Ne aflăm într-un apartament măricel, dintr-un bloc cochet, construit în Bucureşti prin anii '30, pe o stradă cu nume frumos: Romulus. Strada asta şerpuieşte prin inima Bucureştilor, în partea cea mai veche a lui - cea care a scăpat, ca prin minune, de buldozerele lui Ceauşescu. Pe strada asta a locuit, cândva, şi şi-a scris "Medelenii" un mare avocat şi scriitor: Ionel Teodoreanu. La capătul străzii, "peste drum", e şcoala primară de pe strada Mântuleasa, în care a învăţat Mircea Eliade. Într-un astfel de spaţiu încărcat de magie exista şi un refugiu pentru istorie. Un oraş, cândva al pământului românesc, a fugit de la locul naşterii sale, de lângă coasta lui de mare albastră, şi a venit, pur şi simplu, Acasă, printre ai lui. S-a ascuns în fotografii, în tablourile de pe pereţi şi chiar în numele unei fiinţe de excepţie, care este gazda mea şi care se numeşte Balcica Măciucă. Iar oraşul venit acasă este cel care a primit-o, ani de-a rândul, între hotarele lui pe Regina Maria a României, oraşul în care Majestatea sa a dorit să-i fie ocrotită, pentru totdeauna, inima. Este oraşul care a fost cândva o podoabă a României Mari - BALCICUL.
Doamna Balcica Măciucă e o femeie frumoasă, fără vârstă, înaltă, îmbrăcată sport - în pantaloni şi jachetă de lână de culoarea nisipului. Are mâinile lungi, fine, şi în timp ce vorbim, îşi tot aranjează o şuviţă de păr rebelă care-i cade întruna pe frunte... Mă primeşte cu tot firescul în apartamentul spaţios, devenit muzeu din cauza minunilor înşirate pe pereţi - uleiuri, acuarele şi desene semnate de marii pictori ai anilor '20, '30, '40, inspirate de Balcicul, pe atunci românesc...
Frumoasa de pe Coasta de argint
- Mă întrebi din ce era alcătuită magia Balcicului? Nu ştiu să-ţi spun. Era soarele, era lumina, era poate culoarea mării. Toate la un loc! Da, cred că toate la un loc! Şi încă ceva: o stare de tihnă pe care o percepeai respirând aerul parfumat al locului, auzind muzica valurilor, simţind pe piele căldura soarelui - care nu era niciodată torid. Era doar fierbinte. Din pricina dealurilor râpoase, de calcar, Balcicului i se spunea "Oraşul alb". Iarna dura puţin. Începea în octombrie, cu ploi, cu mare agitată, cu un frig... dulce. Asta dura cam până pe la începutul lui martie, când porneau să înflorească magnoliile şi migdalii. Balcicul avea un magnet, o vrajă doar a lui, care atrăgea mai ales pictorii, scriitorii.
Voga Balcicului a început odată cu anii '20. Tata s-a stabilit la Balcic în 1927, când a fost numit profesor şi apoi directorul gimnaziului de acolo. Şi tot atunci, tata a înfiinţat o universitate liberă numită "Coasta de argint". Şi o revistă numită tot "Coasta de argint". La Balcic, mai ales în timpul verii, veneau să lucreze marii pictori ai epocii: Lucian Grigorescu, Tonitza, Steriadi, Pallady, Ghiaţă, Dărăscu şi alţii. Veneau să scrie sau să se relaxeze marii scriitori de atunci: Adrian Maniu, Tudor Vianu, Ion Marin Sadoveanu, Ion Pillat, Jean Bart, Oskar Walter Cisek şi alţii... Lumea picturii, a romanului şi a poeziei interbelice.
- Dar doamne din lumea mare nu veneau?
