- În plină arşiţă a verii, revista noastră vă propune un serial "răcoros": partea nordică din Munţii Buzăului. O zonă nedrept de puţin cunoscută a României, în care splendoarea şi sălbăticia naturii se împletesc cu abisurile istoriei, din primii ani ai creştinismului în Carpaţi. Daruri nepreţuite de frumuseţe şi de magie, de care sperăm să vă bucuraţi -
Sihaştri neştiuţi. Chilii tăinuite în peşteri. Pietre cu înscrisuri încă nedescifrate. Semne vechi de când lumea, încrustate în rocă, împrăştiate prin păduri. Stânci uriaşe, gemene, ce scrijelesc cerul, porţi spre un tărâm nevăzut. Lacuri fără fund, ce ascund balauri uitaţi. Munţi albi, de sare, împrăştiaţi pe drumuri pustii. Capete de oameni uriaşi ce străjuiesc la hotare. Ciobani de poveste, cu puteri nefireşti. Focuri vii, ce ard neîntrerupt, de veacuri. Mânăstiri împresurate de linişte. Dispariţii de neînţeles. Civilizaţii necunoscute. Uriaşi. Troiţe. Linişte.
Valea Tainiţei
Totul laolaltă, totul la îndemână, totul într-un singur loc, într-o ţară ascunsă: Munţii Buzăului. Aproape nu-ţi vine să crezi că toate minunăţiile astea sunt aievea, că le poţi vedea, atinge, povesti. Nu poţi crede că oamenii pot trăi cu adevărat, în plin tărâm de basm. Şi n-ai să înţelegi niciodată de ce asemenea minuni sunt tratate cu atâta indiferenţă de cei care ar trebui să le rostuiască. Nepăsarea autorităţilor e buimăcitoare. Dar asta e o cu totul altă poveste, actuală şi tristă, despre o ţară, România, şi nişte oameni care au fost aleşi să o conducă. O ţară, România, care ascunde în inima ei comori cât pentru o lume întreagă. Comori pentru care trebuie să rătăceşti pe drumuri rele, prăfoase, surde. Drumuri care scrâşnesc şi macină. Drumuri din bezna vremurilor, povârnite, cu şleauri adânci şi bolovani enormi, drumuri de legătură între nişte sate lăsate să se descurce în voia lui Dumnezeu. Cum vor şti. Doar TAF-urile de mare tonaj, încărcate cu buşteni uriaşi (tractoarele articulate forestiere), merg fără griji prin mijlocul pădurilor, spre vale. Lemnul e tăiat fără milă, restul are prea puţină importanţă. Basmul se amestecă cu uruitul grunjos al motoarelor. Ai vrea să fii surd şi orb şi să te adânceşti mai departe în inima lucrurilor, dar realitatea rânjeşte hâdă. Nu o poţi ocoli. Te opreşti. Respiri adânc, te închini la crucea veche de lângă izvor. Aceasta este Valea Tainiţei, loc magic, unde, se spune, ar exista un portal spre o altă lume. O zonă pe care, în urmă cu două decenii, armata ar fi cercetat-o în amănunţime. Te afli pe un tărâm fabulos, trebuie să înfrunţi încercările, să le dai deoparte. Îţi potoleşti setea, chemi liniştea să te însoţească. Iar ea vine, urcă precum un abur şoptit, din adâncul pădurilor de pin şi mesteacăn. Albă, înmiresmată, adâncă. "Oamenii fac drumurile astea tot pe cal, ca bătrânii lor. Nu se tem de întuneric, oricâţi urşi ar fi prin desişurile astea, de la Lopătari la Gura Teghii", îmi spune călăuza mea. Drumul nostru urcă, tot urcă, pe culmile domoale ale munţilor, iar lumea se dezveleşte ca o minune mare, triunghiul colţuros al Vârfului Penteleu, păşunile nesfârşite ale Buzăului, un rai vechi, încă viu, din care lumea şi lumina încă nu au fost alungate. Tainele de pe Valea Tainiţei se păstrează şi aşa, distrugând căile de acces, lăsând răspântiile fără indicatoare şi drumurile fără asfalt. Poate că se mai aşteaptă hoardele invadatorilor, poate că cineva s-a gândit că se vor lăsa păgubaşi, când vor ajunge aici.
