Cu ochii la stele
"Mirajul a început la fereastra dormitorului meu"
- Sunteţi şi fizician, şi biolog, dar aţi hotărât să vă dedicaţi antropologiei. De ce dintre toate disciplinele aţi ales tocmai ştiinţa despre om?
- De mic copil am vrut să aflu ce rost am şi ce trebuie să fac, o întrebare poate nejustificată la vârsta aceea. A fost modul meu de a mă adapta la singurătate, la serile lungi în care aşteptam în faţa casei, să se întoarcă părinţii de la muncă. Locuiam la Câmpulung Muscel, n-aveam fraţi, şi asta îmi dădea un aer singuratic. Nu prea aveam nici prieteni, dar cu Moş Florică, vecinul meu, mă simţeam foarte bine, povesteam şi ne uitam amândoi la stele, până târziu. Comunicarea mea cu Cosmosul a început atunci, în serile acelea petrecute pe bancă sau la fereastra dormitorului meu, de unde priveam dealul Măţău şi unde vedeam, pentru prima oară în an, zăpada. Fereastra aceea era deschiderea mea spre lume. Acolo era Bucureştiul, acolo era viitorul, acolo ştiam că vreau să ajung. Mai departe, a funcţionat întâmplarea. Mi-am dorit să urmez medicina, dar în anii aceia, la medicină erau doar câteva locuri pentru cei cu dosare proaste. Noi eram refugiaţi de la Mihăileni, din Moldova, de unde se trage şi George Enescu. O întâmplare nefericită a istoriei a făcut ca locuinţa tatălui meu să cadă exact pe fâşia noii graniţe. Aşa că s-a demolat, iar noi ne-am stabilit la Câmpulung. Tata era profesor de matematici, mama era învăţătoare, n-aveam un dosar prea bun. Aveam însă o mare uşurinţă în a înţelege ştiinţele exacte (geometria, trigonometria etc). Şi, neştiind ce să fac, tata m-a sfătuit, chiar în ziua examenului, ca, între matematică şi fizică, celelalte opţiuni posibile, să aleg fizica, pentru deschiderea pe care mi-o aducea în plus şi pentru că pe mine de copil mă interesa problematica naturii şi a universului. Mi-am început, aşadar, cariera cu un profesorat de fizică, la Drăgăneşti-Vlaşca, căruia nu i-am făcut faţă mult timp, fiindcă trebuia să fac naveta.
- La scurtă vreme, aţi absolvit şi Facultatea de Biologie...
- Când am aflat că s-a decretat oficial dreptul de a urma a doua facultate, am vrut să mă întorc la prima mea iubire, medicina. Regulile vremii te obligau, însă, la practicarea meseriei, ulterior. Iar eu nu aveam nicio intenţie să devin medic, mă interesa pur teoretic, eram deja foarte implicată în ceea ce făceam la catedra de Fizică a Institutului de Agronomie, unde ajunsesem între timp. Aşa că am ales să mă instruiesc în biologie. Aveam deja un copil mic şi un loc de muncă, în momentul în care am intrat la Facultatea de Biologie, la zi. Atunci am putut verifica faptul că, muncind cu pasiune, capeţi forţă, nu mai simţi cum te copleşeşte oboseala. Miracolul ăsta a fost văzut de toţi cei din jurul meu, care se mirau de unde am atâta energie eu, cu constituţia mea firavă, bolnavă de un ulcer care m-a chinuit 40 şi ceva de ani şi care şi-a pus amprenta pe tot stilul meu de viaţă. Am studiat biologia cu o pasiune uriaşă şi am decis să fac un doctorat în antropologie medicală, cu profesorul Victor Săhleanu, de la Cluj, care tocmai publicase "Biofizica", o lucrare care mi-a devenit carte de căpătâi. Profesorul Săhleanu dăduse concurs pentru a ocupa postul de conducere al Institutului de Antropologie de la Bucureşti. Ajuns acolo, m-a chemat să lucrez cu el. L-am urmat, neştiind ce viitor pot avea, fiindcă ocupam locul cuiva plecat din ţară, care s-ar fi putut întoarce oricând. Cred însă că m-aş fi dus şi voluntar, atât de puternică era pornirea. Mult timp, "gujismele" mele s-au lovit de o atmosferă stingheră. Ideea de interdisciplinaritate, de care eram îmbibată, semăna în urechile unora cu indisciplina. Părea o chestie neserioasă, care amestecă ştiinţele, fără s-o aprofundeze pe niciuna.
