Tinerețe fără bătrânețe - adevăr sau un simplu vis?

Dia Radu
ANCHETĂ

Dan C. Mihăilescu, scriitor
"Să încercăm să pătrundem în moarte cu ochii deschiși"


După 1990, odată ce am început să călătoresc în străinătate, am avut o seamă de revelații cât se poate de semnificative în ce pri­vește fatalismul românesc, în speță analfabetismul nos­tru geriatric, dacă-mi per­mi­teți formula si­man­di­coa­să.
Primul șoc l-am avut în 2006 și încă din două di­recții.
Întâi la Geneva, în urma unei croa­ziere pe lacul Lé­man, apoi, câteva săptămâni după, la Sanary-sur-Mer, lo­ca­litate de vile­giatură "à quatre épingles". În ambele locuri am fost literalmente me­du­zați de condiția pensionarilor, de sigu­ranța lor prin­ciară, de aplombul juvenil, dis­ponibilitatea ludică, curiozitatea nestă­vi­lită, de pofta de viață întemeiată pe bucu­ria de-a fi și, mai ales, de hotărârea fiecă­ruia - aproape ostentativ afișată - de a-și satisface cât mai intens capriciile, indiferent de condiționările mediului.
Nu mai bombăn acum, așa cum am fă­cut-o atunci, pe seama obrăzniciei senio­riale a unora dintre ei, convinși că toată lumea le aparține, într-un nombrilism tipic franțuzesc, gata să-ți ocupe locul pe punte, să-ți ia scaunul, să te dea la o parte din fața barului, cupluri care ocupă nonșalant întregul trotuar și te împing viguros pe stratul de iarbă. Era însă limpede că oamenii aceia, care păreau de 50-60, toți având precis peste 70-80, fuseseră educați să considere îmbătrânirea o cale către libertate, diversitate și experimentare, iar bătrânețea drept vârsta împlinirii pasiunilor pentru care nu au avut niciodată răgazul necesar.
Toți studiau meniurile cu o aplicațiune demnă de cei mai docenți experți în gastro-oenologie. Toți ocupau cât mai drastic spațiul din fața tonetelor cu suveniruri, în special bărbații făcând cu patimă schimb de experiență, ca vechi colecționari de una, de alta. Era limpede că abia acum aveau vreme să-și satisfacă pe deplin visurile de-o viață, să caute, adică, nu știu ce pipă din spu­mă de mare, cutare timbru cu amiralul Nelson, cutare cataramă stil napoleo­nian, vreo cană de bere müncheneză cu capac de la 1700, nu știu ce bizare us­ten­sile pescărești de prins rarități etc.
Toți erau îmbrăcați dichisit dar con­fortabil, cu lucruri care-și etalau zglobiu noutatea și valoarea, invariabil în culori vii: nu țipătoare, ci cu lux decent, în tot cazul, ostile griurilor sumbre, cenușiului disforic prin care le place pensionarilor noștri să se autoumilească vestimentar. Toți aveau dantura de un alb strălucitor, pășeau sprin­țar dar boierește, mâncau elegant dar cu vădită bucurie, emanau parfumuri subtile și ofereau ima­ginea unei colectivități alese, de oameni care se simt minunat în pielea lor, cu acel invidiabil bien être specific psihologiei stăpânitoare.
De atunci am început, împreună cu Tania, să-i urmărim pe bătrâni pretutindeni unde ne-au rătăcit pașii prin Europa. Am tocat mărunt imaginea pâlcu­rilor de japonezi nonagenari, cu trupuri puberale și aviditatea lor aproape patologică de-a fotografia tot ce le iese-n cale. Am comparat bunăstarea sobru chi­vernisită, de tip britanic, cu stilul auster, mândru și sever, al nemților, dar și cu deschiderile non­șalant-pantagruelice ale americanilor. Îi detectam pe italieni după alura dottore, hainele slim, ser­vie­tuțe de piele grena, barbă savant neîngrijită, oche­lari, eșarfă în vânt și pipă...
