Duhurile pădurii
În dimineaţa zilei de 2 iulie, anul 1504, codrul alb de fagi şi mesteceni din marginea de nord a Cetăţii Sucevei era călcat în toate direcţiile de paşi omeneşti. Un grup de vreo treizeci de copilandri, băieţi între zece şi cincisprezece ani, blonzi toţi şi cu pletele lăsate pe umeri, însoţeau un bărbat fără vârstă, îmbrăcat în haină călugărească, foarte înalt, blond şi el, cu barbă moale şi cu mustăţi. Strălucirea dimineţii de iulie cernea aur prin site deasupra pădurii şi peste hăţişurile căţărătoare, care formau plase de nepătruns. Bărbatul mergea înainte, observând cu mare atenţie marginea drumului: florile, iarba şi buruiana măruntă, pe care, din când în când, le însemna cu toiagul, şi ceata de băieţandri se lăsa atunci la pământ. Rădăcini noduroase, tulpini, rămurele şi frunze erau culese şi aşezate în coşuri mari, de răchită, învelite cu brusture. Apoi cortegiul pleca mai departe, în linişte desăvârşită, ca să nu sperie păsăretul pe care preaînaltul bărbat îl privea cu luare-aminte, înţelegându-i nu numai graiul, ci şi aşezarea pe ramuri, deasupra sa.
Iar de câte ori mergea şi se oprea pentru priveliştile vii din pădure, un copil nechemat, totdeauna acelaşi, venea şi se rezema de coapsa părintelui, pentru a-i arăta, într-o direcţie numai de sine văzută, vreo nălucire ciudată şi tainică, pe care formele şi lumina pădurii o întruchipau. Şi tot acelaşi copil vedea acolo unde nu era de văzut, caprifoiul, aglica şi asmăţuiul, boabele roşii ca focul ori firele aurii ca beteala, ori lumânărica pământului, care creşte numai în locurile unde sunt îngropaţi doi fraţi. Îl chema Marcu. Avea ochii tăiaţi ca sâmburul de migdală, umpluţi cu negru, şi era cel mai iubit ucenic al ieromonahului Toma, zugravul, îndrumătorul şcolii de pictură şi arhitectură de la biserica Mirăuţilor. El în persoană, laolaltă cu învăţăceii, călca în dimineaţa fierbinte a zilei aceleia, pădurea de fagi şi mesteceni dinspre partea de nord a cetăţii, pentru-a culege ierburi aromitoare, de folos atât pentru leacuri, pentru parfumul fânului din pătule, cât, mai ales, pentru obţinerea de culori. Deşi izbândise în chip strălucit zugrăvirea pe dinăuntru a bisericii Voroneţului, închipuind pe pereţii altarului, cea mai frumoasă Spălare a picioarelor din câte mărturisiseră că văzuseră pe aiurea călătorii străini, ieromonahul căuta mai departe făptura culorilor în pământ şi în plante, strivindu-le şi amestecându-le în vase de piatră, pentru a obţine vopsele mai tari decât moartea, vopsele care să rămână-n pereţi, până în ziua cea de pe urmă, când timpul însuşi se va sfârşi şi va fi adunat de pe lume, înfăşurat ca un sul.
Şi răsfăţata natură a Sucevei îi scotea înainte zugravului Toma ceea ce căuta. Pentru negru: viţă neagră, mac negru, negruşcă, strigoaie neagră, anin negru, negrişor. Pentru alb: muştar alb, şopârliţă albă, anin alb, iarbă lăptoasă. Pentru roşu: iarbă roşie, struguri roşii, sugel. Pentru albastru: albăstrele, omag albastru, cicoare, scai vânăt. Pentru verde: verzişor, ibovnica leuşteanului, calomfir. Pentru galben: galbene de pădure, plute galbene, salcâm galben, şofran. Pentru cârmâz: micşunele ruginite. Pentru auriu: vergea de aur. Pentru argintiu: tei argintat. Pentru violet: ciumpaie. Pentru pestriţ: stânjenei pestriţi şi trei fraţi pătaţi. Şi încă: florile zânelor, pentru strălucire, roua cerului, pentru limpezire, iarba fiarelor, pentru fixare, şi umbra nopţii, pentru adâncirea culorilor. Iar fără de ştirea ieromonahului, în coşurile aşternute cu brusturi ale învăţăceilor, se strecura şi iarba pieritului, buricul pământului, nebunariţă, ceapă blândă, iarbă dulce, rădăcina şerpilor, buruiană de ceas rău, cearta casei, iarbă de bubă rea şi frunza durerilor, cerute de femeile întristate şi de milogii bolnavi care veneau, cu cea de pe urmă speranţă de vindecare, la biserica Mirăuţilor, unde zăceau moaştele Sfântului Ioan cel Nou.