- Ba veneau, dar pe mine m-a impresionat o singură doamnă: Regina Maria. Tata ne povestea că după ce a ajuns pentru prima dată la Balcic "Regina şi-a dat seama că este locul pe care l-a aşteptat toată viaţa". Şi-atunci, a înălţat palatul acela superb. Şi biserica, pe care a botezat-o "Stella Maris" sau "Tenka Juvah". Asta ar însemna "loc singuratic". După cum se ştie, Regina a cerut ca, la moartea ei, inima să-i fie îngropată acolo. Iar eu pot să afirm - fără nicio exagerare - că, dacă Regina Maria "şi-a pus" inima acolo, tatăl meu şi-a pus sufletul acolo. Tatăl meu a fost considerat unul dintre primii edili ai Balcicului. În plus, vrând-nevrând, tata a făcut să se nască acolo o "şcoală", o şcoală care, la rândul ei, a însemnat un moment important în pictura românească. Ani de-a rândul, pot spune că nu a existat o expoziţie importantă de pictură fără ca ea să cuprindă tema asta - Balcicul...
- După această introducere cam ex abrupto, hai să vorbim mai pe larg despre părinţii tăi. Cine au fost ei?
- Mama mea a fost bulgăroaică. O chema Penca, Penca Dobreff. Era - după cum o arată şi fotografia - superbă, nu? Penca studiase timp de doi ani canto la Viena. Era o soprană extraordinară, cu un timbru à la Callas. Bunicii mei, fiind nişte bulgari foarte bogaţi, îşi îngăduiseră să-şi trimită fiica la studii în străinătate. Numai că la un moment dat, bunicul meu a pierdut o grămadă de bani în comerţul cu grâne, aşa că a chemat-o pe fată înapoi, la Balcic. Profesorii au regretat enorm plecarea Pencăi, spunând că e o crimă ca scena de operă să piardă o astfel de voce, o astfel de prezenţă charismatică. Ei bine, într-una din serile în care se organizase pe malul mării o reuniune culturală, a fost invitată şi mama mea să cânte. Tata atunci a cunoscut-o. Şi a fost teribil de impresionat de toată făptura ei. Şi de vocea ei - fără pereche... (Eu, de câte ori mă gândesc la mama, îmi pun un disc cu Callas şi mi se pare că o văd pe tânăra Penca Dobreff cântând pe malul mării.) Ştiu de la tata că în seara aceea memorabilă din 1927, după recitalul mamei, George Vraca a spus poezii de Eminescu. Şi tot de la el mai ştiu că manifestarea s-a încheiat cu un recital al lui Ştefănescu-Goangă. Culmea e că părinţii mei se aflaseră cam în acel timp la studii la Viena. Dar nu s-au întâlnit deloc acolo. Dumnezeu a vrut să-i aşeze faţă în faţă la... Balcic! De cum a văzut-o, tata a rămas vrăjit. A adorat-o din prima clipă! Îi umplea curtea cu flori pe care, culmea, le aduna din grădina publică - el, viitorul primar al urbei! Îi scria scrisori peste scrisori de-acolo, din Cafeneaua lui Mamut, cea pe care o vezi pe peretele de vizavi, pictată de Vasile Popescu. (Dar câţi pictori n-au pictat această foarte pitorească "locantă" a turcului Mamut! Tonitza întârzia acolo zile întregi, desena de zor, uneori chiar cu zaţ de cafea.) Scrisorile tatei începeau, totdeauna, cu aceeaşi "formulare": "Sublimei mele Penca"... La drept vorbind, la început nu se înţelegeau pe româneşte. Ea nu ştia o boabă din limba noastră, iar el habar n-avea bulgăreşte! Vorbeau - cât vorbeau! - nemţeşte. În scurt timp, pentru că tatăl Pencăi nu concepea să aibă un ginere român, cei doi s-au hotărât să fugă... la Paris! Zis şi făcut! După multe peripeţii, au ajuns în Capitala Franţei şi s-au căsătorit la biserica românească din Paris. Tata, Octavian Moşescu, era şi el un bărbat frumos. Uite-l aici, în portretul pe care i l-a făcut într-o seară, la Capşa, Pallady.
Balcica...
