BOGDAN AURESCU - "Resping ideea unui atac la adresa țării noastre"

Ion Longin Popescu
Ministrul Afacerilor Externe

După cum arată un sondaj INSCOP, aproa­pe 70% dintre români sunt de acord cu mărirea bugetului Armatei. Concetățenii noștri au început să se teamă și-și doresc o armată modernă, puternică. De cine se tem? Desigur, de Rusia. Teama de Rusia are o veche istorie la noi, încă din vremurile în care Țările Române se aflau sub ocupația "fraților" de la răsărit (secolele al 18-lea și al 19-lea). Tot sondajele arată că prelungirea războiului din Ucraina, cu înțelegerile de la Minsk doar parțial res­pectate, a accentuat, în rândul românilor, senti­mentele nefavorabile față de Rusia. Cu precizarea că aceste sentimente sunt istorice, observăm că frica este din nou la ordinea zilei, ca în secolele trecute. Desele amenințări venite direct de la Kremlin ne dau fiori reci pe spinare. În mod natural, America și NATO sunt văzute de români ca singurii salvatori, deși scutul de la Deveselu și bazele de la Kogălniceanu și Câmpia Turzii ne-au transformat în ținte sigure și prioritare. Tot sondajele arată că susținerea românilor pentru alianța strategică cu SUA și Germania (după alegerea lui Johannis ca președinte) este covârșitoare, depășind 90%. În acest context, ne-am gândit să ape­lăm la un diplomat de prim rang, ministrul Afacerilor Ex­terne, Bogdan Aurescu, pe care l-am rugat să ana­lizeze "nivelul de frică românească" față de Rusia, în con­textul noului război rece, pe care l-a declanșat neo-țarismul rusesc. I-am adresat domnului ministru în­­tre­bări aflate pe buzele multor români, cu con­vin­gerea că, pe cât îi vor permite limitele diplomației, ne va înfățișa lucrurile așa cum sunt.

"România nu este intimidată de discursul rusesc"

- Românii se tem că Moscova va pedepsi Bucu­reștiul pentru apartenența la structurile occidentale. În calitatea dvs. de responsabil pentru treburile externe ale țării, puteți să îi liniștiți?

- Nu aș vrea să ne oprim la paradigma potrivit că­reia acest interviu ar tre­bui să fie subsumat unui ipo­tetic senti­ment de frică față de o țară sau alta. Nu cred că românii se tem că cineva îi poate "pe­depsi" pen­tru aparte­nen­ța la structurile eu­ro­pene și euro-atlan­tice, deoarece ne-am îndreptat în această direcție în mod na­tu­ral, în baza voinței li­ber consimțite și a adeziunii la un set de valori. Sistemul de securitate oc­cidental și apartenența la aceste structuri sunt ele­mente care garantează securitatea României. În discursul oficial rus, există accente agresive, care se referă în principal la inițiative și proiecte specifice ale NATO, iar abor­darea rusă vizează toți aliații care participă la acestea, inclusiv România. Dar România nu este intimidată de acest tip de discurs. Măsurile pe care NATO le-a luat în urma deciziilor adoptate la summitul din Marea Bri­tanie, de anul trecut, sunt des­tinate protecției alia­ților din flancul estic, tocmai în ur­ma a ceea ce s-a în­tâmplat în Ucraina: anexarea ile­gală a Crimeii și sus­ți­nerea de către Federația Rusă a separatiștilor pro-ruși din estul Ucrainei. Măsurile de reasigurare și adap­tare ale NATO au apărut ca reac­ție la o anumită atitudine agresivă a Rusiei. Federația Rusă nu poate să invoce aceste măsuri de protecție a aliaților de pe flancul estic ca justificare pentru a adresa amenințări mai mult sau mai puțin directe către aceste țări. Ace­lași tip de discurs poate fi anticipat în continuare și în cazul operaționalizării Facilității Aegis Ashore, de la baza militară româ­nească de la Deveselu. Am subli­ni­at în repetate rânduri că sistemul respectiv de apă­rare împotriva rachetelor balistice este pur defensiv, vizează amenințări din afara spațiu­lui euro-atlantic și nu este îndreptat împotriva Rusiei, iar dezvoltarea sa a fost efectuată transparent, potrivit deciziilor reuniu­nilor NATO la vârf de la Lisabona, Chicago și Newport. Sistemul de la Deveselu contri­bu­ie însă la consolidarea capacităților Aliate de apă­rare pe fondul proliferării amenințărilor balistice, inclusiv la nivelul amenințărilor nestatale.