Ci numai Marcu rătăcea prin pădure, cu ochii pe cine ştie ce formă de rădăcină, întrezărind herghelii înspumate printre trunchiurile mestecenilor subţiri. El singur vedea lumina căzând ca o ploaie peste viaţa mişunată a pădurii, lovită de frunze şi prelinsă pe firele înalte de iarbă, direct în lumea de dedesubt. El singur zărea forme nemaivăzute şi ştia culori neştiute, şi din pricina asta, când învăţăceii ieromonahului Toma ieşiră în luminişul pădurii, ivirea lui Marcu fu cu mâinile goale, dar cu ochii încărcaţi de închipuiri. Floarea patimii, singura plantă pe care-ar fi strâns-o, el o purta în făptură, încă de la naşterea sa.
Reţetele alchimistului
Şcoala de zugravi din Cetatea Sucevei funcţiona în curtea şi chiliile laterale ale bisericii Mirăuţilor, acolo unde, în anul 1400, Alexandru cel Bun al Moldovei adusese de la Cetatea Albă, moaştele lui Ioan cel Nou. Din pricina raclei de chiparos, ferecată-n argint, curtea şcolii era mereu înţesată de lume. O omenime pestriţă, adunată de pe tot întinsul Ţării de Sus şi de Jos a Moldovei, venea să-şi tămăduiască şchiopia, orbirea şi alte boli fără leac, prin atingerea moaştelor. Câtă vreme soarele verii arunca lumină şi foc în curtea cuprinzătoare, pereţii albi erau sprijiniţi de trupurile lipsite de vlagă, iar iarba curată, strălucitoare şi verde, era aşternut şi, uneori, chiar mormânt pentru muribunzii pe care numai braţele apropiaţilor îi mai ţineau pe pământ. Aşa că la venirea în şcoală, ieromonahul şi ucenicii îşi făcură drum anevoios prin mulţimea care, unde cânta cu nădejde, unde se văita. Dar atelierul zugravilor se afla într-o latură mai ascunsă, în catul de sus, într-o încăpere boltită, cu ferestre mari şi destul de încăpătoare pentru lumină şi pentru vânt. Pe o masă de lemn erau vasele albe, de piatră, pisăloagele cu capul rotund şi câteva oale de lut, pline cu lapte de vacă şi unt de bivoliţă de munte, galben ca aurul şi foarte bine mirositor. De altminteri, fără niciun fel de întârziere, coşurile fură deşertate pe masă, plantele alese deosebit, în funcţie de culori, şi fructele, şi seminţele, şi rămurelele cele fragile, şi iarba, după care, zugravul Toma îşi aşeză un şorţ dinainte şi începu să amestece şi să strivească uşor. După o reţetă ştiută numai de sine, din care nu lipseau laptele, untul şi albuşul, sângele proaspăt de taur şi brânza de vaci - florile şi tulpinile uleioase îşi cedară fiinţa pe fundul de piatră, acolo unde, încetul cu încetul, dorit de întreaga făptură a zugravului Toma, se alegea în lumină negrul cel mai negru din lume şi mai frumos. Răsărea în chiupul rotund ca o tânără vietate, pentru care lumea era fără margini şi viaţa fără sfârşit. Lucea atât de curat, că o clipă ieromonahul îşi văzu obrazul în lucrul din mâinile sale ca-ntr-o preaveche oglindă de argint lustruit. Îşi spuse în sine că acesta e semnul izbândei şi făcu semn ucenicilor de trebuinţă că lucrul poate să fie pornit.
