- Pentru prima oară în România, un program de calculator patentat în Suedia şi folosit în luarea unor decizii strategice complicate a fost utilizat pentru a evalua controversatul proiect de exploatare a aurului de la Roşia Montană. După ce au revăzut munţi de date şi au evaluat opinii alternative, analiştii au cerut soft-ului "DecideIT" să dea verdictul în mai multe scenarii propuse. Soluţia aleasă a fost turismul!
Cea mai profitabilă şi mai sigură variantă pentru viitorul Roşiei Montane nu e exploatarea aurului, ci valorificarea tezaurului natural şi istoric al locului prin turism -
Vorbe goale
Emoţiile acelei veri a anului 2013 au trecut. Larma zecilor de mii de tineri s-a stins, au mai rămas, din loc în loc, pe ziduri vechi, desene cu frunze în roşu şi verde şi sloganuri ce rimează cu refrene cântate, parcă, în altă viaţă. Oameni care s-au cunoscut chiar acolo, la protestele de "la fântână", şi s-au sărutat prima oară atunci, pe caldarâmul fierbinte al Pieţei Universităţii, sunt azi oameni la casa lor şi îşi plimbă nostalgici ţâncul cu căruciorul, pe traseele lor de biciclişti-corporatişti-ecologişti de acum doi ani.
Au fost momente în care drama oamenilor de la Pungeşti şi rezistenţa lor admirabilă într-un sat militarizat, mai ceva ca-n România anilor '80, au furat atenţia opiniei publice. Apoi au venit alegerile prezidenţiale şi, cum s-a întâmplat de ani buni încoace, subiectul Roşia Montană a redevenit subiect-tabu, îngropat sub un dosar gros de presă, cu clişee scornite de politicieni, care nu vor să spună nimic. "E important să găsim cele mai bune soluţii pentru exploatarea resurselor naturale ale României", "Trebuie să primim cele mai bune garanţii de mediu din partea investitorilor", "Se cere o reevaluare a întregului proces, vom numi o comisie care să se ocupe de asta"... Vorbe goale! Nimeni nu şi-a asumat un verdict clar, în cazul Roşia Montană. Dosarul e suspendat, în stilul tipic al birocraţiei româneşti, undeva între două ştampile, şi nimeni nu ştie ce va urma. Roşia Montană Gold Corporation (RMGC), investitorul cel mai agresiv şi mai cunoscut al anilor de după Revoluţia din '89, a început să-şi dea oamenii afară şi a dispărut, aproape, de pe agenda publică, după ce a ameninţat statul român cu un proces-mamut, în care va încerca să îşi recupereze toţi banii investiţi aici, în aşteptarea clarificărilor legale din partea instituţiilor noastre.
E o tăcere periculoasă care mocneşte în jurul poveştii de la Roşia Montană. Ea va exploda din nou, într-o zi, dintr-un motiv sau altul, poate când vom înţelege cât ne va costa, şi de data aceasta, laşitatea celor puşi acolo sus, să ne apere interesele şi să ia decizii lucide, iar atunci vom realiza, încă o dată, că suntem iarăşi nepregătiţi, că nu avem, de fapt, nici o alternativă la ce ni se oferă de către RMGC, că iarna ne surprinde din nou cu zăpezi, ca pe edilii marilor oraşe. Sunt deja decenii de când s-au închis vechile mine de la Roşia Montană, iar şomajul a transformat zona într-un veritabil focar social. Sunt ani buni de când se vorbeşte despre exploatarea auriferă cu cianuri de la Roşia Montană. Au trecut, iată, nişte veri de la cele mai mari proteste anti-corporaţie din România şi tot nu ştim, aplicat, cu argumente solide, de ce ne opunem proiectului RMGC şi ce am putea pune în locul lui dacă îl refuzăm. Miza e extrem de ridicată. Sunt, în primul rând, interese economice enorme. Renunţăm la atât de mulţi bani pentru liniştea noastră ecologică? Dar ce ne facem, totuşi, cu oamenii care au nevoie de locuri de muncă? Şi, până la urmă, indiferent de verdictul în cazul complex de la Roşia Montană, cum facem dacă apare un caz similar? Cum facem să ştim care ne sunt priorităţile şi cum decidem în funcţie de ele, pe viitor?
