Pietrele sclipitoare
Săcărâmb. Locul unde vreme de sute, poate mii de ani, oameni singuratici, ascunşi şi zgribuliţi, au tot intrat în măruntaiele pământului, prin galerii simple, săpate în pripă, aşa cum s-a nimerit, şi au luat cu ei, tăcuţi, pietre sclipitoare. Pentru că erau tăinuite, pentru că erau altfel, pentru că străluceau ca soarele: un soare de metal ascuns în bezna cea mai adâncă. Pentru că lor, oamenilor, le-au plăcut întotdeauna pietrele sclipitoare. Aşa le numeau. Şi le cărau, cu greu, acasă. Până când locul ăsta cu păşuni şi munţi împăduriţi, "Oppidum monasticum" (Oraş montan), cum apare în documente din secolul al XII-lea, a început să se numească în limba lor vlahă chiar aşa, Săcărâmb. "Să cărăm". Să cărăm, spre casele răsfirate ici colo, pietrele astea galbene, să le pisăm cu grijă în mojare, să le spălăm la saitroc, să scoatem din ele metalul pur, galben ca soarele, să-i spunem simplu, "Bogata", şi să ne fălim cu el, meşteşugit cu grijă în brăţări şi salbe şi inele, când va veni vremea. O lume veche, nesmintită în rosturile ei, lumea unor oameni care au ştiut de la începuturile începuturilor să caute şi să găsească, în miezul pământului, aurul. O lume limpede şi albastră, ca cerul dezvelit de ceaţă. O lume care avea să se schimbe. Cât de curând. Aproape pentru totdeauna.
Aurum problematicum
Muntele se numea Şetraş, iar omul Ioan Ormindean. Era pe vremea Mariei Tereza, anul era 1746. Poate că oamenii obosiseră să care de unii singuri, poate că galeriile lor rudimentare nu mai susţineau povara muntelui, poate că vlahilor le era greu sub stăpânirea austriacă, poate îşi doreau o recompensă, poate, pur şi simplu, voiau să intre în munte ca mineri angajaţi şi să-l scotocească mai departe într-o mină adevărată. Cert este că Ignat von Born, fiul baronului Ludovic von Born, proprietar de mine în Certej, consemnează atunci, în 1746, că "valahul Ormindean Ioan este primul care a adus tatălui meu descoperirea sa". Descoperirea asta care, odată ajunsă la baronul Born, va schimba faţa locului şi istoria lumii. Piatra strălucitoare pe care vlahul a dăruit-o baronului era nemaivăzută. Era aur, dar era mai mult de atât, era un aur întortocheat, straniu, răsucit şerpeşte în jurul unui alt metal misterios. Nimeni nu mai întâlnise ceva asemănător. Aurul rămânea captiv, nu putea fi desprins cu nici un chip de metalul lui ciudat pe care crescuse. Poate nu era aur, au spus unii savanţi. "E aur şi încă ceva", a spus, la Sibiu, baronul Franz Joseph Müller, după mai bine de trei ani şi cincizeci de experimente. "E aur şi încă ceva", a spus şi cel mai mare chimist al vremii, suedezul Torbern Berg. Piatra strălucitoare a vlahului era aur, dar pentru că nu putea fi separată de minereul ei misterios, oamenii de ştiinţă au numit-o "aurum problematicum" sau "aurum paradoxum". "E aur!", proclamă triumfător, în 1782, Academia de Ştiinţe din Berlin, 36 de ani mai târziu după ce valahul Ormindean din Săcărâmb îi dăruise piatra strălucitoare baronului Born din Certej. Era aur, iar Martin Heinrich Klaprot, descoperitorul uraniului, cel care a citit proclamaţia, arăta unei audienţe uluite că aurul din Munţii Săcărâmbului conţine un metal nou, nemaiîntâlnit, pe care îl numeşte Tellurium. Piatra strălucitoare a vlahului intra în istorie. Iar cele mai luminate minţi ale ştiinţei aveau să-i spună de atunci amestecului de aur şi telur, simplu, cum altfel, săcărâmbit.