Aşezat pe podeaua de lemn, sprijinit de peretele dimpotrivă aceluia pe care ucenicii îl pregăteau, zugravul Toma aştepta cu desăvârşită încredere clipa în care tencuiala umedă încă, pregătită şi învelită cu o zi înainte, urma să primească, aidoma îmbrăţişării de nuntă, culoarea deasupra ei. Când totul fu isprăvit, îl chemă la sine pe Marcu şi-i întinse pensula înmuiată-n vopsea. Dar Marcu era străin de întâmplarea din preajmă, o vedenie îl ţinea cu ochii lipiţi de fereastră, cu respiraţia întretăiată, aşteptând parcă să se întâmple ceva. Îndemnat de zugrav să încerce vopseaua, spre mirarea acestuia, copilul desenă pe perete o cruce neagră, înaltă cât întinderea trupului său. În clipa aceea, clopotele Cetăţii Sucevei se prăbuşiră prin glaja ferestrei, peste feţele speriate ale ucenicilor, peste fiinţa înlemnită a ieromonahului Toma, izbiră în curtea bisericii Mirăuţilor, ridicară nouri de păsări şi culcară bolnavii, toţi, la pământ, se loviră unul de altul, până ce dangătul lor se mută din biserică în biserică, din sat în sat şi din cetate-n cetate, acoperind cu cântare de negru toată Ţara de Sus şi de Jos a Moldovei, îmbolnăvind de larmă şi de durere pământul, văzduhul şi cerul, strigând peste lume că domnul Ştefan cel Mare trecuse, în dimineaţa aceea de iulie, 2, anul 1504, pentru totdeauna de-atunci înainte, din viaţă în moarte şi din moarte - atât de repede! - în veşnicia plină de drepţi.
Apus de soare
Patruzeci de zile s-au scurs prin ceasul cu apă din Cetatea Sucevei, până ce trupul lui Ştefan cel Mare fu purtat pe drumul către mormânt. Toată Moldova dorea să fie de faţă la îngropare, să pună umărul la purtarea mult prea uşoară a urmelor pământeşti. Din pricină de căldură, trupul fusese îmbălsămat, patru mironosiţe îngrijiseră după tipic bizantin rămăşiţele domnului, pentru ca arătarea cea de pe urmă, cu braţele adunate pe piept şi aşezate pe sabie, să reziste călătoriei până la Putna, să poată fi zărit de mulţime, atât sub lumina soarelui arzător, cât şi în pâlpâirea lumânărilor, care noapte de noapte ardeau de o parte şi de alta a căpătâiului. Toţi boierii cei mari şi cei mici, arhiereii, arhimandriţii şi stareţii tuturor mânăstirilor, precum şi călugării şi preoţii de ţară, vestiţi pentru viaţa lor preacucernică, au stat în jurul sicriului cu smerenie, ca şi în timpul când domnul trăia. Înalte feţe bisericeşti păşeau în frunte, cântând cântările de îngropăciune ale bisericii Răsăritului. De o parte şi alta erau oştenii cu steagurile Moldovei plecate către pământ. Năsălia era purtată pe umeri, cu schimbul, de marii boieri. În urmă venea, ca o apă scăpată din maluri, aproape toată suflarea Moldovei, descoperită în faţa durerii şi speriată de timpurile care urmau. Valul turcesc era departe de ţară, dar braţul lui Ştefan cel Mare - pe care papa îl botezase "atletul creştinătăţii" - nu mai era.
Rătăciţi în puhoiul de oameni care-aşezaseră tabără pentru noapte chiar în mijlocul drumului, zugravul Toma şi ucenicul Marcu se trăseseră lângă un foc. Toma privea cu nesfârşită uimire stelele cerului, pe care el le pictase, aidoma, pe pereţi. Însuşi Ştefan cel Mare hotărâse ca aurul zugrăvelii din Voroneţ să fie aur curat. În tabloul votiv, haina domnului şi-a doamnei Maria şi haina fiului lor, Bogdan, precum şi zimţii coroanelor de pe frunte, luceau de lucirea aceluiaşi metal preţios, care fusese sfărâmat şi transformat în vopsea, în atelierul alchimic al zugravului Toma, foarte tânăr la vremea aceea, şi-atât de-ndrăzneţ! Preumblarea prin şcolile din Bizanţ îl învăţase multe, dar nu-l umilise, şi Toma zugravul se întorsese în Moldova, cu o năprasnică dorinţă de a face mai mult. Şi-acum, gura care îl lăudase şi privirea care îl preţuise se sfârşiseră ca lumânarea, şi cerul pe care Toma îl privea cu atâta ardoare nu dădea semn nici de rău, nici de bine, pentru vremurile care veneau. Drumul stelelor se întâmpla la o distanţă egală cu veşnicia, şi gândul zugravului Toma până acolo nu răzbătea.
