Limba română, dragostea mea!
- Prima mirare: sunteţi olteancă "de viţă veche", cu studii de filologie absolvite la Universitatea din Craiova, dar predaţi limba şi literatura română la Sfântu Gheorghe, în Covasna, o zonă cu atâtea probleme legate de identitatea românilor. Cum de aţi ajuns chiar aici? Aţi izbutit să vă integraţi, să vă simţiţi "acasă"?
- Sunt aici, la Sf. Gheorghe, în Covasna, din 1988 neîntrerupt! Am absolvit Universitatea la Craiova, am învăţat pe brânci ca să scot medie mare şi să-mi aleg un oraş în care să pot împărtăşi copiilor ceea ce am învăţat şi eu de la dascălii mei: dragostea de limba română! Şi m-am ţinut de cuvânt. Casa mea este aici. Aici am trăit cei mai frumoşi ani, am avut cele mai mari împliniri! În ciuda tuturor greutăţilor, este foarte greu să mă gândesc să plec de aici, să renunţ la a mai spune "acasă" la locul unde am trăit până la vârsta mea de acum, de 50 de ani. Şi, în fond, de ce să o iau de la capăt în altă parte? Sunt în ţara mea, am muncit pentru ceea ce am obţinut, copiii mei s-au născut aici, şi unde îţi e familia, acolo îţi e şi casa. Apoi, aici am investit energia şi timpul meu, aici sunt cei pe care i-am crescut, generaţii întregi de elevi.
- Zona Covasna este populată majoritar de maghiari. Nu v-a fost greu să vă acomodaţi?
- În 1989, când am venit, aveam aici, eu şi soţul meu (venit şi el tot cu repartiţie, ca inginer), casă, familie, serviciu, aşadar, destule motive ca să rămânem. Aveam relaţii de prietenie cu toţi colegii, indiferent de etnie, şi nu simţeam vreo ameninţare pe atunci. Nu bănuiam că atitudinea maghiarilor faţă de români se va schimba radical, va deveni din ce în ce mai ostilă, adeseori duşmănoasă. Colegii de cancelarie, profesorii maghiari cu care realizasem tot felul de activităţi până atunci, s-au schimbat dintr-odată, s-a trezit în ei orgoliul că aparţin unei naţii care, chipurile, până atunci fusese frustrată de drepturi. Brusc, armonia a dispărut, şi noi am devenit o "minoritate" în propria ţară, fără vreun drept la opinie şi demnitate. Foarte mulţi dintre colegii români ce predaseră alte discipline au plecat. De pildă, obligaţia pentru profesorii români de a-şi preda materiile doar în limba maghiară (până în 1989, puteau să predea şi profesori români, la toate disciplinele), i-a făcut să plece din zonă, căutându-şi norocul prin alte părţi. O situaţie acceptată, din păcate, de guvernele care s-au succedat şi pentru care coabitarea cu UDMR-ul a fost mai importantă decât nedreptăţirea populaţiei româneşti a zonei. Doar profesorii de română au mai fost acceptaţi să predea la secţia maghiară, fără să li se impună cunoaşterea limbii maghiare atunci, imediat după 1989. Astfel au urmat o serie de situaţii conflictuale, chiar şi cu elevii, care erau, practic, împinşi de la spate de către diriginţii lor să protesteze împotriva profesorilor români. Ei alimentau ideea de separare cu sloganuri ca: "Nu te vrem!", "Du-te acasă!", cu care eram întâmpinaţi la ore noi, profesorii români, la secţiile maghiare.
Împreună, dar separat!...
- Cum de aţi rezistat?
- Aceste stări tensionate au stârnit în mine exact dorinţa de a nu renunţa. De a nu mă lăsa intimidată de jocurile lor de influenţă şi de strategiile lor de a te aduce la limita disperării şi a neputinţei. Mi s-a părut nedrept felul în care puneau problema. La urma urmei, eram acasă, în ţara mea.
- Înţeleg că în şcolile ungureşti din Covasna se mai vorbeşte româna doar la orele de limba română...
- Care e soarta limbii române în alte instituţii ale statului decât cele de învăţământ?
