Varlaam e un sat cu nume de sfânt, micuţ, de doar 120 de familii, ascuns pe Valea Bâscăi, în Munţii Buzăului. Mai sus de el se întinde, nestăpânită, sălbatică şi frumoasă, împărăţia pajiştilor molcome, a pădurilor uriaşe, atinse doar de şoapte, de umbre şi de taine bătrâne, nedezvelite, încă, în faţa vremurilor acestea bicisnice în care trăim. Un tărâm sau o "ţară", cum altădată spuneau bătrânii noştri, în care încă se mai spun poveşti despre aurul îngropat care "arde" cu flăcări vii, despre duhuri ce bântuie prin poienile de sub munţi, despre vrăjitori şi sihaştri ascunşi prin peşteri săpate în stânci, despre daci şi strămoşii lor, uriaşii, care au stăpânit înainte de potop.
În lumea aceasta străveche, de dincolo de timp, biserica nu e o zidire, ci un adăpost. O casă ocrotită de Dumnezeu. Oamenii vin spre ea ca spre un refugiu. În Varlaam, lăcaşul are mai bine de o sută de ani. Un veac în care aici s-au plâns morţii, s-au bucurat nunii, s-au botezat pruncii. Şi toate rugăciunile acestea, toate durerile şi bucuriile, deşi s-au înălţat la cer, nu au plecat cu totul, ci s-au aşternut peste scândurile goale şi simple ale podelei, strat după strat, viaţă după viaţă, cum se aşează straturile de ceară curată pe firul subţire de aţă, când se fac lumânări. Încet, cu răbdare, ele au îmbrăcat biserica în sfinţenie şi iubire, iar acum, ea nu mai este doar a lui Dumnezeu sau a preotului, ci mai ales a lor, a sătenilor din Varlaam. Mai ales ei, cu vieţile şi cu morţii lor, i-au dat lăcaşului trup.
Am descoperit biserica satului într-o seară fierbinte de vară. Vipia se mai domolise, dar se scurgea, încă, din pajişti şi din ierburile de pe marginea drumului, curgea pe poteca gălbuie ce şerpuia printre grădini. Aninat de o pantă, lăcaşul, micuţ şi frumos, e înconjurat de un cimitir cu cruci vechi, de lemn, dar şi cu altele mai noi, smălţuite cu flori şi îngeri. Pictura de pe pereţii bisericii e făcută parcă de un zugrav cu inimă de copil. Respiră o simplitate pe care o regăseşti peste tot, în ştergarele de la icoane, în scoarţele de pe jos, în stranele mici, făcute parcă pentru ţânci. Doar că biserica aceasta va dispărea. Sfântul lăcaş, aşa frumos şi simplu cum este, stă să moară. Locul lui va fi luat de o biserică nouă, construită prin bunătatea unui om inimos, cu dare de mână şi cu credinţă în Dumnezeu. Va fi tot din lemn, ca biserica veche, doar că mai încăpătoare şi mult mai mândră. Dar cum să dărâmi, aşa, ca şi când n-ar fi existat niciodată, biserica satului, casa sfântă în care oamenii au fost, pe rând, botezaţi, şi apoi duşi la groapă? E ca şi cum ţi-ai smulge inima pentru a pune în loc una nouă. Hotărârea asta chinuitoare a rupt satul în două şi l-a aşezat pe preot la mijloc. Duminică urma să săvârşească în vechea biserică ultima Sfântă Liturghie.
"Duminica, îngerii vin la biserică"
- Părinte Ilie Răduca, sunteţi absolvent de teologie, om tânăr, cu vise mari. Cum e să fii preot de sat? Să ai grijă de sufletul ţăranilor? Vă simţiţi împlinit?
