Dan C. Mihăilescu, scriitor
"Să încercăm să pătrundem în moarte cu ochii deschişi"
După 1990, odată ce am început să călătoresc în străinătate, am avut o seamă de revelaţii cât se poate de semnificative în ce priveşte fatalismul românesc, în speţă analfabetismul nostru geriatric, dacă-mi permiteţi formula simandicoasă.
Primul şoc l-am avut în 2006 şi încă din două direcţii.
Întâi la Geneva, în urma unei croaziere pe lacul Léman, apoi, câteva săptămâni după, la Sanary-sur-Mer, localitate de vilegiatură "à quatre épingles". În ambele locuri am fost literalmente meduzaţi de condiţia pensionarilor, de siguranţa lor princiară, de aplombul juvenil, disponibilitatea ludică, curiozitatea nestăvilită, de pofta de viaţă întemeiată pe bucuria de-a fi şi, mai ales, de hotărârea fiecăruia - aproape ostentativ afişată - de a-şi satisface cât mai intens capriciile, indiferent de condiţionările mediului.
Nu mai bombăn acum, aşa cum am făcut-o atunci, pe seama obrăzniciei senioriale a unora dintre ei, convinşi că toată lumea le aparţine, într-un nombrilism tipic franţuzesc, gata să-ţi ocupe locul pe punte, să-ţi ia scaunul, să te dea la o parte din faţa barului, cupluri care ocupă nonşalant întregul trotuar şi te împing viguros pe stratul de iarbă. Era însă limpede că oamenii aceia, care păreau de 50-60, toţi având precis peste 70-80, fuseseră educaţi să considere îmbătrânirea o cale către libertate, diversitate şi experimentare, iar bătrâneţea drept vârsta împlinirii pasiunilor pentru care nu au avut niciodată răgazul necesar.
Toţi studiau meniurile cu o aplicaţiune demnă de cei mai docenţi experţi în gastro-oenologie. Toţi ocupau cât mai drastic spaţiul din faţa tonetelor cu suveniruri, în special bărbaţii făcând cu patimă schimb de experienţă, ca vechi colecţionari de una, de alta. Era limpede că abia acum aveau vreme să-şi satisfacă pe deplin visurile de-o viaţă, să caute, adică, nu ştiu ce pipă din spumă de mare, cutare timbru cu amiralul Nelson, cutare cataramă stil napoleonian, vreo cană de bere müncheneză cu capac de la 1700, nu ştiu ce bizare ustensile pescăreşti de prins rarităţi etc.
Toţi erau îmbrăcaţi dichisit dar confortabil, cu lucruri care-şi etalau zglobiu noutatea şi valoarea, invariabil în culori vii: nu ţipătoare, ci cu lux decent, în tot cazul, ostile griurilor sumbre, cenuşiului disforic prin care le place pensionarilor noştri să se autoumilească vestimentar. Toţi aveau dantura de un alb strălucitor, păşeau sprinţar dar boiereşte, mâncau elegant dar cu vădită bucurie, emanau parfumuri subtile şi ofereau imaginea unei colectivităţi alese, de oameni care se simt minunat în pielea lor, cu acel invidiabil bien être specific psihologiei stăpânitoare.
De atunci am început, împreună cu Tania, să-i urmărim pe bătrâni pretutindeni unde ne-au rătăcit paşii prin Europa. Am tocat mărunt imaginea pâlcurilor de japonezi nonagenari, cu trupuri puberale şi aviditatea lor aproape patologică de-a fotografia tot ce le iese-n cale. Am comparat bunăstarea sobru chivernisită, de tip britanic, cu stilul auster, mândru şi sever, al nemţilor, dar şi cu deschiderile nonşalant-pantagruelice ale americanilor. Îi detectam pe italieni după alura dottore, hainele slim, servietuţe de piele grena, barbă savant neîngrijită, ochelari, eşarfă în vânt şi pipă...