- De unde a venit, în cazul dvs., nevoia aceasta de interdisciplinaritate? Simţeaţi că nu e suficientă o singură ştiinţă pentru a ajunge la miezul lucrurilor?
- A venit din nevoia mea de a înţelege lucrurile mai bine. Vrei să cunoşti adevărul prin toate crăpăturile, prin toate fantele care duc la el. Şi simţi, câteodată, că un alt instrument, al altei ştiinţe, te-ar ajuta mai mult. Sapi să vezi ce găseşti cu sapa şi hârleţul, dar dacă începi să forezi, găseşti altceva, dacă pui la microscop un pumn de ţărână, e altceva şi, dacă-ţi foloseşti ochii minţii, e iar altceva. Şi aşa ajungi să foloseşti toate uneltele pe care le-ai putea avea la îndemână, ca să te întrebi despre om, de unde vine şi ce rost are.
Atomul Guja şi valijoara
"Într-o zi, mi-am pus fruntea pe electrograf"
- În perioada în care vă aflaţi la Institutul de Antropologie, aţi făcut o cercetare originală, care a tulburat mediile ştiinţifice româneşti: aţi reuşit, cu ajutorul unui dispozitiv inovator, al doctorului Florin Dumitrescu, să fotografiaţi urma aurei umane.
- A fost o realizare născută din eforturile mele de a scrie teza de doctorat, care urmărea variabilitatea unor parametri biofizici la populaţia din România. Şi, fiindcă aveam nevoie de o metodă de explorare biofizică a acestei populaţii, mi-a sărit în ajutor doctorul Florin Dumitrescu, care atunci pusese la punct metoda electronografiei. A văzut că sunt pasionată şi m-a sprijinit în căutările mele, dându-mi un aparat pe care am reuşit să-l stăpânesc şi chiar să-l îmbunătăţesc. În 1975, am făcut primele electrografii, pe clişee radiologice, de 30/40 cm. La început, am pus pe ecranul electrografului tot ce mi-a căzut în mână: o piatră, un lemn, o bucată de sticlă, o pisică, un fluture, palmele şi tălpile. Dar curiozitatea mea nu se oprea. Şi, fiindcă ecranul aparatului era micuţ şi nu prea puteam pune părţi din corpul nostru, am hotărât, într-o zi, să-mi pun fruntea. Am fost uluită să constat că inflorescenţa care a apărut pe clişeu în jurul capului semăna perfect cu cea pe care o văzusem în adolescenţă, într-o carte veche despre educaţia Yoga. Era o traducere românească, bătută la maşină, după Charles Webster Leadbeater (autor englez), în care existau şi nişte desene făcute după descrierea unui clarvăzător, care vizualizase aceste structuri luminiscente, corespunzătoare unor structuri interioare - chakrele.
- Imediat după revoluţie, v-aţi publicat cercetările referitoare la aură, într-o carte. A fost bine primită?