O vrajă ciudată
"Primul minereu care a fost denumit problematic a fost acela din Munţii Săcărâmbului. În nici o ţară din lume nu există atâtea minereuri al căror aspect exterior să arate atât de străin şi a căror componenţă să fie până acum atât de îndoielnică, ca în Transilvania...", spunea un alt mare chimist al epocii. Piatra strălucitoare ieşise la lumină, iar vraja ei schimba pământul. Săcărâmbitul, aurul problematic, sfâşia ordinea firească a lumii. Nimic nu mai putea fi la fel, degetele de ceaţă nu mai puteau ascunde munţii. Din 1747 până în 1824 se deschid aici nu mai puţin de 17 mine. Goana după aur începuse, minţile oamenilor fuseseră furate de piatra strălucitoare. În locurile astea ale lui Dumnezeu şi ale vlahilor ajungeau savanţi din Brazilia, din Japonia, din America sau aiurea. Mirajul era de nestăvilit, iar aurul smuls din pământ de mineri era încărcat în vagoneţi traşi de cai şi scos la lumină cu scripeţi de lemn. Oamenii se îmbolnăveau şi mureau pe capete, caii orbeau în câţiva ani de la bezna adâncă în care trebuiau să trudească. Nimic nu mai conta. Săcărâmbul devenise cel mai rentabil loc din Europa. Până în 1876, imperiul austro-ungar scosese din minele de aici mai bine de 40 de tone de aur pur. O adevărată afacere, un munte de bani şi de putere. Lumea uitase de vlahi. Erau, oricum, numiţi "popor servitor", iar drepturile lor erau al naibii de puţine, chiar dacă invenţia unor şteampuri de apă, a unui "oarecare" Munteanu Urs au crescut, la un moment dat, productivitatea cu 237%. În 1860, în munte a fost descoperită o mare comoară dacică, semn că lumea veche ştia foarte bine ce se află aici. Nu mai conta. Aurul era acum al baronilor, iar baronii îşi slujeau Împăratul. Franz Joseph a vizitat în 1852 Săcărâmbul şi a rămas uimit de frumuseţea locurilor. "Cu greu îşi poate închipui cineva o poziţie mai frumoasă pentru un oraş minier", spunea un mare geolog al vremii. Şi Franz Joseph avea să gândească la fel. Doar oamenii de pe dealuri l-au deranjat pe împărat, în plimbarea lui. "Spune-le amărâţilor de pe coasta aia săracă să tacă", ar fi spus el suitei sale imperiale. Iar amărâţii au tăcut, iar numele acelui deal a rămas de atunci "Coasta Săracă". Populaţia creştea, bărbaţi din toate părţile lumii veneau atraşi de faima locului. Români, unguri, polonezi, slovaci, cehi, italieni, germani, se amestecau laolaltă, în goana lor febrilă după pietrele strălucitoare ale unui munte dacic. În 1835, aici se înfiinţează prima şcoală cu specializare în minerit din sud-estul Europei. Avea să se numească Şcoala Medie de Minerit şi să devină Institut în 1862. Studenţi din toate colţurile lumii veneau să studieze pentru o diplomă la Săcărâmb. Raiul acela singuratic cu vârfuri împădurite şi păşuni fără sfârşit ajunsese, la mijlocul secolului XIX, un adevărat oraş cu spital, 5 prăvălii, 17 cârciumi, 3 mori, 7 măcelării şi 3 biserici. Filarmonica de la Viena, trupe de teatru şi de operetă, zeci de formaţii muzicale ajungeau pe drumuri povârnite şi abrupte în vârful acestor munţi stranii. Un miraj, un miracol, o vrajă ciudată aruncată peste lume, de o piatră cum nu s-a mai întâlnit.