Care este cea mai importantă decizie?
Pentru prima oară în toţi aceşti ani, un studiu realizat de două tinere din România, cu asistenţă internaţională de specialitate, face un curajos pas în acest sens. La capătul unei jumătăţi de an de muncă laborioasă, în care au pus cap la cap toate datele relevante vehiculate în legătură cu dosarul Roşia Montană, cele două specialiste au făcut o simulare a felului în care ar trebui să fie luată o decizie raţională în acest caz. "Care este cea mai înţeleaptă decizie în cazul Roşia Montană?", s-au întrebat tinerele cercetătoare. Şi au trecut, temeinic, la treabă: aceea de a aduna date cât se poate de clare şi de a face o bună evaluare a importanţei lor, în complexul caz al Roşiei Montane, iar apoi, când totul a fost migălos pus la punct, când fiecare pătrăţel din fişierele statistice a fost bifat, au pus această întrebare, marea întrebare în cazul Roşiei Montane, unuia dintre cele mai bune programe de calculator specializate în luarea de decizii. Un soft folosit de mari companii în luarea de decizii strategice, un soft folosit de instituţii publice din Occident pentru a-şi uşura munca în opţiunile pe care trebuie să le facă pentru binele contribuabililor lor, a fost folosit pentru prima oară în România, aplicat pe cazul Roşia Montană. "Care este cea mai înţeleaptă decizie în cazul Roşia Montană?", a fost întrebarea pe care i-au pus-o şi calculatorului Adina Marincea şi Adriana Mihai. Iar calculatorul a dat verdictul: cea mai bună variantă nu e nici proiectul de exploatare în versiunea lui din 1999, nici versiunea îmbunătăţită din 2013. Şi nu e nici versiunea pe care Roşia Montană tocmai o trăieşte acum, când nu se face nimic. Soluţia cea mai bună e a patra dintre versiunile plauzibile, una vehiculată de mulţi, dar fără să fie dublată de analiză şi fără să aibă, până acum, în spate, date de specialitate: soluţia dezvoltării turistice. Asta a decis calculatorul, cu marjă clară de siguranţă, în opt din nouă simulări. În niciuna dintre ele, exploatarea auriferă cu cianuri nu a ieşit pe primul loc!
Un dosar manipulat
Niciun dosar nu a fost, în ultimii 25 de ani, mai complicat decât dosarul "Roşia Montană". Niciun proiect nu a fost supus unei mai mari presiuni mediatice. În niciun proiect nu s-a investit mai mult în zona de comunicare şi de relaţii publice, niciun proiect nu a fost mai expus la lobby, în niciun caz, cifrele şi datele cu pretenţii de responsabilitate şi de credibilitate nu s-au intersectat mai mult cu manipulări de tot felul. Un mare investitor străin venea cu o soluţie necruţătoare de exploatare a resurselor naturale ale ţării, munţi întregi urmau să fie raşi de pe locurile pe unde moţii lui Horea şi Avram Iancu îşi apăraseră credinţa şi identitatea, complicaţiile ecologice legate de folosirea cianurii dădeau o şi mai mare rezonanţă situaţiei. Sume uriaşe de bani s-au pompat din prima clipă, sume încă mai mari erau promise (în afara celor băgate, la negru, în buzunare) după startul proiectului, iar o întreagă comunitate, victimă a unei situaţii sociale căreia statul român s-a dovedit incapabil să-i găsească o rezolvare, aştepta să se întâmple ceva. Peste toate se suprapunea o lipsă cronică de transparenţă, o mulţime de detalii secretizate ale negocierilor dintre investitor şi statul român, plus marea neîncredere care plana şi încă planează şi astăzi asupra capacităţii instituţiilor statului român de a lua decizii drepte, neinfluenţate de interese şi de şpăgi.
Adina Marincea
Fumigenele se risipesc
Era acum doi ani, când Adina Marincea, doctor în Ştiinţele Comunicării şi cercetătoare în cadrul Median Research Center din Bucureşti, s-a ambiţionat să ordoneze, într-un fel, uriaşa cantitate de informaţii legate de proiectul Roşia Montană. S-a dovedit a fi o muncă sisifică, pentru că Adina trebuia nu doar să parcurgă mii de pagini, ci şi să sorteze şi să pună în relaţie cele mai relevante dintre informaţiile disponibile.