Tata a fost primar la Balcic în doi timpi. O dată, începând din 1930 până în 1932, când l-a numit însuşi Nicolae Iorga. Şi-apoi, din nou, a fost numit primar în 1938 - de data asta de Mihai Ralea. Şi poate că ar mai fi rămas multă vreme la post, că prea făcea treabă bună pentru localnici, pentru oraş şi pentru artişti... Numai că a survenit acel "accident" nenorocit al Istoriei - cedarea Cadrilaterului. Atunci când România a devenit mai mică... De altfel, ultimul care a plecat din Balcic a fost chiar tata. Noi - mama şi cu mine - plecaserăm înaintea lui la Constanţa. El a rămas "să predea oraşul" noilor stăpâni: bulgarii. A luat şi câinele cu el - era un căţel simpatic, "câinele Primăriei", cum i se spunea. Ei doi au venit cu vaporul după noi şi-apoi am plecat cu toţii la Râmnicu Sărat. La drept vorbind, tata nu s-a despărţit niciodată de Balcic. L-a luat după el pretutindeni în peregrinările sale ulterioare, în preocupările sale, în articolele şi cărţile pe care le-a scris.
- La naşterea mea, tata a spus: "Fetiţa asta nu se poate chema altfel decât... Balcica!". Şi Balcica am rămas. Nu am mai căpătat niciodată alt nume. Nici măcar unul de alint. De altfel, cea de-a doua casă a noastră, construită pe când aveam doar câţiva ani după planurile acelei artiste rafinate care a fost arhitecta Delavrancea Gibory (sora Cellei Delavrancea), s-a chemat "Vila Balcica". Dar să ştii că nu numai tata şi-a construit casă acolo. El a fost nespus de generos cu toţi artiştii, cu toţi scriitorii. În calitate de primar, el le-a dat gratis terenuri ca să-şi construiască, în acel spaţiu mirific, tot ce voiau ei: case, ateliere. Multe dintre aceste case poartă semnătura aceleiaşi minunate arhitecte: Delavrancea Gibory. Tata a fost renumit pentru iniţiativa asta a lui. A creat o a doua patrie pentru marii lui prieteni, pe care atât îi admira...
Uite o scrisoare de preţ - un manuscris semnat Lucian Blaga, având antetul "Berna, 30 ianuarie 1931". În scrisoarea asta, Blaga îl roagă pe tatăl meu să-l ajute "să obţină şi el un astfel de locşor de casă", un "cadou cu smochine", cum numeşte el în încheierea scrisorii eventualul loc de casă la Balcic.
Comorile lui Ali Baba
Mă întrebi cum era Balcicul, cum erau casele tipice ale Balcicului... Erau case mici, turceşti, care urcau pe străduţe înguste, mai degrabă ulicioare ce şerpuiau până în culmea dealului. Oraşul era cumva în amfiteatru. Erau drumuri pietruite, dar şi de pământ. În mahalaua tătărască vedeai case din chirpici. În zona asta mişunau tătăroaicele îmbrăcate foarte colorat, purtând şalvari şi bluze pestriţe, vaporoase. Fântânile Balcicului erau nişte mici monumente extraordinare. Erau din piatră, erau decorate cu motive de inspiraţie orientală. Aveau basoreliefuri, aveau un fronton şi jos aveau un jgheab. Apa curgea dintr-o ţâşnitoare în jgheabul spre care se îndreptau, uneori în şir indian, tătăroaicele "înarmate" cu faimoasele lor tingiri de aramă. Veneau ca să-şi ia apă de băut. Cele tinere se purtau aşa, colorate. Tătăroaicele mai în vârstă umblau în negru şi aveau faţa acoperită cu feregeà. Tot capul era acoperit. Tătăroaicele purtau multe şiruri