După cum arată un sondaj INSCOP, aproape 70% dintre români sunt de acord cu mărirea bugetului Armatei. Concetăţenii noştri au început să se teamă şi-şi doresc o armată modernă, puternică. De cine se tem? Desigur, de Rusia. Teama de Rusia are o veche istorie la noi, încă din vremurile în care Ţările Române se aflau sub ocupaţia "fraţilor" de la răsărit (secolele al 18-lea şi al 19-lea). Tot sondajele arată că prelungirea războiului din Ucraina, cu înţelegerile de la Minsk doar parţial respectate, a accentuat, în rândul românilor, sentimentele nefavorabile faţă de Rusia. Cu precizarea că aceste sentimente sunt istorice, observăm că frica este din nou la ordinea zilei, ca în secolele trecute. Desele ameninţări venite direct de la Kremlin ne dau fiori reci pe spinare. În mod natural, America şi NATO sunt văzute de români ca singurii salvatori, deşi scutul de la Deveselu şi bazele de la Kogălniceanu şi Câmpia Turzii ne-au transformat în ţinte sigure şi prioritare. Tot sondajele arată că susţinerea românilor pentru alianţa strategică cu SUA şi Germania (după alegerea lui Johannis ca preşedinte) este covârşitoare, depăşind 90%. În acest context, ne-am gândit să apelăm la un diplomat de prim rang, ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, pe care l-am rugat să analizeze "nivelul de frică românească" faţă de Rusia, în contextul noului război rece, pe care l-a declanşat neo-ţarismul rusesc. I-am adresat domnului ministru întrebări aflate pe buzele multor români, cu convingerea că, pe cât îi vor permite limitele diplomaţiei, ne va înfăţişa lucrurile aşa cum sunt.
"România nu este intimidată de discursul rusesc"
- Românii se tem că Moscova va pedepsi Bucureştiul pentru apartenenţa la structurile occidentale. În calitatea dvs. de responsabil pentru treburile externe ale ţării, puteţi să îi liniştiţi?
- Nu aş vrea să ne oprim la paradigma potrivit căreia acest interviu ar trebui să fie subsumat unui ipotetic sentiment de frică faţă de o ţară sau alta. Nu cred că românii se tem că cineva îi poate "pedepsi" pentru apartenenţa la structurile europene şi euro-atlantice, deoarece ne-am îndreptat în această direcţie în mod natural, în baza voinţei liber consimţite şi a adeziunii la un set de valori. Sistemul de securitate occidental şi apartenenţa la aceste structuri sunt elemente care garantează securitatea României. În discursul oficial rus, există accente agresive, care se referă în principal la iniţiative şi proiecte specifice ale NATO, iar abordarea rusă vizează toţi aliaţii care participă la acestea, inclusiv România. Dar România nu este intimidată de acest tip de discurs. Măsurile pe care NATO le-a luat în urma deciziilor adoptate la summitul din Marea Britanie, de anul trecut, sunt destinate protecţiei aliaţilor din flancul estic, tocmai în urma a ceea ce s-a întâmplat în Ucraina: anexarea ilegală a Crimeii şi susţinerea de către Federaţia Rusă a separatiştilor pro-ruşi din estul Ucrainei. Măsurile de reasigurare şi adaptare ale NATO au apărut ca reacţie la o anumită atitudine agresivă a Rusiei. Federaţia Rusă nu poate să invoce aceste măsuri de protecţie a aliaţilor de pe flancul estic ca justificare pentru a adresa ameninţări mai mult sau mai puţin directe către aceste ţări. Acelaşi tip de discurs poate fi anticipat în continuare şi în cazul operaţionalizării Facilităţii Aegis Ashore, de la baza militară românească de la Deveselu. Am subliniat în repetate rânduri că sistemul respectiv de apărare împotriva rachetelor balistice este pur defensiv, vizează ameninţări din afara spaţiului euro-atlantic şi nu este îndreptat împotriva Rusiei, iar dezvoltarea sa a fost efectuată transparent, potrivit deciziilor reuniunilor NATO la vârf de la Lisabona, Chicago şi Newport. Sistemul de la Deveselu contribuie însă la consolidarea capacităţilor Aliate de apărare pe fondul proliferării ameninţărilor balistice, inclusiv la nivelul ameninţărilor nestatale.
- Mulţi se întreabă, în spaţiul oferit de internet, dacă n-ar fi mai înţelept să ne înţelegem separat cu Marele Vecin de la răsărit, lăsând deoparte umbrela NATO. Cât de realist este acest scenariu?
- Cred că trebuie să fim cât se poate de realişti şi pragmatici. Care ar putea fi obiectul unei înţelegeri separate, într-un context în care dreptul internaţional este încălcat atât de evident şi de o manieră unilaterală? Cine poate garanta că evoluţii de securitate similare celor din Ucraina nu pot fi repetate în orice altă parte a regiunii, în baza unei interpretări abuzive, unilaterale, a dreptului internaţional? Să nu uităm că unicitatea NATO rezidă în faptul că nu este doar o alianţă militară, ci o alianţă politico-militară fundamentată pe valori. Odată ce faci parte dintr-un sistem de valori, credibilitatea ta ca stat rezidă tocmai în consecvenţa abordărilor.
- În cazul unei invazii ruseşti, NATO şi SUA ar activa Articolul 5 şi ar veni în ajutorul României?