Iar Marcu, ucenicul, nu-şi dezlipea privirile de pământ. Ochii lui tăiaţi ca migdala, pe care noaptea îi făcuse şi mai negri ca de obicei, nu găseau în beznă nicio oprelişte. Se apropiase întâi de sicriul domnesc şi privise îndelung. Veşmântul regesc strălucea în lumina feştilelor ca oalele cu aur topit. Costumele înalţilor demnitari erau, şi ele, străbătute de fulgerări. Prin toate mişcările treceau sclipiri de podoabe, mâinile boiereşti pline de nestemate fâlfâiau ca fluturii galbeni, săbiile şi jungherele de argint pâlpâiau ca făpturile vii. Ci numai feţele oamenilor lipseau. Umbra trăsese perdele peste carnea obrazului, aceeaşi mască străină, aşezată de somn, apropia tot mai mult o înfăţişare de alta, ieşeau tot mai mult negrul şi verdele la iveală, procesiunea aceea ciudată, pe care miezul nopţii de vară o afla în câmpie, arăta către stele-un obraz tot mai bine îngemănat cu faţa de ceară a mortului. Pierise orice abur de viaţă din lume, părea că veşnicia îşi deschide porţile pentru toată mulţimea aceea deodată, şi, bântuit de gândul acesta, Marcu rătăcea de-a lungul câmpiei, ars de obsesia închipuirilor lui. Când ajunse la locul popasului, Toma zugravul dormea, focul se făcuse cenuşă, somnul acoperise câmpia cu trupuri calde de oameni, numai feştilele de lângă mort trăiau sub cerul de vară, cântecul bocitoarelor şi ochii lui Marcu, care tot mai vegheau.
Întâmplarea din Zamca
Şcoala de zugravi de la biserica Mirăuţilor dura şase ani. Trei ani se învăţau culorile, alţi trei ani tencuitul pereţilor. Aliajele de nisip şi de var trebuiau astfel închipuite, încât pictura de pe perete să nu dospească, precum aluatul, să nu se umfle şi să împuşte capetele ori mădularele preacucernicilor părinţi. Ca pielea subţire trebuia tencuiala să se întindă peste perete, potrivit de umedă şi de moale, pentru ca vopselele să se prindă ca literele de tiparniţă, pe hârtie: să nu le spele nici ploaia, nici grindina şi nici zăpada. Cine ajungea în pragul acesta devenea ucenic. Lucra pe lângă un mai mare maestru, înălţând schelăria, pregătind zidul pentru pictură, culorile, modelele de hârtie cu tipare de sfinţi. Dar cine dorea să ajungă zugrav se cădea să meargă şi-n alte părţi. Numai un an de învăţătură la marile şcoli moscovite, la Kiev ori la Zagorsk, la muntele Athos sau în mânăstirile bizantine, dădeau drept fostului ucenic să devină zugrav. Iată însă că Marcu, la capătul celui de-al şaselea an de învăţătură, şi după repetate ucenicii în toată Moldova, după ce văzu îndelung Voroneţul şi înţelese desăvârşita lucrare a zugravului Toma, alese un drum ciudat.
Noi întâmplări petrecute în cetatea domnească a Sucevei hotărâseră ca mulţimea destul de însemnată de curioşi, gură-cască şi pierde-vară, care zăceau în lungă cerşetorie pe străzi, să-şi mute tabăra în preajma Zamcăi, nou zidita mânăstire armenească, închinată sfântului Auxenie, de către nobilul Agapsin Vartan. Convoaiele de neguţători care străbăteau pe sub poarta de curând isprăvită aveau dare mai mare şi mână mai largă decât ceilalţi locuitori ai oraşului. Între multele naţii care alunecau pe sub bolţile Zamcăi, braşovenii, aromânii şi grecii aveau trecere înaintea tuturor. Negoţul lor ajungea prin toate părţile lumii, şi Zamca deschisese ferestre nu numai către soare-răsare, ci şi spre apus.
De o bucată de vreme, Marcu îşi petrecea după-amiezele la Zamca. În chiliile mânăstirii se deschisese o şcoală de broderie bisericească şi ateliere de pictura icoanelor, pentru care neguţătorii aduceau modele din toate colţurile pământului. Un dar închinat, prin intermediul Zamcăi, înaltului domn al Moldovei, însemna întărirea zapisului de liberă trecere prin ţară, atât în vreme de pace, cât şi în timp de război. Aşa că darurile înfăţişate erau nespus de frumoase şi, într-o după-amiază târzie, aproape de noapte, Marcu alese o icoană cum nu mai văzuse în viaţa lui. Era pictată pe lemn şi arăta un sfânt din ritul catolic, pe Francisc, îmbrăcat în haină călugărească, cu părul ras, aşezat sub umbra unui măslin bătrân. Haina sfântului flutura pe jumătate din suprafaţa icoanei, în timp ce jumătatea cealaltă era ocupată de coroana măreaţă a falnicului copac. Dar ceea ce îl uimi pe Marcu din cale-afară erau culorile vii şi aprinse, roşul de purpură, galbenul ca lămâia, rozul, verdele crud şi-un albastru ca cerul, pe care nu-l avuseseră niciodată deasupra capului, sfinţii Bizanţului. Şi icoana se vedea la fel de bine pe întuneric ca şi la lumina feştilelor.