Adriana Mihai
Unde-s doi puterea creşte
Exact la cercetarea Adinei Marincea s-a gândit Adriana Mihai, atunci când a fost abordată de profesorul suedez Love Ekenberg în timpul unei conferinţe ţinute la Cluj. Era în plină febră a protestelor pentru salvarea Roşiei Montane, iar Clujul era, cum bine se ştie, epicentrul mişcărilor de stradă. Mii de oameni ocupaseră Piaţa Unirii pentru a apăra Roşia Montană, iar profesorul Ekenberg era impresionat. A vorbit cu Adriana despre cazul Roşia Montană şi a găsit o sumedenie de detalii care se apropiau de interesele sale de cercetare. Doctor în Matematică şi în Ştiinţele Sistemelor şi Computerelor la Universitatea din Stockholm şi specialist de top în domeniul analizei de risc şi al asistenţei în luarea deciziilor, tânărul profesor suedez dezvoltase un program de calculator, DecideIT, folosit cu succes tocmai în luarea unor decizii complexe, cum era şi cazul proiectului de la Roşia Montană.
Trei pentru eternitate.
Profesorul Ekenberg şi calculatorul său genial
Sistemul DecideIT fusese deja folosit în 2012, pentru un studiu de caz cu privire la râul Tisa din Ungaria. Profesorul Ekenberg a evaluat patru scenarii diferite pentru proiectarea unui sistem de asigurare împotriva riscului de inundaţii în Ungaria, în contextul în care principalii actori aveau păreri relativ contrare. Pe de o parte, cei mai mulţi dintre cetăţeni se aşteptau ca guvernul să îi protejeze şi să acopere pierderile în caz de inundaţii, în timp ce, pe de altă parte, autorităţile considerau că această politică nu mai putea fi susţinută financiar şi vroiau să transfere responsabilitatea către sectorul privat. În analiza sa, Love Ekenberg a folosit datele furnizate de Academia de Ştiinţe a Ungariei şi a efectuat, de asemenea, interviuri cu actorii principali, pentru a crea un model de simulare a efectelor diferitelor opţiuni politice. O analiză decizională similară a fost realizată în insula Älgö, din Suedia, zonă marcată de dezacordurile pe termen lung, între cetăţeni şi guvern, cu privire la alternativele pentru noul sistem de apă şi canalizare, noul plan al drumurilor şi un port nou, pentru navetă. Un alt studiu de caz în care s-a folosit DecideIT a avut în vedere problema planificării traficului urban în Stockholm. La rândul său, cazul Roşia Montană avea toate ingredientele pentru a testa capacitatea de analiză a sistemului: avea controverse cât cuprinde, diviza puternic societatea, informaţiile şi variantele de lucru ale diverselor părţi se băteau cap în cap. Profesorul Ekenberg era dispus să pună la dispoziţie gratuit sistemul DecideIT, ca şi expertiza sa, în domeniul analizei deciziilor. Doctorandă în domeniul culturii digitale, Adriana Mihai era şi ea încântată să colaboreze cu profesorul suedez în acest caz care o interesa, iar studiul realizat deja de Adina Marincea era cea mai bună bază de start în acest proiect, care îşi propunea să vină, în premieră, cu o variantă logică şi susţinută de date cât se poate de clare pentru viitorul Roşiei Montane.
Patru variaţiuni pe aceeaşi temă
Pentru început, cei trei cercetători - Adina Marincea, Adriana Mihai şi Love Ekenberg - au definit clar principalii actori ai dosarului Roşia Montană: Roşia Montană Gold Corporation, Compania de stat MINVEST, statul român, comunitatea locală, opinia publică şi societatea civilă. După ce au parcurs munţi de rapoarte oficiale, acte legislative - proiecte sau legi aprobate, decrete guvernamentale, ordonanţe de urgenţă, contracte, studii tehnice, studii financiare, cărţi, articole ştiinţifice, articole de presă, site-urile RMGC şi ale instituţiilor publice, declaraţii, petiţii, contestaţii, discursuri şi după ce i-au trecut în revistă pe toţi emitenţii acestor documente - Guvernul României, instituţii publice naţionale şi locale, Comisia Specială pentru Roşia Montană din Parlament, Comisia Europeană, Parlamentul European, promotorul proiectului Roşia Montană Gold Corporation, experţi independenţi, naţionali şi internaţionali, institute de cercetare, academii, universităţi, comunitatea locală, Alburnus Maior, comunitatea Uniţi Salvăm, jurnalişti, organizaţii neguvernamentale, asociaţii, fundaţii etc., cei trei specialişti s-au asigurat ca aceste puncte de vedere cu privire la proiect să fie preluate în cercetare într-un mod cât se poate de echilibrat.