- Înainte de revoluţie, n-am putut vorbi despre asta, nu pronunţam cuvântul aură, spuneam că e vorba de "descărcări electromagnetice". Cartea mea despre aură a apărut abia în 1993 şi a fost republicată de Editura Polirom, în anul 2000. În ea am încercat să arăt că, pentru a înţelege individul uman, trebuie să înţelegi că omul face parte din Cosmos şi că interfaţa lui cu Cosmosul este aura. Am avut însă marea bucurie să pot ieşi în lume cu cercetările mele. Aveam 60 de ani când am plecat prima oară la un congres, în America, susţinută financiar de Sânziana Pop, pe care nici n-o cunoşteam personal. A fost una dintre întâmplările fericite ale vieţii mele. Îmi amintesc că nici nu ştiam bine engleza, fiindcă o învăţasem doar după cărţi, fără să o fi vorbit vreodată. Eram ca un atom, atomul Guja, cu o valijoară, pierdut în aeroport. Congresul din America a deschis calea multor călătorii: Calcutta, Budapesta, Tokio etc., în care am avut prilejul să vorbesc despre descoperirile mele. Ieşirile acestea în lume mi-au adus foarte mult, au contat enorm, chiar dacă ştiinţa a ajuns azi atât de departe, încât e imposibil să mai urmăreşti tot ce se discută la un congres. Au loc mii de prezentări. Important e să schimbi măcar câteva cuvinte, care să te facă să pulsezi, să-ţi doreşti să înaintezi în cunoaştere.
"Vine interfaţa!"
"Orice gând emanat acum rămâne în univers!"
- V-aş propune să înaintăm puţin în cercetările dvs. Aţi putea defini aura, pe înţelesul cititorilor noştri? Ce este ea, de fapt?
- Ca să pot defini aura, am ales conceptul de interfaţă. Aura este deci o interfaţă, un câmp de informaţie, un ceva între două sisteme, responsabil cu adaptarea noastră la Cosmos. Imaginaţi-vă că de pe materia vie se desprinde ceva sub formă de câmp, ceva care poartă informaţie şi are propriul limbaj. Eu am socotit că ceea ce am surprins prin electrografie reprezintă arhetipuri ale formelor, alfabetul prin care se transmite informaţia. Am găsit în sutele de electrografii făcute patru arhetipuri: ramificaţia, forma globulară, inflorescenţa şi forma helicoidală, de vârtej. Informaţia din univers se transmite dintr-o parte în alta pe baza acestor arhetipuri. Definiţia din carte e însă ceva mai complexă: aura este o interfaţă cu cosmosul, o zonă cu legităţi proprii, care mediază comunicarea dintre sisteme. Atât de obsedată eram de conceptul de interfaţă, încât studenţii mei ajunseseră să strige pe coridor: "Vine Interfaţa!" (râde) Din păcate, noţiunea nu s-a prins de ei cum aş fi vrut, n-au preluat-o ca pe-un instrument de gândire.
- Trebuie să înţelegem că nu suntem numai materie, suntem şi câmp, iar câmpul acesta e infinit. Dacă partea materială se duce, atunci când murim, ceea ce trece dincolo, ceea ce rămâne în universul acesta din noi este informaţia aceasta din câmp, este partea ne-grea, nematerială, compusă din forme arhetipale simbolice. Este aura, este conştiinţa, este cunoaşterea, care evoluează, se amplifică odată cu evoluţia spirituală a omului. Cu cât ajungem cu mintea mai în profunzime, cu atât ajungem mai spre centrul universului. Aura, conştiinţa, cunoaşterea adăugată sunt forma noastră de adaptare la Cosmos. Şi în fiecare clipă a vieţii noastre, aura noastră interacţionează cu a tuturor celorlalţi. Închipuiţi-vă de ce încâlceală luminoasă am avea parte, dacă am avea darul clarvederii. Asta înseamnă şi că informaţia dintr-un punct este, în acelaşi timp, peste tot. Aşa se pot explica multe, şi telepatia, şi rugăciunea. Orice gând emanat aici, acum, rămâne în univers şi se amplifică. Dar nu e doar ceva ce trece de la unul la altul, ci e şi o relaţie de reciprocitate. Ciclicitatea e o lege universală. Totul se întoarce. Şi, câteodată, ne mai mirăm de ce am visat urât sau de ce am atras o întâmplare neplăcută...
- Dar asta înseamnă că stă în puterea noastră să ne aducem în preajmă şi evenimentele fericite, nu?