Marcu nu mai aşteptă dimineaţa şi-l chemă, cu dinadins, pe Toma la Zamca. Cercetară toată noaptea icoanele aduse de negustori, se interesară despre locul lor de sorginte şi, când soarele primei dimineţi de toamnă înălţă pe cerul Sucevei, mai degrabă un fagure de miere, decât o sabie înroşită, Toma hotărî pentru Marcu, că nu mai încape întârziere şi-l întoarse cu faţa spre drumul Italiei.
Ivirea turcilor îl despărţi pe Marcu de Toma altfel decât ar fi vrut. Grăbit să-şi puie la adăpost ucenicii şi puţinele bunuri, ieromonahul apucă înapoi spre cetate, grăbindu-şi făptura subţire pe sub cerul lins către margini de flăcări şi fum. Oprit în marginea drumului, Marcu privea. Tăietura piezişă a ochiului păstra între pleoape o pânză de apă prin care făptura zugravului Toma se vedea strivită între roşu şi negru, între fum şi cărbune, culorile de care se servise o viaţă întreagă, şi care acuma îl copleşeau.
Focul iadului
Drumul pe care Marcu încercă să scape de venirea turcească era prin pădurea de Nord. Aceeaşi pădure albă de fagi şi mesteceni, pe care o străbătuse, înfiorat de vedenii, în dimineaţa zilei de vară când Ştefan cel Mare îşi dăduse obştescul sfârşit. De atunci trecuseră mulţi ani. Ucenicul Marcu devenise un bărbat în putere. Fostul copil se deşirase şi se-ntărise, mai rămăseseră ochii de-odinioară, tăietura lor alungită pe faţă şi miezul negru, mistuitor. Şi vedeniile din ei. Lumea nu încetase să fie o întâmplare plină de amănunte fantastice, pe care ochii învăţăcelului le observa şi le înghiţea; imagini halucinante, fremătătoare şi tainice şi, mai ales, dansuri magice de culori sălăşluiau în fantezia fierbinte a ucenicului, chinuindu-l şi fericindu-l pe rând.
Înserarea coborâse asupra pădurii. Umbra şi umezeala arătau drumuri false. Aburi groşi fumegau deasupra pământului, dar paşii ucenicului Marcu ţineau o cale ce nu se putea uita. Mirosurile iuţi şi otrăvitoare ale ierburilor de noapte arătau nordul fără abatere. Călăuzit de miasmele muşchilor putreziţi, Marcu nădăjduia să ajungă în pasul Prislopului şi pe acolo să coboare-n Ardeal. Iată însă că alte mirosuri, cu mult mai puternice şi străine pădurii, îl opriră în drum. Pe aproape ardea. Nu se auzeau copite de cai, nici glasuri aspre de oameni, în liniştea desăvârşită a nopţii se simţea numai fumul şi mirosul de ars. Şi ucenicul pornit către preavremelnică desăvârşire lăsă atuncea drumul muşchilor de pădure şi se călăuzi după fum. Şi fumul îl duse preţ de o oră pe căi neştiute, şi în cele din urmă, îl scoase în faţa unei privelişti pentru care ochii avizi de întâmplări ai lui Marcu se închiseră înfioraţi. Un sat de munte fusese aprins de turci. Casele acoperite cu şiţă ardeau ca gătejele, laolaltă cu gardurile, cu şurile şi hambarele cuprinse în curţi. Ruguri înalte de foc alungau întunericul şi, la lumina lor, Marcu văzu că drumul care trecea prin mijlocul satului era acoperit cu trupuri sângerânde de oameni morţi. Alţii fuseseră legaţi de porţile caselor şi ardeau laolaltă cu lemnul de brad. Marcu crezu o clipă că oamenii aceia transformaţi în jeratic trăiau. Şi-atuncea, lumea se mări deodată, curse afară din găvanele ochilor, pământul se răsturnă şi coborî întunericul.
Douăzecişipatru de zile boli Marcu, îngrijit de-o bătrână, pe care culesul ciupercilor în afundul pădurii o ferise de prăpăd. Când băiatul reuşi să se ţină drept pe picioare, bătrâna vru să-l scoată ocolit prin pădure, ca să nu mai treacă prin locul năpastei şi să cadă iarăşi în nesimţiri. Dar dorinţa de a înţelege până la capăt nenorocirea şi, poate, întâmplarea că văzuse moartea cu ochii, îl duseră iarăşi pe Marcu la marginea acelei păduri. Sprijinit de trupul bătrânei, observă cu luare aminte priveliştea care acum semăna cu o rană uscată, iar ceea ce prinse să-l înfioare nu mai fu spaima şi greaţa, ci o ură de-a cărei tărie se sperie. Străbătu satul însoţit de bătrână, intră iarăşi pe drumul ştiut din pădure, iar când ajunse în vama Prislopului - bărbatul care păşi în Ţara Ardealului era un om încercat şi matur.
