Festivalul Naţional de Teatru a împlinit, la sfârşit de octombrie, 25 de ani de existenţă, fapt cu totul remarcabil în zbuciumata viaţă culturală românească. Un festival stabil, serios, care aduce an de an, timp de o săptămână, în diferite săli bucureştene, producţiile de vârf ale teatrelor din ţară. Dar cu toate că a fost organizată cu pricepere şi cu experienţă de UNITER, ediţia aniversară din această toamnă nu a însemnat un triumf, nu a strălucit. Dacă ceea ce s-a văzut sunt cele mai bune 42 spectacole din ţară, poate că teatrul românesc nu trece prin cea mai fastă, mai inspirată perioadă a sa. Marea reuşită a festivalului a fost mai degrabă sentimentală: confirmarea faptului că publicul român iubeşte, în continuare, teatrul. Fiecare spectacol, oriunde s-a jucat, a avut parte de săli pline-ochi, iar studenţii şi tinerii au îngroşat rândurile spectatorilor avizi de cunoaştere, fascinaţi de teatru.
"Moliendo Café", improvizaţia la superlativ
Sala "Toma Caragiu" a Teatrului Bulandra, o sală cu un parfum şi cu o istorie aparte, în care s-au perindat spectacole fabuloase... Am fost impresionat să-i văd în public, în aceeaşi seară, pe Lucian Pintilie şi pe Radu Afrim, veniţi să vadă un spectacol pus în scenă de Silviu Purcărete. Pintilie, regizorul uriaş ce a revoluţionat, la Bulandra, teatrul românesc în anii '60-'70, şi Radu Afrim, tânăr regizor cu o carieră electrizantă, care a fost şi anul acesta favoritul publicului, prezenţi la spectacolul realizat de cel mai apreciat regizor al teatrului contemporan românesc Silviu Purcărete. "Moliendo Café" este primul proiect realizat de acesta împreună cu două teatre timişorene ce au, de ani buni, acelaşi sediu:"Teatrul Maghiar" şi "Teatrul German". Când a acceptat propunerea teatrelor, Purcărete a avut de ales un text accesibil ambelor trupe, şi soluţia găsită pentru a depăşi barierele lingvistice şi culturale a fost punerea în scenă a unui spectacol non verbal, pornit de la improvizaţia actorilor. Timp de două luni, regizorul, având alături echipa sa bine sudată, cu compozitorul Vasile Şirli şi scenograful Dragoş Buhagiar, a coordonat procesul de creaţie, în care ideile celor 36 de actori au avut o pondere importantă. A rezultat un spectacol dinamic, cu multă acţiune, uneori foarte hazliu, alteori tragic, cu muzică live, jucat fără cuvinte, sau într-un limbaj inventat. Totul se învârte în jurul tabieturilor cafelei. "Cafeaua, ca şi teatrul, sunt două gratuităţi absolute şi indispensabile - adică nu folosesc la nimic, dar toată lumea le foloseşte", s-a exprimat, hâtru, Silviu Purcărete. "Am construit împreună un spectacol al contrastelor", apreciază Balázs Attila, directorul Teatrului Maghiar "Csiky Gergely". "«Moliendo café» cuprinde totul şi nimicul, e o producţie care conţine tot ce e necesar, dar din care putem să ne lipsim de orice. Până şi decorul - extrem de elementar - acoperă totul, dar, de fapt, este nevăzut, ca şi inexistent. Cât despre textul de care are nevoie orice spectacol, noi avem doar un pre-text: pretextul de a ne exprima pasiunea pentru arta improvizaţiei. Şi pentru cafea, desigur."
"Vertij", de Mihai Măniuţiu
Se joacă mult teatru de calitate în provincie, acolo unde regizori de calibru sunt invitaţi să lucreze. Unul dintre aceştia este Mihai Măniuţiu, prezent la FNT ca autor al volumului "Aventurile hingherului în Balkanya", ca director al Teatrului din Turda şi ca realizator al spectacolului "Vertij". Probabil cel mai intim spectacol al carierei sale, ce a început cu 38 de ani în urmă şi a strâns peste 80 de piese. "Cum poţi să exprimi o sfâşiere?", spune Măniuţiu, care a scris şi regizat "Vertij". "Acest spectacol este despre mama mea - da, despre mama mea, care suferă de Alzheimer, despre mama pe care nu am pierdut-o, dar care m-a pierdut, chiar dacă este încă alături de mine. Textele sunt scrise de-a lungul bolii ei, ele încearcă să exorcizeze panica de care am fost cuprins. Cum e posibil ca o iubire graţie căreia eşti - în mare, foarte mare măsură, cel care eşti - să devină fantomatică, şi, cel puţin aparent, vecină cu neantul? Nu ştiu." "Vertij" este un spectacol de dans, muzică şi rostire. Coregrafia este semnată de Vava Ştefănescu şi de Andreea Gavriliu, care întruchipează personajul scindat, dedublat, iar muzica de Şerban Ursachi. Vocea care leagă spectacolul, vocea profundă, cu mii de nuanţe, este a lui Marcel Iureş, actorul care a jucat în primele sale stagiuni, la Teatrul Naţional din Cluj, de două ori în regia lui Măniuţiu, cu care a făcut echipă de la sfârşitul anilor '70 şi până acum.
