- Iulian, dragul nostru coleg de redacţie, iată-te, deci, şi fotograf internaţional...
- Într-adevăr, deşi "FE" este cea de-a 12-a expoziţie personală, e prima care călătoreşte în străinătate. Institutul Cultural Român de la Viena m-a invitat să-mi prezint fotografiile în prima săptămână a lunii martie, între Mărţişor şi Ziua Femeii. Am fost foarte bine primit, tot evenimentul a fost organizat într-un mod profesionist şi am fost plăcut surprins să constat ce echipă tânără are ICR Viena şi ce evenimente culturale de calitate pune la punct.
- Cum arată un vernisaj la Viena, una din marile capitale culturale ale lumii, faţă de expoziţiile din Bucureşti?
- Ştiam că vernisajul de la Viena va fi foarte diferit de cel al expoziţiei de la Teatrul Naţional din Bucureşti, unde am avut alături mulţi prieteni. Aici nu cunoşteam pe nimeni, dar sigur că am fost curios să aflu ce comentarii, păreri pot stârni fotografiile mele într-o altă ţară. Prima a intrat în sală o doamnă micuţă şi cochetă, creolă, care a salutat vesel în limba franceză şi a pornit nerăbdătoare să privească fotografiile. A urmat o doamnă cu aspect cazon, trăsături asiatice, care a rămas minute bune în faţa fiecărei fotografii. Un austriac, ce mi-a povestit că a călătorit în urmă cu zece ani prin tot Ardealul, de la Oradea la Braşov, însoţit de o iraniancă, apoi o doamnă plecată de ani buni din România, care şi-a adus şi prietenele cu ea, o marocancă şi-o franţuzoaică. Au venit şi câţiva români ce trăiesc temporar în Viena şi mulţi austrieci. Deşi m-am temut, n-am dus lipsă de public. M-am bucurat să-i văd pe cei prezenţi la vernisaj interesaţi de fotografii, trecând de mai multe ori prin faţa lor, privind intens, comentând.
- Vorbeşte-le cititorilor noştri despre fotografii... Cine sunt femeile din portretele tale? Ai lucrat cu ele greu sau uşor? Sunt mai "apte" să zâmbească decât bărbaţii? Mai deschise la suflet?
- În cea mai mare parte, femeile din expoziţia mea fac parte din lumea artistică, teatru, film, muzică, dans, modă, însă sunt şi altele care nu au nici o legătură cu asta. Pe afiş apare numai numele meu şi nu mi se pare corect, pentru că toate fotografiile sunt făcute împreună cu ele. Folosesc prilejul dialogului nostru, ca să le mulţumesc acum. Am împărţit efortul, ideile, încrederea, bucuria că, în sfârşit, expoziţia a ieşit la lumină. Deci: mulţumesc Adriana, Alexa, Alina, Anca, Andreea, Bristena, Codruţa, Delia, Diana, Ilinca, Ioana, Mari, Mia, Oana, Petra, Silva, Sori, Teodora, tot aşa cum le mulţumesc şi "muzelor" mele ale căror fotografii nu au intrat în expoziţie... Nu ştiu dacă femeile sunt mai uşor de pozat ca bărbaţii. Mi-a plăcut faptul că unele dintre ele au privit întâmplarea ca pe o uşoară terapie sau descoperire a sinelui, şi au lăsat garda jos, fără să le mai pese dacă în clipa aceea arată cel mai bine din viaţa lor.
- Cum ai ajuns la ideea acestei expoziţii?
-Faptul că nu sunt fotograf profesionist îmi dă libertatea de a face numai ce-mi trece prin minte, de a alege numai teritorii şi subiecte care mă atrag. Funcţionez într-un mod instinctiv. Simţeam nevoia unei schimbări. Tot ceea ce făcusem în fotografie până atunci fusese să încerc să trec neobservat (dacă se poate chiar invizibil) şi să surprind momente ale vieţii în desfăşurare. Temele precedentelor mele expoziţii fuseseră scene rurale, spectacolele lui Dan Puric, efervescenţa străzii la Carnavalul de la Veneţia sau viaţa cotidiană la Mânăstirea Oaşa. Dar de această dată am vrut să ies la lumină, să nu mai stau pitulat, să discut cu subiectul fotografiei şi să încercăm, împreună, să spunem ceva atât despre mine cât şi despre el (ea). Cred în puterea fotografiei de a oferi o picătură de magie, la fel cum face un cântec, o ploaie de vară, o întâlnire cu un necunoscut. Dintre toate artele, fotografia are probabil cea mai strânsă legătură cu viaţa. Dar viaţa are mai multe niveluri de percepţie. Cel brut, ce-ţi apare la prima vedere, dar şi cel emoţional, cel abia bănuit, cel intuit, cel nevăzut etc. Am fotografiat doi ani şi jumătate cu tot felul de întrebări în minte. Poţi face o fotografie care să fie o portiţă către suflet? Poţi face o fotografie care să spună ceva despre viaţa secretă a modelului sau a privitorului? Sau care să prindă pe peliculă un strop din aura, din misterul feminităţii?
- "Poţi", răspunde expoziţia ta. Dar pentru asta, pe lângă abilităţile tehnice ale fotografiei, e nevoie de încă ceva: pasiune. Aceasta este şi ultima întrebare: cum s-a născut "patima" ta pentru fotografie, Iulian? Cum se îmbină ea cu meseria de reporter la "Formula AS"?
- Cred că are legătură cu mirosul tocului, cu atingerea metalică, cu sunetul declanşatorului aparatelor de fotografiat mânuite în copilăria mea de tata. Nu-mi amintesc să-mi fi dat vreodată lecţii de fotografiat, dar lucrurile astea mi-au rămas întipărite, aşa cum mi-au rămas ritmul roţilor de tren, mirosul şinelor din desele călătorii făcute împreună cu el. Marea pasiune a tatălui meu erau călătoriile, iar aparatul de fotografiat era mereu prezent. De vreo 15 ani încoace, hobby-ul s-a transformat în viciu. Un soi de dependenţă, care se împacă cu meseria de redactor la "Formula AS". Pentru că, odată ce am intrat la "Formula AS", am învăţat enorm ca jurnalist şi ca om. Am devenit mai comunicativ, mai încrezător, mi-am mai domolit timiditatea. Am cunoscut oameni interesanţi, care mi-au deschis ochii în anumite privinţe. Iar toate astea au contat în felul în care sunt acum şi în felul cum fotografiez.