Biserici şi cruci
15 mii de locuitori număra Săcărâmbul în anul 1920, iar în Deva doar 8 mii şi ceva. Doar că vremurile, încet, se schimbau din nou. Clopotele celor trei biserici - ortodoxă, catolică şi greco-catolică - fuseseră topite, în marele război care pârjolise lumea, şi transformate în arme. Ernest Armeanca descoperea în 1932 acest loc şi rămânea uimit: "Săcărâmbul se află în judeţul Hunedoara, pe malul drept al Mureşului, pornind de la Deva spre Nord, în masivul Şetraş-ului din Munţii Metalici ai Ardealului. O splendidă panoramă se dezvăluie pentru privirea fermecată a tuturor acelora care, înfruntând greutăţile drumului, ajung la Săcărâmb, sau urcă piscurile din aceste locuri. Jos, apele şerpuitoare, de culoare argintie ale Murăşului, cu satele din vale, cu oraşul Deva, capitala judeţului, ale cărui becuri aprinse, seara, văzute din Săcărâmb, produc efectul feeric al nopţilor veneţiene. În fund, masa gigantică a Retezatului cărunt, iar spre Nord, privit de pe Gurguiata (1058 m) se întinde relieful accidentat al Ţării Moţilor, învăluită în atmosfera trecutului istoric, de grele şi tragice frământări naţionale". Un blestem şoptit se aşeza, însă, peste locurile astea. Urma un nou război. O lume avea să apună, începea o alta. Avea să se numească cu trufie "epoca de aur" şi avea şi ea să se sfârşească, chinuitor, într-o negură de poveste.
Omul care plânge
Uliţe uitate, în care te scufunzi în iarbă. Iarbă uriaşă, până la piept. Case părăsite, picături de ploaie şi aerul ăsta care te copleşeşte. O lume încremenită în timp, gata să se dizolve în linişte. Aici, în curtea casei ăsteia, te întâmpină Elisabeta. Nici n-ai mai fi zis că oamenii există, că în inima unui loc bântuit de duhuri, viaţa merge mai departe. Dar e aici, în faţa ta, şi te pofteşte înăuntru. Înăuntru e Ioan, bărbatul, sunt pisicile şi liniştea. Înăuntru sunt poveştile, e vasul mare în care fierb frunzele de iederă, mesteacăn şi nuc. Pentru durerile cumplite de picior ale lui Ioan. Frunze. Frunze care se culeg verzi şi apoi se lasă la uscat, la umbră, mult timp. Fiertura asta care mai alină din durerile unei operaţii. De doi ani umblă Ioan în cârje, 77 are acum. Şi-a petrecut o viaţă în minele de aici. Îmi spune numele lor, îmi spune bolile lui, silicoză, fibroză, îmi spune să vorbesc mai tare, detunăturile din mină i-au şubrezit auzul, îmi arată lampa de carbid şi acetilenă care-i lumina întunericul din galerii, îmi arată ochii cu care plânge. Plânge Ioan, plânge fără să vrea, plânge tot timpul, e o boală şi asta, sunt genele care s-au răsucit în pupilă, sunt ochii lui albaştri din care se tot preling lacrimi. O viaţă de miner în Săcărâmb, în care a crezut că va fi bine, că aşa trebuie să fie, ca are un rost. A avut un rost, unul singur: în Săcărâmb a găsit-o pe Elisabeta, Elisabeta i-a devenit soţie. A prins vremurile în care intra în mină cu ştearţuri. Lămpile arhaice de luminat ale minerului, cu seu şi feştilă. "Ca nişte candele erau. Candele de biserică. Aşa intram în beznă, în aerul ăla greu, de nu-l puteam respira. Meream prin întuneric după aur, ca preoţii în altar. Mi-o fost groază la început, o groază de moarte. Mai ziceau minerii ăi bătrâni - ai grijă, măi flăcău, că după cotu' ăsta numa' o să simţi cum te prinde Vâlva Băii - dar m-am obişnuit cu timpul, te obişnuieşti cu toate, n-ai încotro, oameni suntem".