- Asta e esenţa, asta e ceea ce se pierde, din păcate, din vedere. Că ne stă în putere! Cheia e la noi! Şi o să-mi ziceţi, păi, da, dar dacă un criminal înţelege puterea de amplificare şi de atracţie a rezonanţei, o va folosi ca să facă rău. Atunci cum o să fie? N-o să fie, pentru că universul funcţionează pe o lege a binelui, iar el nu va fi fericit. Dacă ar înţelege lucrurile astea, atunci viaţa nu i-ar fi în van. Mai mult, prin ceea ce construieşti bine în fiecare zi poţi să faci ineficient răul celuilalt. Trebuie doar să alegi să trăieşti în logica armoniei şi viaţa ţi se schimbă în bine.
"Rugăciunea a intrat în modul meu de a fi"
- Legea credinţei exprimată ştiinţific! Nu v-aţi izbit niciodată de reticenţa comunităţii ştiinţifice de a vorbi despre Dumnezeu?
- Nu e vorba nici de teamă, nici de pudoare, cred că pur şi simplu oamenii de ştiinţă nu au timp să treacă şi prin filtrul acesta, al spiritualităţii, descoperirile lor. Merg înainte fără să vadă lucrurile în profunzime, fără să facă unele conexiuni. Atâţia fizicieni şi biofizicieni studiază substratul fizic, chimic, al creierului, dar puţini au îndrăzneala să vorbească despre substratul cuantic. Undeva, între ştiinţă şi religie, e o ruptură. Ar fi minunat dacă şi-ar da mâna într-o zi. Important e însă ca fiecare din noi să lase în urmă o variantă de cunoaştere, experienţa lui personală, care să contribuie la evoluţia universală. Aşa îmi imaginez eu că se întâmplă în cazul marilor spirite, al lui Beethoven, al lui Eminescu, al lui Einstein. Au rămas înscrişi undeva...
... undeva deasupra, sau chiar printre noi, unde eu îmi imaginez că se înscriu şi marile noastre iubiri...
- Chiar aşa, pentru că iubirea e un plus de informaţie în aura noastră, care rămâne. Iubirea e cea care plasează informaţia în univers, care duce mai departe, care declanşează miracolele.
- Poate un om de ştiinţă să vorbească azi de miracole?
- Un miracol este acel ceva pentru care un individ nu are nicio modalitate de explicaţie raţională. Pentru cel care a început să înţeleagă cum funcţionează universul, miracolele nu există, sunt întâmplări uzuale. Odată ce înţelegi legea rezonanţei şi a atracţiei, nu te mai miră nici puterea rugăciunii.
- Aş îndrăzni să vă întreb: dvs. vă rugaţi, d-nă Guja? Reuşiţi să împăcaţi rugăciunea cu rigoarea ştiinţifică?
- Rugăciunea a fost şi este una dintre valorile vieţii mele. M-am rugat şi mă rog tot timpul, rugăciunea a intrat în modul meu de a fi în lume. Nici nu mă mai rog conştient, nu mă pun la rugăciune, mă rog tot timpul, de când mă trezesc dimineaţa: să fac ce trebuie în ziua care mi s-a dat, să fiu lucidă, să fiu chibzuită. Eu nu am avut revelaţii grandioase, dar cred că nimic n-a fost întâmplător în viaţa mea. Important e să ai încredere că Cineva nu te lasă şi să nu uiţi să mulţumeşti pentru tot ceea ce ţi se dă. Când nu răspunzi mesajelor care vin de dincolo, e ca atunci când nu ţi se răspunde în dragoste.
Norii de peste Alpi
"Motorul supravieţuirii e bucuria"
- Haideţi să ne întoarcem şi la cele lumeşti. De şapte ani locuiţi în Italia. De ce aţi părăsit România?