Elixirul vieţii
Nici atunci şi nici mai pe urmă, nu ştiu Marcu pricina pentru care îşi prelungi atâta vreme rămânerea în Ardeal. O toamnă întreagă, o iarnă şi-o primăvară, zăbovi lângă iconarii din Maramureş, învăţându-le meşteşugul, ascultându-le cântecele vechi şi sălbatice, minunându-se de obiceiurile prin care-şi sărbătoreau naşterea, moartea şi nunta, încercând să pătrundă credinţa păgână a acelui loc dintre munţi. Jocul de îmblânzire a ielelor, care se dansă în pădure, cât ţinu noaptea lungă a sânzienelor, descântecele de rouă şi cununile galbene care se aruncară pe case pentru ademenirea ursiţilor îl loviră pe Marcu cu o stare atât de ciudată, că umblă o vreme ca sub semne de farmec, cotropit de amintirea bălaie a fetelor pe care o noapte întreagă le văzuse jucând. Fuseseră atât de aproape de privirile lui şi se risipiseră deodată cu aburii răsăritului.
Primăvara îl găsi tot aşa, zăcând prin marginea drumului, pe sub umbra puţină a pădurii, zâmbind întruna către sinele dinăuntru şi către drumeţii care-l întâmpinau. Abia odată cu sfinţii Constantin şi Elena, care îl aflară în cioplitoria de lemne din Baia, unde se lucrau comenzi de altare, catapetesme şi jilţuri pentru Ţara de Sus a Moldovei, mintea i se desprinse de vrajă şi câşlegiul brânzei îl scoase din Transilvania în Muntenia, şi de aici trecu peste Dunăre, cu ciobanii macedoneni. Când paşii lui obosiţi atinseră pavajele de marmură ale Florenţei, era iarăşi toamnă în frunze şi trecuse un an.
Călătoria în rai
Marcu trase în gazdă la un aromân din Epir, care ţinea la Veneţia, Florenţa şi Padova, comerţ de covoare orientale şi pietrării. Era prieten bun cu egumenul de la Zamca, de la care Marcu aduse o scrisoare de întărire a încrederii. Neguţătorul îi dădu găzduire şi, cât era dimineaţa de lungă, ucenicul ieromonahului Toma porni să cioplească bolovanii de marmură în dreptunghiuri egale, cot la cot cu pietrarii italieni. Comenzile de statui şi pavaje erau numeroase, şi munca ţinea cât ţinea şi lumina frumosului soare, care strălucea deasupra oraşului. Dar asfinţitul îl afla pe Marcu om liber. Până noaptea târziu şi, uneori până la răsăritul luminii, colinda străzile înguste ale oraşului, întârzia în pieţele aşternute cu marmura tăiată de mâinile lui, aluneca pe sub bolţile înalte, încremenea în faţa statuilor. Iar în ziua când unul dintre pietrarii cu care fusese trimis pentru treabă la Padova îl conduse între pereţii unei biserici cu pereţi zugrăviţi, Marcu fu atât de lovit de privelişti, încât se lăsă cuprins de melancolie şi căzu lingav la pat. Nopţi la rând avu friguri şi vise ciudate, în care zbura pentru a suta şi-a mia oară de-a lungul aceluiaşi cer luminat de patru sori deodată, aşa cum îl zărise înfăţişat pe pereţi. Văzduhul prin care trecea era subţire şi limpede, albastru ca florile de cicoare, şi el curgea deasupra pământului, spălându-l ca apa şi dizolvându-i culorile. Veşmintele oamenilor erau largi şi fluturătoare, pletele femeilor ondulate, şi toată omenirea aceea avea privirea pe jumătate deschisă, de parcă atuncea ieşise din somn. Un început ciudat de viaţă creştea spre Marcu din toate părţile deodată. Sfinţii porniseră să învie pe ziduri, fugiseră din raiul de lemn şi de fum al Bizanţului, plin de moaşte şi schimnici, şi pogorâseră pe pământ. Îşi deschideau ochii chiar sub ochii lui Marcu, îşi dezdoiau membrele înţepenite, învăţau să meargă şi să se-ndoaie, să privească într-o parte, să se bucure şi să plângă cu lacrimi adevărate şi, mai ales, să zâmbească. Fecioara Maria zâmbea aşezată pe-o pernă de purpură. Sfântul Francisc zâmbea dintre mierle şi pupeze. Călugării zâmbeau pe sub ziduri de mânăstire şi printre frunze.