Iar în tot acest timp, făceam inventarul încercănat al pensionarilor de acasă, brusc prăbuşiţi în ziua eliberării, cu ochii la sicriu, având ca azimut cimitirul. Invariabil umiliţi, convinşi că au fost "aruncaţi în stradă, ca o măsea stricată, după o viaţă de muncă", goliţi de sens, deambulând nevrotic, resentimentari, fie orbiţi de juventofobia neputincioasă, fie copleşiţi masochist de obsesia propriei inutilităţi. Cel puţin cozile din ultimul deceniu ceauşist le ofereau din plin iluzia omnipotenţei familiale, le hrăneau instinctele "militariste", le dădeau deopotrivă vigoare şi conştiinţa valorii: "n-am voie să mă îmbolnăvesc, cine le mai ia copiilor ăstora mâncare ?" Dar acum, în regim de libertate, umilirea, spectrul sărăciei şi senzaţia de inutilitate capătă proporţii de apocalips personal. Totul, de la precaritatea dentară, refuzul igienei personale şi delăsarea vestimentară, până la tendinţele suicidare, contribuie la prăbuşirea de sine. Arborând sloganul tipic Părului Alb - "lăsaţi-mă în cârpele mele, să mor liniştit" - alaiul jelaniilor umple sufletul, gura, casa, strada: "v-am slugărit o viaţă de om, pentru ca acum să-mi daţi un şut în cur"; "îmi luaţi pensia şi mă lăsaţi să mor de foame"; "unde să mă duc? ce, eu mai am concediu? Ce să caut la munte, la vârsta mea ? ; "credeţi ca io nu ştiu c-abia aşteptaţi să mor?".
Aşa cum nu ştim să fim săraci - adică să ne trăim cu mândrie, şi chiar cu un anume orgoliu al suferinţei, condiţia socială de second hand - aşa cum nu avem psihologie de învingător (ceea ce o întrista şi o agasa până spre isterizare pe Regina Maria), nici cultura succesului şi a bogăţiei, tot aşa nu avem nici prudenţa chivernisirii, previziunea ieşirii din scenă. Sau, cu o formulă plăcută lui Noica, acea bună resemnare, care nu e blazare, ci seninătatea pierderii ca nou câştig.
Sigur, bătrâneţea, în speţă pensionarea, îşi are tipologiile ei, în funcţie de religie, istorie, geografie, mentalităţi, sistem politic. Una e bătrâneţea în ortodoxie, oarecum altceva în lumea catolică sau în islamism, într-un fel se îmbătrâneşte la câmpie şi altfel în deşert, printre gheţari, la Nord sau în Sud, în democraţie, sub dictatură sau în război. Dincolo de toate, însă, esenţial e stocul de (non)aşteptări pe care trebuie să ţi-l pregăteşti din vreme.
Tocmai de aceea, cred că sunt ultranecesare lecturile timpurii - şi reluate periodic - din marii moralişti, de la Ecleziast, Iov şi Psalmist, la Epictet, Seneca, Pascal şi Montaigne, până la Schopenhauer, Nietzsche şi Cioran. Altfel spus, marea moştenire a stoicismului. Nimic, desigur, nu garantează că, dacă ai trăit frumos, vei muri liniştit. Ba încă vedem frecvent bestii murind subit, perfect împăcate cu viaţa de păcat, în vreme ce oameni care au trăit ca sfinţii mor în chinuri atroce, după lungi agonii. Tocmai pentru asta e nevoie să te frăgezeşti din vreme pentru cât mai multe variante de îmbătrânire şi moarte. Oricum vei fi surprins de ceea ce ţi se rezervă. Şi, în tot cazul, să-ţi croieşti din timp cărări mentale cât mai lesnicioase pentru toiag, să-ţi trăieşti cu bucurie fiecare clipă şi să devii tot mai conştient de oboseala mizantropică graţie căreia ar trebui să-ţi aştepţi tot mai senin plecarea.