- Am plecat din motive personale, fiindcă băiatul nostru, care a terminat un doctorat în Italia, în 1998, s-a căsătorit cu o italiancă şi s-a stabilit acolo. Ne-am dorit să fim mai aproape de el, de nora noastră, de cele două nepoţele pe care le avem. Locuim într-o localitate aproape de Torino, de la fereastra casei se văd Munţii Alpi, la fel cum se vedeau în copilărie Carpaţii, de la fereastra casei din Câmpulung. Câteodată, eu şi soţul meu luăm micul nostru Fiat Panda şi plecăm la plimbare peste câmpuri. Ne place să ne uităm la nori, să observăm ciudata mişcare a curenţilor de aer, care pot schimba vremea pe neaşteptate.
- Aţi găsit în Italia reperele de care aveaţi nevoie? V-aţi acomodat, vă simţiţi acasă?
- Ne-am adaptat, bineînţeles, dar cu efortul de rigoare. Când am plecat, am avut un singur gând: să fac în aşa fel, încât să mă simt acasă acolo unde voi locui. Ştiam că dacă nu reuşesc să mă simt acasă, e totul pierdut. Aşa că am plecat cu absolut toate lucrurile noastre de aici, le-am încărcat pe toate într-un container. Uneori, schimbările sunt benefice, alteori, îţi tulbură prea mult obişnuinţele. Soţul meu, de pildă, a făcut, chiar după mutarea noastră în Italia, un ictus ischemic, din fericire surprins incipient. Acum suntem bine, ne bucurăm de tot ceea ce Italia ne poate oferi. Ne-a luat timp să învăţăm şi limba, încă mai buchisim la ea. În orăşelul în care locuim, suntem numiţi "englezii", pentru că ne descurcăm mult mai repede cu engleza.
- În încheiere, vă întorc întrebarea pe care obişnuiaţi să v-o puneţi singură: cine suntem şi de unde venim doamnă Guja? Aţi găsit în antropologie un răspuns?
- Am găsit un răspuns cât să mă ajute să merg pe stradă şi să-mi spun că n-am trăit degeaba. E un răspuns care vine din lecturi, din cunoaşterea ştiinţifică, din intuiţii şi din presimţiri, din curiozitatea mea de a înţelege substratul spiritual al lumii în care trăim. Facem parte dintr-un ciclu, aşa cum ne învaţă şi teoria creaţionistă, şi cea evoluţionistă. Şi suntem dotaţi cu conştiinţă, acel ceva nematerial, prin care comunicăm cu Cosmosul. Acolo unde nu putem ajunge cu corpul sau cu formele inventate de noi, ajungem cu conştiinţa. Motorul supravieţuirii e bucuria. Evoluţia a ales acele fiinţe umane care s-au putut bucura de ceea ce au văzut în jur, de un apus de soare,de o strălucire a apei, care au putut compara şi şi-au dorit să le mai vadă şi a doua zi. Omul care supravieţuieşte e omul care se poate bucura de universul care i s-a dat, care e capabil de un răspuns emoţional la ceea ce trăieşte. Suntem supuşi unei etici cosmice, despre care vorbesc foarte mulţi. Dacă bine faci, bine găseşti, nu imediat şi nu în acelaşi loc. Suntem, deci, propriii noştri constructori, reconstructori şi arhitecţi. Construim permanent ceea ce suntem, exact aşa cum construim lucrurile şi în afară. Ne clădim permanent destinul, cu mintea aceasta, din căpşorul nostru. Dacă o lăsăm liberă, e manipulabilă. Trebuie să le aducem noi pe cele bune în vizorul ei: calmul, încrederea, liniştea, iubirea, luciditatea şi nădejdea că nimic nu e întâmplător. Şi aşa cum omul n-a ştiut de-a lungul istoriei multe lucruri, dar le-a deprins, trebuie să ne amintim că mai avem multe de învăţat, chiar şi la adânci bătrâneţi: să învăţăm să facem bine tot ce ne aşteaptă. Să învăţăm, cu alte cuvinte, şi să murim!
Fotografii din arhiva personală