Deşi mi-e ruşine să recunosc, nu auzisem nimic despre el. Am aflat de la un neamţ, Henry Ernst, atât de îndrăgostit de muzica noastră lăutărească şi de fanfară, încât şi-a fondat o casă de discuri pentru a o promova. "Trebuie neapărat să îl asculţi cântând şi să-ţi povestească! E o enciclopedie a muzicii lăutăreşti." Dar au mai trecut doi ani până să îl găsesc. Şi iată-l acum pe marele trompetist Costel Vasilescu în faţa mea: un bărbat distins, înalt, subţire, care îşi aminteşte totul despre anii de glorie ai muzicii lăutăreşti. Şi, mai ales, despre felul în care a descoperit şi s-a îndrăgostit nebuneşte de trompeta lui cu surdină.
Hopa Mitică
"Eu aveam, să zic aşa, vreo doişpe, treişpe ani. Toamna, era obiceiul ca în Obor să se facă bâlciuri, cu lanţuri, căluşei, cu must şi cu muzică. De vreo două ori, am avut ocazia să-i văd cântând pe Maria Tănase cu Fărâmiţă Lambru, la grădina restaurant din faţa Halei, cum e acum. Veneau tot felul de oameni, şi simpli, săraci, şi bine îmbrăcaţi, şi ei cântau la toată lumea, dar trebuia să te strecori până-n faţă ca să-i şi vezi. Eu mergeam la bâlci mai mult pentru fanfarele de prin Moldova, aşa-mi mai plăcea să le ascult! Erau tare bine organizate, aveau başii ăia mari, uriaşi, şi clarinetele mici, în formă de S. Într-o noapte, după ce am plecat de la bâlci spre casă, după un drum lung pe jos, că aveam vreo oră-două de mers până în Ghica, am trecut prin faţa restaurantului «Birjarul», de pe Teiul Doamnei. Să fi fost vreo 11 noaptea şi, în faţa restaurantului, erau trase şapte, opt trăsuri. Înăuntru, gălăgie, ca la nuntă. Ştiam că ţiganii boldeni făceau pe atunci cele mai frumoase nunţi, aşa că am intrat şi eu. Şi acolo, în hărmălaia aia, am auzit ceva extraordinar de frumos. M-am tot înălţat de vârfuri să văd ce e, mi-am făcut drum până în faţă, printre oameni, şi am văzut trompeta aia mică şi frumoasă. Am stat vreo două, trei ore acolo, fără să-mi iau ochii de la ea, şi de atunci am prins drag. Mă gândeam cum poate trompetistu' ăla să cânte aşa de bine cu lăutarii ceilalţi, cu Florin Vişan, cel mai bun la vremea aia. Avea o voce, de nu-i trebuia niciun microfon, nicio staţie. Iar trompetistu' era chiar şeful, el începea formaţia, el o termina şi făcea nişte opriri de mă înspăimânta. Până am ajuns acasă, pe la două, trei noaptea, numai trompeta aia o aveam în cap, şi a doua zi i-am zis lu' tata. "Uite, bre tată, ce-am auzit eu aseară." "Da, mă tată, îl ştiu", zice, "e Hopa Mitică, cel mai mare trompetist din ţară! Tată-său a fost tăbăcar ambulant. Te pomeneşti că vrei să-ţi cumpăr şi ţie o trompetă. Ăla era copil de trupă când a învăţat.".
