E toamnă? E Festivalul de Muzică Veche! Ce alte acorduri mai potrivite pentru a însoţi plutirea molcomă a frunzelor ruginii, vârtejurile nebune de vânt, ori melancoliile noastre? A început la final de octombrie şi va dura până la sfârşitul acestui anotimp, aşa că mai bine de o lună, peste Bucureşti se vor aşterne sonorităţi delicate, fie că sunt compoziţii ale barocului francez, fie cântece de mahala, de pe vremea lui Anton Pann!
Laurenţiu Constantin, directorul festivalului, vine de zece ani în faţa publicului bucureştean, cu oferta sa excepţională de muzici vechi, care mobilizează cele mai bune formaţii, ansambluri şi grupuri de gen din Europa. La concurenţă cu serile reci de toamnă bine înstăpânită, sălile de concert sunt mereu arhipline! Un eveniment cultural major, pe care am vrut să îl desluşim.
- Laurenţiu Constantin, cum aţi "croit", împreună cu echipa de organizare, ediţia de anul acesta a Festivalului de Muzică Veche, având în vedere că e una aniversară?
- Şi durata (39 de zile), şi maniera de organizare (cele 14 concerte şi manifestări legate de festival antrenează artişti şi formaţii din peste 10 ţări), dar şi valoarea invitaţilor (o constantă a festivalului încă de la prima sa ediţie), toate concură spre o imagine festivă a acestei ediţii jubiliare. Mizăm desigur pe componenta artistică a festivalului, fiecare eveniment pe care îl propunem publicului fiind susţinut de vârfuri ale interpreţilor muzicii de gen din Europa. Amintesc aici prezenţa sopranei Emma Kirkby, divă absolută a muzicii vechi europene, care va cânta pe 1 noiembrie, la Palatul Bragadiru, apoi, întâlnirea incitantă cu artistul polonez Slawomir Zubrzycki care, în 2009, a descoperit schiţele unui instrument proiectat de Leonardo da Vinci, împreună cu comentariile olografe, scrise în oglindă, în Codex Atlanticus (cea mai mare colecţie de notiţe a lui Da Vinci, peste 1000 de fişe, datând din perioada 1489-1492). Pianistul Slawomir Zubrzycki este primul care a reuşit construirea lui, într-o variantă unicat în lume: "viola organista". Sonorităţile sale fascinante - o combinaţie a registrelor de claviatură şi a coardelor mângâiate de arcuş - vor fi auzite şi în România, în premieră, cu prilejul acestei ediţii a festivalului nostru, pe 24 noiembrie, tot la Palatul Bragadiru! E greu să fac o selecţie, întrucât sunt multe concerte şi evenimente în program, şi toate, de înalt nivel artistic, dar aş aminti şi proiectul "Early Music Strings", dedicat prezentării familiilor instrumentelor de muzică veche, într-o ministagiune de 5 concerte, ce se vor desfăşura alternativ la Biserica Anglicană şi la Palatul Bragadiru (pe scenele festivalului se vor face auzite instrumente precum harpa triplă şi harpa gotică, lăuta, teorba, arhilăuta, chitara renascentistă, clavecinul, clavicordul, spineta şi virginalul, viola da gamba, sopran, tenor, bas, vioara barocă, fidelul sau viola d'amore). Tot în această ediţie ne-am propus să explorăm, mai mult decât până acum, rădăcinile muzicilor de pe teritoriul României, începând de la primele mărturii despre muzica bizantină, la cea scrisă de Dimitrie Cantemir (admirabil pusă în valoare de celebrul muzician şi dirijor spaniol (catalan) Jordi Savall, într-un proiect pe care l-a dedicat tratatului său, scris în limba turcă, "Cartea ştiinţei muzicii"), sau la muzica mahalalelor fanariote a lui Anton Pann (aceasta din urmă va fi reprezentată în festival de grupul "Trei parale", în concertul de la Palatul Cotroceni, din 22 noiembrie). Apoi, mai avem şi proiectul de arte vizuale "Bucureşti, oraş palimpsest", cu expoziţii şi instalaţii ale unor artişti cunoscuţi, inspirate de vârstele istorice suprapuse ale Capitalei, ce vor completa frumos spaţiul muzical al festivalului, la Muzeul Ţăranului Român şi la Foişorul de Foc, între 5 şi 7 noiembrie.