Uriaşul de pe pajişte
La marginea minunilor sunt satele. Satele astea de munte, cu oameni izolaţi la hotarele dintre cer, pământ şi basm. Moşnenii. Oameni care au ales pământul, pământ pe care îl trudesc din greu, aşa cum ştiu de o viaţă. E vremea cositului acum, iar ei, oamenii, s-au răspândit care încotro, fiecare la fâneaţa lui. Nu se mai face clacă ca altădată, unii şi-au înlocuit coasa cu motocositoare, vremurile se schimbă, dar nu atât de mult. Alţii sunt la pădure, singurul loc în care se mai găseşte de muncă, singurul loc unde pot câştiga un ban. Vremuri grele, ca drumurile. Pădurile sunt singura comoară de care sunt interesaţi cei de departe. Altfel, Dumnezeu cu mila, iar mila lui Dumnezeu e nesfârşită. În paza Lui s-au pus oamenii, de la El le vine ajutorul. Troiţele sunt pretutindeni, pe poteci, drumuri şi hotare, în locuri rele, care trebuiesc îmblânzite, sau la răspântii, pentru blagoslovirea lui Hristos. Moşnenii lasă aici mere verzi şi apă. Pentru că şi Dumnezeu, drăguţul, are nevoie de hrană şi de puteri, ca să-i poată păzi pe oameni. Iar oamenii sunt mândri, oamenii sunt drepţi, oamenii sunt aspri, oamenii sunt smeriţi. "Comuniştii au vrut să mă ieie la ceapeu, da' io nu m-am lăsat dus. Mi-am văzut de meseria mea de dogar şi acum am rămas singurul cu meşteşugul ăsta". Dobre Matei, zis "Geangu", tocmai a trecut de 70 de ani. E la fân, cu toată familia adunată în jur, şi fiecare trage mai departe la coasă, şi fiecare întoarce fânul, în răspăr cu căldura aprinsă. De pe păşunea lui, aici, în Buştea, unde am ajuns, priveşte în depărtare, ursuz, nedumerit, aproape înspăimântat, un uriaş cap de om.Un sfinx, un gigant de piatră, rătăcit printre arbuşti pitici, pe fâneaţa lui Dobre Matei, la hotare. "Dar omul ăla cine e?", întreb. "Uriaşu", îmi zice nea Geangu şi coseşte netulburat mai departe. "Păi, şi ce face acolo?", întreb din nou. "Păi, că stă de pază la hotar", spune omul şi coseşte. "Ce hotar e acolo?", întreb. "Hotar între munţi", zice, "hotaru' de-l treceau ciobanii lui Bucur cu oile, hotar", şi coseşte, coseşte fără să mă privească. "Şi ce-i cu el?", nu mă las înduplecat. "Ce să fie? Uriaş ca toţi uriaşii, că doar a fost plină lumea de ei". "Păi, şi mai sunt uriaşi din ăştia?", zic. "Păi, că vii nu mai sunt, dar d-ăştia împietriţi să tot fie, ce ştiu eu". Matei Dobre tace, tac şi eu. Omul vorbeşte firesc despre o lume pe care noi o găsim nefirească, doar că noi nu ne-am născut cu uriaşi pe pajişte şi nici alături de bătrânii care au trăit cu ei. Uriaşul e uriaş, a rămas acolo unde trebuia să fie, iar el, omul, aici unde trebuie să fie, la fân. "E rău sau bun?", îl mai întreb. "Păi, că eu nu l-am întrebat, dar poate îl întrebi matale", zice. Pare trist uriaşul ăsta, Sfinxul de la Buştea, pare să fi împietrit pe când privea o grozăvie pe care nu o mai poate povesti. Matei Dobre, dogar, îl lasă în pace. Trăieşte împreună cu el de o viaţă, îl are părtaş, ori de câte ori iese la cosit, şi se închină când trece hotarul înspre Breazău, dar nu pentru a-l îndupleca, ci pentru că aşa trebuie, să te închini la hotare. Acolo unde-s troiţe. Acolo unde laşi mere verzi şi apă. Suntem în comuna Mânzăleşti, la câţiva kilometri de Meledic, locul munţilor de sare. Una dintre cele mai vechi aşezări umane din ţara noastră, spun unii istorici. Sate aşezate pe sare. Sare care a ieşit la suprafaţă. Dealuri sculptate în sare, o altă minunăţie a lumii. Salut uriaşul, îl rog să nu mai fie încruntat. Apoi trec prin curtea dogarului, omul ăsta aspru şi drept, întocmai ca uriaşul de pe pământurile sale. Coboară şi căldura, vine cu noi.
