LIGIA GHINEA - "Nu pot să tac și nu pot să pun condeiul jos"

Corina Pavel
Profesoară de limba română la Colegiul Național "Mihai Viteazul" din Sf. Gheorghe, Covasna

Limba română, dragostea mea!

- Prima mirare: sunteți olteancă "de viță ve­che", cu studii de filologie absolvite la Universitatea din Craiova, dar predați limba și literatura română la Sfântu Gheorghe, în Covasna, o zonă cu atâtea probleme legate de identitatea românilor. Cum de ați ajuns chiar aici? Ați izbutit să vă integrați, să vă simțiți "acasă"?

- Sunt aici, la Sf. Gheorghe, în Covasna, din 1988 neîntrerupt! Am absolvit Universitatea la Cra­iova, am învățat pe brânci ca să scot medie mare și să-mi aleg un oraș în care să pot îm­părtăși copiilor ceea ce am învățat și eu de la dascălii mei: dragostea de limba română! Și m-am ținut de cuvânt. Casa mea este aici. Aici am trăit cei mai frumoși ani, am avut cele mai mari împliniri! În ciuda tuturor greutăților, este foarte greu să mă gândesc să plec de aici, să re­nunț la a mai spune "acasă" la locul unde am trăit până la vârsta mea de acum, de 50 de ani. Și, în fond, de ce să o iau de la capăt în altă parte? Sunt în țara mea, am muncit pentru ceea ce am obținut, copiii mei s-au năs­cut aici, și unde îți e familia, acolo îți e și casa. Apoi, aici am in­vestit energia și timpul meu, aici sunt cei pe care i-am crescut, gene­rații întregi de elevi.

- Zona Covasna este populată ma­joritar de maghiari. Nu v-a fost greu să vă aco­modați?

- În 1989, când am venit, aveam aici, eu și soțul meu (venit și el tot cu repartiție, ca inginer), casă, fa­milie, serviciu, așadar, destule motive ca să ră­mâ­nem. Aveam relații de prietenie cu toți colegii, in­diferent de etnie, și nu simțeam vreo amenințare pe atunci. Nu bănuiam că atitudinea maghiarilor față de români se va schimba radical, va deveni din ce în ce mai ostilă, adeseori dușmănoasă. Co­legii de cance­la­rie, profesorii maghiari cu care rea­lizasem tot felul de activități până atunci, s-au schim­­bat dintr-odată, s-a trezit în ei orgoliul că apar­țin unei nații care, chipurile, până atunci fusese frus­trată de drepturi. Brusc, armonia a dispărut, și noi am de­­venit o "mi­noritate" în propria țară, fără vreun drept la opinie și dem­nitate. Foarte mulți dintre co­le­gii români ce pre­daseră alte discipline au plecat. De pildă, obligația pen­tru profesorii ro­mâni de a-și preda materiile doar în limba maghiară (până în 1989, puteau să predea și pro­fesori români, la toate disciplinele), i-a făcut să ple­ce din zo­nă, cău­tân­du-și norocul prin alte părți. O situație ac­ceptată, din păcate, de guvernele care s-au succedat și pentru care coabitarea cu UDMR-ul a fost mai importantă de­cât nedreptățirea populației româ­nești a zonei. Doar profesorii de română au mai fost ac­cep­tați să predea la secția maghiară, fără să li se impună cunoașterea limbii maghiare atunci, imediat după 1989. Astfel au urmat o serie de situații conflictuale, chiar și cu ele­vii, care erau, practic, împinși de la spate de către di­riginții lor să protesteze împotriva pro­­fesorilor ro­mâni. Ei alimentau ideea de separare cu sloganuri ca: "Nu te vrem!", "Du-te aca­să!", cu care eram în­tâmpinați la ore noi, profesorii ro­mâni, la secțiile maghiare.

Împreună, dar separat!...

- Cum de ați rezistat?

- Aceste stări tensionate au stârnit în mine exact dorința de a nu renunța. De a nu mă lăsa intimidată de jocurile lor de influență și de strategiile lor de a te aduce la limita disperării și a neputinței. Mi s-a părut nedrept felul în care puneau problema. La urma urmei, eram acasă, în țara mea.

- Înțeleg că în școlile ungurești din Co­vas­na se mai vorbește româna doar la orele de limba ro­mână...