- Ca om, nu poţi să fii împlinit niciodată, poţi să fii doar mulţumit. Ştiţi ce spune Fericitul Augustin: "Ne-ai făcut pentru Tine, Doamne. Şi neliniştit este sufletul meu, până nu-şi va afla odihna întru Tine." Când îţi cauţi mântuirea, cauţi anumite virtuţi şi este foarte greu să le dobândeşti. Nu că nu te-ai mântui cu o singură virtute, dar tu ştii că trebuie să dobândeşti cât mai multe. Eu mă situez acolo, la linia de plutire, unde ispita te trage înapoi, iar tu ai vrea să te duci înainte. Întind mâna după Dumnezeu, câteodată Îl găsesc, câteodată nu... Mă simt căldicel. Sunt convins că Dumnezeu există, fac totul din credinţa pe care o am în El, dar mai e şi lumea care mă atrage cu mrejele ei. Nu pot să am o renunţare totală. Ăsta sunt.
Fireşte, aş dori să fac mai mult pentru satul şi credincioşii mei. Ei sunt oameni buni, liniştiţi, oameni cu frică de Dumnezeu. Unii dintre ei mă uimesc cu dragostea lor adâncă pentru Hristos. Am un creştin în parohie, nea Vasile Maftei, care are o cameră doar pentru rugăciune, plină cu icoane aduse din pelerinajele pe care le-a făcut pe la toate mânăstirile din ţară. E un om simplu, care a muncit toată viaţa la pădure. E tare credincios şi se roagă mereu. Niciodată nu dă înapoi. Din puţinul pe care-l are a ridicat mai multe troiţe şi ajută biserica foarte mult, iar de moarte nu îi e frică deloc. Odată l-a întrebat cineva (eram şi eu de faţă), ce i-a venit să-şi facă o cameră în care să aşeze numai icoane? Că acolo nu mai poţi decât să te rogi! Bătrânul i-a răspuns ca din Biblie: "Eu m-am gândit, chiar de când mi-am făcut casa, că dacă Dumnezeu nu-Şi găseşte un loc în casa mea, eu cum o să-mi găsesc un loc la El?" Când am auzit cuvintele acestea, vă spun sincer că mi-au dat lacrimile. O înţelepciune strânsă în puţine cuvinte, care cântăreşte cât o viaţă de om.
Poate că printre sătenii mei mai sunt unii care au şi scăpări, pentru că trăiesc în lumea asta de munţi, unde rădăcina păgână e încă puternică, dar ultimul gând al lor e tot la Domnul. E o lume păgână, care îl are pe Dumnezeu în centru, chiar dacă el nu e neapărat Cel creştin. Cel mai tare mă doare când văd că nu răspund chemării clopotului de duminică pentru Sfânta Liturghie. Cea mai mare dorinţă a mea ar fi ca fiecare familie să îşi trimită măcar un membru la biserică. Sau, dacă nu se poate în fiecare duminică, măcar aşa, din când în când, o dată la două-trei slujbe, să simt şi eu biserica plină în jurul meu. Am trăit şi bucuria aceasta. Sunt sărbători care cheamă tot satul la rugăciune, şi atunci mă simt împlinit, simt că plutesc de fericire.
Dar, dincolo de toate aceste dureri ale mele, vă pot spune că aici, la Varlaam, mi-am găsit liniştea sufletului, care e de fapt întâlnirea mea cu Dumnezeu, pentru că Hristos nu o să vină niciodată într-un suflet în care nu e pace. Întâlnirea aceasta se petrece mai cu seamă în timpul Sfintei Liturghii. În momentul acela, când clopotele bat şi dau binecuvântarea pentru începerea slujbei, eu ştiu că spaţiul bisericii se rupe de lumesc, de teluric. Deşi, vizibil, biserica rămâne pe pământ, duhovniceşte, prin rugăciunea mea şi a creştinilor, ea se mută în Cer, pentru că în acele clipe şi Cerul coboară pe pământ. Pentru că unde se roagă credincioşii e prezent şi Hristos, capul bisericii. Nu mai există timp, nu mai există spaţiu, prezentul se uneşte cu trecutul şi viitorul. În prezent suntem noi, cei care primim harul dumnezeiesc, iar trecutul şi viitorul este Hristos. Trecutul cu venirea Sa pe pământ, cu patimile Sale, cu Răstignirea şi Învierea Sa din morţi, iar viitorul cu venirea Sa în slavă, la sfârşitul veacurilor. De aceea v-am spus că biserica nu este pe pământ în momentul liturghiei. Ea este un spaţiu duhovnicesc, şi cine se atinge de acest spaţiu se sfinţeşte. Şi creştinii care vin la biserică, dar şi lucrurile care se ating de biserică, până şi cimitirul cu cei care au adormit în nădejdea Învierii, toţi se sfinţesc!