Cum altfel să închei, de nu citând încă o dată finalul Memoriilor lui Hadrian, minunata lecţie de apogeu şi sfârşire dăruită lumii de Marguerite Yourcenar: "Suflet mic, suflet blând şi călător, tovarăş al trupului meu care te-a găzduit, vei coborî pe meleagurile livide, aspre, pustii, unde nu vei mai fi jucăuş precum obişnuiai odinioară. Încă o clipă, să privim împreună tărâmurile familiare, obiectele pe care neîndoielnic nu le vom mai vedea niciodată... Să încercăm să pătrundem în moarte cu ochii deschişi..."
Olga MORĂRESCU Mărginean, pictoriţă
"Dacă ai pus merinde în sac, anii care urmează sunt foarte frumoşi"
Când ai de la Dumnezeu binecuvântarea harului picturii, te încarci permanent din frumuseţile create de Dumnezeu şi din bucuria că poţi reda cât de puţin din această taină a Creaţiei. Când pictezi, eşti obligat să fii foarte atent la tot ce se întâmplă în jurul tău, la o frunză, la un mugure, la o crenguţă acoperită cu zăpadă. Te bucuri de fiecare linie a unei frunzuliţe, de fiecare culoare şi, privindu-le, laşi în urmă lumea, cu toate ale ei neplăcute, nu mai simţi nici timpul, nici neajunsurile vârstei, lumea se separă de tine. Eşti sub un clopot, în coconul tău fericit, de unde te încarci cu energia frunzei, cu energia mugurelui, cu energia crengii acoperite cu zăpadă. Şi aşa cum două dimineţi nu sunt niciodată la fel, nici două bucurii nu seamănă unele cu altele. Ei bine, bucuriile astea pe care le trăim printre pensule şi culori ne ţin tineri.
Nu ştiu exact ce am făcut atunci, în preajma vârstei de 50 de ani, când încep să se schimbe toate. Dar cert e că nu m-am agăţat cu disperare de tinereţe. Asta, şi pentru că, dacă ai pus merinde în sac, anii care urmează de aici încolo sunt foarte, foarte frumoşi. Nu-s plăcuţi pentru cei care şi-au pus toate speranţele în lucruri trecătoare, nu-s plăcuţi pentru cei care au pariat doar pe frumuseţe, pe dragoste trupească, pe chefuri cu prietenii.
Ei sunt pierzătorii, cei care cad primii, incapabili să accepte schimbarea, cei cărora depresia le bate la uşă. Câştigătorii sunt cei care îşi pun la bătaie talentul, iubirea şi munca, în slujba unor valori care nu se schimbă. Picasso picta încă la 92 de ani, Brâncuşi sculpta la 80. Nu mai vorbesc de Hokusai, care la bătrâneţe spunea: «Abia acum voi face un punct şi o linie care să fie vii». Vârsta aduce limpezire. Toată experienţa pe care ai acumulat-o ani în şir se aşează acum, se clarifică, capătă rădăcină. Dispar lucrurile care în tinereţe te fură şi capeţi concentrare şi posibilitatea să te gândeşti mai mult la tine şi la viaţă. În tinereţe n-ai timp de aşa ceva, tinereţea te poartă dintr-un loc în altul.
Dacă ar fi să rezum totul la un sfat, ăsta ar fi: «Să ai o viaţă a ta!» Să ai o viaţă interioară bogată, fiindcă de artă, de lecturi nu te poţi plictisi niciodată. Viaţa interioară te ţine mereu în efervescenţă. Dacă am fost mereu cu gândul la cum pot să pictez mai bine sau cum să desenez mai bine, cum să le explic elevilor mai bine, n-am avut timp să mă gândesc la bătrâneţe. Noi, pictorii, nu suntem ancoraţi în viaţa mondenă. Pe noi nu ne-au interesat prea tare nici hainele, nici luxul, am trăit mereu într-o lume a noastră, deasupra celei de toate zilele. Mi-au plăcut însă mereu oamenii care au avut grijă de corpul lor. Grija faţă de propriul trup nu e frivolitate. Îi admir pe cei care sunt în vârstă şi care aleargă, pe cei care se străduiesc să păstreze acest tonus al corpului, ca vechii greci.