- În Covasna și Harghita, limba română este pe cale de dispariție. Pentru că în afara orelor prevăzute în programă, nu se mai vorbește deloc în română, aceasta devine pentru copiii maghiari un fel de limbă străină, nu limba statului în care trăiesc. Iar faptul că ei nu comunică suficient, că sunt separați de copiii români și nu mai interacționează în pauze sau la joacă, le face profesorilor de română foarte grea misiunea de a-i face pe elevi să ajungă la nivelul de cunoaștere necesar pentru exa­menele pe care le au de susținut la sfârșit de ciclu gimnazial, res­pectiv li­ceal. Pentru ei necunoașterea lim­bii române face im­posibilă înțelegerea textului literar. În momentul de față s-a ajuns la situația în care, dacă elevul ma­ghiar nu înțelege cu­vântul, pro­fe­sorul trebuie să scrie ime­diat tra­du­cerea în ungurește. As­ta, deși exis­tă dicțio­nare în care pot că­uta cuvintele pe care nu le știu. Asta, în situația când ei au un exa­men la limba ro­mână la ba­ca­laureat. Deocam­dată! Cine știe ce va mai fi mâine?!... Profesorii de la secția ma­ghiară pro­testează mereu că examenele de limba ro­mână sunt dificile, că probabilitatea elevilor de a le promova scade continuu, pentru că au rezul­tate foarte slabe la această materie asimilată de ei unei limbi străine. Ni­velul e din ce în ce mai scăzut, pentru că ei nu înțeleg, nu comunică, nu citesc, nu fac nimic ca să aibă un randament mai ridicat. Iar profesorul, din această ca­uză, muncește enorm, mai ales în me­diul rural, unde funcționează clase si­multane, iar mun­ca aceasta e crâncenă pentru un pro­fesor de limba ro­mâ­nă. În calitate de profesor me­todist, eu merg deseori în școli de pe tot cu­prinsul județului și văd ma­rea schimbare în rău care a avut loc în în­văță­mân­tul de aici. Asta s-a întâmplat pentru că de­ci­ziile po­li­tice nu au ținut cont de noi, și așa ne-am pricopsit cu un sistem de învățământ deficitar, care ne-a dus la ceea ce avem astăzi: rezul­tate slabe, co­municare zero, orgolii mari, copii ma­ghiari care cresc cu senti­mente de frustrare, dacă nu chiar de lipsă de respect față de limba română. A in­ter­venit râca asta între noi, care nu exista îna­inte, ne arătăm cu de­getul, în­vinovățin­du-ne unii pe alții degeaba, pentru că tot sistemul de învățământ este aiurea structurat. Dar de fapt, totul este generat, după pă­rerea mea, dintr-o vo­ință politică. Sunt in­te­rese ca lucrurile să mear­gă prost, s-a vrut să se ajun­gă aici, pornind din mo­mentul-cheie, în care școlile mixte s-au sepa­rat pe criterii etnice. A fost o tragedie atunci când licee ca "Szekely Miko" au spus că ro­mâ­nii tre­buie să plece și că acolo rămân doar elevii ma­ghiari. Cum să scoți din clase niște copii care nu con­știentizau o apar­tenență etnică foarte cla­ră, igno­rân­du-se faptul că era benefic pentru toți dacă ei creșteau împreună, indiferent de etnie? Sepa­rarea educației pe criterii etnice a fost cea mai mare greșeală! Când pu­terea alia­tă cu UDMR a impus în Legea Educației din 2010 prevederile privind învă­țământul integral în limba minorităților (era Ecaterina Andronescu mi­nis­tru al Învățămân­tului), forumul nos­tru a protestat atunci, dar nu am fost luați în sea­mă. Apoi, o pro­ble­mă a zonei după 1989 a fost aceea că foarte mulți pro­fesori români au ieșit la pensie și nu a mai avut cine să-i înlocuiască, precum și aceea că foarte mulți profesori au ales să plece din aceste județe. În ce mă privește, ca făcând parte dintre acei profesori care nu au re­nun­țat să predea limba română și care nu au plecat de aici, m-am transferat la Co­legiul Național "Mihai Viteazul", cu clase exclusiv în limba română. Deci, eu nu mai pre­dau, în mo­men­tul acesta, limba română la clase cu copii maghiari. La colegiul nostru, există și profesori maghiari la diferite disci­pline, care sunt oa­meni lucizi, ce și-au cres­cut copiii ca să știe am­bele limbi, și care apără in­teresele învăță­mân­­tului, spre folosul tuturor copiilor.

- Care e soarta limbii române în alte instituții ale statului decât cele de învățământ?

