- Născut la Sibiu, în urmă cu 45 de ani, grupul RIFF face parte dintre veteranii rock-ului românesc. Cu peste 3500 de concerte în ţară şi în Europa, cu numeroase apariţii la televiziune şi radio, a devenit popular cu melodii pe care mulţi români le mai fredonează şi azi: "În loc de bun rămas", "Ana-Maria", "Cercul vieţii", "Regele şoselei", "Primii paşi"... În calitate de admiratoare convinsă a formaţiei, l-am căutat pe fondatorul şi liderul grupului, Florin Grigoraş, rugându-l să ne acorde un interviu. L-am întâlnit la Deva, cu câteva ore înainte de a susţine un concert, în faţa unui public fidel şi entuziast -
"Pentru noi, muzica n-a fost o meserie, ci o pasiune"
- Trupa RIFF este un fenomen de longevitate în muzica rock din România. Eraţi licean când semnaţi certificatul de naştere al grupului SONIC, devenit ulterior RIFF. Cum a început povestea?
- Prin anii '62-'63, a existat un curent foarte puternic, început în Anglia, de către Beatles, Kings, Rolling Stones, şi apoi Jimi Hendrix, deveniţi idoli internaţionali. Şi noi am fost mari fani. La Sibiu, aveam ocazia să ascultăm muzica lor. În pachetele care veneau din Germania, pe lângă blugi şi cafea, era şi revista "Bravo", care se ocupa pe atunci de trupele rock, şi erau, bineînţeles, şi discuri. Am început să ascultăm. A fost o mişcare puternică. Pe aproape toate străzile din oraş, băieţii cântau, zdrăngăneau la chitară prin toate colţurile parcurilor, peste tot. Cred că prin clasa a VI-a, am început să învăţ să cânt la chitară, iar vara, înainte să intru în liceu, aveam deja o trupă şi cântam destul de organizat. În liceu, am găsit patru prieteni cu care aveam cam aceleaşi gusturi. Toată lumea visa pe atunci să facă o trupă rock. Se cânta live şi la serile de dans prin oraş, peste tot. A fost o mare modă. Şi la fel ca rockerii englezi, care au născut fenomene, şi noi eram autodidacţi. Am învăţat unii de la alţii ascultând, cu influenţe de ici, de colo. Apoi am început să învăţăm câte puţină muzică, pentru că trebuia să ştii, totuşi, ce faci. Am cântat mult în liceu, la serile de dans ce se organizau sâmbăta şi duminica. Pe-atunci, toată lumea ieşea undeva duminica, la film sau în oraş, la dans. Se dansa pe muzica cântată în grădini de vară şi în restaurante, de orchestre. Noi cântam marile piese din Anglia, Uriah Heep, Ten Years After... Aşa a fost începutul. Timpul a trecut, dar noi am rămas cu pasiunea asta. Pentru noi a fost o pasiune, nu neapărat o meserie.
Muncă fără carte de muncă
- Cum au reacţionat părinţii, profesorii? În anii aceia de început, rockul nu avea la noi o imagine prea grozavă...
- În ce mă priveşte, nu pot să spun că m-au încurajat, dar nici nu m-au împiedicat. Ideea era că trebuie să faci şcoală, că un om fără şcoală e nimic, că trebuie să ajungi la facultate, să faci o meserie. Eu am preferat să le fac în paralel. Am dat examen la Drept (eram 24 pe loc) şi am intrat cu o medie mare, am vrut să le-arăt părinţilor că pot să fac şi şcoală, şi muzică. Deşi am absolvit facultatea, n-am profesat nici măcar o zi şi le-am şi spus asta de la început. Mi-am luat atestatul de artist liber-profesionist încă din 1975. Din cinci în cinci ani, dădeam un examen pentru asta. Se plătea bine atunci...
- Se spune că dacă reuşeşti să-ţi faci din pasiune o meserie, munca e o bucurie continuă...
