De la faimă la spaimă
A fost considerată, vreme de aproape 100 de ani, cea mai preţioasă comoară pe care antichitatea a lăsat-o moştenire omenirii. A fascinat o lume întreagă prin eleganţa nepământeană a dichisului său şi a orbit cu strălucirea pietrelor scumpe ce o împănau. Savanţi şi cunoscuţi colecţionari de artă, oameni simpli sau amatori de senzaţional s-au lăsat cuceriţi de misterul ei. Până ca Tezaurul lui Tutankamon să-şi ia partea sa de glorie, "Cloşca cu pui" şi celelalte odoare de aur găsite la Pietroasa (judeţul Buzău) în 1837 au reprezentat piesele de rezistenţă ale faimoaselor expoziţii universale, găzduite de marile capitale europene, în zorii secolului XX. Poposită în Occident, taman din Ţara Românească, din îndepărtatul şi negurosul Bucureşti de dinainte de Carol I, "Cloşca cu puii de aur" trona, ca o veritabilă "bijuterie a coroanei", în cele mai strălucitoare vitrine ale expoziţiilor occidentale. Cozi lungi se formau în fiecare zi, în jurul vitrinei cu tezaurul românesc, presa vremii exulta entuziasmată de frumuseţea şi povestea comorii, iar promotorii evenimentelor culturale îşi frecau mâinile, în culise, încântaţi de succesul de public al comorii din Carpaţi.
Dar blestemul tezaurului, pe care galeriştii occidentali încercaseră zadarnic să-l ţină departe de urechile lumii, părea să nu se despartă de aurul pe care îl însoţea. De la Pietroasa, de pe malul Câlnăului, până la Londra şi Paris, şi de la Bucureşti la Moscova, Cloşca şi puii ei au trecut prin încercări greu de explicat cu minte rece. Morţi suspecte, delaţiuni, complicităţi, vieţi ruinate, jafuri, corupţie la cel mai înalt nivel, incendii şi distrugeri de o sălbăticie inimaginabilă, plus atâtea şi atâtea întrebări fără răspuns, toate s-au înlănţuit în destinul minunatei comori...
"Am scăpat de piaza cea rea!"
Există un detaliu cu iz academic, care însoţeşte, citeţ, ca o fişă de bibliotecă, istoria comorii: după succesul fulminant de la Expoziţia Universală din 1867, de la Paris, guvernului francez insistă intens pe lângă cel român, să primească acceptul de a prezenta din nou "Cloşca cu puii de aur", de această dată drept cap de afiş al Expoziţiei Universale jubiliare, de la 1900. Partea românească acceptă, şi Tezaurul de la Pietroasa e pus la loc de cinste, în sala orfevreriei antice de la Luvru. Succesul ei este, din nou, uriaş, dar nu lipsit de peripeţii. În cele 6 luni cât stă expusă sub acoperământul Luvrului, se înregistrează nu mai puţin de 30 de incendii în jurul aripii de palat în care se afla Cloşca de aur! După plecarea tezaurului de la Paris, celebrul arheolog şi academician francez Edmond Pottier, şeful secţiei de Conservare a Muzeului Luvru, răsuflă, în fine, uşurat. "Am scăpat, Doamne, de piaza cea rea!".
Războiul aurului
Cu mult înainte să poposească în muzeele lumii, comoara de la Pietroasa pusese, deja, pe jar, autorităţile de la Bucureşti. Descoperită din întâmplare, pe un deal de sub Via Ardelenilor, din Pietroasa, ea fusese pe loc ascunsă. Când află asta, domnitorul de atunci, Alexandru Ghica Vodă, îi porunceşte fratelui său, Banul Mihalache Ghica, vornicul Departamentului Trebilor din Lăuntru, să se ocupe de găsirea comorii şi de aducerea ei la Bucureşti. "Fără minut zăbavă!!!".