- În toate domeniile, românii care nu știu limba maghiară se simt izolați. La ședințele de consiliu pro­fesoral se vorbește numai în limba maghiară, astfel că ei nu înțeleg nimic, iar în cel mai fericit caz li se face un rezumat de cinci minute în limba ro­mâ­nă, la sfâr­șit. Am fost eu însămi în situația aceasta și știu cât poate fi de frustrant. Același lucru se petrece și în con­siliile locale de administrație, majoritar ma­ghiare, la fel și în consiliul județean. Chiar și con­ferințele de presă se desfășoară tot în limba maghiară, astfel că ziariștii de la puținele publicații în limba română nu în­țeleg nimic dacă nu știu limba maghia­ră, sau nu li se spune, în 2-3 minute, despre ce e vorba. Dispariția lim­bii române este, de altfel, un fenomen general. De­ja, pe stradă, în oraș, observ că se înțelege foarte greu limba română, iar explicația pentru aceas­tă si­tuație vine tot din separarea școlilor. Angajații în ser­viciile publice înțeleg din ce în ce mai greu, deși ei sunt obligați să presteze în ambele limbi, dar nu în­țe­­­le­g, te pun să repeți, și așa avem permanent o pro­blemă de comunicare. Sigur, nu îți cer să le vor­bești într-o altă limbă străină decât româna, nu încă! Dar nu știm pen­tru cât timp! Biserica a ră­mas singura instituție mai puternică a statului român în zonă, chiar dacă mul­te clădiri de cult ortodox din mediul rural au fost părăsite, și în ele nu se mai slujește. Sunt sate în care popu­lația ro­mânească a dis­părut aproape com­plet sau a fost ma­ghiarizată. Cel mai tare mă îngri­jo­rează plecarea ro­mâ­nilor. Foarte mulți dintre ei au pus sabia jos și au renunțat. Vom fi, nu­me­ric, tot mai puțini, iar spi­ritul ro­­mânesc va fi din ce în ce mai slăbit, pe aceste locuri.

"Sunt olteancă și nu renunț ușor"

- Pe dvs. ce vă ține aici? De unde vi se trag te­na­citatea, forța de a trece peste momentele în care vă vine să spuneți și dvs: "Nu mai pot, plec!"?

- Mă ține ceea ce am realizat până acum. Am o legătură cu comunitatea și în viața personală, și în cea profesională, am conștiința că fac bine ceea ce știu să fac - să îi învăț pe elevi limba și literatura ro­mână, să le dezvolt imaginația, cutezanța, încrederea în puterea ziditoare a cuvântului și a literaturii (am înființat și conduc, de mai mulți ani, revista de literatură a elevilor de la liceul nostru, "Albatrosul", și nu vă puteți imagina ce texte minunate ale copiilor publicăm acolo). Poate că încăpățânarea și dârzenia mea vin din faptul că am temperamentul acesta de ol­teancă și nu renunț ușor. Și apoi, nu sunt singura, mai există "eroi", oameni cu care sunt de aceeași par­te a baricadei, pentru cauza românilor din Har­ghita - Co­vasna (cum este d-l Ioan Lăcătușu, fonda­torul Fo­rumului Civic al Românilor din Covasna și Har­­ghita, scriitor și istoric, autor al foarte docu­men­tatei cărți lan­sate de curând, "Repere identitare ro­mânești din județele Covasna și Harghita"). Din pă­cate, multe vârfuri ale comunității noastre au fost înde­părtate. Codrin Muntean, acum secretar general al Mi­nis­te­rului Apărării, fost președinte al forumului nostru, fost prefect de Covasna, a fost "avansat" la București, pentru a "detensiona" situația din zonă, după ce a luat de­cizia de a acoperi un panou cu Ți­nutul Secuiesc, am­plasat în fața Prefecturii, cu stea­gul național al României, cu ocazia Zilei Unirii Principatelor din 24 ianuarie. Foarte multe putea el să facă pentru ro­mânii de aici, ca prefect, dar de la București, mai greu! În ur­ma lui a venit un alt român care, cum a "mișcat în front" și n-a făcut cum a ordonat UDMR-ul, a fost schimbat, și apoi altul, și altul, și tot așa, ne-au schimbat câțiva prefecți în doi ani. Deocam­dată, mulțumim lui Dum­nezeu că încă mai sunt nu­miți români în funcția de prefect în județul Covasna! Și cu Prea Sfinția sa Ioan Se­lejan, fostul episcop al Covasnei și Harghitei, la fel s-a întâmplat, de l-au "exilat" în Banat: au vrut să-l îndepărteze ca să ne lase singuri aici. Ne dărâmă tocmai turnurile noastre de apărare, ne iau pe cei mai valoroși oameni ai co­munității. Simt cum cercul se strân­ge tot mai mult în jurul nostru. Și e greu, cad une­ori, am stări de îndo­ială, de neîmplinire, sunt arătată cu degetul, că sunt na­țio­nalistă, că sunt șovină, că nu sunt "cu gaș­ca" de po­li­ticieni corupți moral, pe care i-am ales, dar nu ne-au reprezentat așa cum au pro­mis. Îmi păstrez reperele și modelele și merg înainte, și eu, și soțul meu la fel, deși sunt 27 de ani de când am coborât din tren aici! Soțul meu se va pensiona curând, eu mai am câțiva ani, și totuși nu îmi vine să renunț la ceea ce am rea­lizat. Pentru că, unde întorc privirea, văd foști elevi de-ai mei, văd oameni ajunși bine, care iau concur­suri pentru funcții importante, copii simpli, care s-au născut aici, au învățat și au muncit aici, și care nu vor să plece. Și atunci, îmi spun și eu că nu pot să mă prefac că totul e în ordine cu viața noastră, a ro­mâ­nilor din Harghita și Covasna, când interesele politice divergente ale partidelor politice lasă UDMR-ul să joace pe degete situația noastră, așa pre­cum o pisică se joacă cu un șoricel speriat, înainte de a-l devora cu totul... Nu pot să tac și nu pot să pun condeiul jos!