Iar în tot acest timp, făceam inventarul încer­cănat al pensionarilor de acasă, brusc prăbușiți în ziua eliberării, cu ochii la sicriu, având ca azimut ci­mitirul. Invariabil umiliți, convinși că au fost "aruncați în stradă, ca o măsea stricată, după o viață de muncă", goliți de sens, deambulând nevrotic, re­sentimentari, fie orbiți de juventofobia nepu­tin­cioasă, fie copleșiți masochist de obsesia propriei inu­tilități. Cel puțin cozile din ultimul deceniu ceaușist le ofereau din plin iluzia omnipotenței familiale, le hrăneau instinctele "militariste", le dădeau deopotrivă vigoare și conștiința valorii: "n-am voie să mă îmbolnăvesc, cine le mai ia co­piilor ăstora mâncare ?" Dar acum, în regim de liber­tate, umilirea, spectrul sărăciei și senzația de inutilitate capătă proporții de apocalips personal. Totul, de la precaritatea dentară, refuzul igienei per­sonale și delăsarea vestimentară, până la tendințele suicidare, contribuie la prăbușirea de sine. Arborând sloganul tipic Părului Alb - "lăsați-mă în cârpele mele, să mor liniștit" - alaiul jelaniilor umple su­fletul, gura, casa, strada: "v-am slugărit o viață de om, pentru ca acum să-mi dați un șut în cur"; "îmi luați pensia și mă lăsați să mor de foame"; "unde să mă duc? ce, eu mai am concediu? Ce să caut la munte, la vârsta mea ? ; "credeți ca io nu știu c-abia așteptați să mor?".
Așa cum nu știm să fim săraci - adică să ne trăim cu mândrie, și chiar cu un anume orgoliu al suferinței, condiția socială de second hand - așa cum nu avem psihologie de învingător (ceea ce o întrista și o agasa până spre isterizare pe Regina Maria), nici cultura succesului și a bogăției, tot așa nu avem nici prudența chivernisirii, previziunea ieșirii din scenă. Sau, cu o formulă plăcută lui Noi­ca, acea bună resemnare, care nu e blazare, ci seninătatea pierderii ca nou câștig.
Sigur, bătrânețea, în speță pensionarea, își are tipologiile ei, în funcție de religie, istorie, geografie, mentalități, sistem politic. Una e bătrânețea în ortodoxie, oarecum altceva în lumea catolică sau în islamism, într-un fel se îmbătrânește la câmpie și altfel în deșert, printre ghețari, la Nord sau în Sud, în democrație, sub dictatură sau în război. Dincolo de toate, însă, esențial e stocul de (non)așteptări pe care trebuie să ți-l pre­gătești din vre­me.
Tocmai de aceea, cred că sunt ul­tranecesare lecturile timpurii - și re­lua­te periodic - din marii moraliști, de la Ecleziast, Iov și Psalmist, la Epic­tet, Seneca, Pascal și Montaigne, până la Schopenhauer, Nietzsche și Cioran. Altfel spus, marea moștenire a stoicismului. Nimic, desigur, nu ga­rantează că, dacă ai trăit frumos, vei muri liniștit. Ba încă vedem frec­vent bestii murind subit, perfect îm­păcate cu viața de păcat, în vreme ce oa­meni care au trăit ca sfinții mor în chi­nuri atroce, după lungi agonii. Toc­mai pen­tru asta e nevoie să te fră­ge­zești din vreme pentru cât mai mul­te va­rian­te de îmbătrânire și moar­­te. Ori­cum vei fi surprins de ceea ce ți se rezervă. Și, în tot cazul, să-ți croiești din timp cărări mentale cât mai lesnicioase pentru toiag, să-ți trăiești cu bucurie fiecare clipă și să devii tot mai conștient de oboseala mizantropică grație căreia ar trebui să-ți aștepți tot mai senin plecarea.