- În toate domeniile, românii care nu ştiu limba maghiară se simt izolaţi. La şedinţele de consiliu profesoral se vorbeşte numai în limba maghiară, astfel că ei nu înţeleg nimic, iar în cel mai fericit caz li se face un rezumat de cinci minute în limba română, la sfârşit. Am fost eu însămi în situaţia aceasta şi ştiu cât poate fi de frustrant. Acelaşi lucru se petrece şi în consiliile locale de administraţie, majoritar maghiare, la fel şi în consiliul judeţean. Chiar şi conferinţele de presă se desfăşoară tot în limba maghiară, astfel că ziariştii de la puţinele publicaţii în limba română nu înţeleg nimic dacă nu ştiu limba maghiară, sau nu li se spune, în 2-3 minute, despre ce e vorba. Dispariţia limbii române este, de altfel, un fenomen general. Deja, pe stradă, în oraş, observ că se înţelege foarte greu limba română, iar explicaţia pentru această situaţie vine tot din separarea şcolilor. Angajaţii în serviciile publice înţeleg din ce în ce mai greu, deşi ei sunt obligaţi să presteze în ambele limbi, dar nu înţeleg, te pun să repeţi, şi aşa avem permanent o problemă de comunicare. Sigur, nu îţi cer să le vorbeşti într-o altă limbă străină decât româna, nu încă! Dar nu ştim pentru cât timp! Biserica a rămas singura instituţie mai puternică a statului român în zonă, chiar dacă multe clădiri de cult ortodox din mediul rural au fost părăsite, şi în ele nu se mai slujeşte. Sunt sate în care populaţia românească a dispărut aproape complet sau a fost maghiarizată. Cel mai tare mă îngrijorează plecarea românilor. Foarte mulţi dintre ei au pus sabia jos şi au renunţat. Vom fi, numeric, tot mai puţini, iar spiritul românesc va fi din ce în ce mai slăbit, pe aceste locuri.
"Sunt olteancă şi nu renunţ uşor"
- Pe dvs. ce vă ţine aici? De unde vi se trag tenacitatea, forţa de a trece peste momentele în care vă vine să spuneţi şi dvs: "Nu mai pot, plec!"?
- Mă ţine ceea ce am realizat până acum. Am o legătură cu comunitatea şi în viaţa personală, şi în cea profesională, am conştiinţa că fac bine ceea ce ştiu să fac - să îi învăţ pe elevi limba şi literatura română, să le dezvolt imaginaţia, cutezanţa, încrederea în puterea ziditoare a cuvântului şi a literaturii (am înfiinţat şi conduc, de mai mulţi ani, revista de literatură a elevilor de la liceul nostru, "Albatrosul", şi nu vă puteţi imagina ce texte minunate ale copiilor publicăm acolo). Poate că încăpăţânarea şi dârzenia mea vin din faptul că am temperamentul acesta de olteancă şi nu renunţ uşor. Şi apoi, nu sunt singura, mai există "eroi", oameni cu care sunt de aceeaşi parte a baricadei, pentru cauza românilor din Harghita - Covasna (cum este d-l Ioan Lăcătuşu, fondatorul Forumului Civic al Românilor din Covasna şi Harghita, scriitor şi istoric, autor al foarte documentatei cărţi lansate de curând, "Repere identitare româneşti din judeţele Covasna şi Harghita"). Din păcate, multe vârfuri ale comunităţii noastre au fost îndepărtate. Codrin Muntean, acum secretar general al Ministerului Apărării, fost preşedinte al forumului nostru, fost prefect de Covasna, a fost "avansat" la Bucureşti, pentru a "detensiona" situaţia din zonă, după ce a luat decizia de a acoperi un panou cu Ţinutul Secuiesc, amplasat în faţa Prefecturii, cu steagul naţional al României, cu ocazia Zilei Unirii Principatelor din 24 ianuarie. Foarte multe putea el să facă pentru românii de aici, ca prefect, dar de la Bucureşti, mai greu! În urma lui a venit un alt român care, cum a "mişcat în front" şi n-a făcut cum a ordonat UDMR-ul, a fost schimbat, şi apoi altul, şi altul, şi tot aşa, ne-au schimbat câţiva prefecţi în doi ani. Deocamdată, mulţumim lui Dumnezeu că încă mai sunt numiţi români în funcţia de prefect în judeţul Covasna! Şi cu Prea Sfinţia sa Ioan Selejan, fostul episcop alCovasnei şi Harghitei, la fel s-a întâmplat, de l-au "exilat" în