Desfăşurat în prima parte a verii, cu un succes tot mai mare de la an la an, "Bucharest Jazz Festival" îşi propune să devină un important eveniment al jazz-ului european. Şi pentru ca amatorii de jazz să aştepte cu nerăbdare desfăşurarea de forţe ce va urma, sâmbătă, 14 martie, spectatorii ce au asistat în sala ARCUB la primul concert al primăverii, sub genericul Jazzaj, au aplaudat în picioare prestaţia entuziasmantă a formaţiei moldoveneşti Trigon, la una din rarele sale apariţii pe o scenă bucureşteană. Fondată în Bălţi, Republica Moldova, la începutul anilor '90, trupa şi-a lansat primul album, "Nunta moldovenească în jazz", în Belgia, al doilea în Germania, şi are o carieră concertistică internaţională de excepţie. A dus îmbinarea fascinantă între jazz şi etno, în locuri în care folclorul moldovenesc şi românesc reprezintă o totală necunoscută. Nu doar în vreo 20 de ţări europene, ci şi în Japonia şi Noua Zeelandă. A primit numeroase premii pentru cele opt discuri editate, iar acum a demonstrat publicului bucureştean din ce cauză este muzica lor aşa de lăudată. Concertul s-a încheiat cu o hăulită de la Gorj, cântată cu pumnul în piept de cei patru componenţi ai trupei: Anatol Ştefăneţ, violă, autor a patru albume solo, Vali Boghean - saxofon, trompetă, tilincă, flaut, caval, vocal, Dorel Burlacu - clape, muzicuţă, Gari Tverdohleb, tobe, percuţie, xilofon. Sclipitori poliinstrumentişti, basarabenii noştri propun o muzică în care echilibrează improvizaţia de jazz, ideile inovatoare, cu puternicul filon folcloric, virtuozitatea cu umorul şi cu spectaculoase trucuri de scenă. După ce aplauzele s-au stins, l-am invitat pe liderul grupului, Anatol Ştefăneţ, să ne povestească mai multe despre istoria şi muzica formaţiei Trigon.
ANATOL ŞTEFĂNEŢ
"Numai cunoscându-ne istoria şi tradiţiile putem să ne ataşăm de ţară, de pământ"
- Cum s-a închegat această formaţie, acest stil original? Ce fel de muzică aţi făcut înainte să înfiinţaţi formaţia Trigon?
- Eu provin dintr-o familie de muzicanţi, dintr-o suburbie a oraşului Bălţi. Toţi cei din familia mea au fost muzicanţi. Bunicu' Toader a fost lăutar, cânta la nunţi, cumetrii, prin satele din jur, peste tot. Avea patru feciori pe care-i lua cu el la nunţi, erau cunoscuţi în tot ţinutul. După aia, nepoţii, vreo zece, tot muzicanţi. Atâta doar că nepoţii au făcut studii şi au pornit pe alte piste. Dacă bunicu' şi feciorii lui cântau tot ce se cerea pe atunci la nunţi, nepoţii au început să cânte altă muzică. Eu am făcut colegiul de muzică din Bălţi şi mi-am ales ca specializare folclorul. Folclor, folclor şi numai folclor, cred că şi astăzi aş fi cântat numai asta, dacă nu aş fi primit într-o zi o propunere, o sugestie de la un om, Mihail Oltenin. El mi-a dat ideea asta, de a cânta jazz. Eu i-am spus la început că jazz-ul este un câmp frumos, îmi place, este verde, dar până la urmă-i un teritoriu străin mie, alta-i muzica mea. Eu aveam în minte imaginea clasică a jazz-ului american sau francez. Însă, până la urmă, am zis să încerc, să improvizez pornind de la folclor, să iau din jazz libertatea absolută, specifică acestei muzici, şi prin ea să valorific folclorul. Aşa am început să-mi găsesc un limbaj propriu legat de muzică, de ceea ce vreau să transmit spectatorilor.
- A durat mult până s-a cristalizat acest limbaj?
- Păi, practic, încă se lucrează la asta, e în continuă schimbare. Stadiul la care am ajuns astăzi este doar o treaptă de pe care vom urca mai departe.
- Cum este privită această muzică acasă, unde sursa ei este binecunoscută, şi în ţări mai îndepărtate, unde nu a auzit nimeni aşa ceva?
- Când nu sunteţi în turneu, vă întâlniţi negreşit, la zece dimineaţa, la sala de repetiţii. Muzica musteşte de idei şi totodată de umor...
- Asta rămâne să depistaţi dumneavoastră, ca ascultător. Noi facem multe repetiţii, pentru că asta-i baza profesionalismului pe care ni-l propunem. În concert apar multe libertăţi, improvizaţii, momente în care ne simţim foarte bine, ne şi distrăm, însă toate acestea au o bază solidă, pornesc de la lucruri concrete, pe care le exersăm la sală. Toată muzica Trigon reprezintă o creaţie colectivă, un moment creativ, la care participăm cu toţii. Ideii unuia dintre noi i se alătură alte idei, unele se potrivesc şi se alătură celei iniţiale, altele nu. Este un proces de căutare pentru a găsi şi a menţine limbajul muzical pe care şi l-a propus grupul. Tot ceea ce facem are la bază o idee, o poveste, o snoavă. De pildă, bluesul japonez pe care l-am cântat în seara asta. Are la bază o melodie din Oltenia, trecută prin cultura japoneză şi prin libertatea jazz-istică.
- Este folclorul viu în Moldova, sau se găseşte mai mult în muzee şi pe internet?
- E viu, desigur că-i viu, aşa cum este şi în România, şi în alte ţări. Eu am cântat foarte mult pe la nunţi, prin sate, şi înainte, şi după ce am înfiinţat Trigon, cunosc folclorul moldovenesc de la sursă, de unde s-a născut. Acum, cu internetul, cu posibilităţile noi de difuzare a muzicii, nu mai e neapărat nevoie să cutreieri satele pentru a culege folclor. Însă cred cu tărie că este de datoria noastră să îl păstrăm şi să îl punem în valoare. Numai cunoscându-ne istoria şi tradiţiile putem să ne ataşăm de ţară, de pământ, să înţelegem adevăratul patriotism. Altfel, rămâne să creştem precum nişte bălării.
Discografie Trigon: "Nunta moldovenească în jazz", Belgia, 1994; "Oglinda", Germania, 1998; "Proiectul Marea Neagră", Grecia, 1998; "Free - Gone", Rusia, 2000; "Vocea pământului meu", România, 2001; "Vizită de toamnă", Moldova, 2003; "Şapte paşi", Moldova, 2005; "Opt-i-mistic", Moldova, 2011.