Trăiesc în Bucovina, deasupra, pe Obcine, şi vreau să vă povestesc tot ce se petrecea în trecut primăvara. Locul are numele Darieni, sat Demăcuşa, şi mai trăiesc aici puţini bătrâni, cu vârsta de 80-90 de ani. În cătunul nostru există opt case bătrâneşti, având 100-200 de ani. Există şi case noi. Cu ani în urmă, cătunul nostru era numai pădure. Oamenii trăiau din vânat şi din creşterea animalelor. Cu timpul, au înlocuit pădurile cu livezi, ca să facă fân şi să cultive cartofi. Lumea trăia foarte greu, din cauza haiducilor, care veneau şi jefuiau pe cei care aveau aur şi chiar şi pe ceilalţi. Din cauza aceasta, oamenii făceau geamuri mici la case şi cu gratii, ca să nu intre hoţii. La noi, acolo, vorbim româneşte, ruseşte şi evreieşte.
Datini bătrâneşti în satul nostru
Duminica, peste an, oamenii mergeau la horă şi la vânătoare. Cei mai bătrâni spuneau poveşti, iar babele făceau vrăji. Să vă scriu nişte superstiţii inventate de ele şi care sunt adevărate şi ajută la toate.
1. Alungarea furtunii, a grindinei şi a ploilor mari - femeile bătrâne procedează în mai multe feluri: punerea toporului cu ascuţişul în sus, punerea crengilor de fag sfinţite din duminica mare de Paşti pe foc, stropitul cu apă sfinţită prin casă şi pe afară. Toate acestea opresc furtuna.
2. Aducerea ploii: spălarea vaselor la fântână, punerea greblei în curte cu dinţii în sus, îmbăierea copiilor mici cu apă amestecată cu rouă.
Se povesteşte că demult, până la venirea oamenilor în satul nostru, exista Muma Pădurii. Noi denumim pe Muma Pădurii "năucă". Un om povesteşte că a văzut cu doi ani în urmă o năucă în munţi. Povesteşte că era îmbrăcată în alb şi nu putea să-i vadă faţa. Cânta cumva, într-un fel, o jălanie. Se spune că ea apare o dată la şapte ani.
Omul-Lup
Mai există o poveste spusă mie de un om pe care îl cheamă Pavel. El umbla singur la vânătoare. Într-o zi, s-a dus departe de casă. Spune el că a ajuns într-o pădure deasă, unde a auzit un copil că plângea. S-a apropiat şi a văzut un leagăn făcut din crengi şi din paie. Copilul era agăţat colo sus de o creangă, şi omul nu vedea faţa lui. A legănat leagănul şi copilul a tăcut. Se uită mai încolo şi ce vede Pavel? O femeie, ceva, mulgea o cerboaică. Era Muma Pădurii. Avea părul coborât peste faţă, până-n pământ. De frică, omul scapă puşca şi o ia la goană printre copaci. Nu se uită înapoi, fiindcă ştie că Muma Pădurii îi va lua minţile. Totuşi, el n-a mai uitat femeia aceea şi umbla nebun prin păduri.
La sfârşit, vă mai spun o poveste adevărată, despre Omul-Lup. Ea a fost povestită în sat de mai mulţi muncitori care lucrau la pădure. Lucrau de multă vreme în pădure şi nu se întâmplase nimic până atunci. Dar într-o seară de primăvară, după sfârşitul muncii şi când s-au retras în baracă, făcând la mijloc un foc, aud nişte ţipete. Speriaţi, stau şi ascultă, dar dintr-o dată văd că intră un om acoperit pe jumătate cu blană, aşa, ca la lupi. Chiar şi semăna cu un lup şi avea în mână pe Muma Pădurii, prinsă de păr. Muncitorii spun că poate a fost o ceartă între ei. Dar atunci, omul acela cere nişte opinci. De frică, unul dintre muncitori i le dă pe-ale lui. Iar acel om îi mulţumeşte şi spune că până a doua zi dimineaţă va scoate toate lemnele din pădure, la drum. Muncitorii n-au crezut, dar când se sculară, pădurea era goală de lemne, iar lemnul era la drum. S-au mirat foarte tare: cum să facă atâta muncă pentru nişte opinci? Muncitorii aceia ar fi trebuit să lucreze o lună ca să scoată atâtea lemne la drum. De bucurie, duminică s-au scoborât jos, pe vale, şi au pus pariu cu patronul, care are un joagăr, că şi-au terminat treaba de pe o lună. "Pe-un butoi de vin", au zis ei. Patronul nu a crezut, dar când a văzut, s-a făcut la faţă galben ca lumânarea şi atuncea oamenii au spus totul, cum s-a întâmplat. Credeţi sau nu, dar de teamă că a fost necuratul, patronul acela a plecat departe din sat.
SORIN ILIEVICI
Despre neamul urzicilor şi rostul lor
Cât vezi cu ochii, Maramureşul a-nverzit. Câmpul e verde, copacii sunt verzi, chiar şi râurile cu apă dulce şi pietrele învelite în muşchi au împrumutat culoarea strălucitoare a primăverii. O culoare care ne este dăruită spre viaţă. La noi, la români, verdele face parte din riturile şi ceremonialul de naştere, de nuntă şi de înmormântare, din care plantele verzi nu lipsesc niciodată. Până şi astăzi, în satele izolate din Maramureş, în scalda copilului nou-născut se pune bobagnic, o plantă cu frunze groase, despre care se spune că ajută la creştere, iar la nuntă se aşează pe capul mirilor cununa de bărbănoc, o plantă veşnic verde, cu flori albastre. Amintirea acestei superbe coroniţe de flori (înlocuită astăzi de pirostriile de metal) supravieţuieşte în cel mai grozav blestem adresat unei persoane necăsătorite: "Aşa să-ţi ajute Dumnezeu, să nu pui în veci cunună de bărbănoc pe cap". Şi pentru că morţii Maramureşului sunt vii (credinţă nestrămutată prin secole), verdele năpădeşte şi-n cimitire, pe lângă cruci (tufe veşnic verzi de pospan), ca să le ţină duşilor de urât. Morţii nelumiţi, neînsuraţi, culeşi prea repede din grădina vieţii, nu sunt nici ei singuri în călătoria spre vămile Raiului. La capul lor străjuieşte de veghe un brad.
