Epaminonda, pictaţi cu tristeţe, în ultimii săi ani, înainte de-a se stinge de boală, la numai 48 de ani... Icoanele împărăteşti, catapeteasma suflată cu aur, dar şi vasele liturgice de aur, candelele de argint şi policandrele de cristal, dăruite de împărat. Din Ardeal au primit Evanghelia cu care a slujit însuşi Mitropolitul Andrei Şaguna, tipărită de acesta, în anul 1859. Iar sfinţirea a fost săvârşită de chiar Mitropolitul Bucovinei şi Dalmaţiei, Silvestru Morariu-Andrievici, cel mai mare apărător al drepturilor românilor bucovineni din toate vremurile.
"E greu să-nţelegeţi ce-a însemnat biserica asta pentru oamenii din Poiana Stampei. Nu-i aşa, o biserică oarecare. Toată suferinţa lor, toată jerfa e adunată în pereţii aceia zugrăviţi cu sfinţi străvechi. Toate aceste odoare erau încă acolo, înăuntru. Peste 130 de ani de istorie şi sacrificii. Oamenii încă ştiu. Nu neapărat că au toţi monografia în case, primită în dar de la noi, dar le-a rămas aşa, o mândrie, din poveştile bătrânilor. C-au reuşit să facă singura biserică ortodoxă în vremurile acelea... La sfinţirea ei, s-au adunat puhoaie de oameni din toată Bucovina. Primul preot a fost nimeni altul decât Simeon Florea-Marian, cel mai mare folclorist al românilor. E statuia lui acolo, în faţă. O să vedeţi. Oamenii încă ştiu. Îi apasă istoria. Mereu s-au simţit responsabili pentru biserica asta. S-o ţină în viaţă. S-o ocrotească. Apoi au adunat iarăşi bani pentru ea, aproape cinci miliarde de lei. Au refăcut-o, albă, nouă. Ca o mireasă era. Ca o mireasă..." Şi Paraschiva Abudnăriţei izbucneşte în lacrimi.
Trei ore blestemate
Anul trecut, pe 18 februarie dimineaţa, Paraschiva se afla într-un magazin de legume din Vatra Dornei. Vorbea liniştită cu un vânzător pe care-l cunoştea. Deodată, în prăvălie a intrat un bărbat neguros, "cu căciulă brumărie şi cojoc" - care-i zice vânzătorului: "Aţi auzit, arde biserica din Poiana Stampei..." La început, Paraschiva a crezut că n-aude bine. Poate cealaltă biserică, din Podu Coşnei... Sau poate cea din deal, de la Dornişoara?... Nu se poate să fie cea veche! Abia apoi, când şi-a dat seama c-ar putea fi adevărat, a simţit "că i se taie picioarele". I s-a făcut rău acolo, în magazin. Vestea cea rea fusese adevărată! Biserica a ars din temelii, vreme de trei ore, cu toate tezaurele ce se aflau înăuntru. Trei ore! Atât! Istorie transformată în cenuşă.
Oprim pe culmea Florenilor, lângă un cimitir întins şi pustiu. De-aici se vede toată Poiana Stampei. Case mari, risipite pe vale, cu hornuri fumegând peste zăpezile ceţoase. De-aici a văzut colonelul, pe 19 februarie, când tocmai venea dinspre Vatra Dornei, o flacără mai înaltă decât toate acoperişurile, ţâşnind de undeva din mijlocul lor, ca o trâmbă apocaliptică ce-acoperea cu fumul ei dus de vânt jumătate din întinsul depresiunii. Aici a oprit maşina şi s-a uitat. I-au dat lacrimile. Şi-a zis că aşa ceva nu este cu putinţă...
Un blestem?