- E adevărat! Eu, personal, n-am avut niciodată carte de muncă, nu am nicio zi vechime, n-am fost angajat nicăieri, sub nicio formă, dar am muncit extrem de mult şi muncesc încă. Sunt zile în care muncesc şi câte 14 ore. De aproximativ 25-30 de ani scriu şi muzică de teatru. Din toamnă până în martie, spre exemplu, am scris muzica pentru patru piese de teatru. Îmi place să scriu cuplete şi muzică instrumentală. Am şi un studio de înregistrări. N-am fost angajat niciodată şi acum e prea târziu s-o mai fac. Asta e! Dar mă descurc bine, zic eu. Duc o viaţă decentă, fac ce-mi place. Cum am făcut întotdeauna. Şi e bine!
"În muzică nu se aşteaptă. Trebuie să te mişti!"
- 45 de ani înseamnă o viaţă de om. Sunt generaţii întregi care au crescut cu muzica dvs.
- Da, de multe ori mă întâlnesc cu oameni care ne spun că printre primele concerte la care au participat au fost cele cu RIFF, cu SEMNAL M sau cu IRIS, sau că primul disc cumpărat a fost al unora dintre noi. Da, aşa a fost. Acum nu mai poţi să ai un public fidel. Cred că nici nu e normal, după atâţia ani de când ne ocupăm de muzică, să zicem că avem fani, că vin valuri să ne asculte. Lumea ştie de noi, suntem o trupă consacrată, ne-am făcut treaba, ne-o facem în continuare şi suntem mulţumiţi. Normal că ar trebui să ni se acorde mai multă atenţie în anumite medii, de exemplu, Radio România sau Televiziunea Română, două instituţii care ar trebui să dea mult mai multă atenţie artiştilor cu o activitate asemănătoare cu a noastră, ca valoare şi durată în timp.
- Există un handicap al provinciei?
- Nu, un handicap al provinciei nu există. Există doar o timiditate provincială, un soi de aşteptare care nu duce la nimic. Dacă locuieşti într-un oraş precum Sibiu, Deva, Dej, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi ş.a.m.d., deci la o depărtare de Bucureşti, unde se dă ora evenimentelor, şi aştepţi să vină cei de la televiziune sau radiouri să te caute acasă, în clubul tău, în săliţa ta unde repeţi, poţi să aştepţi zece vieţi, că nu te caută nimeni. Asta da, se întâmplă. Dar asta e valabil şi în Occident. Beatles-ii, de exemplu, n-au stat acasă, la Liverpool, s-au dus să-şi caute norocul la Londra, la New York şi mai departe. Trebuie să ieşi în locurile unde muzica se întâmplă, trebuie să te mişti. Noi am ieşit, ne-am făcut treaba. Au fost vremuri, pe la începutul anilor '80, când am umblat mult în ţară, cu turnee lungi, foarte lungi: 30, 40, 78 de zile, am bătut milimetric toată ţara. În timpul ăsta, mergeam şi la postul naţional de radio, şi cam la fiecare şase luni, scoteam o piesă nouă. Imediat s-a văzut, lumea a ştiut de noi, am început să avem săli pline, am scos discuri multe. Trebuie să ai o activitate constantă şi să produci ceva artistic. În anii '80, Ceauşescu a dat un ordin prin care stabilea că instituţiile de cultură primesc doar 30 la sută din banii de care au nevoie pentru întreţinerea de clădiri, iar restul banilor trebuie să fie produşi prin spectacole. Atunci, teatrele ne angajau pe noi, formaţiile de rock din perioada '80, şi făceam turnee pentru ele. Semnal M, Roşu şi Negru, Holograf, Iris, RIFF şi alţii. Noi aveam spectatori. Am făcut turnee foarte lungi. Am cântat pentru 60-70 la sută din teatrele din ţară, din Sibiu, Petroşani, Satu Mare, Braşov, nu mai ştiu. Biletele ce se vindeau erau ale teatrului, noi nu aveam dreptul să vindem, dar ne plăteau şi pe noi, iar treaba a mers foarte bine. Au fost ani minunaţi!