Sarea pe deal
Şoseaua e pustie, dospeşte de soare. Un soare sărat, nemilos, peste drumurile cu asfalt putrezit. Se ceartă oamenii. Un om al satului cu un om de la judeţ. "Nu e posibil să lăsaţi drumurile în halul ăsta! Nu pentru mine, că eu am pământurile şi vitele mele, dar pentru satele noastre!" Doamna de la judeţ zâmbeşte, zice că nu e vina ei. Probabil că nici nu e, dar nu mai contează. Viaţa de zi cu zi trece pe lângă minunea de aici, nici n-o mai bagă în seamă. Maluri albite, cât vezi cu ochii, o zăpadă grunjoasă, aspră, în cea mai toridă oră din zi. Sarea, pentru care romanii duceau războaie. Sarea, aurul alb, pe care oamenii de aici o scot cu lopeţi, făraşe sau târnăcoape, o încarcă în roabe sau desagi şi o duc acasă. Sarea din izvoare, folosită pentru murături.Sare pentru prepararea cărnii de Crăciun. Sare cu pământ, pentru jgheaburile de vite. Sare de leac pentru reumatism sau răni deschise. Sare. Munţi de sare. Cruste de sare, crevase de sare, canioane întregi de sare. Peştera din sare de la Meledic, cu intrarea blocată, astăzi, în urma unei alunecări de teren, rămâne una dintre cele mai faimoase din lume. Mai bine de un kilometru de stalactite şi stalagmite stranii, de bolţi uriaşe şi izvoare şerpuite, cea mai lungă şi mai importantă peşteră salină din întreaga Europă. Dar căldura e mare, nimeni nu-i de vină, iar dacă n-ar fi călăuza mea, învăţătorul Ion Zota, aş trece mai departe fără să ştiu că aici se află una dintre minunile lumii. Mă opresc, admir piatra albă, piramida stranie din tuf vulcanic, pe care oamenii o numesc "La Grunj", ating cu degetele izvorul sărat, mă minunez de darurile lui Dumnezeu, de cât de aproape şi la îndemână ne sunt. Pornim. Drumul se face tot mai rău, doar urcăm pe "Jgheaburi", spre Mânăstirea Găvanu. Cine a mai pomenit asfalt spre inima liniştii?!