Pe Ioan Signeanu nu l-a prins Vâlva Băii, l-au prins bolile şi tristeţea. Mai ceva ca o Vâlvă. Tace. Oftează. Plânge mai departe, fără să vrea. O viaţă întreagă a scotocit după aurul de 24 de karate, iar tot ce i-a rămas e aerul pur din Săcărâmb şi păsările care îl fac să simtă că trăieşte. Au fost vremuri grele în mină în Epoca de Aur. Elisabeta îşi aminteşte şi ea "cum omu' se pâra unu' pe altu', că ăla o ascuns auru', că ălălaltu' şi-o ridicat casă numa' din auru' furat din mină, pârâtură la securişti, c-aşa-i omu' când dă de sfadă. Şi or venit securiştii, şi la taică-miu, Iosif, că era maistru în mină, şi or răsturnat casa cu susu-n jos, şi io, copilă, muream de spaimă, că era Crăciunu' atunci. Că noi aur n-aveam în casă, da' bradu'era împodobit numa' cu staniol d-ăl galben şi eu, ce să ştiu eu atunci, credeam că-i aur şi o să ne aresteze pe toţi. Uuf, vremuri grele! Da' măcar atunci credeam că n-o să îmbătrânesc niciodată. Şi uite-mă acum! Nici cor la biserică nu mai avem!"
În anii '80, minele au început să se închidă. În 2006, exploatarea a fost sistată. Au rămas câteva zeci de case în Săcărâmb, locuite permanent. Vremuri grele, bezna unei epoci de aur, nepăsarea lucie de acum, când doar coioţii deghizaţi în oameni de afaceri mai dau târcoale comorilor ascunse în munţii Săcărâmbului. Ieşim în curte la soare, ies şi pisicile. Ceaţa s-a risipit, Ioan îmi vorbeşte de lupii, mistreţii şi căprioarele de care-s pline pădurile din jur. Apoi ascultă. Şi ochii-i care plâng se luminează. "Auzi? Îs cucii! De zece zile cât am stat în spital nu mi-or mai cântat cucii!" Soarele arde, arde ca o piatră strălucitoare, iar noi urcăm iarăşi, intrăm în munte, căutăm povestea mai departe.
Miracolul vieţii
Pe Petre Mârza l-am găsit în grădina casei sale. Un om fără astâmpăr, viu ca viaţa, sprinten ca o zvârlugă. "Dă de lucru mâinilor, şi creierul o să rezolve problemele". Ăsta-i Petre Mârza, "născut în Codru, cu şcoală la oraş şi întors în Codru, că nu puteam altfel". Codru e un cătun la vreo 6 kilometri de Săcărâmb, mai departe de desişul de fagi albi pe care lumea îl numeşte Pădurea de Argint. Mai departe de orice, în inima inimii pământurilor, dincolo de păşuni şi munţi, acolo unde viaţa stă, pur şi simplu, şi se uimeşte de frumuseţea ei. Un om curios ca o mirare, liber ca o pasăre, limpede ca o apă. "Hai să-ţi zic, măi, copile, cum am descoperit eu lumea-n Codru. Aşa. Cumpără un verişor o minge. O minge, măăăă! A fost miracolul vieţii! Cum sare ea-n sus, măăă, cum de sare 'napoi?! Că dacă dai cu piatra, aia acolo rămâne! N-am avut pace până n-am aflat. No, hai să-ţi mai zic una. Mă fac eu mai mare, şi numa' ce trebe să bag picioarele în nişte păpuci uzi şi uscaţi la soare. Măăă, nici în Evul Mediu n-or fost aşa chinuri! Şi mă duc la Deva să dau examen la liceu. Cum am intrat, nici nu mai ştiu, că mă strângeau păpucii de urlam. Măăă, şi când am ieşit din examen în oraş, totu' acolo era neted ca-n palmă, nu tu şleauri, nu tu grijă de noroi! Cum să nu mergi tu desculţ, mă, omule?! Şi uite aşa, o descoperit Petre Mârza din Codru oraşu' şi s-o plimbat desculţ pe străzile lui!" Aceea