Pe baza acestei cercetări laborioase s-au clarificat, în cele din urmă, patru alternative pentru Roşia Montană. Alternativa 1 o reprezintă proiectul de exploatare cu cianură, actualizat cu prevederile acordului din 2013 între RMGC şi Guvernul Român. Alternativa 2 presupunea faptul că s-ar renunţa la proiectul minier, dar nimic altceva nu s-ar iniţia în locul acestuia. Alternativa 3 însemna implementarea proiectului în forma sa iniţială, cu prevederile din Licenţa de Exploatare din 1999, în care statul român negociase foarte permisiv, şi în termeni economici, şi în termeni ecologici, cu RMGC. În fine, alternativa 4 era cea a dezvoltării turistice în zona Roşia Montană. "Pe pagina electronică a Camerei Deputaţilor, forumul de dezbatere cu privire la proiectul Roşia Montană are un spaţiu destinat discutării alternativelor la proiectul RMGC. Cea mai populară soluţie propusă de utilizatori este practicarea turismului în zonă", se arată în cercetarea realizată de Adina Marincea, Adriana Mihai şi Love Ekenberg. Marea problemă nu a fost, însă, identificarea soluţiei turismului pentru Roşia Montană, ci acoperirea ei cu studii de specialitate şi cu date relevante.
Turismul: ascuns după uşă de guvernanţi
"Una dintre marile surprize ale cercetării a fost să descoperim că nicăieri pe site-urile ministerelor sau pe lista de documente disponibile a Camerei Deputaţilor privind cazul Roşia Montană nu exista un studiu privind potenţialul turistic de dezvoltare a zonei!", spune Adriana Mihai. Practic, statul român urma să ia o decizie privind exploatarea cu cianuri, fără ca măcar să ia în calcul o analiză riguroasă a alternativei legate de dezvoltarea turismului în zonă! "Cu greu am găsit, până la urmă, un astfel de studiu, realizat de Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism în perioada 2004-2006, finanţat printr-un program PHARE. Institutul este responsabil cu elaborarea strategiilor şi studiilor de impact pentru dezvoltarea turistică în toată România, multe din rezultate conducând la strategii de dezvoltare regională şi fiind finanţate de Ministerul Turismului. Modelul lor de dezvoltare a zonelor din Munţii Apuseni afectate de închideri miniere este disponibil în arhivele Institutului şi cuprinde cinci volume care, conform cercetătoarei principale, Georgeta Maiorescu, cu care am discutat, au fost trimise ministerelor în 2006 şi au rămas fără răspuns. De asemenea, d-na Maiorescu a prezentat rezultatele la Ministerul Mediului drept o alternativă viabilă la proiectul RMGC în cadrul consultării publice cu privire la rapoartele EIM, dar a primit un răspuns din partea companiei, şi nu din partea Ministerului!". Încă o dovadă a "seriozităţii" cu care statul român a tratat un caz de importanţa celui de la Roşia Montană! Asta, pe lângă faptul că - aşa cum aveau să descopere cu surprindere cele două cercetătoare - niciunul dintre ministerele-cheie implicate în acest proiect nu şi-a făcut şi nu a publicat un studiu propriu de impact al proiectului. În condiţiile în care RMGC era disperată să pună cât mai repede în aplicare proiectul, majoritatea studiilor care puteau lămuri decidenţii erau plătite şi realizate chiar de RMGC, iar studiile serioase, precum cel legat de modelul de dezvoltare turistică a zonei miniere Zlatna - Bucium - Roşia Montană - Baia de Arieş, erau complet ignorate de autorităţi!!!