- Care este mesajul pe care-l transmiteți elevilor dvs., dincolo de dragostea pentru limba română?

- Să-și urmeze visul, așa cum am făcut și eu, și să nu renunțe niciodată, de teamă. De frică! Să aibă me­reu încredere în ei, să știe că visele lor devin realitate da­că au voință, dacă au credință și cred că trebuie să adaug, așa cum ne învăța PS Ioan Se­le­jan, și puțină iubire: de Dumnezeu și de semeni. În­tot­deauna le spun să se întoarcă înapoi, după ce-și ter­mină școlile înalte prin alte părți (nu există univer­si­tăți în județele Harghita și Covasna). Trebuie spri­jiniți tinerii absol­venți din comunitate să se întoarcă acasă, să li se asi­gure o locuință de serviciu, să fie susținuți fi­nanciar, pentru că altfel, pentru un salariu de profesor debu­tant nu vor veni să trăiască sub pre­siunea în care un dascăl își exercită profesia aici (în mo­mentul acesta, e mare nevoie de profesori de ma­tematică pentru șco­lile în limba română, de pildă). Am mulți foști elevi care sunt, la rândul lor, pro­fesori. Ei, ca și mine, n-au plecat, având conștiința că fac bine ceea ce fac, fie­care la locul lui, oameni in­­tegri, care au ales să fie ei înșiși, în orice îm­pre­jurare.

"Iar s-au adunat: iar pun ceva la cale!"

- Există o coeziune a comunității românești de aici? Vă întâlniți? Există activități comune?

- Încercăm să ne promovăm cultura, valorile și pro­pria identitate. Dar e din ce în ce mai greu să fa­cem asta. De foarte multe ori, am vrea să facem lu­cruri nemaipomenite, avem proiecte minunate, dar nu avem posibilitatea de a ne afișa public cu ele, pentru că nu suntem sprijiniți din partea adminis­tra­ției, și atunci toate visurile noastre se ofilesc. E vorba și de sprijin financiar, desigur - pentru noi nu se găsesc niciodată bani - dar și de susținere morală, pentru că nu poți să faci ceva fiind mereu arătat cu degetul, la modul circumspect: "Uite-i, s-au adunat acolo și ia­răși pun la cale ceva!". Nu punem nimic la cale, pur și simplu ne manifestăm propriile valori, ne ex­pri­măm public, așa cum și ei fac în comunitatea lor, își ex­primă identitatea la modul cel mai stăruitor, își aduc în față modelele, peste tot nu vezi decât denu­miri date după perso­nalități de etnie ma­ghia­ră pe ins­ti­tuții, străzi, socluri de statui. Dar istoria și cultura ro­mânească sunt ex­cluse din manifestările culturale or­ganizate de instituțiile publice. An de an, când se îm­part fon­durile pen­tru pro­iec­te culturale sau ci­vice de către pri­măria orașului, noi sun­tem me­reu defa­vo­rizați, lă­sați la coada lis­tei: noi suntem o mi­noritate și primim foar­­te, foarte puțin.

Românii cei îndelung răbdători

- Trăiți, totuși, în România! De ce nu vă im­pu­neți mai ener­gic iden­titatea? Sunt o grămadă de ins­ti­tuții culturale în țară care s-ar bucu­ra să vă vină în aju­tor. Cum să-ți fie "frică" în țara ta?