de mărgele foarte colorate. Balcicul avea câteva fântâni extraordinare. Cea mai frumoasă era fântâna din Piaţa Primăriei. Frumoasă era şi fântâna din colţul casei noastre. Alta, tot frumoasă, era în port. Erau multe fântâni cu apa limpede ca şi cristalul, la Balcic. Casa noastră avea fântâna ei - dar mie îmi plăcea nespus să asist la procesiunea aceasta a tătăroaicelor. Era un fel de lume a lui Ali Baba pentru fetiţa care eram atunci. Cred că şi acest şopotit al fântânilor contribuia la aerul tihnit al Balcicului. În dorul acestei tihne venea lumea la noi. Pentru mine, era un lucru obişnuit să văd "hălăduind" prin Balcic pictori care-şi cărau şevaletul prin tot locul, feţe cunoscute de scriitori care-şi căutau inspiraţia sau doar odihna, în orizontul marin. După cum mi se părea firesc să-l zăresc din fereastră pe Steriadi pictând chiar în primele ore ale dimineţii în grădina noastră, care nu era mare, dar era sufocată de flori sădite "în scări". În mijlocul grădinii se înălţa un copac foarte special, un "finap" care făcea fructe roşii. Aveam şi rodii în grădina noastră, migdalii înfloreau chiar la intrare. Seara, se adunau la noi pictorii... Venea Lucian Grigorescu, venea Tonitza, veneau şi Steriadi, Dărăscu şi mulţi, mulţi alţii. Veneau la o cafea ori veneau la masă. Şi pe urmă, plecau la restaurantul din Piaţa Primăriei, "Iamandi", ţinut de un grec renumit pentru vinurile lui extraordinare. Acolo se mânca mai mult peşte - guvizi. Guvizii îi aducea Ismail - care venea să ne aprovizioneze şi pe noi. Venea pe la noi şi alt turc, Osman, prieten cu Steriadi. Osman îi ducea cutia cu culori, pânzele. Osman a apărut în multe picturi ale lui Steriadi. De altfel, şi tata apare - cum ţi-am mai spus - în multe tablouri ale prietenilor lui, marii pictori.
Regina de pe malul mării
- Şi-acum, hai să vorbim, dragă Balcica, despre Regină. Despre Regina Maria, cea care, cum spuneai, şi-a lăsat inima la Balcic. Cum arăta acolo, în locul ei de taină, cum era îmbrăcată, cum vorbea?
- Regina era frumoasă, aşa cum o arată fotografiile vremii. Purta întotdeauna rochii lungi, albe, vaporoase, în falduri bogate. Avea capul înfăşurat într-un şal, tot alb, care se prelungea, ca o aripă, pe umeri. Purta şiraguri de perle sidefii şi pantofi de năbuc, care abia se zăreau de sub faldurile rochiei. Când venea la Balcic, era aşteptată la o răscruce de drumuri, în vârful dealului, de către turcoaica ei, Fatmà. Când vorbea despre Regină, turcoaica îi zicea Sultana. De cum sosea stăpâna ei, Fatmà era nedespărţită de Regină, care o lua întotdeauna în maşina ei. După primele ceasuri de la sosire, Regina îl chema pe tata la palat, la masă. Era întotdeauna o masă simplă, fără farafastâcuri. Şi de fiecare dată, îi amintea tatei despre rugămintea ei. Şi anume, ca nu cumva în vâltoarea înnoirilor, a construcţiilor care se înălţau la tot pasul, să fie pierdut farmecul Balcicului... "Domnule Moşescu, - îi spunea Regina - te rog să veghezi ca nu cumva să se piardă atmosfera, poezia Balcicului nostru." Cel mai adesea, Regina venea singură la Balcic. Uneori, o însoţea şi Ferdinand. Avea şi Regele un loc favorit, doar al lui.