Când îşi reveni în simţiri, Marcu se întristă. Visul care-l chinuise era mai frumos şi mai tare decât toată ştiinţa sa. Zugrăvelile de pe pereţii Italiei erau mai greu de urnit afară din minte decât erau de urnit blocurile grele de marmură, care-i zdrobiseră şalele. Dar învierea pereţilor din bazilicile italiene răspândea împrejur o bucurie prea mare, pentru cât putea suporta o biată fiinţă omenească, şi Marcu intră pentru a doua oară în viaţă în starea aceea ciudată de vrajă, care îl făcea să treacă prin lume cu buzele întinse în zâmbet, aidoma sfinţilor de pe pereţi. Aşa că mare şi năvalnică bucurie cuprinse în cele din urmă făptura ucenicului Marcu. Fericire adâncă, trăi fixându-şi ochii avizi pe pereţi. Întârzie fără teamă, în beatitudinea care-l cuprinse, ştiind că dorinţa de a-şi aşeza el însuşi culorile înainte, va veni negreşit. Şi dorinţa veni. Fu o dimineaţă rece, de iarnă, cu cerul ca sticla şi soarele de metal, când Marcu simţi că dorul de acasă se prinde ca boala, îi umple fiinţa, îl cotropeşte şi îl umple de plâns. Plânse mult şi amarnic în chilioara pe care o locuia la neguţătorul de piatră, plânse pentru chemările din afară şi dinăuntru, pentru viaţa care îl dăruise dar îl şi furase, şi, mai ales, pentru dorul năprasnic de lucrul mâinilor sale, care-l ridică în picioare şi-l puse pe drumul spre casă. Vedenia dinăuntrul ochilor săi era acum una singură şi ea cerea dinainte tencuiala albă şi umedă, pensulă şi culori.
Încununarea regelui
În dimineaţa de primăvară când Marcu pătrunse între zidurile bisericii Mirăuţilor din Suceava, mulţimea din curte lipsea. Moaştele Sfântului Ioan cel Nou fuseseră mutate în altă parte şi nădejdea bolnavilor pornise pe urmele lor. Curtea era pustie. Nici măcar pletele blonde ale învăţăceilor nu mai fluturau prin pereţii de var şi peste pajiştea de smarald. Era linişte mare şi nemişcare ca într-un ou.
În dreptul peretelui din atelier pe care o rază de soare fugară lucea auriu, ieromonahul Toma şedea rezemat în toiag. Marcu i se aruncă la picioare şi ridică ochii asupra unui bărbat bătrân. Slab din cale-afară, stors de viaţă, zugravul Toma mai trăise doar pentru aşteptare: plecase de multă vreme din lume, retras în propria-i făptură înaltă, ca într-o raclă de os.
Ceea ce Marcu începuse să facă pe tencuiala udată, seară de seară, de mâna uscată a ieromonahului Toma - umpluse lumea Sucevei de mare zvon. Uimirea lovise atât curiozitatea mulţimii, cât mai ales urechile mitropolitului Roşca, văr primar de-al lui Petru Rareş, care şedea acuma în scaun de domn. Mai cu seamă o întâmplare despre câteva nestemate mărunte, pe care Marcu le aşezase în vasele albe, de piatră, mărunţindu-le şi amestecându-le, umpluse lumea de mirări. Aşa că într-o preafrumoasă dimineaţă de aprilie, tocmai când soarele se revărsa din belşug în încăperea atelierului, dezmorţind oasele ieromonahului Toma în chip nespus de plăcut, uşa din lemn de stejar fu dată larg de perete şi în pragul odăii stete însuşi mitropolitul Moldovei, cu barbă lungă şi albă, cu căţuie neagră de lână pe creştet, purtând în mâna cea dreaptă, sceptrul de însemn.