De vorbă cu sfinţii
Stânci netede, nesfârşite, retează drumul, te aruncă spre prăpastie. Aproape că auzi inima nebună a pădurii cum freamătă alături de tine. Poţi întinde mâna şi să atingi cerul, să-l tragi aproape, să-l îndeşi pe tot în piept. Dacă drumurile trebuie să ajungă la sălaşul lui Dumnezeu pe pământ, atunci drumul ăsta e unul din ele. Mânăstirea Găvanu e tăinuită, s-a cuibărit în măruntaiele tihnei, se hrăneşte cu ea de mai bine de trei veacuri. Un călugăr şi trei maici sălăşluiesc aici, în poiana asta plină cu flori, aflată la buza pădurii şi a muntelui. O grădină, un iaz cu peşti, o pictură veche, de o frumuseţe neasemuită, clopotniţa. Te închini, n-ai cum să n-o faci. Binecuvântarea s-a pogorât peste tine. Sofian Neacşu, călugărul, vorbeşte puţin şi zâmbeşte mult. E rostul tainic al omului, atunci când a călătorit până departe. Ne arată lucrurile, le zâmbeşte senin pe cele ascunse. El e urmaşul pustnicilor ce au sălăşluit în pădurile astea nesfârşite şi, mai sus, în munte. Urmele lor, scrijelite pe piatră, le găseşti în apropierea mânăstirii, mărturii netede ale unei credinţe fără timp. Ai vrea să săruţi bolovanul acesta sihăstrit de la marginea pădurii, ai vrea să-ţi lipeşti urechea de el şi să-i asculţi povestea. Iar povestea spune că vechii părinţi ce trăiau aici, la începutul creştinătăţii, ajunseseră atât de înduhovniciţi, încât cereau socoteală icoanelor pe care le lăsau de pază, atunci când plecau departe. Pentru că şi-a găsit grădina şi chilia prădate de hoţi, pustnicul Sava s-a uitat cu reproş la icoanele sale: Fecioara Maria, Sfântul Gheorghe şi Sfântul Nicolae. "Tu, Măicuţă, pe tine te înţeleg că nu mi-ai dat de veste că mă pradă hoţii. Ai prunc mic, a trebuit să-l hrăneşti, ţi-a luat vreme până l-ai înfăşat. Şi pe tine, Sfinte Gheorghe, te înţeleg: până să aduci calul, să-l înhami, să porneşti cu suliţa înainte, hoţii şi-au terminat treaba. Dar tu, Sfinte Nicolae, tu, care nu ai decât un ceaslov, tu puteai să-mi spui ce se întâmplă în lipsa mea". Iar povestea spune că Sfântul Nicolae i-a adus înapoi pe furi, cu tot ce prădaseră şi, până ca pustnicul să prindă de veste, totul era ca înainte. Totul e şi acum ca înainte, trebuie doar să te lipeşti de piatra din pădure, să-i asculţi respiraţia şoptită, aici, la Mânăstirea Găvanu, ca să înţelegi. Cele trei măicuţe nu se arată. Părintele Sofian ne conduce la poartă şi ne zâmbeşte. Liniştea o luăm cu noi, mai departe.
Neamul lui Bucur Ciobanul
Liniştea străjuieşte pajiştile vălurite din Bisoca, poate cel mai frumos sat din Munţii Buzăului. Raiul ciobanilor vrânceni, moldoveni, ungureni, toţi ajunşi cu oile lor în munţii din apropiere. Mioriţa, e convins învăţătorul Ion Zota din Lopătari, s-a născut aici. Cum de aici a pornit şi ciobanul Bucur spre Bucureşti. Sunt pline locurile de semnele trecerii lui. Masa lui Bucur, o piatră uriaşă, perfect netedă, sprijinită pe trei picioare, denumirile locurilor, poveştile. Sunt mândri muntenii din Bisoca de ciobanul lor, de munţii lui Giurgiu, starostele din vechime. Aproape fiecare poveste aduce vorba de vremurile acelea de demult, când oamenii ăştia stăpâneau plaiurile şi raiul. Poate din motivul ăsta, cei de aici încă îşi mai ţin obiceiurile. Ultima zonă a Buzăului, de nesmintit în tradiţiile ei. Poate şi de asta, foarte mulţi dintre bătrâni păstrează calendarul vechi, cel iulian, şi se încăpăţânează să-şi serbeze Crăciunul şi colindele mai târziu decât cei tineri. "Gata, l-ai mâncat pe Crăciun?!", îi dojenesc bătrânii pe tineri. Şi nu doar Crăciunul, ci şi cositul se face tot pe rit vechi. Păstrat este portul. Păstrat este cântecul. Păstrate sunt poveştile despre flăcări care dansează pe comori, uriaşi care au clădit lumea, ciobani care au înfruntat şi au răpus diavoli, oameni smintiţi de iele, poveşti cât o lume, o lume risipită pe păşunile astea înalte, prin casele bătrânilor ce încă mai ascultă de ele. Soarele pârjoleşte lumea, dar lumea e la coasă. E fân cât vezi cu ochii, iar munca nu aşteaptă pe nimeni. Trebuie făcută acum, până nu e prea târziu.