- Mulți se întreabă, în spațiul oferit de internet, dacă n-ar fi mai înțelept să ne înțelegem separat cu Marele Vecin de la răsărit, lăsând deoparte umbrela NATO. Cât de realist este acest scenariu?

- Cred că trebuie să fim cât se poate de realiști și pragmatici. Care ar putea fi obiectul unei înțelegeri se­parate, într-un context în care dreptul internațional este încălcat atât de evident și de o manieră unila­te­ra­lă? Cine poate garanta că evoluții de securi­tate simi­lare celor din Ucraina nu pot fi repetate în orice altă parte a regiunii, în baza unei interpretări abuzive, uni­laterale, a dreptului internațional? Să nu uităm că uni­citatea NATO rezidă în faptul că nu este doar o ali­anță militară, ci o alianță politico-militară funda­mentată pe valori. Odată ce faci parte dintr-un sistem de valori, credibilitatea ta ca stat rezidă tocmai în con­secvența abordărilor.

- În cazul unei invazii rusești, NATO și SUA ar activa Articolul 5 și ar veni în ajutorul României?

- În primul rând, resping ideea unui atac la adresa țării noastre. Sunt convins că, la nivel internațional, există suficientă responsabilitate pentru a se evita un asemenea scenariu și pentru ca Rusia să se reîntoarcă la o conduită în acord cu dreptul internațional. Cu toa­te acestea, sarcina primordială a Alianței Nord-Atlan­tice, apărarea colectivă, consfințită în Articolul V al Tratatului de la Washington, își menține relevanța. În contextul actual de securitate, marcat de evoluții imprevizibile, NATO rămâne angajată ferm pentru apărarea tuturor Aliaților. În cursul anului 2014, vizitele în Româ­nia ale înalților ofi­ciali americani, în­tre care și vice­pre­ședintele SUA, Joseph Biden, și se­cretarul Apă­ră­rii, Chuck Hagel, dar și a Secre­ta­ru­lui General NATO, au confirmat anga­ja­mentul ferm al SUA și NATO pen­­tru aplicarea Art. V al Tratatului de la Washington. Măsurile de reasi­gurare a Aliaților estici, adică derularea de exerciții și antrenamente comune, de misiuni aeriene, dislo­carea de forțe terestre prin rotație, precum și dislo­carea de forțe navale, au confirmat fermitatea răspun­sului NATO și au demonstrat și continuă să demons­treze solida­rita­tea cu Aliații estici și indivizi­bilitatea securității Alia­te. În același timp, obiectivul creșterii cheltuielilor de apărare este unul stabilit la nivel Aliat, iar România este printre promotorii acestuia. În ianuarie 2015, a fost încheiat un pact național la nivelul forțelor politice din România, care consfin­țește acest obiectiv - atingerea unui procent de 2% din PIB dedicat apă­rării - și stabilește menți­nerea nivelului respectiv pe o perioadă de zece ani. În plus, forțele armate române participă la măsurile de reasi­gurare menționate mai sus, aspect relevant pentru creșterea inter-operabi­lității cu forțele Aliate. Nu trebuie să uităm că forțele armate române au dobândit o experiență importantă prin participarea la misiuni internaționale, experiență deosebit de apre­ciată de Aliați și parteneri.