Georgeta Maiorescu
Îngerul bun al Munţilor Apuseni
Cele cinci volume ale studiului coordonat de Georgeta Maiorescu aduceau, încă de acum 10 ani, argumente solide ca alternativă pentru proiectul de exploatare a aurului. "Activităţile extractive presupun afectarea gravă a mediului înconjurător şi, în plus, nu rezolvă problemele sociale, problema disponibilizărilor masive prin închiderea unor mine nerentabile. Pe de altă parte, zona beneficiază de o mare concentrare în valori de patrimoniu turistic de interes naţional cu valoare excepţională, patrimoniu care poate fi iremediabil distrus de activitatea minieră de extracţie", se arăta în studiul realizat de Georgeta Maiorescu. Turismul rural, cel cultural, turismul industrial, turismul montan, turismul pentru sporturile de iarnă, turismul ştiinţific, speoturismul şi turismul de tranzit spre Alba Iulia, Sibiu sau Cluj sunt prezentate ca având un mare potenţial în zonă. Cercetătoarea de la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism vine cu propuneri clare, de investiţii private şi publice în zonă, pornind de la un necesar de 9 milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii în zonă, şi sugerează inclusiv amenajări turistice, precum înfiinţarea unui Parc Naţional Roşia Montană, care să includă rezervaţiile Piatra Corbului, Piatra Despicată şi Avenul din Hoanca Urzicarului. Investiţiile în infrastructura de acces, în structurile de cazare, în centrele de informare turistică, în parcul turistic, în pavilioanele expoziţionale s-ar fi ridicat, conform proiectului, la 16 milioane de euro, dintre care 4 milioane de euro investiţii private şi 12 milioane de euro investiţii publice. Analiza prevedea venituri anuale de milioane de euro din exploatarea spaţiilor de cazare, a spaţiilor pentru alimentaţie, a zonelor de agrement şi a celor de conferinţe, din exploatarea unui teleschi etc., estimând o recuperare foarte rapidă a investiţiilor, într-un orizont de timp de circa 10 ani, în timp ce numărul de locuri de muncă noi în zonă ar fi fost de aproape 600, comparabil cu cele mai optimiste promisiuni ale RMGC. Practic, dacă ar fi fost pus în practică în 2006, când a fost prezentat acest plan, Roşia Montană putea fi deja una dintre problemele rezolvate ale României. În loc să fie astfel, zona Apusenilor rămâne şi azi o zonă gri, la intersecţia delăsării, corupţiei şi incompetenţei celor puşi să decidă pentru noi...
În loc de epilog
Argumentele studiului realizat de Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism aveau să atârne greu în evaluarea făcută de Adina Marincea, Adriana Mihai şi Love Ekenberg, cu ajutorul programului DecideIT. În opt din cele nouă scenarii realizate pe baza criteriilor şi subcriteriilor celor mai importante alese de cei trei cercetători, varianta dezvoltării turistice iese ca fiind cea mai bună variantă pentru zonă. În toate scenariile analizate, soluţia dezvoltării turistice bate de departe soluţia exploatării aurifere la Roşia Montană! Iar asta nu o spun foştii manifestanţi din Piaţa Unirii de la Cluj sau din Piaţa Universităţii de la Bucureşti, nu o spun cei de la Alburnus Maior, nu o spun investitorii în turism din zona Apusenilor. O spune, fără chip de părtinire, un program de calculator specializat în luarea unor astfel de decizii "la rece", realizat în Suedia şi asistat de trei cercetători aflaţi dincolo de orice dubiu profesional. Sunt 10 ani de când prima cercetare serioasă a alternativei de dezvoltare turistică în zona Roşiei Montane stă ascunsă în birourile guvernamentale din România. Sunt 10 ani de când propuneri clare şi grafice riguroase demonstrează că zona putea fi salvată cu un chilipir de 12 milioane de euro, infim la cât se fură şi se risipeşte în România. Şi sunt ani de zile de când proiecte precum DecideIT al profesorului Ekenberg rezolvă dileme serioase, în cele mai importante oraşe din lume. A trebuit să vină trei tineri cercetători ca să ne demonstreze cât de simplu e să iei o decizie dacă ai dorinţa de a o face şi ca să ne arate, încă o dată, cât de putred e sistemul care decide în locul nostru dacă vom avea sau nu iazuri cu cianuri în inima Apusenilor...