Un vis împlinit
Costel Vasilescu s-a născut într-o familie în care toţi bărbaţii erau lăutari din zona Râmnicu Sărat. Bunicul Ştefan şi tatăl Virgil s-au mutat cu toată familia în Bucureşti, unde au cântat muzică de fanfară. Tata şi bunicul la trompetă, un unchi la tobe şi unul la clarinet. Locul de întâlnire al lăutarilor era restaurantul "Strugurel", de pe Rahova, unde se strângeau şi cei ce cântau cu instrumentele de coarde, din tarafuri, şi cei cu fanfarele. Cine voia să-i arvunească aici îi găsea, la o cafea, la o bere, şi erau cereri multe, şi din oraş, şi din satele de prin jur, iar nunţile se ţineau lanţ. În cartierul Tei, unde s-a născut Costel Vasilescu, erau două tipuri de ţigani. Bidinarii, care între timp au renunţat la bidinele şi au devenit hăinari, pentru că vindeau haine prin talciocuri, şi boldarii, care se ocupau cu zidăria, iar soţiile lor erau florărese. Lăutarii intrau la categoria ţigani de vatră. Fiecăruia dintre membrii familiei Vasilescu i se spunea în cartier "a lu' Muzicantu'", pentru că Virgil, capul familiei, era chemat să cânte la toate evenimentele importante, şi la ţigani, şi la români. Pe când Costel avea vreo opt ani, tatăl l-a luat alături de el să bată cu toba, aşa cum îl văzuse pe unchiul său. După un timp, i-a zis: "Mă, nu vrei să pui tu mâna pe fligorn, să nu te mai iau cu toba?". "Şi mi-a dat o trompetă de acompaniament, mergeam cu el pe la nunţi. Era un om răbdător, mi-a arătat nişte game, un vals, un tangou, de astea mai uşoare. Eu, să fiu sincer, nu eram prea convins, că îl văzusem pe fratele lu' tata, ăla cu clarinetu', că se lăsase de cântat şi făcea bani buni ca şofer pe maşini de alea mari. Îi mergea bine de tot, îşi cumpărase şi casă. Iar cu nunţile, se simţea că nu mai e ca înainte. Tata îşi luase şi el serviciu, că nu se mai ajungea doar din cântat la familie cu şase copii. Eu am fost cel mai mare dintre fraţi. Aşa că eu mă gândeam să mă fac şofer. Da' uite, că aşa mi-a plăcut trompeta aia cu surdină a lu' Hopa Mitică, cum se auzea ea în orchestră, aşa drag am prins de ea, că nu m-am mai lăsat. Abia aşteptam să vină duminica să-l aud la «Birjaru'» cum cântă o horă, ceva. O fredonam până acasă şi, cum ajungeam, puneam mâna pe trompetă şi încercam să o cânt. Azi aşa, mâine aşa, până trece pe lângă geamul meu profesorul lu' verişoară-mea, care învăţa să cânte la acordeon. Ăsta era clarinetist şi cânta cu Hopa Mitică în Ansamblul Sfatului Popular, şi-i zice lu' mătuşi-mea. »Auzi, cine-i ăla care cântă cu trompeta?». «Păi, e nepotu' meu, băiatul lu' fratele lu' soţu' meu». «Te rog frumos, trimite-o pe Gina (verişoara mea) să-l aducă să vorbesc ceva cu el». M-am dus. «Tu cânţi, mă băiatule, aşa bine la trompetă?». «Da... adică, vi s-a părut... chiar cânt bine?». «Auzi, mă, fii atent aicişea, îţi fac o propunere. Nu vrei să te prezint lu' Hopa Mitică, să-ţi mai arate nişte piese?». «Aoleo, ce bine mi-aţi face!». Şi mi-a zis să vin peste câteva zile la ansamblu, la zece dimineaţa. Eu m-am dus cu juma de oră înainte, am aşteptat şi, odată-l văd că vine, cu ochelari de soare la ochi şi cu trompeta în mână, pe Hopa Mitică. «Bună ziua, nea Mitică, eu sunt băiatu' ăla care...». M-a chemat la el acasă, stătea pe Sfântu Ion cel Nou, de lângă Piaţa Unirii, şi m-a pus să-i arăt ce ştiu. Am cântat o horă de-a lui. Zice «Păi, cine te-a învăţat asta?». «Nimeni, v-am auzit eu şi... ». «Bravo! Dar trebuie să vii, să-ţi mai arăt eu nişte lucruri». «Bre, nea Mitică, da' cât îmi iei pe oră, să ştim cum facem?». «Du-te, mă, acasă, că nu-ţi iau niciun ban». Mi-a arătat nişte lucruri care mi-au prins extraordinar de bine şi n-a vrut, domne, să-mi ia niciun ban. Ba, până la urmă, mi-a botezat şi o fată!"
Nuntă cu lăutari
- Primul angajament?