Banat: au vrut să-l îndepărteze ca să ne lase singuri aici. Ne dărâmă tocmai turnurile noastre de apărare, ne iau pe cei mai valoroşi oameni ai comunităţii. Simt cum cercul se strânge tot mai mult în jurul nostru. Şi e greu, cad uneori, am stări de îndoială, de neîmplinire, sunt arătată cu degetul, că sunt naţionalistă, că sunt şovină, că nu sunt "cu gaşca" de politicieni corupţi moral, pe care i-am ales, dar nu ne-au reprezentat aşa cum au promis. Îmi păstrez reperele şi modelele şi merg înainte, şi eu, şi soţul meu la fel, deşi sunt 27 de ani de când am coborât din tren aici! Soţul meu se va pensiona curând, eu mai am câţiva ani, şi totuşi nu îmi vine să renunţ la ceea ce am realizat. Pentru că, unde întorc privirea, văd foşti elevi de-ai mei, văd oameni ajunşi bine, care iau concursuri pentru funcţii importante, copii simpli, care s-au născut aici, au învăţat şi au muncit aici, şi care nu vor să plece. Şi atunci, îmi spun şi eu că nu pot să mă prefac că totul e în ordine cu viaţa noastră, a românilor din Harghita şi Covasna, când interesele politice divergente ale partidelor politice lasă UDMR-ul să joace pe degete situaţia noastră, aşa precum o pisică se joacă cu un şoricel speriat, înainte de a-l devora cu totul... Nu pot să tac şi nu pot să pun condeiul jos!
- Care este mesajul pe care-l transmiteţi elevilor dvs., dincolo de dragostea pentru limba română?
- Să-şi urmeze visul, aşa cum am făcut şi eu, şi să nu renunţe niciodată, de teamă. De frică! Să aibă mereu încredere în ei, să ştie că visele lor devin realitate dacă au voinţă, dacă au credinţă şi cred că trebuie să adaug, aşa cum ne învăţa PS Ioan Selejan, şi puţină iubire: de Dumnezeu şi de semeni. Întotdeauna le spun să se întoarcă înapoi, după ce-şi termină şcolile înalte prin alte părţi (nu există universităţi în judeţele Harghita şi Covasna). Trebuie sprijiniţi tinerii absolvenţi din comunitate să se întoarcă acasă, să li se asigure o locuinţă de serviciu, să fie susţinuţi financiar, pentru că altfel, pentru un salariu de profesor debutant nu vor veni să trăiască sub presiunea în care un dascăl îşi exercită profesia aici (în momentul acesta, e mare nevoie de profesori de matematică pentru şcolile în limba română, de pildă). Am mulţi foşti elevi care sunt, la rândul lor, profesori. Ei, ca şi mine, n-au plecat, având conştiinţa că fac bine ceea ce fac, fiecare la locul lui, oameni integri, care au ales să fie ei înşişi, în orice împrejurare.
"Iar s-au adunat: iar pun ceva la cale!"
- Există o coeziune a comunităţii româneşti de aici? Vă întâlniţi? Există activităţi comune?
- Încercăm să ne promovăm cultura, valorile şi propria identitate. Dar e din ce în ce mai greu să facem asta. De foarte multe ori, am vrea să facem lucruri nemaipomenite, avem proiecte minunate, dar nu avem posibilitatea de a ne afişa public cu ele, pentru că nu suntem sprijiniţi din partea administraţiei, şi atunci toate visurile noastre se ofilesc. E vorba şi de sprijin financiar, desigur - pentru noi nu se găsesc niciodată bani - dar şi de susţinere morală, pentru că nu poţi să faci ceva fiind mereu arătat cu degetul, la modul circumspect: "Uite-i, s-au adunat acolo şi iarăşi pun la cale ceva!". Nu punem nimic la cale, pur şi simplu ne manifestăm propriile valori, ne exprimăm public, aşa cum şi ei fac în comunitatea lor, îşi exprimă identitatea la modul cel mai stăruitor, îşi aduc în faţă modelele, peste tot nu vezi decât denumiri date după personalităţi de etnie maghiară pe instituţii, străzi, socluri de statui. Dar istoria şi cultura românească sunt excluse din manifestările culturale organizate de instituţiile publice. An de an, când se împart fondurile pentru proiecte culturale sau civice de către primăria oraşului, noi suntem mereu defavorizaţi, lăsaţi la coada listei: noi suntem o minoritate şi primim foarte, foarte puţin.