Şi a mai contat ceva: faptul că am avut mereu împrejurul meu oameni de valoare. Chiar dacă eşti cel mai mic şi neînsemnat dintre ei, înconjoară-te cu oameni care au ce discuta, de la care ai ce afla. Care în permanenţă o să-ţi inspire nişte gânduri înalte, gânduri spre cer, nu spre pământ. Dacă mai ai norocul să şi iubeşti oameni de valoare, aşa cum am avut eu, atunci şi dragostea te ridică deasupra oricărei vârste.
Nora Iuga, scriitoare
"Nora, dar ai încă picioare foarte frumoase!"
Dintre descoperirile cele mai cumplite ale omenirii, mai dăunătoare decât bomba atomică, mi se par invenţia ceasului şi invenţia oglinzii. Dacă n-ar exista ele, cine ne-ar spune nouă că am îmbătrânit? N-am mai cunoaşte timpul, iar fizionomia noastră ne-ar fi străină. Şi-atunci, nu ne-am mai pune atâtea piedici, n-am mai avea atâtea mentalităţi greşite, iar eu, Nora, dacă aş vrea, aş purta ciorapi roşii şi, dacă aş vrea, m-aş da în scrânciob. Şi nu m-aş gândi nicio clipă că nu se cade, şi nu m-aş gândi nici că braţele mele, cu venele puţin îngroşate şi albăstrii, cu pielea semănând a hârtie creponată, sunt urâte. Pentru că eu le găsesc pline de nobleţe şi de fineţe, aşa cum culoarea părului meu albă, uşor gri, îmi place cel mai mult. Dacă n-aş şti câţi ani am şi nu mi-aş vedea în oglindă zbârciturile care realmente mă urâţesc, aş crede chiar că mai pot fi atrăgătoare şi poate aş face totul să mai atrag un bărbat.
Acum vreo trei decenii, o femeie îmi povestea: «Doamna Nora, viaţa mea s-a terminat. Am simţit mica moarte». Zic: «Ce-i aia? Nu înţeleg. Faci poezii?» «Păi, zice, m-a iertat Dumnezeu!». Ce idioţenie, mi-am zis eu, de parcă ar fi o pedeapsă îngrozitoare că eşti femeie care poate simţi, care poate dori, care poate face amor şi eventual şi copii. Ei, şi la câteva luni, m-am trezit că am intrat şi eu în «mica moarte». Am simţit din plin spaima că trebuie să renunţ la a mai simţi voluptatea păcatului. Iar când la câţiva ani mi-a murit şi bărbatul, capitolul s-a încheiat definitiv. Din 1994, când a murit Nino, şi până în 2000, eu nu am existat ca femeie. Mi-a murit chiar şi gândul că vreodată aş mai putea fi atrasă de un bărbat. În 2000, însă, am plecat la Berlin cu o bursă. După câteva zile petrecute în singurătate, am cunoscut acolo un pictor foarte încântat de poeziile pe care le citisem în public. Avea 50 de ani şi arăta bine. Eu aveam 70 şi-i acceptam cu bucurie invitaţiile la restaurant, la film, la o plimbare în parc. Ne vedeam de 3, 4 ori pe săptămână, iar discuţiile se lungeau uneori la 4, 5 ore. În două luni, cât a ţinut bursa, femeia din mine mi-a fost redată, fără ca măcar să ne atingem de mână. Ochii noştri lucrau însă atât de intens, că n-aş putea să uit niciodată! Îmi amintesc foarte bine, mă priveam în oglindă şi vedeam cum trupul meu întinereşte încetul cu încetul, cum pielea se întinde cută cu cută. Mă uitam la picioare şi-mi ziceam: «Nora, dar ai încă picioare foarte frumoase!». Şi aşa, zece ani în şir, până aproape de 80 de ani, cât am tot umblat cu burse în Germania, n-am dus lipsa acestui sentiment, că există bărbaţi care mă găsesc interesantă. Dar niciodată nu am mers mai departe. Importantă nu e atingerea fizică, ci ceea ce naşte în sufletul nostru această posibilitate, simţurile adormite pe care le trezeşte în noi.