"Nu putem vorbi de iminența unui război, deoarece există disponibilitatea de reluare a dialogului NATO-Rusia"

- Demersurile europene față de ruși par timide. Strategi, mai degrabă, ai declarațiilor făcute la masa verde, șefii UE par de-a dreptul neputincioși față de cizma ocupantului rus, care tace și face. Ar trebui să ne pregătim de război?

- În acest moment este greu de anticipat când și în ce mod va fi rezolvat conflictul din Ucraina. Apli­ca­rea completă a pachetului de măsuri convenit la Minsk, la 12 februarie 2015, este în măsură să facili­te­ze limitarea numărului de pierderi de vieți omenești. Dar pentru acest deziderat este nevoie de voință și de un angajament mai solid, care să conducă la o soluție politică. S-au înregistrat o serie de evoluții relativ pozitive, însă nu în mod necesar ireversibile. Pachetul de măsuri de la Minsk reprezintă o foaie de parcurs spre soluționarea politică și cuprinzătoare a conflic­tu­lui din Ucraina, dar trebuie prevenită posibilitatea ca acesta să fie utilizat ca o pauză pentru separatiști, în vederea regrupării și relansării ofensivei militare. Pozițiile României, ca stat membru al UE și NATO, au fost și sunt clar și consecvent exprimate. În relațiile internaționale, statele pornesc de la interesele directe pe care le au într-o anumită chestiune sau față de o anu­mită țară. Trăim într-o lume interdependentă, ast­fel că statele sunt nevoite să își ajusteze interesele in­di­viduale în funcție de rețelele din care fac parte. În ge­­neral, în contextul crizei din Ucraina, s-a reușit men­ținerea unității transatlantice în reacție și abor­dare. Este drept că pot exista o serie de nuanțări favo­rizate de factori din cei mai diverși - inclusiv de criza eco­nomico-financiară și constrângerile ei - dar para­metrii de poziție ai comunității transatlantice se men­țin pe o fundație comună. De asemenea, la nivel euro­pean, s-a observat manifestarea unei unități care nu a putut fi fisurată de interese potențial divergente între sta­tele membre UE. Evoluțiile geopolitice și de secu­ri­tate recente demonstrează, o dată în plus, ne­ce­sitatea unei voci comune și a unei acțiuni solidare la ni­velul sta­telor membre UE, precum și o puternică relație transatlantică, pentru a face față actualelor pro­vocări. Nu putem judeca modul în care își eva­luează și pro­iectează ceilalți membri ai comu­nității eu­roatlan­tice pro­priile interese naționale, obiectivele și căile de pro­movare ale acestora, dar avem încredere în coe­ziu­nea și solidaritatea care decurg din anga­ja­men­tele pe care împreună ni le-am asumat în această co­mu­ni­ta­te. Mizăm pe această principialitate, cu atât mai mult în condițiile actuale europene, regionale și globale.

- Dincolo de principii, ce s-a întreprins concret, domnule ministru?

- Atât Uniunea Europeană, cât și Alianța Nord-Atlantică au furnizat răspunsuri la agresiunea rusă în Ucraina. În cazul UE, vorbim despre aplicarea unui re­gim de sancțiuni, care s-a întărit în funcție de con­duita Rusiei, iar în cazul NATO, vorbim despre con­solidarea posturii de apărare. Pe de altă parte, subli­niez că măsurile adoptate sunt responsabile și echili­brate, tocmai pentru a evita escaladarea inutilă a crizei provocate de Rusia. În același timp, există disponibi­li­tatea de reluare a dialogului NATO-Rusia, în con­dițiile în care Rusia decide să se conformeze dreptului in­ter­național și să respecte angajamentele și prin­cipiile care îl fundamentează. În concluzie, nu putem vorbi de iminența unui război, așa cum menționam și mai devreme, și, în același timp, dorim ca Rusia să în­țe­leagă că ar avea mai mult de câștigat prin coo­perare, decât prin antagonism.