Viorel, bărbat în putere, cu copii mici, n-are timp de pierdut. Ne pofteşte spre seară în casa lui, să stăm, să-i cunoaştem rosturile. Acum, să-l iertăm, e timpul pentru fân. "Nu e muntean să nu te poftească în casa lui, să nu te hrănească, să nu-ţi spună o vorbă bună când pleci mai departe. Ăştia suntem noi. Du-te la cojeni (cei de la câmpie) şi o să vezi că nici nu-ţi deschid poarta". E mândru Ion Zota de munţii şi de oamenii lui, e mândru că-i învăţător şi are de ce să-i facă pe copii să se mândrească. E mândru că se trage din neamul lui Bucur, e mândru să mă poarte mai departe.
Focul viu
Muşele Păpuşele, zice Ion Zota, erau cele două fete de o frumuseţe neasemuită, ale marelui Giurgiu, starostele ciobanilor din vechime. Când au fost să vină furii să i le răpească, "uite acolo", îmi arată Ion Zota, "vârfurile alea două-s Furu Mare şi Furu Mic", ciobanii lui Giurgiu s-au luptat zile şi nopţi cu ei. În timpul luptei, s-a deschis iadul şi a înghiţit toate comorile lui Giurgiu. S-au surpat râpe, s-au prăvălit bolovani, apele s-au pornit şuvoaie, iar din bezna iadului s-au revărsat râuri de smoală care au înghiţit lumea. "Vezi, uite şi piscul Smoleanului". Apoi gura iadului s-a astupat, dar flăcările ce se preling din adâncurile ei nimeni şi nimic n-a mai putut să le oprească. Ies mereu, cu mirosul lor de catran şi pucioasă, o răsuflătoare veşnică a iadului. Acesta e "focul nestins", ce pâlpâie de-atunci, ziua şi noaptea, întruna, în vatra lui arsă din coasta Smoleanului. Focul viu, poartă a întunericului, flăcări ce dansează pe comoara lui Giurgiu. Noaptea, flăcările luminează în toate culorile posibile. Le vezi de departe. Iele dansând. Lumea e vrăjită, basmele sunt cu noi, le poţi atinge, te pot pârjoli. Mirosul ăsta de pucioasă de la Focul Viu mă însoţeşte multă vreme. Ion Zota îmi vorbeşte despre flăcările albastre care aleargă pe râu, despre omul care şi-a ridicat o casă peste un alt foc viu, pe undeva pe aproape. Minuni domesticite, minuni cu care oamenii de aici trăiesc.