- În primul rând, resping ideea unui atac la adresa ţării noastre. Sunt convins că, la nivel internaţional, există suficientă responsabilitate pentru a se evita un asemenea scenariu şi pentru ca Rusia să se reîntoarcă la o conduită în acord cu dreptul internaţional. Cu toate acestea, sarcina primordială a Alianţei Nord-Atlantice, apărarea colectivă, consfinţită în Articolul V al Tratatului de la Washington, îşi menţine relevanţa. În contextul actual de securitate, marcat de evoluţii imprevizibile, NATO rămâne angajată ferm pentru apărarea tuturor Aliaţilor. În cursul anului 2014, vizitele în România ale înalţilor oficiali americani, între care şi vicepreşedintele SUA, Joseph Biden, şi secretarul Apărării, Chuck Hagel, dar şi a Secretarului General NATO, au confirmat angajamentul ferm al SUA şi NATO pentru aplicarea Art. V al Tratatului de la Washington. Măsurile de reasigurare a Aliaţilor estici, adică derularea de exerciţii şi antrenamente comune, de misiuni aeriene, dislocarea de forţe terestre prin rotaţie, precum şi dislocarea de forţe navale, au confirmat fermitatea răspunsului NATO şi au demonstrat şi continuă să demonstreze solidaritatea cu Aliaţii estici şi indivizibilitatea securităţii Aliate. În acelaşi timp, obiectivul creşterii cheltuielilor de apărare este unul stabilit la nivel Aliat, iar România este printre promotorii acestuia. În ianuarie 2015, a fost încheiat un pact naţional la nivelul forţelor politice din România, care consfinţeşte acest obiectiv - atingerea unui procent de 2% din PIB dedicat apărării - şi stabileşte menţinerea nivelului respectiv pe o perioadă de zece ani. În plus, forţele armate române participă la măsurile de reasigurare menţionate mai sus, aspect relevant pentru creşterea inter-operabilităţii cu forţele Aliate. Nu trebuie să uităm că forţele armate române au dobândit o experienţă importantă prin participarea la misiuni internaţionale, experienţă deosebit de apreciată de Aliaţi şi parteneri.
"Nu putem vorbi de iminenţa unui război, deoarece există disponibilitatea de reluare a dialogului NATO-Rusia"
- Demersurile europene faţă de ruşi par timide. Strategi, mai degrabă, ai declaraţiilor făcute la masa verde, şefii UE par de-a dreptul neputincioşi faţă de cizma ocupantului rus, care tace şi face. Ar trebui să ne pregătim de război?
- În acest moment este greu de anticipat când şi în ce mod va fi rezolvat conflictul din Ucraina. Aplicarea completă a pachetului de măsuri convenit la Minsk, la 12 februarie 2015, este în măsură să faciliteze limitarea numărului de pierderi de vieţi omeneşti. Dar pentru acest deziderat este nevoie de voinţă şi de un angajament mai solid, care să conducă la o soluţie politică. S-au înregistrat o serie de evoluţii relativ pozitive, însă nu în mod necesar ireversibile. Pachetul de măsuri de la Minsk reprezintă o foaie de parcurs spre soluţionarea politică şi cuprinzătoare a conflictului din Ucraina, dar trebuie prevenită posibilitatea ca acesta să fie utilizat ca o pauză pentru separatişti, în vederea regrupării şi relansării ofensivei militare. Poziţiile României, ca stat membru al UE şi NATO, au fost şi sunt clar şi consecvent exprimate. În relaţiile internaţionale, statele pornesc de la interesele directe pe care le au într-o anumită chestiune sau faţă de o anumită ţară. Trăim într-o lume interdependentă, astfel că statele sunt nevoite să îşi ajusteze interesele individuale în funcţie de reţelele din care fac parte. În general, în contextul crizei din Ucraina, s-a reuşit menţinerea unităţii transatlantice în reacţie şi abordare. Este drept că pot exista o serie de nuanţări favorizate de factori din cei mai diverşi - inclusiv de criza economico-financiară şi constrângerile ei - dar parametrii de poziţie ai comunităţii transatlantice se menţin pe o fundaţie comună. De asemenea, la nivel european, s-a observat manifestarea unei unităţi care nu a putut fi fisurată de interese potenţial divergente între statele membre UE. Evoluţiile geopolitice şi de securitate recente demonstrează, o dată în plus, necesitatea unei voci comune şi a unei acţiuni solidare la nivelul statelor membre UE, precum şi o puternică relaţie transatlantică, pentru a face faţă actualelor provocări. Nu putem judeca modul în care îşi evaluează şi proiectează ceilalţi membri ai comunităţii euroatlantice propriile interese naţionale, obiectivele şi căile de promovare ale acestora, dar avem încredere în coeziunea şi solidaritatea care decurg din angajamentele pe care împreună ni le-am asumat în această comunitate. Mizăm pe această principialitate, cu atât mai mult în condiţiile actuale europene, regionale şi globale.
- Dincolo de principii, ce s-a întreprins concret, domnule ministru?
- Atât Uniunea Europeană, cât şi Alianţa Nord-Atlantică au furnizat răspunsuri la agresiunea rusă în Ucraina. În cazul UE, vorbim despre aplicarea unui regim de sancţiuni, care s-a întărit în funcţie de conduita Rusiei, iar în cazul NATO, vorbim despre consolidarea posturii de apărare. Pe de altă parte, subliniez că măsurile adoptate sunt responsabile şi echilibrate, tocmai pentru a evita escaladarea inutilă a crizei provocate de Rusia. În acelaşi timp, există disponibilitatea de reluare a dialogului NATO-Rusia, în condiţiile în care Rusia decide să se conformeze dreptului internaţional şi să respecte angajamentele şi principiile care îl fundamentează. În concluzie, nu putem vorbi de iminenţa unui război, aşa cum menţionam şi mai devreme, şi, în acelaşi timp, dorim ca Rusia să înţeleagă că ar avea mai mult de câştigat prin cooperare, decât prin antagonism.