Teatrul de altădată şi marii săi artişti
FNT a dovedit că este un eveniment cultural important, nu doar prin numărul mare de spectacole prezentate, ci şi prin manifestările conexe propuse. În fiecare zi au avut loc lansări de carte, expoziţii, conferinţe. Pasajul Universităţii s-a transformat într-un spaţiu de întâlnire între bucureşteni şi teatru. Actori, oameni de teatru au venit aici să comunice direct cu publicul şi cu presa, au acordat autografe şi interviuri. Pasajul a găzduit o selecţie a afişelor spectacolelor prezentate de-a lungul anilor la FNT, iar deasupra, la Teatrul Naţional, a fost vernisată o expoziţie de fotografii ce-i aparţin regizorului Silviu Purcărete. Fotografia a însemnat modalitatea prin care mari actori sau oameni de teatru au fost omagiaţi. La Teatrul Metropolis, după demonstraţia de artă actoricească din spectacolul "N(AUM)", Oana Pellea a coborât în foaier, pentru vernisajul expoziţiei de fotografii, prilejuite de împlinirea a 100 de ani de la naşterea lui Gellu Naum. Actriţa a participat şi la deschiderea, la TNB, a expoziţiei de fotografii avându-i în prim plan pe doi prieteni şi foarte îndrăgiţi actori, Amza Pellea, tatăl actriţei, şi Ştefan Iordache. Imagini impresionante (din păcate, nesemnate, de parcă fotografiile s-ar fi făcut singure) din viaţa particulară, din cariera teatrală sau cinematografică a celor doi. Tot prin fotografii au fost omagiaţi, la Teatrul "Bulandra", Gina Patrichi, şi la "Nottara", George Constantin.
Unul dintre cele mai interesante evenimente adiacente festivalului a fost întâlnirea dintre regizorul David Esrig şi un public alcătuit din spectatori şi oameni de teatru. Esrig, regizor de marcă al teatrului românesc, emigrat în anii '70 în Germania, unde şi-a continuat cu succes cariera, a revenit la Bucureşti, pentru a participa la lansarea cărţii "Metoda Esrig. Pentru un teatru existenţial", scrisă de Florin Vidamsky. Încă activ în teatrul german, la 80 de ani împliniţi anul acesta, David Esrig a dezvăluit felul în care vede naşterea unui spectacol, iar exemplul dat a fost "Nepotul lui Rameau", piesă ce a făcut istorie. "Voiam să punem în scenă acţiuni, nu vorbe, să prezentăm oameni mânaţi de voinţe foarte puternice. Teatrul e mişcare. Şi atunci când văd un tablou, deformaţia profesională mă face să încep să-mi imaginez cum s-ar mişca personajele de acolo, ce gesturi ar face. Trăiam înconjuraţi de o structură socială tâmpită, în plină epocă a propagandei comuniste, într-o lipsă apăsătoare a calităţii morale. Această apăsare ne-a dat energia să ieşim, să facem nişte spectacole importante. Pentru «Nepotul lui Rameau» am stat la masa de lucru, cu textul în faţă, timp de opt-nouă luni, cu Marin Moraru şi cu Gheorghe Dinică. Abia apoi, după ce am înţeles împreună tot, au început repetiţiile, cu lecţii de menuet la opt dimineaţa. Au fost momente de mare intensitate şi bucurie. Munca nu s-a încheiat la premieră. După fiecare spectacol, mergeam cu cei doi la «Caru cu bere» sau la «Cireşica» şi discutam aprins despre cum a fost, ce se mai poate face. În felul acesta, cu timpul, spectacolul nu a obosit, ci a devenit mai bun." Odată ajuns în Germania, Esrig a rămas uimit de faptul că pregătirea unui spectacol dura maximum şase săptămâni. Poate că această grabă managerială ce a ajuns şi la noi, această fugă a actorului şi a regizorului după cât mai multe proiecte face să se nască tot mai rar câte un spectacol grandios, care să facă istorie. Prezent la întâlnire, ca invitat al regizorului Esrig, Marin Moraru îşi aminteşte de munca la acel spectacol. "În general, actorii nu se au prea bine cu regizorii.Pentru că e mult mai comod, ca actor, să faci ceea ce ştii tu că ţi se potriveşte. Preferi să spui că nu te simţi bine într-un rol, şi alte subterfugii ale actorilor. Aşa că i-am zis la început lui Esrig «eu sunt un ţâşti-bâşti, ţie-ţi trebuie un actor care să se înhame la muncă, de ce nu-l iei pe George Constantin?». Cu tenacitate, cu lecţiile foarte bine făcute de acasă, a reuşit să ne convingă, am înţeles ce vrea să facă şi am acceptat. Am muncit pe brânci şi am reuşit să facem lucruri de care nu ne credeam în stare. Am şi acum imaginea lui Dinică, cu ochii cârpiţi de somn, la opt dimineaţa, stând turceşte şi muşcând dintr-un covrig, înainte să începem lecţiile de menuet."