La fel ca bolovanul uriaş din curtea unei femei din Terca. Intrăm. O întreb de piatră, ea îmi spune că o udă în fiecare zi cu apă la radăcină, ca să crească. Şi ea creşte. Femeia râde. "Bolovanul nostru, al casei". Muntenii îţi deschid poarta casei, te aşează la masă, toarnă trandafirată în pahare. Petale de trandafir alb, zahăr, ţuică de casă. Patru zile la macerat. O minunăţie! Şi poveşti, poveşti pe care le spune Ionuţ Stemate. Nepotul. Despre noaptea în care încă umbla cu tatăl său pe poteci, spre casă, şi a auzit clar buciumul bunicului, de hăt departe, tocmai de la stâna din munţi. Şi i s-a strâns inima, şi inima a început să-i bată mai repede, şi a fost fericit, şi a ştiut că noaptea se îmblânzeşte doar de la buciumul bunicului. Despre ursul pe care tatăl lui, tot cioban, l-a înfruntat doar cu o mână de nisip. Despre nisipul ăsta care, "dacă n-ar fi intrat în ochii ursului să-l orbească şi tata să aibă timp să fugă, eu nu m-aş mai fi născut să vă povestesc acum". Despre pluguşorul pe care îl ştie de la bunicul bunicului bunicului, pluguşorul ăsta pe care încă îl mai colindă şi care spune "şi-am mai stat şi am mai urat, dar la vremuri trece-n cale, o dumbravă rea în vale, unde sunt fete nebune, care aruncă cu alune şi se leagă de feciori, ca albinele de flori, şi ne-curc'cărările, tot cu dezmierdările, roata mare, măi flăcăi...". Despre câte nu poţi să povesteşti cu un băiat de ciobani, aici, printre pietre, troiţe şi focuri care ard de nebune, noapte şi zi, mereu...
Minunile fără sfârşit
Înapoi, apoi, pe Valea Tainiţei, până la lacul fără fund, Mocearu, în care amurii, crapii uriaşi, rod stuful cu măselele lor enorme, rod bărcile (spun oamenii), rod timpul (spun eu) rod lumina, până când se face noapte.
E o nouă zi, aici, în mijlocul neştiut al ţării, aici, unde Carpaţii se răsucesc şi lasă duhurile, pietrele şi flăcările să iasă la lumină. O nouă zi şi un nou drum. Pentru că minunile din Munţii Buzăului sunt fără sfârşit, iar timpul să le cuprinzi pe toate nu îţi e de ajuns. Nici cuvintele nu-ţi mai sunt de folos în faţa trovanţilor de la Ulmet. Babele. Creaturi zălude, melci gigantici, antene de piatră întinse spre cer, nave spaţiale, uriaşi, un întreg bestiar al lumii ştiute şi neştiute, lăsat mărturie în cele mai neînchipuite forme cu putinţă. Nu poţi pricepe, oricâte explicaţii ştiinţifice ai primi, cum natura s-a putut întortochea atât de mult, încât să zămislească toate sculpturile astea stranii, înşirate de-a lungul unei poteci ce se pierde printre păşuni şi pădure. Şamanii vorbeau despre pietrele vii, din care se revarsă înţelepciunea divină, şi le foloseau în descântecele lor, ca să însoţească sufletele celor adormiţi în călătoria spre lumea de dincolo. Paracelsus le numea pietre cu memorie, păstrătoarele tuturor tainelor universului. Pietrele care se lasă desluşite doar de cei cu suflet pur. Alţii, chiar aici, în Ulmet, au vorbit despre mărturii extraterestre, despre apariţii şi dispariţii aiuritoare. Cornel, copilul care m-a adus până la Babe, îmi zice că "pietrele sunt de la Doamne-Doamne şi mănâncă nisip". Damian din Bozioru îmi vorbeşte desprecrucea veche de piatră, sub care au fost găsite oase gigantice, de uriaş. Despre Dealul Cămăruţei şi peştera de acolo, în care animalele nu pot intra, iar oamenii care intră nu mai pot ieşi. Despre pereţii peşterii, înnegriţi de flăcări albastre. Despre uriaşi şi vrăjile cu care au legat lumea. Despre pietrele de la Ulmet, pe care le-au lăsat ca să luăm aminte la trecerea lor pe pământ. Despre coloana prăbuşită în pădure, lungă de 30 de metri, care odinioară se înălţa deasupra lumii. Pietrele astea pe care le ating acum şi le rog să-mi şoptească taina lor. Urc mai departe, pe cărarea cu trovanţi, intru în pădure, iar vântul mă dezmiardă cu linişte, ca o rugăciune şoptită.
(Fotografiile autorului)