Vuietul depeşei lui Ghica Vodă a provocat un veritabil desant în grădinile oamenilor din satul comorii. Localitatea a fost scormonită de argaţii ocârmuirii, ca să iasă la lumină până şi ultima piatră preţioasă, ascunsă prin cine ştie ce cotlon. Principalii suspecţi au fost imediat ridicaţi pentru anchetare, vecinii şi rudele au fost luaţi la întrebări, copiii au fost urecheaţi să spună tot ce ştiu şi să caute tot ce ascunseseră în joacă prin curţile caselor, muierile au fost "căutate" de bijuterii... Tot ce s-a găsit a fost pus sub sigiliu şi trimis, în galopul cailor de poştă, la stăpânire, la Capitală. Cum poveştile celor implicaţi în descoperirea, tăinuirea şi vânzarea comorii se bat cap în cap, autorităţile trec la represalii, la confruntări între părţi, la noi şi apăsătoare "tacriruri" (interogatorii, în limbajul poliţienesc al epocii). Impresionanta desfăşurare de forţe a şocat lumea din sat într-atât încât, zeci de ani după evenimente, cuvântul "comoară" a devenit un subiect-tabu în arealul Buzăului. "La ce bun că ne-a adus nouă, celor din Pietroasa, toată faima asta prin străinătăţi, dacă atâtea neamuri or avut de suferit pă urma comorii?", se plângea, în presa vremii, un bătrân. "Pentru noi, comoara e un blestem...".
Comoara dintre pietre
Era Postul Paştelui. O vreme desfundată, să nu-ţi scoţi boii din bătătură... Ion, împreună cu Stan, socrul său, se pornesc la săpat, după piatră bună de ferestre, cum fuseseră tocmiţi de nişte arendaşi. Ştiau ei un loc anume, mai departe de sat. Era, acolo, un bolovan mare, înnegrit de ploi, numai bun de tăiat în bucăţi. "O piiatră supt Viia Ardelenilor, pă care, începând a o dăzgrădi, prin săpare în pământ, ca până la brâul omului, am găsit nişte lucruri de aur, vârâte între dooă pietre", avea să îşi "amintească", un an mai târziu, Ion Lemnaru, în timpul interogatoriului luat de un "conţipist" trimis de la Capitală. Se spetea amarnic, Ion, în mocirla lipicioasă din jurul pietrei, sudoarea i se scurgea de pe frunte şi îi înceţoşase privirea, când, deodată, în vârful cazmalei, apăruse ceva lucitor. Speriat, omul făcu doi paşi în spate, cu mâna la gură, mut de uimire, la fel ca şi socrul său.
Când le mai trece uimirea, Ion şi Stan se opintesc şi scot piatra cea mare. Mai sapă în jurul ei şi găsesc peste 20 de obiecte de aur, bătute cu pietre colorate. Ţărani simpli, habar nu au pe ce puseseră mâna. "Or fi din aramă", s-au gândit. "Cine, Doamne iartă-mă, e nebun să-şi facă tăvi şi căni din aur?!". Iau obiectele de pe deal, la fapt de seară, ca să nu bată la ochi prin sat, şi le ascund în podul lui Stan, unde zac vreme de mai bine de un an.
Trec luni bune de la descoperirea "tezaurului de aramă", până când Ion, Stan şi rudele la care dosiseră obiectele între timp găsesc, în fine, omul potrivit ca să "mărite" aramăria veche din pod. Ştiau ei bine că astfel de comori vechi aduc numai necazuri, aşa că, atunci când un aventurier aromân, Anastase Verusi, aflat cu ceva treabă în zonă, le oferă, cumva indiferent, 4.000 de lei, echivalentul unei perechi de boi frumoşi, ţăranii zic "Bogdaproste!" şi îşi văd mai departe de treburile lor. Verusi, care făcuse pe prostul de faţă cu ţăranii, ştie însă bine ce târguise: un tezaur de 40 de kilograme, de o valoare inestimabilă, a cărui greutate în aur făcea, singură, baremi 100.000 de lei!!! Lăcomia îl trădează pe Verusi. Ca să poată manevra pe loc tezaurul, el sparge cu barbarie, în patru, tava de 8 kilograme şi alte piese care îl încurcau la transport. Sub privirile neputincioase ale ţăranilor, pietrele care ornau piesele cele mai frumoase ale comorii zboară cât e curtea de mare, speriind gâştele din bătătură. E doar prima dintre agresiunile la care este supus superbul tezaur după descoperirea sa. Dar e şi lovitura care îl va costa pe Verusi. Copiii din sat găsesc pietrele preţioase, închipuie fel de fel de jocuri cu ele, până când mai marii locului stau şi se scarpină în cap: "De la cine ar putea proveni ele?". Între timp, Verusi începe înstrăinarea comorii. Kilograme de aur iau drumul Bucureştiului, fiind, probabil, topite. Cercul celor care aflaseră deja despre descoperirea de la Pietroasa devine tot mai mare şi personaje influente îi bat la uşă aventurierului aromân. Şantajat, Verusi îşi cumpără liniştea cu mici bucăţi din comoară. Îşi mai pierd urma, astfel, câteva dintre cele 22 de piese din tezaurul original. Dar lăcomia şi invidia oamenilor sunt tot mai mari. De aici până la primul denunţ nu mai e decât un pas.