- Festivalul de Muzică veche are, am observat, un public foarte entuziast. Cum vi l-aţi cultivat de-a lungul acestor zece ediţii?
- Festivalul a crescut de la an la an, iar noi am devenit mai buni, mai atenţi, mai pregătiţi, datorită publicului nostru! E un public care iubeşte muzica, format din oameni care pot experimenta, fără "ruperi interioare", şi o seară de jazz sau de rock, dar care pot savura pe deplin şi o muzică scrisă acum 300 de ani, cu mult înaintea muzicii clasice sau a celei romantice. Publicul este componenta cea mai dinamică a festivalului nostru şi, când proiectăm o nouă ediţie, ne gândim la el. Am fost la majoritatea festivalurilor importante de muzică veche din Apusul Europei şi m-am convins că acolo există un public iniţiat, festivalul de la Bruges, de exemplu. Dar, şi îmi asum afirmaţia, la noi e un public cu mult mai tandru şi mai entuziast. Toţi artiştii care vin să cânte la Bucureşti spun că simt un flux între public şi scenă, cu toţii împărtăşind dragostea pentru această muzică, chiar şi când vorbim de săli mari, cum e Sala Radio, sau de spaţii mai mici, cu o atmosferă mai intimă, cum e Biserica Anglicană.
Pe de altă parte, trebuie să spun că blazonul festivalului s-a înnobilat, o dată în plus, datorită succesului la public pe care l-am avut an de an: în această primăvară, de pildă, festivalul nostru a fost înscris în REMA (Reţeaua Europeană de Muzică Veche), şi e o mândrie să facem parte dintr-o familie glorioasă - familia muzicii vechi europene. A accede la REMA nu e deloc o formalitate, ci este chiar o evaluare destul de serioasă şi de laborioasă, de care am trecut. Iată, avem acum o dovadă că festivalul nostru s-a "copt", s-a maturizat, şi o recunoaştere a valorii sale, în peisajul evenimentelor de gen româneşti şi europene.
- Asistăm, aşadar, la o renaştere a muzicii acesteia vechi, iar voi sunteţi susţinătorii ei, în această parte de lume. Munca aceasta de pionierat nu e grea?
- Muzica veche are enorm de multe de oferit: chiar dacă vorbim de compoziţii ce datează de trei, patru sau cinci sute de ani, ele au surprinzător de multă emoţie şi prospeţime şi cred ca vor avea tot atâta şi peste alte trei sute de ani. Chiar aş îndrăzni să afirm că muzica veche e viitorul muzicii culte, mai mult decât clasicismul şi romantismul: argumentul este că mai mult de jumătate din programările de concerte în teatre lirice, în opere şi în stagiunile permanente ale filarmonicelor, ca şi din producţia audio de muzici culte din ţări foarte importante ale continentului european, e tributară repertoriului de muzică veche. Asta spune mult! Întoarcerea aceasta a publicului la muzica veche nu e deloc întâmplătoare, pentru că azi, mai mult decât oricând, avem nevoie de izvoarele ei curate şi pline de trăire, în condiţiile în care viaţa tehnologizată la maxim ne "seacă" de emoţie, de umanism. Şi ca să răspund la întrebare, sigur, nu e uşor să faci posibile evenimente ca acesta, şi trebuie să recunoaştem că nu putem face totul singuri, oricâtă energie, timp şi entuziasm am investi. În acest context, poate nu e lipsit de importanţă să spun că anul acesta, festivalul se desfăşoară sub înaltul patronaj al Preşedintelui României. Şi, de asemenea, că nesperata implicare a Ministerului Culturii, printr-un sprijin destul de consistent, a făcut ca această a zecea ediţie a Festivalului de Muzică Veche să se desfăşoare la dimensiunea pe care noi am proiectat-o. Îi invit cu bucurie şi pe cititorii dvs să vină şi să-şi încălzească inimile la Festivalul de Muzică Veche!