- A venit un coleg de-al meu de şcoală şi mi-a zis: "Uite, soră-mea face un botez. Nu vrei să cânţi şi tu, îţi dăm o arvună? Ia-l şi pe Grigore a lu' Ciuciu, cu basu'". Eu mă împrietenisem cu Grigore, că se cam plăcea cu verişoara asta a mea, cu Gina. El venea de pe Iancului, unde erau cei mai buni lăutari, tot neamul lui Ion Voicu, a lu' Budişteanu. Tata-l lui, Mitică Ciuciu, era un ţambalist extraordinar. Avusese nişte concerte în India şi-i adusese un costum bleu, frumos, ce mândru era de el! Avea profesor la contrabas, descoperise cum să cânte fără arcuş, doar cu degetele. Am rămas prieten cu Grigore, e unul dintre puţinii care mai sunt în viaţă. Ne-am dus la botez şi, când am văzut că o să cântăm cu Panaite Armonistu', am început să tremur. Ce ştiu eu să cânt cu ăsta? Avea armonica de 40 de başi, cu vulturul pe ea, încă dinainte să apară acordeoanele, şi cânta cu ăia mari, cu Hopa Mitică, cu Fane Chioru. Da' i-a plăcut de mine şi m-a luat cu el pe la rachiuri, pe la petreceri mai mici, pe unde Hopa Mitică nu putea veni, că avea angajamente în altă parte. Aşa a început lumea să ştie de mine.
- Cum e să cânţi, la 17 ani, cu cei mai buni lăutari? Vă mai stătea mintea şi la altceva, în afară de muzică?
- Sincer să vă spun, eram în al nouălea cer. Nu mă mai gândeam la nimic altceva, nici n-aveam cum, aşa prins eram cu meseria asta. Cum să fiu mai bun, cum să vin cu piese noi... La 18 ani, aveam copil, eram însurat, şi m-am dus patru ani la Şcoala Populară de Artă, să învăţ notele. Mai întâi am fost cu o fată şi am făcut un băiat, da' când eram în armată, am aflat că nu a fost cuminte şi gata, nu m-am mai însurat cu ea. I-am scris lu' fata asta, nevastă-mea, pe care o cunoscusem în armată, la Huşi. Eu cântam acolo în fiecare sâmbătă seara, la Casa Armatei, şi fraţii ei, care erau toţi suflători, se rugau de ăştia de la poartă. "Lasă-ne, nene, şi pe noi, că vrem să-l ascultăm p-ăla care cântă ca la Bucureşti". Aşa ne-am împrietenit şi am cunoscut-o pe sora lor, da' nu prea mult, ne-am văzut de două, trei ori. Şi când am ajuns acasă, i-am trimis o scrisoare, m-am dus cu părinţii acolo şi ne-am luat. M-am gândit că ştie cum e în domeniul acesta, e obişnuită cu muzicanţi, ştie cum să se poarte şi să aibă grijă de mine, mai ales că eram foarte ocupat. Şi uite că a crescut copiii bine, patru am avut.
- Care era atmosfera la nunţi, le plăcea musafirilor muzica lăutărească?
- Oamenii care făceau nunţi, care veneau să te angajeze, cunoşteau bine muzica lăutărească. Nu-l angajau pe unu' să vină el cu formaţia lui, cu oricine. Ei luau om cu om, după gustul lor şi după banii pe care-i aveau. Mulţi îi voiau pe cei mai buni la fiecare instrument şi, dacă băteau palma, nu acceptau să vină altul la schimb. Aşa că, atunci când începea să cânte muzica, erau cu toţii atenţi, ştiau să asculte, voiau să vadă pe ce dau banii. Veneau cu maşina şi te luau pe la două după masă, începeai să cânţi până la zece seara. Putea să vină oricine de pe stradă, vecinii, să asculte şi să se simtă bine. Da' la zece, gata! Venea omu' cu nunta şi ne spunea: "Daţi marşu' şi anunţaţi la microfon: «Domne, cine vrea să râmâie la masă, cu cea mai mare plăcere, poftiţi! Care nu, vă rugăm frumos să ne lăsaţi să ne facem treaba»". Şi dădeam marşu'. E, când se aşeza lumea la masă, trebuia să cânţi de masă, nu ca acum, că vrei să mănânci o friptură şi-ţi urlă maneaua în ureche la boxe. Acolo, la masă, se vedea lăutarul ăla bun şi ăla prost. Dacă ieşea bine la nunta aia, erai angajat şi la altele, aşa stătea treaba. Pe mine m-au apucat oamenii că sunt muzicant serios şi, dacă îmi iau răspunderea pentru nişte lăutari, atunci iese bine. Mă mai şi stresam, ce-i drept, că mai întârzia câte unul, dar vorba a fost vorbă. Mai e o rasă de ţigani, la care am cântat 20 de ani, nu era nuntă de argintari să se facă fără mine. Ne-am respectat reciproc foarte mult.