Românii cei îndelung răbdători
- Trăiţi, totuşi, în România! De ce nu vă impuneţi mai energic identitatea? Sunt o grămadă de instituţii culturale în ţară care s-ar bucura să vă vină în ajutor. Cum să-ţi fie "frică" în ţara ta?
- Aveţi dreptate, am observat şi eu sentimente foarte stranii la românii din partea locului, care se comportă ca şi cum ar fi o populaţie aservită majorităţii maghiare. O atitudine de smerenie, de toleranţă, dusă mult prea departe, aproape de umilinţă. Ne căciulim în faţa maghiarilor, le cerşim colaborarea, ne alimentăm păgubos iluziile că suntem împreună, în condiţiile când ei ne spun, fără milă, "Ieşiţi!", "Plecaţi!". Personal, poate fiindcă eu vin din sud, am pus această atitudine de smerenie a românilor de aici pe seama fricii. În general, oamenilor le este frică, pentru că au crescut cu frica asta de generaţii, cu frustrarea de a fi sub dominaţia maghiară mai multe veacuri, cu ideea că li se poate întâmpla ceva şi mai rău decât a nu li se respecta drepturile, şi anume, de a fi obligaţi să plece de aici, de a fi umiliţi şi chiar omorâţi, aşa cum s-a şi întâmplat, în istorie, iar acestea nu sunt afirmaţii care nu se pot dovedi şi argumenta. Şi astăzi, la aproape 100 de ani de la Marea Unire şi instituirea administraţiei româneşti în Ardeal, sentimentul neputinţei, amestecat cu teamă şi cu cel al părăsirii "de la centru" persistă în mentalul comunităţii româneşti minoritare din judeţele Harghita şi Covasna, laolaltă cu ideea clară că "soarele Transilvaniei nu mai răsare la Bucureşti". Slăbirea autorităţii statului român s-a produs aici cu concursul politicienilor de la Bucureşti care, din dorinţa de a păstra UDMR-ul la guvernare, au cedat interese uriaşe în zonă, mai exact, interese ale comunităţii româneşti, punând însăşi existenţa ei în pericol. Este necesar ca toate partidele, indiferent de orientare, să îşi unească eforturile şi să aibă o viziune comună în legătură cu situaţia românilor din Harghita - Covasna, să-şi propună o platformă politică comună de lucru. Pentru că, altfel, în 20 de ani, nu vor mai fi români pe aici, iar visul maghiarilor de autonomie se va împlini fără prea mare efort din partea lor, dar cu concursul generos al partidelor de la centru, indiferente la drama românilor trăitori aici. E adevărat, au existat tentative, politicienii de toate culorile, fie că au fost de la PSD, PNL sau PDL, au încercat să găsească un punct de vedere comun asupra acestei probleme arzătoare. S-au adunat, au fost prieteni, s-au bătut pe umăr, au băut, s-au cinstit, în final, au plecat cum au venit, uitându-şi promisiunile şi văzându-şi fiecare de interesul propriu. Acesta e cel mai trist tablou, în faţa căruia, evident, politicienii maghiari, extrem de aplicaţi şi stăruitori în felul în care îşi exprimă cererile şi le obţin, jubilează! Iar sentimentul acesta de tristeţe şi de neputinţă e copleşitor şi descurajant, nu vă închipuiţi cât de mult!... Când am venit în Sf. Gheorghe, nu ştiai cine e în funcţie, că era român sau era maghiar, fiecare îşi făcea datoria faţă de comunitate, fără să te întrebe cărei etnii îi aparţii. Atunci, autoritatea statului se făcea simţită în toate domeniile, şi din moment ce ocupau funcţii importante, maghiarii aveau şi atunci drepturi, ca minoritate. Aşadar, nu întrevăd în acest moment o soluţie. Am zis că o să facem un turneu prin toată România, eu şi alţi câţiva lideri ai comunităţii, ca să le explicăm tuturor românilor situaţia noastră, pentru că la politicieni nu mai avem nicio speranţă. Nu ştiu la cine să mă mai duc şi pe cine să conving că viitorul este cel puţin îngrijorător pentru noi, dacă nu mai rău de atât: o ţară întreagă şi măreţii ei aleşi vor asista la extincţia românilor din Harghita - Covasna. Este trist ce vă spun, dar asta e realitatea şi eu sunt sinceră. Nu pot să spun că mai sper, pentru că la vârsta noastră, perioada de "Don Quijote" a trecut: până şi el a înţeles, în cele din urmă, că se lupta cu morile de vânt.