Palatul avea două caturi, avea arhitectura caselor turceşti, cu balcoanele ieşite un pic în afară. Avea o grădină superbă, cu vegetaţie luxuriantă, pe care o îngrijeau doi-trei grădinari. Nu prea veneau musafiri la Regină. Cât era vara de lungă, îi plăcea să stea retrasă. Aici medita, aici scria... Îi trebuia o anume izolare de lume. Venea însă destul de des la noi acasă, pentru că vederea de la noi din curte era extraordinară. Şi casa îi plăcea... Casa noastră nu era mare, dar avea odăi spaţioase. Îmi aduc aminte că odată, pe când se afla la noi în vizită, Regina l-a întrebat pe tata: "Cum, aveţi un singur dormitor? Şi când vă certaţi - ce faceţi?". Pe mine mă mângâia întotdeauna pe creştet şi-mi spunea: "Ce fericită eşti că te cheamă Balcica!... Ce copil fericit să porţi numele celui mai frumos oraş din lume!". M-ai întrebat ce se mânca la Regină. În general - peşte! Şi, în mod obligatoriu, iaurt! La Balcic se găsea cel mai bun iaurt! Regina era mare amatoare de acest iaurt pe care-l tăia cu cuţitul. Era iaurt de capră. Balcicul era plin de capre, pe care copiii le plimbau pe dealurile acelea albe şi râpoase. Copiii şi caprele erau însoţiţi de măgăruşi. Am avut şi eu un măgăruş. Era blond-cenuşiu. Îl chema Isà. Tare l-am mai iubit! Isà locuia în mahalaua tătărască, dar în fiecare dimineaţă mă aştepta la poartă ca să plecăm pe dealuri. Isà avea mărgele albastru-turcoaz la gât. Scoteau un clinchet tare plăcut în hălăduielile noastre. Isà a murit de bătrâneţe, cu puţin timp mai înainte de plecarea noastră - definitivă - din Balcic. La moartea lui, copiii mi-au dăruit mărgelele acelea albastru-turcoaz. Le-am păstrat multă vreme de dorul măgăruşului meu. Aflând de la tata despre moartea lui Isà, Lucian Grigorescu a exclamat: "Vai, ce păcat! Isà era cel mai puţin măgar dintre noi toţi!"...
- Din păcate, Balcicul n-a durat o eternitate. Ca orice poveste frumoasă, a avut un sfârşit: comunismul. Cum a fost trecerea de la lumină la întuneric?
- Tata a lucrat la Hipodrom, vindea bilete la cursele de cai, iar mama a intrat să lucreze la o fabrică de tricotaje. Tata nu se lăsa, era dispus să scoată bani din piatră seacă, din dorinţa de a ne asigura un trai decent, dar şi din dorinţa de a-şi mai achiziţiona câte un tablou. Tata nu precupeţea niciun efort ca să-şi poată chema iarăşi la o gustare, la un vinişor, la o cafea prietenii pictori. Se refăcea astfel, în locuinţa aceea modestă (două camere într-un apartament închiriat undeva, lângă Parcul Carol), atmosfera de la Balcic. Veneau şi foarte mulţi actori la noi. Între timp, tata se angajase la un laborator de... cosmetică. Făcea farduri de obraz, rujuri, pudră. Devenise un fel de muncitor-sadea şi, totuşi, veneau la noi marii actori ai scenei româneşti, prieteni la cataramă cu tata:George Vraca, Puiu Iancovescu (căruia tata îi dăduse loc de casă la Balcic), Calboreanu şi Goangă. În vremea Balcicului, de Paşte, Goangă venea întotdeauna la noi. Biserica românească era în capul dealului. Lumea cobora într-o superbă procesiune, cu lumânările aprinse, în timp ce, cu vocea lui care cutremura dealurile, Goangă cânta "Cristos a înviat!"...
În 1940, când am plecat definitiv din Balcic, poetul Adrian Maniu, care era foarte bun prieten cu tata şi care venea în fiecare vară la Balcic, a scris o poezie special pentru mine. Mi-a dedicat-o. Poezia evoca un dialog de dor între mine şi Balcic. Doresc să închei cu ultima strofă din această poezie lunga, plăcuta şi dureroasa călătorie a noastră înapoi în timp, în timpul cel mai fericit al vieţii mele. Ultima strofă suna aşa: "- Unde eşti tu?/ - Nu mai sunt/ Dar mi-e sufletul la tine/ - Tu te mai gândeşti la mine?/ - Săruta-te-aş, alb pământ...".