Am ajuns în Poiana Stampei chiar de Bobotează. Imediat după slujbă, când preotul merge să sfinţească apa cea binefăcătoare a râului, preschimbând-o în aghiazmă mare. Am văzut atingerea undei curate şi neîncepute, norodul îngenuncheat pe malul înzăpezit al Dornei, lângă crucea de gheaţă. Apoi şirul de oameni s-a întors în procesiune înapoi, spre biserică, în spatele celor doi preoţi ce ţin de toarte "ciubărul Iordanului" şi-al flăcăilor cu prapori înalţi, ce strigă de răsună valea: "Ciraleeesaaa, Doamneee!". Întreg satul se află pe uliţă, femei şi bărbaţi, tineri şi bătrâni, iar înaintea tuturor e un copil ţinând în mâini o icoană. Merg spre biserica lor, îmbujoraţi de ger, bărbătoi roşii în obraz, în cojoace din care ies aburi, femei parcă tot bărbătoase, cu glas cântat şi baticuri groase; un miros bun de putere şi statornicie a gospodarului, pe care îl ştiu din anii copilăriei, umple curtea cea largă a bisericii, până spre cimitir. Parcă ţi-e ruşine. Te simţi "prea mic" între aceşti ţărani zdraveni şi hotărâţi, care strigă într-un singur suflet: "Ciraleeesaaa!..."
Poporul înconjoară apoi temelia, înălţată nici un metru de la pământ. Şi, ca la un semn, peste toţi se lasă tăcerea. Oamenii îngenunchează înaintea unei biserici care nu mai există. Îşi fac cu toţii sfânta cruce. Bătrânul preot Domiţian Tătaru stă deasupra lor şi îi stropeşte cu apă din busuiocul binecuvântat. Ca un călugăr arată, în sutana lui sărăcăcioasă, cu epitrahilul ros şi sumecat peste cealaltă mână, în care ţine o cruce străveche. Chipul i-e ţepos şi albit parcă peste noapte, ochii încercănaţi, osteniţi, cuprinşi parcă de o veşnică melancolie iubitoare. Le zice oamenilor că din apa sfinţită azi vor putea bea şi peste cinci ani, şi peste zece... Că asta e o mare taină. Aştept sfârşitul evenimentului, apoi mă strecor printre localnici şi-i întreb de vechea biserică. Doar când aud cuvântul, izbucnesc în plâns. De parcă ar plânge după un om. Trei femei îmbrobodite, ţinând sticle de aghiazmă în mâini, îmi zic că în ziua aceea a incendiului "au pierdut totul". "De atunci suntem numa' în doliu", spune una, Eufrosina, neputându-şi şterge lacrimile ce curg parcă fără voie. "O fost casa noastră. Aici ne-am simţit ocrotiţi, sute de ani. Aici ne-am pomenit, aici ne-am botezat, ne-am măritat. Nu se poate o nenorocire mai mare. Strămoşii noştri s-o bătut atât ca s-o ţină şi noi n-am fost în stare... Cu ce-am greşit? Nu mai suntem oameni de-atunci. Unde ni-i casa? Unde-i acum casa noastră?..."
Toţi oamenii zic la fel. Par buimăciţi de întâmplare. Biserica arsă le stârneşte nedumerire şi spaimă. Cu ce-au greşit? De ce i-a pedepsit Dumnezeu? Unii plâng. Ştiu toţi istoria despre acea căsătorie imperială, sfârşită aşa de dramatic, cu sinuciderea prinţului Rudolf. S-a crezut că-i blestem. S-a crezut că ei n-au fost vrednici, sătenii. Cu toate astea, îşi fac cruce şi îngenunchează în faţa unei temelii de o jumătate de metru, ca şi cum întreaga catedrală de lemn ar mai exista.
Primul a observat poliţistul de peste drum. Trecuse doar puţin pe acasă, în grabă, să-şi ia nişte acte. Atunci a văzut pe fereastră cum explodează geamurile altarului. S-a dus şi-a cerut cheia bisericii, să vadă ce este. Şi când a deschis uşa, aerul pătruns înăuntru a stârnit focul ce zăcea mocnit, în altar. Brusc, flăcările au izbucnit până la cer. "Ferească Dumnezău. O fost iadul! Nu se poate, nu mai pot să-mi amintesc!", spune tulburat Elisei Todaşcă, unul din gospodarii fruntaşi ai satului. "Stăteam toţi aici, în jurul ei, şi plângeam, văzând cum se mistuie sub ochii noştri. Şi nu puteam face nimic. Nimic!..." Toate tezaurele bisericii au ars în dimineaţa aceea. Icoanele, sfinţii lui Epaminonda de pe catapeteasma poleită cu aur, evangheliile nepreţuite, potirele, documente vechi, policandrele primite de la Franz Josef. Toate erau acolo, înăuntru. Toate s-au topit ori s-au făcut scrum. Elisei ştie măsura dezastrului. A fost de trei ori la rând primar în Poiana Stampei, unul din "oamenii vechi", care s-a luptat ani la rând, c-o tenacitate incredibilă, pentru drepturile consătenilor săi. De 11 ori a luat drumul Bucureştiului, ajungând până la Guvern, preşedinte şi la Comisia Europeană, reuşind să câştige în cele din urmă peste 3000 de ha de "păduri grănicereşti", înstrăinate din dreptul istoric al satului. E iubit de toţi acest munte de om, încă ţinut în funcţia de "vice", la cei 76 de ani, pentru meritele sale. Dar nu-i mai pasă nici de funcţie, nici de nimic. Se uită la o biserică ce nu mai există decât în sufletul lui. Şi, ditamai bărbatul, plânge.