"În cluburi, nimeni nu e atent la ce cânţi. Îi distrezi pe oameni la o bere"
- Trupa RIFF a fost şi pe scenă, şi dincolo de ea, o şcoală de rock, de muzică, de viaţă, pentru mulţi!
- Da. Am avut şi am instrumentişti foarte buni, am avut voci foarte bune. La noi s-au lansat Adi Igrişan, care are o voce extraordinară, şi cântă acum la Cargo; Gabi Orban, care e în Germania, o voce deosebită, o mare voce, gen Tom Jones; Cristi Pivniceru, din Iaşi, o altă voce fantastică de rock. Din păcate, el nu mai cântă. Pe lângă faptul că am scos în faţa publicului mulţi artişti de valoare, ducându-i în turnee, obligat de ce se întâmplă în viaţa unei trupe, m-am ocupat şi de partea personală a vieţii lor. Au stat la mine în casă, vin şi acum cei plecaţi, stau la mine când vin în ţară. Văd cum este viaţa de familie, cum trebuie să-şi organizeze viaţa, timpul, le dau sfaturi, îi mai învăţ, îi mai cert, de-asta am zis că la noi e o şcoală şi de muzică, şi de viaţă. Noi am fost întotdeauna liber profesionişti, ce câştigam aia aveam. Atunci omul trage, dacă vrea să trăiască. Munceşte! Unii îmi telefonează şi-mi spun: "Nu te-am ascultat! Ce bine ai zis!" Tardiv. Asta e!
- Printre trupele de azi, există tineri care să vrea să vă ceară sfatul profesional?
- Să ştii că pe ăştia tineri nu-i prea interesează ce-a fost înaintea lor. Nu vin să ceară sfaturi. Le ştiu ei pe toate. Înainte, au fost mulţi care au stat pe lângă trupa noastră. Mai ales prin anii '80, aveam foarte mulţi pe lângă noi, băieţi care voiau să intre în muzică, să cânte la chitară. Veneau cu noi în turnee, unii lucrau cu noi la partea tehnică doar ca să înveţe. La mare, stăteau o vară întreagă cu noi. Dar muzicienii tineri de astăzi nu sunt de invidiat. Acum tinerii, săracii, stau prin pivniţe, prin cine ştie ce săli, pe unde apucă, şi cântă pentru ei. N-au în faţă public cum aveam noi, ca să facă legătura între ce cântă şi un anumit public, o anumită generaţie. Cântă în cluburi, unde lumea nu vine pentru muzică neapărat. Într-un club, 50 la sută din cei care vin, vin să bea o bere şi să fumeze o ţigară. Dacă întâmplător cântă şi o formaţie, da, foarte bine. Am cântat şi noi în cluburi, dar nu mai cântăm. Nu are rost. Nu e nimeni atent la ce cânţi tu. Îi distrezi pe oameni la bere. Ăsta-i marele handicap al lor, al celor tineri: nu-şi găsesc publicul pentru care să producă muzica respectivă. Se chinuie, îşi iau aparatură... Se pune prea mult preţ pe tehnică, pe echipamente. Pe vremuri, echipamentele erau mult mai simple şi muzica era mai frumoasă şi mai colorată. Acum, săracii, se mobilizează până-n dinţi, bagă o grămadă de bani în instrumente, fac toate nebuniile, dar lipseşte partea vie, lipseşte publicul şi lipseşte muzica adevărată, în mare parte.
- Când RIFF abia păşea în muzică, aţi cerut sfatul celor mai "bătrâni" în meserie?