Cum altfel să închei, de nu citând încă o dată fi­nalul Memoriilor lui Hadrian, minunata lecție de apo­geu și sfârșire dăruită lumii de Marguerite Yourcenar: "Suflet mic, suflet blând și călător, tovarăș al tru­pu­lui meu care te-a găzduit, vei coborî pe meleagurile li­vide, aspre, pustii, unde nu vei mai fi jucăuș pre­cum obișnuiai odinioară. Încă o clipă, să privim îm­pre­ună tărâmurile familiare, obiectele pe care ne­în­do­ielnic nu le vom mai vedea nicio­dată... Să încer­căm să pătrundem în moarte cu ochii deschiși..."
(Fragmente dintr-un vol. în curs de apariție la Editura Baroque)

Olga MORĂRESCU Mărginean, pictoriță
"Dacă ai pus merinde în sac, anii care urmează sunt foarte frumoși"


Când ai de la Dumnezeu binecuvântarea harului picturii, te încarci permanent din frumusețile create de Dumnezeu și din bucuria că poți reda cât de puțin din această taină a Creației. Când pictezi, ești obli­gat să fii foarte atent la tot ce se întâmplă în ju­rul tău, la o frunză, la un mugure, la o crenguță aco­pe­rită cu zăpadă. Te bucuri de fiecare linie a unei frunzulițe, de fiecare cu­loare și, privindu-le, lași în urmă lumea, cu toate ale ei neplăcute, nu mai simți nici tim­pul, nici neajunsurile vârs­tei, lu­mea se separă de tine. Ești sub un clo­pot, în co­conul tău fe­ricit, de unde te în­carci cu ener­gia frun­zei, cu energia mu­­gurelui, cu energia cren­gii acope­rite cu ză­padă. Și așa cum două dimi­neți nu sunt ni­cio­dată la fel, nici două bucurii nu seamănă une­le cu altele. Ei bine, bucu­riile astea pe care le trăim printre pensule și culori ne țin tineri.
Nu știu exact ce am făcut atunci, în preajma vârstei de 50 de ani, când încep să se schimbe toate. Dar cert e că nu m-am agățat cu disperare de tine­rețe. Asta, și pentru că, dacă ai pus merinde în sac, anii care urmează de aici încolo sunt foarte, foarte frumoși. Nu-s plăcuți pentru cei care și-au pus toate speranțele în lucruri trecătoare, nu-s plăcuți pentru cei care au pariat doar pe frumusețe, pe dragoste tru­pească, pe chefuri cu prietenii. Ei sunt pierzătorii, cei care cad primii, incapabili să accepte schim­barea, cei cărora depresia le bate la ușă. Câștigătorii sunt cei care își pun la bătaie talentul, iubirea și mun­ca, în slujba unor valori care nu se schimbă. Picasso picta încă la 92 de ani, Brâncuși sculpta la 80. Nu mai vorbesc de Hokusai, care la bătrânețe spunea: «Abia acum voi face un punct și o linie care să fie vii». Vârsta aduce limpezire. Toată experiența pe care ai acumulat-o ani în șir se așează acum, se clarifică, capătă rădăcină. Dispar lucrurile care în tinerețe te fură și capeți concentrare și posibilitatea să te gândești mai mult la tine și la viață. În tinerețe n-ai timp de așa ceva, tinerețea te poartă dintr-un loc în altul.
Dacă ar fi să rezum totul la un sfat, ăsta ar fi: «Să ai o viață a ta!» Să ai o viață interioară bogată, fiind­că de artă, de lecturi nu te poți plictisi nicio­dată. Viața interioară te ține mereu în efer­vescență. Dacă am fost mereu cu gândul la cum pot să pictez mai bine sau cum să desenez mai bine, cum să le ex­plic ele­vilor mai bine, n-am avut timp să mă gân­desc la bătrânețe. Noi, pictorii, nu sun­tem ancorați în viața mon­de­nă. Pe noi nu ne-au interesat prea tare nici hai­nele, nici luxul, am trăit me­­reu într-o lume a noastră, dea­supra celei de toate zilele. Mi-au plăcut însă mereu oamenii care au avut grijă de corpul lor. Grija față de pro­priul trup nu e frivolitate. Îi ad­mir pe cei care sunt în vârstă și care aleargă, pe cei care se stră­duiesc să păstreze acest to­nus al corpului, ca vechii greci.