Amintiri
"Toni Iordache - ce băiat excepţional, ce caracter frumos, n-am cuvinte... Eram odată pe stradă, cu câţiva colegi, pe lângă Sala Palatului, şi m-a oprit cineva. «Nu sunteţi Trompetistu' Vasilescu?». «Da, dom'le, eu sunt». Era Nicolae Botgros, de la Chişinău, şi zice «Ce mă bucur că vă cunosc. Dar şi mai mult m-aş bucura să-l văd pe Toni Iordache». «Păi, uite-l aicea, lângă mine». Nu-l văzuse, că Toni era mic de înălţime. Ce l-a mai pupat şi l-a lăudat! Toni, când a văzut aşa, a dat fuga până la magazinul Muzica, a luat un disc cu el şi i l-a făcut cadou. Atunci, Botgros le-a făcut semn colegilor din autocar, că erau aici în turneu, şi au coborât toţi să ne cunoască. Îmi aduc aminte de un telefon primit într-o seară, pe la şapte. Era Florin, fratele cel mai mic al lui Toni, un basist foarte bun, cântam cu el pe la nunţi. A murit, l-au omorât unii. Şi zice, «Hai să-ţi dau pe cineva la telefon». «Pe cine, mă?». Pun telefonu' la ureche şi aud «Ce faci, mă, Năsoi?». Aşa-mi zicea mie Toni, zicea că am nasu' mare. Când i-am auzit vocea, am început să plâng, uite, şi acum am lacrimi. Se eliberase din puşcărie, îl închiseseră ăştia doi ani şi ceva, că-l prinseseră cu valută, şi atunci n-aveai voie să ai niciun dolar. Zice: «Sună-l pe naşi-tu, pe Gheorghe Lambru, şi hai să ne vedem noi în seara asta». Ne-am dat întâlnire pe lângă magazinul Unirea, care era atunci în construcţie, prin '75-'76, şi când coborâm din tramvai, o vedem pe Paula, pe nevastă-sa, şi pe Toni, care, săracu', zici că intrase la apă, aşa slăbise. Se îmbolnăvise de diabet de supărare. Ne-am dus la Hanul lui Manuc, ne-am aşezat la o masă, şi care cum trecea pe acolo se oprea la noi: «Uite-l pe Toni, s-a eliberat». Pe scenă cântau nişte băieţi de la Băbeşti, dar toată lumea era fericită să-l vadă pe Toni, toţi îl iubeau. Toni era cel mai bun dintre cei mai buni. Aveam un dirijor care nu suporta nici cea mai mică indicaţie sau sugestie, care îndrăznea să îi zică ceva, îl dădea afară. Ne tot lua pe noi trei, pe Toni, pe Ionică Minune şi pe mine, să facem înregistrări la Electrecord. Şi Toni îi zicea «Maestre, n-ar fi mai bine să facem aici armonia asta?». «Da, Tonişor, sigur că da, bravo, aşa e!». Pe el îl asculta."
"Romica Puceanu stătea pe Dudeşti. Am cunoscut-o prin '64-'65, când am fost angajaţi, separat, să cântăm la o nuntă. Am cântat şi la nunta ei, l-a luat pe unu' Sandu, care era şef de sală la restaurantu' Doina, acolo au şi făcut nunta. Da' ăla era deja însurat, s-au luat şi a durat doar vreun an de zile. Am făcut multe înregistrări cu ea. Când venea cu un cântec nou, ne uitam o dată la el să vedem despre ce-i vorba şi-l şi trăgeam, nu mergea la noi cu multe repetiţii, ştia fiecare ce era de făcut. Tanti Romica era o femeie plăcută, care ştia să vorbească cu oamenii şi să se comporte frumos.
Mai venea câte unu' la mine să angajeze o nuntă şi zicea «Da' pe Romica n-am putea să o luăm?». «Păi hai să mergem la ea să vorbim». Se mutase la un demisol, două camere, pe la Piaţa Victoriei. Apărea în uşă într-un capot d-ăla frumos. «Ai venit, mamă, Costele?». Ne invita în casă, sora ei făcea cafele, şi în câteva minute se înţelegea cu omu'. Nu avea vicii, îi plăceau curăţenia şi eleganţa. Şi îi plăcea foarte mult să glumească. Cântam odată cu Bebe de la Petrechioaia, un acordeonist excepţional, care a fost ca fratele meu, şi Romica se apleacă spre mine. «Costele...». «Da, tanti». «Uite, îl vezi pe ăla înaltu' care tocmai a intrat acu'?». «Da, tanti». «E, îl... acaparez în seara asta»". Dar n-a zis exact aşa. Nu. A zis: «Costele, uite, p-ăla înaltu', care a intrat acu', îl fut în seara asta!». Zău, aşa a zis! Dar un lucru trebuie să se ştie. N-a cântat nicio cântăreaţă aşa frumos ca ea, toţi lăutarii o respectau."