Dosarul "Cloşca cu puii de aur"
La mijlocul lui iulie 1838, la un an şi ceva de la găsirea sa, dosarul tezaurului încinge corespondenţa dintre Palatul Domnesc al lui Ghica, Departamentul Trebilor din Lăuntru, condus de Banul Mihalache, poliţia şi ocârmuirea judeţului Buzău. Sunt peste 70 de notificări care urmăresc mersul anchetei care îi viza pe cei ce descoperiseră şi tăinuiseră tezaurul de la Pietroasa, numai în prima săptămână! Cu acribia şi pasiunea specifice unui specialist în arhive, profesorul Marcel Ciucă a adunat, cap la cap, peste 200 de astfel de documente, majoritatea complet necunoscute până de curând. Ele pun într-o lumină nouă - şi plină de pitoresc - aventura celui mai important tezaur antic găsit pe teritoriul României. Interogatoriile luate celor 20 de persoane arestate în "Cazul Pietroasa" ne descoperă nu doar naivitatea pietrarilor care au găsit comoara, ci şi implicaţiile ulterioare, la cel mai înalt nivel, care au făcut ca ancheta să treneze la finalul ei. Cercetat filă cu filă, dosarul "Cloştii cu puii de aur" recompune, în cel mai pur stil detectivistic, una dintre cele mai dramatice şi spectaculoase poveşti din istoria modernă a României... Oneste şi atât de simple, cu detalii pline de bun simţ ţărănesc, interogatoriile luate ţăranilor din Pietroasa sunt singurele mărturii care ne dau, azi, dimensiunea reală a unei comori care s-a înjumătăţit, de la momentul găsirii, până la predarea ei Muzeului improvizat de Ban Mihalache, la "Sfântul Sava". Dar, dincolo de descrierea pieselor care s-au pierdut cu timpul, destăinuirile pietrarilor ne lasă moştenire şi fabuloasele portrete naive ale fibulelor, cele mai cunoscute dintre piesele comorii de la Buzău. "Cinci păsări, dintre care una la mărime ca un porumb, în spinare cu o piatră mare, de bălaş, lunguiaţă, ca oul, şi peste tot trupul cu feluri dă pietre, roşii, albastre, verzi, galbene şi albe, la felul şi mărimea ghinzii, spânzurată de coada ei cu nişte lănţuşuri de aur şi, din care una închipuia de cloşcă, iar celelalte patru, mai mici, împodobite cu feluri de pietre, să închipuia de pui...". Presa vremii, care acordă spaţii largi descoperirii antice de la Buzău, pune mâna pe interogatorii şi preia din zbor metafora plastică a pietrarilor buzoieni: "Cloşca cu puii de aur". Aşa s-a născut povestea...
Blestemul comorii
Anchetarea şi judecarea dosarului "Cloşca cu puii de aur" ţin mai bine de un an. În septembrie 1839, când Ghica Vodă întăreşte hotărârea Înaltului Divan, Ion Lemnaru şi socrul său, Stan Avram, sunt deja morţi, victime ale durelor interogatorii poliţieneşti şi ale mizerabilelor tratamente de detenţie de la Agia de sub Mitropolie. Verusi, cel care cumpărase cu bună ştiinţă tezaurul şi înstrăinase mare parte din el, e bine-mersi, absolvit "de orice osândă", la fel ca alte personaje sus-puse, asupra cărora s-au găsit, în timp, piese din comoara de la Pietroasa. Se bănuieşte că Verusi ar fi mituit autorităţile chiar cu aurul celor zece piese cărora nu li s-a mai dat de urmă. În final, de suferit au doar cei doi complici ai lui Ion Lemnaru, "condamnaţi la bătae cu câte 30 de toiege fieşcare şi la închisoare de un an". Unul dintre cei doi moare în anul următor, tot ca urmare a condiţiilor de detenţie de la Bucureşti. Ce a mai putut fi salvat din comoara de la Pietroasa ajunge la Muzeul Naţional. Mare amator de artă şi de antichităţi, Banul Mihalache Ghica, principalul investigator din Dosarul "Cloşca cu puii de aur", se ataşează foarte tare de tezaur. Lui îi datorăm punerea acestuia în circuitul ştiinţific naţional şi internaţional, pentru că, în afara scriitorului Alexandru Odobescu, care face, şi el, din tezaurul de la Pietroasa marea pasiune a vieţii sale, somităţi europene bat drumul până la Bucureşti, pentru a studia cu ochii lor marea minune a antichităţii.