Marcu era plecat. Plecase să hoinărească pe afară, scos de soare şi de lumină, şi când se întoarse acasă cu un braţ de salcie înflorită, Grigorie Roşca al Moldovei îl aştepta demult. Şi Marcu înţelese că sorocul venise, şi trase perdeaua de cânepă ce şedea peste peretele ud. Îl pregătise cu mâna lui de cu seară, ca într-o presimţire prea fermecată, şi albul era acuma numai bun de închipuit. Iar ceea ce văzură, deodată, zugravul Toma şi mitropolitul Moldovei, fu un lucru nemaivăzut: cu mare însufleţire şi bucurie, pe peretele dimpotrivă, Marcu se zugrăvise pe sine, cât era atunci de frumos şi puternic, iar deasupra capului îşi aşezase, fără niciun fel de sfială, o aureolă de sfânt. Dar o şi mai adâncă uimire se zugrăvi pe încercatele feţe bisericeşti când, dintr-o punguţă de piele, Marcu scoase câteva pietre de lapislazuli, pe care le sfărâmă şi le stinse în var, aşternând, pe peretele alb al atelierului, cea mai frumoasă culoare albastră din câte-i fusese dat vreodată să vadă sub soare, ochiului omenesc.
- Cerul acesta să-l aşterni peste Voroneţ, spuse Grigorie Roşca, şi Marcu înţelese că porunca domnească de zugrăvire pe din afară a bisericii Voroneţului, precum şi a pridvorului ridicat ca adaos de către mitropolit, căzuse asupra lui.
Recviem
Marcu începu lucrarea mâinilor sale în primăvara anului 1547. În răstimpul cât fusese plecat, de jur împrejurul Voroneţului se înălţaseră zidurile unei mici mânăstiri. În chiliile scunde, călugării se îndeletniceau cu caligrafia şi transcrierea psaltirilor slave. Dar când schelăria de lemn fu ridicată de jur împrejurul pereţilor şi ucenicii lui Marcu începură să amestece în culori, când grundul vopselelor fu dat pe perete şi Marcu însuşi desenă, în incizia făcută cu coada pensulei, faţa primului sfânt, scârţâitul penelor înmuiate în tuş conteni. Cât dură Judecata de apoi, fu de faţă lângă perete, tot soborul mânăstiresc, uimit de ceea ce se ivea pe pereţi. Protopărinţii neamului omenesc pictaţi de Marcu nu aveau legături de rudenie cu raiul Bizanţului, ei semănau foarte bine la înfăţişare cu marii boieri ai Moldovei, aşa cum se arătaseră odinioară în cortegiul de înmormântare al domnului Ştefan: cotropiţi de aur şi de argint.
Dimineţi la rând lucră Marcu sub lumina soarelui lucitor. După amiaza umbla prin pădure ca orbii, chinuit de vedenii lăuntrice, iar noaptea, câteodată, adăsta la ciobani. Toma nu veni decât în vremea din urmă, când Judecata de apoi era gata, şi Marcu lucra acuma la chinurile Sfântului Ioan cel Nou. Întreaga întâmplare cu turcii el o repovesti aidoma pe perete, închipuindu-şi martiriul sfântului, după leşurile ţăranilor arse în munţi. Sub ochii uimiţi ai ieromonahului Toma, martiriul biblic deveni întâmplare reală, o ură neagră ardea în toate culorile, iar rugăciunea tuturor sfinţilor pictaţi pe perete deveni o cântare a cântărilor pentru neatârnarea Moldovei şi mântuire vecinică de duşmani.
Ci numai în partea stângă a peretelui de la intrarea-n biserică, Marcu lăsă loc gol. Schelăria fu coborâtă şi curtea se curăţi de gunoaie, spre primirea mitropolitului, dar locul acela tot gol era. În dimineaţa de toamnă, când alaiul sărbătoresc al curţii domneşti se apropia de mânăstire, pe sub bolta de ceară a stejarilor îngălbeniţi,Marcu îşi spălă pentru a doua oară faţa cu apă limpede, pregăti ulcele cu resturi vechi de vopsele şi, în clipa când mitropolitul Grigorie Roşca se opri înainte de-a intra în biserică, Marcu îl pictă, aidoma, cu dragoste mare şi mulţumire adâncă, prea frumos îmbrăcat în haina cu dungi albastre şi roşii, în anteriul cu cercuri de aur şi cu căţuiul de lână neagră pe cap. Iar cu ultimul strop de vopsea, spre lepădare totală de sine, scrise şi MARCU, dedesubt.
Grigorie Roşca nu clipi. Ieromonahul Toma nu opuse nici el împotriviri: cinul călugăresc îi oprise pe pictori să-şi lase numele pe pereţi, dar Marcu era om liber. Umpluse raiul cu figurile ucenicilor, iadul cu feţe de turci, iar cerul de deasupra bisericii era, în luminoasa dimineaţă de toamnă, la fel de albastru ca cel pictat.
(Reportaj din seria "Viaţa cere viaţă")