"Când l-am văzut prima dată pe Ionică Minune, avea şapte ani. Cântam la nunta lu' sor-sa, la ţară, la Costeştii de Buzău, şi seara, ea spune «Dragi meseni, cutare, vrea să cânte şi fratele meu cu acordeonul, să-l ascultaţi şi pe el». Când l-am văzut, vă arăt eu o poză cum arăta atunci, avea aşa, o faţă serioasă, o mutră, că nu râdea deloc. Şi-a legat el curelele la spate cu o batistă, că erau prea mari, şi a-nceput să cânte. Când a început să cânte, eu m-am speriat, vă spun sincer! Pe timpu' ăla, cel mai bun acordeonist era Ilie Udilă, cânta toată ziua la radio. Toate brâurile alea le-a cântat mai bine ca Ilie Udilă. La şapte ani! P-ormă, ce credeţi că făcea? Noi, în perioada aia, cântam trei-patru nunţi pe săptămână, cel puţin, ajunsesem să cântăm luni, marţi, miercuri... Cântam la Constanţa, îl vedeam şi pe Ionică pe acolo, ajungeam la Craiova, Ionică tot acolo, la Olteniţa, acolo. Mă, ce-i cu copilu' ăsta de vine şi acolo, şi acolo? L-am chemat: «Mă Ionică, ce-i cu tine p-aicea?». «Păi, nea Costele, am rude aici». «Bine, mă, şi la Constanţa, şi la Olteniţa şi-n toată ţara?» Da' dă unde, el venea de dragu' nostru. Lumea auzise de el şi ne ruga «Lăsaţi-l şi p-ăla micu' să cânte puţin!». Îl puneam să cânte şi ce bine cânta încă de pe atunci!".
Dor de trompetă
- În străinătate, Toni Iordache şi Ionică Minune cântau mai mult café-concert...
- Eu am cântat şi acolo muzică lăutărească. Şi în America, şi la Paris, şi în Olanda, unde am fost foarte apreciat. Uite un reportaj din "New York Times", după concertul meu acolo. Muzică lăutărească am cântat şi la Opera din Viena, în 1990, la concertul în favoarea României. Făcusem repetiţii cu Johnny Răducanu, la sfârşitul anilor '80, da' nu ne-au dat ăştia voie să plecăm să cântăm afară. Johnny ne ştia, aşa că am mers împreună la concertul ăsta mare, cu Placido Domingo, cu Ileana Cotrubaş. Noi trebuia să cântăm două piese, şase minute adică, da' ne-au lăsat ăştia să plecăm? Uite-aşa băteau din picioare, până la urmă, am cântat 25 de minute! De trei ori ne-au rechemat pe scenă, am avut cel mai mare succes. Când am ajuns acasă, în loc să fim lăudaţi, am primit tot felul de critici, că nu cu muzica asta de mahala trebuia să reprezentăm România!
- Şi acum, la 75 de ani, mai cântaţi la trompetă?
- Mai suflu din când în când la clarinet, să-mi mai iau dorul de trompetă. N-am mai cântat de vreo doi ani, sunt într-o lucrare de lungă durată cu dantura şi nu pot să suflu. Dar vreau să termin lucrarea şi să iau să cânt din nou cu trompeta. Şi ştiţi de ce? Pentru că am oameni care mă caută în continuare. Uite, săptămâna trecută, m-a sunat un prieten care de meserie e un soi de pictor d-ăsta de firme. Zice: "Hai, mă, pe la mine, vine Fulgerică, vine Marian a lu' Panseluţa cu clarinetu', ia şi tu trompeta." "Mă, nu pot să suflu, cu lucrarea asta". "Bine, mă, lasă trompeta, vino aşa, să te mai vedem". Ştiu că n-o să mai pot să ajung la valoarea de până acum, dar vreau să cânt din nou cu trompeta pentru oamenii ăştia, care m-au iubit şi m-au apreciat.