Iertarea păcatelor
După alaiul florilor de primăvară - ghiocei, brânduşe, păscuţe şi viorele -, peste lume se-ntinde năvalnicul neam al urzicilor, primele plante verzi bune de mâncat. Ai zice că ţi se urcă singure-n farfurie, dând roată casei, curţii şi gardului.
Credinţa populară spune că urzicile înnoiesc sângele. Dacă sângele se înnoieşte, omul întinereşte şi viaţa lui va fi lungă. Această credinţă este ilustrată de următoarea legendă creştină: "Pă Iisus l-or bătut pe obraz cu urzici şi i-o dat să bea fiere (hrean) cu oţet când l-o dus pe Golgota. Diptacee (din cauza aceea), la acela om care mănâncă urzici de şepte ori în Postu Mare i se vor ierta tăte păcatele".
Bătaia cu urzici este cea mai rea dintre toate, pentru că mâncărimea pielii este mai groaznică decât durerea şi persistă multă vreme după ce au încetat loviturile. Împotriva ei nu există leac.
Ţăranii de pe Mara şi Iza cred că urzicile cresc după cum cade postul.
"Postul Paştelui îi de şapte săptămâni, şi în tătă săptămâna cresc urzici. Că-i mai devreme, că-i mai târziu, urzicile să ţin după el ca soarele după lună".
Iată o reţetă de preparare a lor, culeasă de la o femeie din Breb: "Bunicu meu freca urzicile cu sare, le toca bine cu cuţâtu, puné pă ele oloi şi oţet şi aşe le mânca. Nefierte. Zicé că mare dar de la Dumnezău are acela om care face aşé. Da nime din casă n-o putut face ca el. Noi le mâncam numa fierte, iar apa n-o aruncam. Ne limpezeam pe cap cu ié. Creşte păru".
"N-am venit să-ţi fac durere/ Am venit să-mi dai putere"
În Maramureş, ţăranii nu şi-au pierdut veneraţia pentru natură, pe care o consideră vie, o facere a lui Dumnezeu. Orice vătămare pe care i-o aduc e însoţită de rugăciuni.
"Când culeg urzici prima oară, mă scol dimineaţă bună, mă spăl pă obraz afară, cât îs încă stele pă cer, şi zic aşe: «Mulţumescu-ţi, Doamne, că din somn m-ai trezit, din pat m-ai ridicat, ochii mei, buzele mele le-ai deschis, ca să mă pot închina Bunului, Tatălui, Fiului şi Sfântului Duh, Amin. Ş-apoi ieu ciurul şi culeg urzicile până nu să ie roua, că ude nu pişcă la mână. Se culeg în ciur, să se scuture de nisipul din ele şi de tăt ce nu-i bun: rele, boli."
În gândirea populară românească, tot ce creşte pe pâmânt este viu şi trebuie să avem îndurare şi milă pentru viaţa tăcută ce ne înconjoară. Aşa se face că, intrând în natură - adeseori ca nişte intruşi -, gândul, şi nu cuvântul, este cel care operează, plantele înţelegând pe deplin intenţiile ce îl aduc pe om la ele. Este o apropiere plină de gingăşie, o reminiscenţă dintr-o epocă de aur a spiritului uman, când tainele lumii ne erau revelate printr-o comunicare profundă cu universul. Înainte să rupă prima urzică de primăvară, femeia din Maramureş îşi cere iertare plantei în gând:
"Iartă-mă, urzicuţă mnicuţă, de te ieu numa pe tiniucă (alint pentru "tine")/ Nu te smulg din rădăcinucă/ N-am zinit (venit) să-ţi fac durere/ Am zinit să-mi dai putere".
Se consideră un păcat să smulgi din rădăcină plantele, pentru că se împuţinează şi dispar cu totul.
Urzicilor li se atribuie şi valenţe magice. Se spune că sunt purtătoare de noroc şi spor. Nu sunt considerate ca o "ruşine" pe lângă casă, nu sunt tăiate cu sapa, ca în alte părţi, ba dimpotrivă: "Vai de casa lângă care nu cresc urzici. Nici norocul nu creşte în pragul iei". De altfel, urzicile sunt folosite în Maramureş la spălatul ritual din ziua de Paşti.
Primul mâncat de urzici. Credinţe
* Când mănânci prima dată urzici, spune în gând: "Mâncare nouă în gură veche". Urzica nouă va întineri gura şi trupul celui care-şi aduce aminte.
* Prima oară când mănânci urzici, gândeşte-te la oarece. Pune-ţi o dorinţă în minte şi ţî să pliné (împlineşte).
* Pentru urzici, pentru orice fel de mâncare nouă de primăvară, se spune "Tatăl Nostru" şi se adaugă: "Mulţumescu-ţi, Doamne, că am ajuns să mănânc mâncare nouă". Şi-ţi faci semnul Sfintei Cruci.
LUCHIANA FĂT