Acum o să mă întrebaţi ce m-a ţinut deasupra vârstei? Dragostea, scrisul, lectura, toate lucrurile astea care sunt atât de legate unele de altele, că e foarte greu să le desfaci. Nu întotdeauna raţiunea e cea care ne ajută să trăim plenar pe toate planurile. Există în noi altceva, nişte energii şi nişte antene, pe care unii le folosim, iar alţii nu. Oamenii care îmbătrânesc înainte de vreme o fac pentru că uită să-şi asculte aceste semnale. Ni se pare uneori că nu se cade, ne punem interdicţie, începem să umblăm cu bariera lăsată asupra simţurilor care sunt încă vii. Occidentalii nu-şi pun botniţă, şi-au păstrat libertatea de a-şi culege plăcerea care le mai este dată.
Pe mine mă enervează teribil ideea ca la bătrâneţe să fii înţelept: să faci numai ce trebuie, ce se cade, împărţind sfaturi unora şi altora de la înălţimea celui care are impresia că le-a trăit pe toate. Timpurile se schimbă, bătrâneţea noastră se schimbă, şi ea, odată cu ele. Dincolo de ştiinţa de a-ţi asculta propriul corp, esenţialul e să faci nişte lucruri disciplinat, ordonat, regulat, cu program impus, care să ştii că folosesc cuiva. Dacă începi să crezi că nu mai eşti util nimănui, poţi pune capac peste toate, te poţi arunca pe fereastră. Ceea ce ne ţine în viaţă, ceea ce ne face să avem o părere bună despre noi, să ne simţim tineri şi să credem că merită să trăim e să ştim că şi noi contribuim cu ceva la mersul lumii. Că suntem încă în actualitate. Dacă n-aş mai scrie aşa cum scriu, câte 5 ore pe zi neîntrerupt, dacă n-aş avea şansa uriaşă să călătoresc şi să ies la interviuri, lansări, lecturi (de care tot timpul mă vaiet), aş intra într-o mizerie fizică şi sufletească uriaşă. Rămâi tânăr doar atâta timp cât faci eforturi. Dacă te delaşi, grăbeşti apropierea morţii.
Îi admir enorm pe oamenii introvertiţi, care pot trăi doar în gând voluptăţi şi plăceri. Dar retragerea din lume nu reuşeşte să te salveze suficient. Trupul pe care nu-l arăţi oamenilor, străzii, soarelui se resimte, îmbătrâneşte rapid. Asta e ceea ce eu nu mai reuşesc să fac. Ies tot mai rar şi încep să simt bătrâneţea abia acum, la 85 de ani. Ies rar, pentru că nu mă mai interesează ce îi interesează pe oamenii acestui timp, nu mă mai simt bine decât în mine. N-am ce să fac, singurătatea e una din puţinele bucurii care mi-au mai rămas. De ce o caut cu înfrigurare şi voluptate? Pentru că doar atunci pot sta de vorbă cu mine însămi, pot scrie în gând. Scriu, iar acum, când îţi vorbesc, nu fac decât să citesc această Mare Carte al cărei scris nu se va termina niciodată. E singura pe care am s-o iau cu mine şi dincolo, când am să plec.
Reproduceri după picturi de OLGA MORĂRESCU MĂRGINEAN