- Aveți dreptate, am observat și eu sen­timente foarte stra­nii la românii din partea locului, care se com­portă ca și cum ar fi o popu­lație aservită majo­ri­tății maghiare. O atitudine de sme­re­nie, de toleranță, du­să mult prea de­par­te, aproape de umi­lință. Ne că­ciu­lim în fața maghia­rilor, le cerșim cola­borarea, ne ali­men­tăm păgubos iluziile că suntem împre­u­nă, în condițiile când ei ne spun, fără milă, "Ieșiți!", "Ple­cați!". Personal, poate fiindcă eu vin din sud, am pus a­ceastă atitudine de smerenie a româ­ni­lor de aici pe seama fricii. În general, oa­menilor le este frică, pen­tru că au crescut cu frica asta de generații, cu frus­­tra­rea de a fi sub dominația maghiară mai multe veacuri, cu ideea că li se poate întâmpla ceva și mai rău decât a nu li se respecta drep­tu­rile, și anume, de a fi obligați să plece de aici, de a fi umiliți și chiar omo­râți, așa cum s-a și întâmplat, în istorie, iar aces­tea nu sunt afir­mații care nu se pot dovedi și argu­menta. Și as­tăzi, la aproape 100 de ani de la Marea Unire și insti­tuirea administrației româ­nești în Ardeal, sentimentul neputinței, amestecat cu teamă și cu cel al părăsirii "de la centru" persistă în men­talul comu­nit­ății româ­nești minoritare din jude­țele Harghita și Covasna, laolaltă cu ideea clară că "soarele Transil­vaniei nu mai răsare la București". Slă­birea autorității statului român s-a pro­dus aici cu concursul politi­cienilor de la București care, din dorința de a păstra UDMR-ul la guvernare, au cedat in­te­rese uriașe în zonă, mai exact, interese ale co­munității românești, punând în­săși existența ei în pericol. Este necesar ca toate par­tidele, indiferent de orientare, să își unească eforturile și să aibă o vi­ziune comună în legătură cu situația ro­mâ­nilor din Harghita - Covasna, să-și propună o plat­formă poli­ti­că comu­nă de lucru. Pentru că, altfel, în 20 de ani, nu vor mai fi români pe aici, iar visul ma­ghiarilor de au­tonomie se va împlini fără prea mare efort din par­tea lor, dar cu concursul gene­ros al partidelor de la centru, in­dife­rente la dra­ma ro­mânilor trăi­tori aici. E adevărat, au existat tentative, politi­cienii de toate culorile, fie că au fost de la PSD, PNL sau PDL, au în­cercat să găsească un punct de vedere comun asu­pra acestei probleme ar­zătoare. S-au adunat, au fost prie­teni, s-au bătut pe umăr, au bă­ut, s-au cinstit, în fi­nal, au plecat cum au venit, ui­tân­du-și pro­misiunile și văzân­du-și fiecare de in­tere­sul propriu. Aces­ta e cel mai trist ta­blou, în fața că­ruia, evident, po­li­ti­cienii maghiari, extrem de aplicați și stăruitori în fe­lul în care își ex­primă ce­re­rile și le ob­țin, ju­bi­lează! Iar sen­timentul acesta de tristețe și de ne­putință e copleșitor și descu­ra­jant, nu vă în­chi­puiți cât de mult!... Când am ve­nit în Sf. Gheor­ghe, nu știai cine e în func­ție, că era român sau era maghiar, fiecare își făcea datoria față de comunitate, fără să te întrebe cărei etnii îi aparții. Atunci, auto­ritatea sta­tului se fă­cea simțită în toate domeniile, și din mo­ment ce ocupau func­ții impor­tan­te, ma­ghia­rii aveau și atunci drepturi, ca mino­ri­tate. Așadar, nu între­văd în acest moment o soluție. Am zis că o să facem un turneu prin toată România, eu și alți câțiva lideri ai comu­ni­tății, ca să le explicăm tu­turor românilor situa­ția noastră, pentru că la po­li­ticieni nu mai avem nicio speranță. Nu știu la cine să mă mai duc și pe cine să conving că viitorul este cel puțin îngrijorător pentru noi, dacă nu mai rău de atât: o țară întreagă și măreții ei aleși vor asista la extincția românilor din Harghita - Covasna. Este trist ce vă spun, dar asta e realitatea și eu sunt sinceră. Nu pot să spun că mai sper, pentru că la vârsta noastră, perioa­da de "Don Quijote" a trecut: până și el a înțe­les, în cele din urmă, că se lupta cu morile de vânt.