Vaca de muls a lui Odobescu
Încet, încet, pe măsură ce ecourile mediatice ale descoperirii comorii se sting, faima ei ştiinţifică creşte. Vine anul 1867, iar mult lăudatul Tezaur de la Pietroasa e solicitat pentru Marea Expoziţie Universală de la Paris, organizată sub înaltul patronaj al lui Napoleon al III-lea. Special pentru acest eveniment, Alexandru Odobescu supervizează restaurarea pieselor de un bijutier parizian. Tot el comandă şi faimoasa vitrină, gândită să pună în valoare frumuseţea obiectelor şi, în acelaşi timp, printr-un sistem de închidere special, să permită transformarea sa în seif pe timpul nopţii, pentru a-i asigura securitatea. Dar entuziasmul pe care Odobescu - desemnat de guvern Comisar General al Expoziţiei Române de la Paris - îl pune în promovarea în lumea occidentală a Tezaurului de la Pietroasa se întoarce împotriva sa. Marele savant devine subiectul unor feroce campanii de denigrare, duse de ziarul "Trompeta Carpaţilor", al istoricului Cezar Bolliac, care îl acuză, nici mai mult, nici mai puţin, că ar fi vândut englezilor, pe sume uriaşe de bani, "Cloşca cu puii de aur"! Scandalul capătă proporţii internaţionale, iar Odobescu e luat la rost de buni prieteni ai săi, profesori de renume, pentru faptul că şi-ar fi permis să înstrăineze o asemenea comoară. De fapt, Odobescu, cu acordul guvernului României, nu făcuse altceva decât să accepte invitaţia unui faimos muzeu londonez de a expune tezaurul nostru, vreme de alte 6 luni, după încheierea Expoziţiei Internaţionale de la Paris. După ce a încântat şi publicul britanic, comoara se reîntoarce, în cele mai bune condiţii, la Bucureşti. Cu toate acestea, cariera publică a lui Odobescu este definitiv compromisă. Tezaurul însuşi e luat în derâdere de adversarii politici ai savantului, fiind numit, adesea, "Vaca de muls" a lui Odobescu.
Al doilea furt al comorii
Nu trec mulţi ani, iar "Cloşca cu puii de aur" îşi revendică din nou statutul de "vedetă". Un viscol cum nu s-a mai pomenit de mult cuprinde Bucureştii la mijlocul lui noiembrie 1875. Prin fulgii grei de zăpadă, abia dacă poţi zări la doi paşi. Din depărtare se aud, însă, mai răguşite ca oricând, strigările "copiilor cu ziare". "Mareleeeee furt!!!", "Mareleeeee furt!!!", "Hoţii la Museu!!!", "S-a furaaaat Tesaurul!!!". Pe gerul de afară, aburi calzi însoţesc fiecare strigare a puştanilor, învăluind povestea în şi mai mult mister. "Cloşca cu puii de aur" e din nou pe prima pagină! Întreg Bucureştiul intră în stare de alertă, după ce piesele cele mai preţioase ale Tezaurului României au fost sustrase din Muzeul de Antichităţi. "Hoţul a intrat în Biblioteca Senatului - care vine d'asupra camerii ce conţinea nepreţuitul tezaur - a tăiat duşumeaua în partea din dreapta a mesei celei mari şi, printr-o frânghiă, legată de-un lemn pus d'a curmezişul spărturei, s-a lăsat în mijlocul camerei cu antichităţi bisericeşti şi alte obiecte preţioase, în care era şi Tezaurul de la Petroasa", consemnează unul dintre documentele scoase recent la iveală de profesorul Marcel Ciucă.