Și a mai contat ceva: faptul că am avut mereu împrejurul meu oameni de valoare. Chiar dacă ești cel mai mic și ne­în­sem­nat dintre ei, înconjoară-te cu oameni care au ce discuta, de la care ai ce afla. Care în per­manență o să-ți inspire niște gânduri înalte, gân­duri spre cer, nu spre pământ. Da­că mai ai norocul să și iubești oa­meni de valoare, așa cum am avut eu, atunci și dra­gos­tea te ridică deasupra oricărei vârste.

Nora Iuga, scriitoare
"Nora, dar ai încă picioare foarte frumoase!"


Dintre descoperirile cele mai cumplite ale ome­nirii, mai dăunătoare decât bomba atomică, mi se par invenția ceasului și invenția oglinzii. Dacă n-ar exista ele, cine ne-ar spune nouă că am îmbătrânit? N-am mai cunoaște timpul, iar fizionomia noastră ne-ar fi străină. Și-atunci, nu ne-am mai pune atâtea piedici, n-am mai avea atâtea mentalități greșite, iar eu, Nora, dacă aș vrea, aș purta ciorapi roșii și, dacă aș vrea, m-aș da în scrânciob. Și nu m-aș gândi nicio clipă că nu se cade, și nu m-aș gândi nici că brațele mele, cu venele puțin îngroșate și albăstrii, cu pielea semănând a hârtie creponată, sunt urâte. Pentru că eu le găsesc pline de noblețe și de finețe, așa cum cu­loarea părului meu albă, ușor gri, îmi place cel mai mult. Dacă n-aș ști câți ani am și nu mi-aș vedea în oglindă zbâr­ci­turile care realmente mă urâ­țesc, aș crede chiar că mai pot fi atră­gătoare și poate aș face totul să mai atrag un bărbat.
Acum vreo trei de­cenii, o femeie îmi po­vestea: «Doamna Nora, viața mea s-a terminat. Am simțit mica moar­te». Zic: «Ce-i aia? Nu înțeleg. Faci poezii?» «Păi, zice, m-a iertat Dum­nezeu!». Ce idio­țe­nie, mi-am zis eu, de parcă ar fi o pedeapsă în­grozitoare că ești fe­meie care poate simți, care poate dori, care poate face amor și e­ven­tual și copii. Ei, și la câteva luni, m-am tre­zit că am intrat și eu în «mica moarte». Am sim­țit din plin spaima că trebuie să renunț la a mai simți voluptatea pă­catului. Iar când la câți­va ani mi-a murit și bărbatul, capitolul s-a încheiat definitiv. Din 1994, când a murit Nino, și până în 2000, eu nu am existat ca femeie. Mi-a murit chiar și gândul că vreo­­dată aș mai putea fi atrasă de un bărbat. În 2000, însă, am plecat la Berlin cu o bursă. După câ­teva zile pe­trecute în singurătate, am cunoscut aco­lo un pictor foarte încântat de poeziile pe care le ci­ti­sem în pu­blic. Avea 50 de ani și arăta bine. Eu aveam 70 și-i acceptam cu bucurie invitațiile la res­taurant, la film, la o plimbare în parc. Ne vedeam de 3, 4 ori pe săp­tă­mână, iar discuțiile se lungeau une­ori la 4, 5 ore. În două luni, cât a ținut bursa, femeia din mine mi-a fost redată, fără ca măcar să ne atin­gem de mână. Ochii noștri lucrau însă atât de intens, că n-aș putea să uit ni­cio­dată! Îmi amintesc foarte bine, mă pri­veam în oglin­dă și vedeam cum trupul meu în­tine­rește în­cetul cu în­cetul, cum pie­lea se în­tinde cută cu cută. Mă ui­tam la pi­cioa­re și-mi zi­ceam: «No­ra, dar ai încă picioare foarte frumoa­se!». Și așa, zece ani în șir, până aproa­pe de 80 de ani, cât am tot umblat cu burse în Ger­ma­nia, n-am dus lipsa aces­tui senti­ment, că e­xistă bărbați care mă gă­sesc interesantă. Dar ni­cio­dată nu am mers mai departe. Importantă nu e atin­gerea fizică, ci ceea ce naște în sufletul nostru această posibilitate, simțurile adormite pe care le trezește în noi.
