- Domnule profesor, sunteţi medic şi psiholog, specialist în bolile la modă... Ce să înţelegem prin ele?
- Cuvântul "modă" ne induce în eroare, cred eu. Sună cumva peiorativ, ca şi cum aceste afecţiuni ar fi un fel de emanaţii ale spiritului vremii noastre, iar nu nişte suferinţe reale. E o nedreptate faţă de pacienţi. De aceea, prefer să vorbesc despre "bolile moderne". Sintagma include toate acele afecţiuni care se manifestă cu deosebită pregnanţă într-o anumită perioadă, pentru ca apoi să dispară. De cele mai multe ori, este vorba de tulburări psihice sau psihosomatice.
- Bolile moderne sunt, deci, o închipuire? Un foc de paie?
- Criteriile pe baza cărora o anume indispoziţie este percepută ca boală, ca şi denumirea sub care ea devine cunoscută printre specialişti, se schimbă de la o epocă la alta.
- Ne puteţi da un exemplu?
- Să ne referim, de pildă, la sentimentul că eşti complet epuizat şi nu mai faci faţă solicitărilor vieţii cotidiene. Astăzi, îl numim "epuizare totală". Cu vreo sută de ani în urmă, exista o boală cu exact aceleaşi simptome, însă cu un nume diferit: neurastenia sau astenia nervoasă. La vremea aceea, se presupunea că simptomele de epuizare ar fi declanşate de evoluţiile tehnice la care oamenii se străduiau să se adapteze -calea ferată şi telefonul. În deceniul patru al secolului trecut, boala dispăruse. Cincizeci de ani mai târziu, psihiatrii vorbeau despre sindromul de epuizare nervoasă. Se considera că el afectează persoanele cu profesii care le epuizează emoţional. La rândul său, a căzut în uitare. În prezent, el înregistrează, sub numele de "burnout", o revenire spectaculoasă, însă de astă dată, ca o epuizare căreia îi pot deveni victime toţi cei ce trăiesc în condiţii de stres permanent.
- De ce depinde ca o anumită stare să fie percepută ca boală?
- Mecanismul prin care o afecţiune modernă capătă proporţiile unei adevărate epidemii se datorează, în primul rând, relatărilor din mass-media. Aşa s-au petrecut lucrurile, de pildă, cu primele emisiuni de televiziune unde au apărut femei care au povestit despre experienţele lor cu bulimia. Din ziua următoare, numeroase alte femei au început să se ducă la doctor, deoarece se recunoscuseră în descrierea respectivă. Sigur că suferiseră încă dinainte, însă nu aveau un nume pentru suferinţa lor şi de aceea le lipsea curajul de a se adresa unui medic.
- E bine sau rău să avem impresia că suntem noi înşine bolnavi, îndată ce auzim sau citim despre o boală nouă?
- Cum aşa?
- De pildă, o bună bucată de vreme, s-a discutat mult despre tulburările provocate la bărbaţi de apropierea andropauzei. Se citau mereu studii care atestau faptul că, de la vârsta de 40 de ani, secreţia hormonului masculin numit testosteron începe să scadă, din care cauză bărbaţii suferă de depresii şi tulburări de somn. Salvarea promitea să le vină de la un gel pe bază de hormoni. Mai târziu, s-a aflat că studiile fuseseră plătite şi date publicităţii chiar de firma care producea gelul cu pricina. Cercetările independente, efectuate ulterior, n-au confirmat rezultatele pretinse iniţial.
- Excluzând manipulările din mass-media, ce boli moderne, demne de luat în serios, cunosc o răspândire deosebită în zilele noastre?
- Epuizarea totală, de care am vorbit la început, fibromialgiile dar şi sindromul deficitului de atenţie şi al hiperactivităţii, precum şi diversele probleme legate de modul cum ne hrănim, cum sunt tulburările de conduită alimentară sau intoleranţele alimentare.
- Dar oamenii care trăiesc în alte culturi? Au şi ei bolile lor moderne specifice?
- Fireşte. Dacă ne gândim la Japonia, acolo este frecventă o afecţiune cunoscută sub denumirea de "vezică reticentă". Majoritatea pacienţilor sunt femei care au o frică paralizantă la gândul că vor fi nevoite să intre într-o toaletă publică, deoarece se tem că ar putea, eventual, să producă zgomote penibile. Se ştie că japonezii au oroare de orice dezvăluire a intimităţilor. Fiindcă retenţia urinară este atât de răspândită, multe toalete au fost prevăzute cu un fundal sonor. Iar tinerii japonezi de sex masculin suferă de hikikomori, o tulburare psihică exprimată printr-un fel de izolare socială. Tinerii se închid în camera lor pentru mai multe săptămâni sau luni, privesc la televizor sau îşi consumă timpul cu jocuri pe calculator. Se vorbeşte despre un milion de persoane aflate în această situaţie. Şi se crede că boala reprezintă, de fapt, o reacţie la exigenţele prea mari ale societăţii.
- Ce recomandaţi cuiva care află de o boală modernă şi i se pare că ar avea exact aceleaşi simptome?
- Nu e recomandabil să ne identificăm spontan cu o simptomatologie pe care abia am descoperit-o. Cine începe imediat să se autotrateze se poate lăsa prins într-un cerc vicios, transformând acea boală într-o obsesie. Mult mai înţelept ar fi să stea de vorbă cu un medic în care este convins că poate avea încredere.
- Şi cum îşi va da seama dacă medicul îl tratează corect?
- Mai întâi, medicul trebuie să ia în serios suferinţa pacientului. Nu-i e permis nici să-l socotească ipohondru, dar nici să-i pună un diagnostic pripit. Un medic bun se va interesa şi de circumstanţe: cum merg lucrurile în familie, s-a întâmplat ceva cu copiii, cu serviciul, există alte griji? Numai aşa el poate afla de unde provin problemele sufleteşti care nasc suferinţa fizică şi cum îl poate ajuta efectiv pe omul din faţa lui.
- La ce boli moderne ne putem aştepta pentru viitor?
- Progresul tehnologic, mai ales în informatică, oferă neîncetat spaţiu pentru dezvoltarea noilor dependenţe, precum cea de internet sau de jocurile pe calculator. De asemenea, şi tulburările legate de nutriţie vor mai rămâne un timp în actualitate. De pildă, ortorexia nervoasă, adică preocuparea excesivă pentru calitatea alimentelor consumate, este o boală aflată în plină ascensiune în acest moment. Toate acestea exercită o presiune atât de puternică asupra oamenilor, încât unii dintre ei se îmbolnăvesc.
(În numărul viitor - Fibromialgiile)