- Am cântat câţiva ani în deschidere la SEMNAL M. Cântam în deschidere la o trupă, apoi, dacă reuşeam, cântau alţii în deschiderea noastră. Sigur că a fost o şcoală pentru noi, atâţia ani, să mergem cu regretatul Iuliu Merca şi cu atâţia mulţi alţii în turneu. Se cânta în restaurante, erau muzicieni foarte buni. Îi ascultam în fiecare seară, ceream caietele de partituri, întrebam, discutam armonii, învăţai foarte multe lucruri. Nu erau orgolioşi, egoişti. Cei care cântă rock acum ne consideră foarte bătrâni şi cred că nu avem ce să-i învăţăm, că ei ştiu toate acordurile. Nu mai este legătură între artişti, nu mai sunt locuri unde să ne întâlnim. Acum 15-20 de ani, la un concert veneau 10-20 de muzicieni cu care mergeam apoi la bere, stăteam, povesteam. Probabil în această seară, aici, la Deva, vor veni vreo cinci ca să depănăm amintiri...
"E important să îţi faci un plan de viaţă şi să te ţii de el"
- Aţi copilărit în Sibiu, printre saşi. Există o anume rigoare a lucrului bine făcut pe care s-o fi învăţat de la ei?
- Nu. Şi românii au rigoarea lor. Saşii, care nu sunt nemţi, sunt saşi, sunt mai drepţi. La ei, 1 din 100 ia hotărâri şi ceilalţi 99 execută. La noi, gândim fiecare şi... Aşa am fost şi eu. La început, eram patru oameni în trupă şi era democraţie, fiecare făcea ceva. Apoi, a trebuit să fie o ordine, când am devenit profesionişti. A căzut pe mine sarcina asta. De obicei, basiştii sunt mai ordonaţi, ei ţin balansul trupei, ritmul, ţin în frâu toboşarul... În timp, am rămas aşa.
- Există un secret ca să mergi înainte, să rezişti atâta timp într-o pasiune, într-o profesie?
- În primul rând, trebuie să fie cu adevărat o pasiune. În momentul în care este o pasiune, clar că eşti prins, mistuit de ea. Foarte mulţi au avut pasiuni şi n-au putut să le ducă prea departe. Depinde cât de mult doreşti şi cât poţi să realizezi din ce-ţi doreşti să faci. Dar dacă viaţa îţi oferă posibilitatea ca din pasiune să faci o meserie, ai câştigat pariul. Sigur, trebuie să se strângă mai mulţi factori: şi ambiţie, şi puterea de a renunţa la unele lucruri... Am făcut şi eu sacrificii destule. E important ca tu să îţi faci un plan de viaţă şi să te ţii de el, un plan care să nu depăşească nişte limite, depinde de ce vrei tu de la viaţa ta, depinde de cei din jur, de familie, dacă te înţeleg. Dacă aceşti factori se adună la un loc, ajungi unde ţi-ai dorit, dacă nu, rătăceşti în stânga, în dreapta...
- Soţia dvs., Mihaela Grigoraş, e şi ea membru al trupei. Cum a ajuns să cânte în formaţie? Mihaela Grigoraş este director al Teatrului Gong din Sibiu.
- Mihaela a făcut Liceul de muzică, secţia pian, înainte de a fi actriţă de teatru. Când ne-am cunoscut, a zis că vrea să cânte cu noi şi i-am spus că asta e o treabă de băieţi. Prin '95, însă, am zis să facem o trupă mică, în care o inclusesem şi pe Mihaela. Cu trupa asta am avut concerte numai în Piaţa Mare din Sibiu şi în alte pieţe ale oraşului şi a rămas formula aşa, cu ea, la clape. Şi e bine!
- Dacă soţia dvs. nu ar fi activat tot în domeniul artistic, aţi fi avut aceeaşi şansă ca familist?
- Cred că ar fi fost la fel, pentru că amândoi suntem familişti. Ţinem la lucruri stabile şi sigure. Nu cred că ne-am fi format ca familie, dacă nu voiam să facem ceva serios de la început. Ca muzician, eşti plecat foarte mult în turnee, unde sunt foarte multe atracţii de tot felul, există pericolul să-ţi pierzi viaţa de familie. Foarte mulţi şi-au pierdut în felul acesta familia, sau nici măcar nu şi-au întemeiat-o. La noi nu s-a-ntâmplat asta. Aşa a fost să fie!
Foto: arhiva personală Florin Grigoraş