a fost o lume normală, spune Petre. Lumea în care te întorceai sâmbăta de la liceul din Deva, pe jos, peste râu, câmpie, păduri şi munţi, până-n Codru, acasă, unde ajungeai la căderea nopţii. Lumea în care ieşeai apoi la coasă, iar fânul foşnea cu tine şi toate erau unde trebuiau să fie. "Lumea normală, mă, copileee, nu asta în care comuniştii ne-au vrut mineri pe toţi. Că ce face minerul altceva decât să umble-n beznă, doar el şi instinctele lui primare?! Ăla-i omu' nou, ăla-i omu' pe care l-au vrut comuniştii." Multe lucruri a fost în viaţa asta Petre Mârza, aşa-s oamenii care vor să ştie. A făcut şi facultate, a absolvit şef de promoţie, dar tot în Codru lui a vrut să rămână. A fost executor judecătoresc, profesor de ţară, notar. A fost şi miner. Pentru că aşa a vrut el. Să înţeleagă. De ce sare mingea. Ce face omul în beznă. "Şi mi s-o stins lampa acolo, în mină, şi oi rămas în cel mai mare întuneric. Nu ştiam unde-i susu' şi unde-i josu', unde-i stânga şi unde-i dreapta, sub pământ, mă copile, sub pământ! Şi ştiam că acolo-s hăuri de o sută de metri, puţuri, mă, şi mi se părea că la fiecare pas pe care-l fac, o să cad în hău şi dus o să fiu. Atunci am înţeles ce rămâne din om când se luptă cu moartea, cum se măreşte timpu' şi ce-i o Vâlvă, mă! Că, dacă ţi se năzăre că vezi o Vâlvă acolo, apoi chiar o vezi, mă, copile!"
"Mi-am jucat viaţa întotdeauna", zice Petre Mârza. A ajuns până sus, la Partid, cu programul lui de economie privată. Ţăranul să fie lăsat să-şi lucreze pământul, să nu mai fie trimis în fabrici, scrisese Petre Mârza. "Să lucru în Codru, să-mi muncesc pământul. Că aia ştiu să fac şi aia vreau." L-au arestat, l-au declarat nebun, i-au alungat părinţii din cătun, le-au împuşcat calul, le-au luat vitele, dar a răzbit: proiectul lui a fost aprobat. Mă uit la el: n-ai zice că atâta viaţă se ascunde într-un singur om. Petre îmi râde, soarele se ascunde în ochii lui, amestecul de telur şi aur, săcărâmbitul, piatra magică e aici. Aici! E cu el, în ochii lui, în pădurile astea nesfârşite, în livada pe care o pliveşte, în munca lui de o viaţă, în Săcărâmb, în Codru. Aur şi telur, împreună, de nedespărţit. Lumea aşa cum a fost odată, lumea înainte de a se sminti, "lumea normală", cum zice el, lumea cu ceaţă şi soare şi cer şi munţi, în care am intrat. Singura de care avem nevoie. O lume vrăjită, pe care Petre Mârza a văzut-o cu ochii lui: "era februarie şi eram cu oile. Eram acia, după un deal, ş-odată văd o pâlpâială tot mai roşcată. Mă!!! S-o aprins oaia?! Simţeam, aşa, o culoare caldă. Pe vreo cinşpe oi se plimbau flăcări d-astea, de la coadă la cap, după care or dispărut.M-am verificat pe mine mai întâi. Eram viu, mă, şi era de-adevăratelea. Fizică ştiam, acum ştiam şi metafizică." Tac. Petre Mârza zâmbeşte. Mă gândesc la baroni şi chimişti, la filarmonici şi împăraţi de la Viena. Toate astea aici, sub noi, în Săcărâmb. Lumea se întoarce de unde a plecat, lumea este acum din nou, încet, unde trebuia să fie. Aurul şi telurul. Oamenii. Săcărâmbitul.
Îmi iau la revedere, îl las în livada lui şi plec mai departe, dincolo de Pădurea de Argint, spre Codru.