În cele din urmă, coboară lângă noi şi părintele Domiţian. Simte despre ce vorbim. Şi noi ştim despre el. Că-n ziua aceea de 19 februarie, oamenii l-au ţinut să nu se arunce în flăcările bisericii. A leşinat, şi sătenii l-au dus cu ambulanţa, în stare de inconştienţă, direct la spital. O lună de zile a fost ţinut în Spitalul Militar de la Cluj, medicii nereuşind să-i pună niciun diagnostic. Bolnav "de supărare", au zis, temându-se că din această cauză ar putea să îşi piardă şi viaţa.
"Am vrut să mor, domnucule. Să mă bag acolo, în foc, în altaru'meu drag", zice, cu privirea înroşită de-o amărăciune ce nu se va stinge niciodată. E fiu al satului, ca şi Elisei, din 1982 a păstorit biserica asta. A stat alături de ea mereu, părtaş la multele miracole ce s-au petrecut într-însa. "O bijuterie a ortodoxiei o fost, domnucule. Veneau de pe toate văile astea ale Dornelor, din toată Bucovina!... Aici o căpătat darul naşterii femei care n-aveau rod în pântec. Şi-o refăcut viaţa oameni disperaţi, ajunşi la pragu' sinuciderii. «Biserica săracilor», aşa i s-o zis. Mulţimi de năcăjiţi o fost ajutaţi prin rugăciune la icoana făcătoare de minuni care o fost acolo, în altar. Maica Domnului în picioare, cu Pruncul, iar pe partea cealaltă, Mântuitorul singur cu globul în mână - icoana «dublă», pictată de Epaminonda Bucevschi. Toate s-o dus. Toate erau înăuntru. Şi era gata-gata de sfinţire, domnucule! Ca o mireasă era. Cinci miliarde de lei strânşi de bieţii oameni, cu atâta trudă... Acuma, pe 26 iulie, trebuia să fie resfinţită!..."
Singurul lucru care l-a ţinut în viaţă pe părintele Domiţian Tătaru a fost gândul la oamenii săi. Groparul Marcu Carpea, care s-a băgat în flăcări, înaintea pompierilor, reuşind să scoată din altar sfântul antimis, veşmintele şi documentele străvechi ale bisericii. Doina Isopel, o femeie care a intrat şi ea în incendiu, scoţând în braţe prapori şi icoane nepreţuite. I-a văzut cu ochii lui pe aceşti ţărani, păşind fără teamă în flăcările ce cuprindeau biserica, în timp ce el era ţinut de braţe, neputincios, zbătându-se înlăcrimat. Doina Isopel avea doi copii care o aşteptau acasă. Marcu Carpea avea familie şi el - o săptămână a zăcut la pat după aceea, din cauza traumelor. Pentru aceşti oameni, măcar pentru ei, părintele Domiţian s-a hotărât s-o ia de la capăt. A uitat anii de jertfă în care n-a avut alt vis decât să-şi vadă biserica refăcută şi resfinţită. "Mi-am şters amintirile", zice. Anul trecut, pe 26 iulie, chiar în ziua în care trebuia să fie resfinţirea, părintele a aşezat pe altarul ars piatra nouă de temelie.
Cei ce vor să îi sprijine pe locuitorii din Poiana Stampei în această nouă încercare de a-şi construi o biserică, pot folosi conturile:
RO22CECESV433RON1096614 (lei) şi
RO24CECESV43C1EUR1096615 (euro),
C.U.I 13290534 sau tel. 0740/11.95.49 (consilier Vladimir Popescu). Garantăm că fiecare leu va fi folosit cu rost.