Acum o să mă întrebați ce m-a ținut deasupra vârs­tei? Dragostea, scrisul, lec­tu­ra, toate lucrurile astea care sunt atât de legate unele de al­tele, că e foar­te greu să le des­faci. Nu în­tot­­­deauna rațiunea e cea care ne aju­tă să trăim ple­nar pe toate pla­nurile. Există în noi altceva, niș­te energii și niște an­tene, pe care unii le folosim, iar alții nu. Oa­menii care îmbă­trâ­nesc îna­in­te de vreme o fac pen­tru că ui­tă să-și asculte aceste sem­nale. Ni se pare uneori că nu se cade, ne pu­nem interdicție, în­ce­pem să umblăm cu bariera lă­sată asu­pra simțurilor care sunt încă vii. Occidentalii nu-și pun botniță, și-au păstrat liber­tatea de a-și cu­lege plăcerea care le mai este da­tă.
Pe mine mă enervează te­ri­bil ideea ca la bătrânețe să fii în­țe­lept: să faci numai ce tre­buie, ce se cade, împărțind sfa­turi unora și altora de la înăl­țimea celui ca­re are im­pre­sia că le-a trăit pe toa­te. Tim­purile se schimbă, bă­trânețea noastră se schimbă, și ea, oda­tă cu ele. Dincolo de ști­ința de a-ți asculta propriul corp, esen­țialul e să faci niște lu­cruri disciplinat, or­donat, regulat, cu pro­gram im­pus, care să știi că fo­lo­sesc cuiva. Dacă începi să crezi că nu mai ești util nimănui, poți pune capac peste toate, te poți arunca pe fereastră. Ceea ce ne ține în viață, ceea ce ne face să avem o părere bună despre noi, să ne simțim ti­neri și să credem că me­rită să trăim e să știm că și noi contribuim cu ceva la mersul lumii. Că suntem încă în actualitate. Dacă n-aș mai scrie așa cum scriu, câte 5 ore pe zi ne­în­trerupt, dacă n-aș avea șan­sa uriașă să călă­to­resc și să ies la in­terviuri, lan­sări, lecturi (de care tot timpul mă vaiet), aș intra într-o mizerie fizică și sufletească uriașă. Rămâi tânăr doar atâta timp cât faci eforturi. Dacă te delași, grăbești apropierea morții.
Îi admir enorm pe oamenii intro­vertiți, care pot trăi doar în gând vo­lup­tăți și plăceri. Dar retragerea din lume nu reușește să te salveze sufi­cient. Trupul pe care nu-l arăți oa­me­nilor, străzii, soarelui se resimte, îm­bătrânește rapid. Asta e ceea ce eu nu mai reușesc să fac. Ies tot mai rar și în­cep să simt bătrânețea abia acum, la 85 de ani. Ies rar, pentru că nu mă mai interesează ce îi inte­resează pe oa­menii acestui timp, nu mă mai simt bine decât în mine. N-am ce să fac, singurătatea e una din puți­ne­le bucurii care mi-au mai rămas. De ce o caut cu înfrigurare și voluptate? Pentru că doar atunci pot sta de vorbă cu mine însămi, pot scrie în gând. Scriu, iar acum, când îți vorbesc, nu fac decât să citesc această Mare Carte al cărei scris nu se va termina nicio­dată. E singura pe care am s-o iau cu mine și dincolo, când am să plec.


Reproduceri după picturi de OLGA MORĂRESCU MĂRGINEAN