Şi mai e un lucru foarte important: îngerii, care în restul timpului au grijă de sufletele oamenilor, îngerii doresc cel mai tare să audă cântările Sfintei Jertfe şi să o vadă cu ochii lor. De aceea, preotul îi pofteşte printr-o rugăciune specială să vină în jurul Sfintei Mese, să participe şi ei la Sfânta Liturghie. Şi ce nu poate face el, din neputinţă sau slăbiciune omenească, fac ei. De pildă, numele nepomenite de preot sunt pomenite de îngeri. E o minune! De asta liturghia e atât de frumoasă şi am în timpul ei atât de multe emoţii. Iar preotului nu îi este îngăduit să nu o celebreze. Chiar dacă s-ar întâmpla ca la biserică să nu mai vină niciun credincios, eu nu am niciun motiv pentru care să nu fac Sfânta Liturghie, împreună cu îngerii! De aceea, îngerii vin duminica în biserică, iar în urma lor, satul rămâne gol. Cei care stau acasă fără motiv rămân singuri, pentru că îngerii lor păzitori vin la slujbă. Întotdeauna!
Un dor de copil
Părintele Ilie Răduca este tânăr, abia a împlinit 35 de ani. E născut şi crescut în Bâsca Rozilei, la doi paşi de Varlaam, şi visează să se întoarcă preot în satul natal. A venit pe lume într-o familie de preoţi, în care 34 de bărbaţi au slujit lui Dumnezeu. Îşi aduce şi acum aminte cum tatăl său îl lua cu el în altar. Din anii aceia are o amintire puternică, o amintire care se desprinde limpede, pe cerul clar al copilăriei. Stătea cu tatăl său până la sfârşitul liturghiei, când se cumineca. Dar, după ce se împărtăşea cu Trupul şi Sângele lui Hristos, se năştea în sufletul lui un dor misterios, care-i stârnea o sete şi o foame năpraznică după Dumnezeu.
"Eram doar un copil, iar împărtăşania pe care o primeam din mâna tatălui meu era o descătuşare a inimii mele. Ştiam că în potir este Domnul, dar eu primeam din El doar foarte, foarte puţin la cuminecare şi-mi doream mai mult, tot potirul dacă s-ar fi putut! Îl priveam pe tata la sfârşitul Sfintei Liturghii cum se împărtăşea cu ce mai rămânea din Sângele şi Trupul lui Hristos şi mi-aş fi dorit să pot să fac şi eu acest lucru, îngăduit în biserică doar slujitorilor altarului. Nu pot să spun că l-am rugat atunci pe Dumnezeu să ajung şi eu preot ca el, dar vă pot spune că aveam în inimă dorul acesta - să mă cuminec cu tot ceea ce este în potir, cu tot Trupul şi cu tot Sângele Domnului. Sigur că eu ştiu astăzi că în fiecare fărâmă de împărtăşanie este Hristos întreg, dar eu nu de simbolistică vă vorbesc acum, ci de dorul meu de copil, care-mi vedeam tatăl împărtăşindu-se. Astăzi, îmi dau seama că am fost crescut în biserică, iar Domnul a ales să rămân în ea şi să o slujesc."
"Moartea devenise prietena mea"
- Cum aţi ajuns în cele din urmă preot? A fost doar chemarea aceasta din copilărie?