Pornind de la indiciile oferite de un măturător de stradă, care găsise dimineaţa, prin zăpadă, una dintre piesele de tezaur, poliţiştii iau la purecat "Condica pungaşilor" din Bucureşti. Aşa ajung şi la Dimitrie Pantazescu Popescu, un tânăr cu bună educaţie, pasionat de circ, excelent acrobat, cu o figură expresivă şi cutezătoare, fiu de preot şi fost student seminarist, în trecutul căruia se găseau, totuşi, destule episoade neortodoxe. Un agent vigilent descoperă asupra lui matriţa unei chei care se potrivea cu cea de la Bibioteca Senatului. Percheziţia care urmează duce la descoperirea mult căutatului Tezaur de la Pietroasa, ascuns în cutia de rezonanţă a unui pian. Încântat, parcă, de propriu-i număr de circ, Pantazescu colaborează deschis cu Poliţia. Avea - află şi anchetatorii, cu ocazia aceasta - nu mai puţin de cinci pseudonime în "Condica pungaşilor"! "Din primele mărturisiri, se constată că dânsul s-a introdus în Biblioteca Senatului după 6 ore seara şi-a eşit cu obiectele furate pe la 3 şi jumătate noaptea. El a operat spargerea singur şi ridicarea pe frânghie, pe care toţi şi-o explicau că s-a făcut prin ajutorul vreunui tovarăş, s-a executat numai de dânsul: a pus într-o pereche de pantaloni, ca într-un sac, toate obiectele furate şi apoi le-a legat de frânghie. Odată sus, el trase frânghia şi luă obiectele", notează, cu mare grijă la detalii, ziarul "Românul". Ecoul găsirii tezaurului cuprinde pe dată Bucureştiul. Mii de oameni umplu curtea Poliţiei şi străzile învecinate, pentru a afla mai multe detalii despre "furtul secolului XIX".
Succesul operaţiunii de regăsire a Tezaurului e umbrit însă de evadarea din arest a lui Pantazescu, "printr-o ferestruie îngustă de-o şchioapă", aflată la 10 metri de sol! Opinia publică e revoltată, iar presa cere, cu vehemenţă, capul celor vinovaţi. Noi victime se înşiră în destinul aventuros al "Cloştii cu puii de aur". Vreme de câteva zile, se ţes cele mai fantastice scenarii despre complicitatea poliţiei cu hoţul de la Muzeu... Totuşi, Pantazescu e găsit, la scurt timp, într-o "casă de desfrânare". Supus unor noi interogatorii, tânărul recunoaşte că e părtaş la siluirea unei bucăţi din tezaur, o brăţară inscripţionată, de mare valoare istorică, din care o parte avea să fie topită de un argintar. Pantazescu primeşte 6 ani de închisoare, dar moare împuşcat de o santinelă, cu puţin timp înainte să-şi ispăşească pedeapsa. Oficial, ar fi fost vorba de o nouă încercare de evadare. Deşi bănuit că ar fi înscenat totul, comandantul închisorii scapă cu calitatea de "martor" în proces. Ca de obicei, pedeapsa şi-o iau cei mici: gardianul şi soldatul care-l însoţea primesc ani grei de închisoare. "Piaza rea" mai înghite, hulpav, trei destine...
Exilul de 40 de ani
Nici după recuperarea din mâinile lui Pantazescu, Cloşca şi puii de aur nu scapă de peripeţii. În primăvara lui 1884, este salvată, cu greu, din incendiul care cuprinsese Palatul Universităţii Bucureşti. Aruncată de la etaj, din calea flăcărilor, pe riscul unor bravi pompieri, comoara suferă noi stricăciuni. Sfărmate, lovite sau turtite de atâtea ori în decursul deceniilor, piesele comorii de la Pietroasa sunt date de Regele Carol I pe mâna celui mai vestit bijutier al Europei acelor vremuri, germanul Paul Telge. Aventurile Tezaurului sunt deja de notorietate mondială, aşa încât guvernul ia măsuri severe de securitate. Nu mică le-a fost mirarea berlinezilor să vadă trupe de poliţie patrulând, non-stop, vreme de luni de zile, prin jurul atelierului de pe Holtzgartenstrasse 1 al lui Telge. Recondiţionată de meşterul neamţ, comoara e vedeta Expoziţiei Universale de la Paris, în 1900. Legenda creşte cu zi ce trece în jurul ei, dar la fel creşte şi circumspecţia autorităţilor române. Avizat de acuzele suferite în trecut de Alexandru Odobescu, ministrul de Externe, Titu Maiorescu, refuză, în 1911, cererea Italiei de a expune "Cloşca cu puii de aur" la Roma, la Expoziţia Universală găzduită de "Cetatea eternă".