- Ca să slujeşti altarului, trebuie să ai o vocaţie specială, iar vocaţia e chemare de la Dumnezeu. Dar eu cred că această chemare este aşezată de Hristos în inima ta atât de firesc, de delicat, încât ţi se pare că de la tine ar fi venit totul. El ştie să o mascheze, doar tu să o recunoşti, mai târziu, în rugăciune. E o taină pe care Domnul o aşează în tine. Îmi amintesc că în anii aceia, în care mergeam cu tata la slujbă, am ajuns să mă gândesc la preoţie. Mă îmbrăcam, de multe ori pe ascuns, cu hainele lui, îi luam reverenda, care-mi era foarte mare, şi o târam un pic pe jos (zâmbeşte), îmi aşezam, apoi, după gât, câte un epitrahil, la vremea aceea nu ştiam că nu e îngăduit, şi-mi amintesc că-mi plăcea tare mult să fiu în hainele acelea preoţeşti.
Apoi am crescut, anii au trecut, am dat la seminarul teologic, iar acolo am avut un moment de revoltă. Am fost, vreme de cinci ani de zile, la internat, pentru că aşa cerea regulamentul. Aveam un program ca de armată. Învăţam de luni până sâmbătă. Dimineaţa mergeam la ore, după-amiaza stăteam în clase, pentru aşa-numitele meditaţii, de la 4 la 6, apoi luam masa şi urmau alte meditaţii, până seara la 9. Un orar continuu, îţi găseai timp pentru tine doar aşa, printre meditaţii. Era ca un fel de armată, o armată duhovnicească pe care, voiai, nu voiai, trebuia să o faci. Aşa că am avut momentele mele de revoltă în seminar, când spuneam că nu o să mă fac preot niciodată. Acum zâmbesc când îmi amintesc de ele, pentru că îmi dau seama că greşeam. A fost ca o bătălie pe care am pierdut-o, dar nu am pierdut războiul, pentru că Hristos m-a scos din impas. Întotdeauna El este Cel care te scoate; te lasă să te duci uneori la fund, apoi te ridică, întinzându-ţi mâna. Eu am avut nişte probleme de sănătate pe care le-am trecut cu ajutorul lui Dumnezeu şi ele m-au mai potolit.
- Aţi fost încercat?
- Aveam 18 ani, eram la sfârşitul seminarului, când am fost diagnosticat cu cancer. Sunt ani mulţi de atunci... Vestea m-a lovit! Ştiu că stăteam şi mă toooot gândeam la moarte... Am avut-o în faţă, devenise prietena mea, deşi, în general, nu poţi să vorbeşti despre ea decât cu teamă. Atunci am descoperit că, dacă eşti cu adevărat răbdător (pacient vine de la pacienţă, care înseamnă răbdare) învingi, treci peste toate. Am făcut mai multe operaţii în patru luni de zile, am refuzat chimioterapia şi, în cele din urmă, s-a descoperit că tumora era benignă. A fost tot de la Domnul, o încercare. El mi-a ajutat şi am ajuns aici şi sunt tare mulţumit. Nu ştiu dacă m-a schimbat cu ceva lăuntric, dar ştiu că, pur şi simplu, m-a domolit şi m-a reorientat spre preoţie. Acum nu mi-aş mai imagina viaţa fără slujirea la altar...
"La noi, la ţară, porţile sunt mereu deschise pentru preot"
- Părinte, v-aţi dorit vreodată să plecaţi de la ţară şi să fiţi preot la oraş? Nu v-au atras niciodată parohiile de acolo, care sunt mai bogate, cu credincioşi mai mulţi?
- Mie oraşul nu îmi place, e prea multă pastoraţie pe verticală. Blocurile îmi par un fel de biserici suprapuse, cu care nu cred că m-aş putea obişnui. Pentru preot, e comod să urce până sus cu liftul şi apoi să coboare din apartament în apartament, intrând acolo unde i se deschide uşa. Unii deschid, alţii se uită suspicioşi pe vizor. La noi, la ţară, când mergi cu Sfânta Icoană, sau cu Botezul, ai de urcat dealuri întregi ca să ajungi la casele oamenilor, dar nu trebuie să îţi faci griji ca la oraş, că porţile nu sunt deschise. Aici cineva te pofteşte din prag şi te conduce până la camera unde sunt toţi cei din familie, care te aşteaptă smeriţi, cu capul plecat. E greu să treci de la o astfel de ospitalitate, la bătutul în uşi, sau la aşternutul hârtiilor în bloc, la avizier - "În ziua x vin cu Botezul". Şi la noi sunt oameni reticenţi, care se mai ascund, dar poarta e întotdeauna deschisă, casa e deschisă. Uitaţi-vă dumneavoastră: în orice sat, biserica e la vedere, e în centru, pe când în oraş, vezi vreodată biserica printre blocuri? La oraş, clopotul deranjează pe multă lume, la sat, pe nimeni. Dacă vrei să îl cauţi la oraş pe Dumnezeu, Îl găseşti, dar mai greu. Nici măcar nu ştii unde răsare soarele între blocuri, dar să mai ştii unde e biserica?
Cred că oamenii de la ţară diferă foarte mult de oamenii de la oraş. Nu ştiu dacă nu cumva sunt mai superficiali cei de la oraş, dacă nu dau atenţie amănuntelor minore, dacă nu sunt prea scrupuloşi cu lucrurile mărunte. Şi asta îi îndepărtează de veşnicie şi din cauza asta le este frică de moarte.
Ţăranii, în schimb, nu sunt speriaţi de ea. O întâmpină senini. Mai ales bătrânii sunt mulţumiţi de viaţa pe care au avut-o. Şi toată comunitatea satului e aici foarte legată de cei care au murit. Să veniţi să vedeţi parastasele la care participă bătrânii! Simţi atunci legătura vie pe care o au cu sufletul celui care a plecat. E în felul în care se roagă pentru morţi şi o bucurie misterioasă, e bucuria că şi la tine, la mormânt, vor veni să se roage şi să te întâlnească fraţii tăi. E o anticipare a morţii care trebuie să vină, dar care nu înseamnă numai despărţire, ci şi o reîntâlnire cu cei pe care i-ai iubit. Arareori am întâlnit ţărani care nu-şi acceptă moartea: de obicei, aceştia sunt trişti, posomorâţi. Când nu ai dispoziţia de a te rupe de lume, de a veni alături de Dumnezeu, nici nu te poţi ruga, şi atunci pierzi şi legătura cu El, pierzi totul! De asta, eu cred că fiecare vârstă are virtutea ei, iar bătrâneţea aduce peste tine o anumită neputinţă, care îţi oferă timp mai mult spre meditaţie. Şi mai e ceva la ţărani. Ei integrează moartea în natură. Se mai întâmplă ca la înmormântare să plouă şi atunci ei spun - "Aţi văzut că plânge cerul? Aţi văzut, i-a părut rău că a murit!".
Ultima liturghie
Duminică dimineaţă am urcat la bisericuţa din Varlaam, pentru ultima liturghie. Ştia toată suflarea satului că, de a doua zi, vor începe să o dărâme. Aşa că veniseră la slujbă cu mic, cu mare. Bătrânii mai aproape de altar, tinerii, cuviincioşi, lângă intrare, aşa cum cere rânduiala satului. Liturghia a început devreme, de teama arşiţei prevestită de lumina orbitoare a dimineţii. O lumină care se strecura prin fiece ungher, îmbrăcând în bucurie altarul, pe preot, pe credincioşii care se rugau în genunchi. Pe feţele brăzdate de viaţa aspră, arse de soare şi de vânt, nu am putut citi tristeţea. Erau liniştiţi şi senini. Am înţeles atunci că ţăranii din Varlaam primeau moartea bisericii lor, aşa cum îmi spusese părintele că-şi aşteaptă propria moarte - împăcaţi cu ea, liniştiţi. Afară, în cimitir, crucile lor vesele, împodobite cu flori, păsări şi îngeri sinilii, îţi vorbesc de pacea blândă cu care ei păşesc spre cealaltă lume. Cum spune un epitaf, pe care l-am citit pe o cruce din cimitir - "Ca o floare ce se trece/ Este omul pe pământ,/ Astăzi cântă şi petrece,/ Mâine zace în mormânt." Atât. Restul e liniştea de a fi în mâinile lui Dumnezeu şi aici, şi dincolo. Mai ales dincolo...
(Fotografiile autorului)