Dar grija lui Maiorescu şi a celor din generaţia sa nu pot salva comoara de la cea mai mare pătimire a ei şi a noastră, a tuturor. Parte a Tezaurului românesc, cedat în custodie Rusiei ţariste, în plin război mondial, "Cloşca şi puii de aur" părăseau România, în vara lui 1917, pentru aproape patru decenii, pentru a se mai întoarce abia în 1956. O mare delegaţie de academicieni români, printre care şi Tudor Arghezi, e prezentă la Moscova, cu acel prilej. "Zguduit şi emoţionat, ies din Kremlin, unde am văzut cu ochii mei şi am pipăit cu degetele mele «Cloşca cu pui»", telefonează Arghezi, în redacţia "Contemporanului". "Ceea ce ni se prezenta în faţa ochilor era de o bogăţie fabuloasă, aşa cum sunt descrise tezaurele din «O mie şi una de nopţi»", notează un alt contemporan.
*
Se spune că, după ceremonia de predare a Tezaurului de la Kremlin, membrii delegaţiei române ar fi fost întâmpinaţi, cu lacrimi în ochi, de mai mulţi savanţi sovietici. Mari specialişti în arheologie, studiaseră ani de zile tezaurul nostru şi se îndrăgostiseră de "Cloşca cu puii de aur" atât de tare, că nu puteau concepe faptul că nu o vor mai vedea. Căzuseră şi ei în mrejele comorii, la fel ca Banul Mihalache Ghica, cel care o ţinuse în seiful personal, cât timp fratele Ghica Vodă fusese la putere, la fel ca Alexandru Odobescu, care şi-a dedicat ei viaţa şi opera şi care şi-a compromis carierea de dragul acestei nepreţuite comori, la fel ca toţi ceilalţi care, de la pietrarii Ion şi Stan încoace, cu sau fără voia lor, au avut de pătimit de pe urma tezaurului de la Pietroasa. În jurul lor, al tuturor, s-a născut legenda "Cloştii cu puii de aur", comoara de o frumuseţe nepământeană.
(Articol realizat pe baza documentelor inedite publicate de prof. Marcel Ciucă în lucrarea "Tezaurul de la Pietroasa".)
Tezaurul de la Pietroasa
Tezaurul de la Pietroasa, cunoscut şi sub numele popular de "Cloşca cu puii de aur", a fost descoperit în anul 1837, pe dealul Istriţa din judeţul Buzău. Din tezaurul compus iniţial din 22 de piese, autorităţile au putut recupera doar 12, în greutate totală de aproape 19 kilograme. Dintre acestea, cinci sunt lucrate doar din aur: un platou mare, o cană, o pateră cu decor în relief şi o statuetă în centru, un colan cu inscripţie şi un colan simplu, iar şapte sunt împodobite şi cu pietre preţioase: un colan, patru fibule şi două vase poligonale, unul octogonal şi altul dodecagonal. Cele zece piese pierdute au fost probabil trei colane, dintre care unul cu inscripţie, o cană asemănătoare cu cea păstrată, o pateră simplă, o fibulă mică şi două perechi de brăţări încrustate cu pietre. Datarea tezaurului şi atribuirea sa au pornit atât de la aspectul pieselor, cât şi de la inscripţia de pe colan, prezenţa runelor sugerând un neamgermanic. Prima ipoteză, îmbrăţişată de Alexandru Odobescu, atribuie tezaurul vizigoţilor conduşi de regele Athanaric, care s-au refugiat în Imperiul Roman, odată cu apropierea hunilor, tezaurul fiind îngropat cel mai târziu în anul 381. A doua ipoteză, mai recentă şi mai plauzibilă, a cercetătorului Radu Harhoiu, îl atribuie ostrogoţilor din prima jumătate a secolului al V-lea.