Decembrie era tăiat chiar prin mijlocul dimineţii lui, de un soare viclean, rece ca un bisturiu. Cerul, decupat cu tot cu lună, dintr-o poveste nordică, era golit de nori şi de sensuri, violent de albastru. Socotind şi aerul tare, pe care mi l-am închipuit pe loc şi curat, am prins încredere. "E o zi minunată pentru a lua urma lui Nichita", mi-am spus. După câteva zeci de minute de goană pe patru roţi, prilej de reverie şi de dulci aduceri aminte, m-am pomenit la porţile Ploieştiului, oraşul decretat cândva republică şi din ţărâna căruia s-a ridicat şi Nichita Stănescu.
Edenul copilăriei
O groapă culcuşită în poala asfaltului crăpat mă trezeşte brutal la realitate. Ridic privirea prin parbriz, uşor intimidat de calmul şi de prestanţa cu care statuia lui Nichita mă mustră. "Unde alergi, omule? Şi de ce?". Chiar, unde mă grăbesc? Chipul lui Nichita, prins în esenţe dure, nepotrivite pentru blândeţea care-i învăluia de obicei fruntea, primeşte în plin o rază de lumină şi, copleşit, mormanul de bronz care imită trăsăturile artistului pare că se înclină într-o parte, acaparat de cea mai curată imagine a zilei: doi adolescenţi se ţin, sfioşi, de mână. Printre jurăminte şoptite la urechea acoperită de cârlionţi şateni, băiatul îi fură fetei un sărut uşor ca un fluture. Râd amândoi în acelaşi timp, nepăsători şi liberi. Trădările nu le-au dat încă târcoale... Privesc în sus, spre statuia cu aripi, în loc de umeri... E începutul drumului meu spre intrarea lui Nichita în copilărie. O găsesc uşor... Dintr-o stradă principală, pe care se află şi Liceul "I.L. Caragiale", şcoala unde a învăţat autorul "Elegiilor", virez la dreapta, pe Transilvaniei, lăsând în urmă orice tumult. De aici înainte, măsurat şi cântărit cu talpa goală, de copil, începe universul "îngerului blond". Se înaintează pe o străduţă flancată de case vechi, care au supravieţuit comunismului, mândre să poarte pe stâlpii din faţa porţilor plăcuţe cu adresa exactă a familiei Stănescu. Aşadar, micul Eden al copilăriei lui Nichita e indicat astăzi prin săgeţi şi tăbliţe. Mai mult, ulicioara pe care păşim pentru a ajunge la casa memorială poartă numele poetului, semn de adâncă preţuire, săpat tot într-o tăbliţă, suspendată deasupra băltoacelor ocolite tacticos de o coloană de pisici.
O poartă micuţă şi un gard puţin înalt au constituit universul lui Ninişor, cum era alintat de tatăl său, Nicolae, şi de mama sa, Tatiana. Depăşită această graniţă, păşim în curte, unde ne întâmpină un nou bust, mai prietenos... Toate aceste statui îmi dau impresia că surpă identitatea tainică a poetului, îi contaminează, cumva, amintirea, şi totul devine dintr-o dată prea protocolar, prea rece, prea departe de oameni... Spre bucuria mea şi spre lauda celor care chivernisesc moştenirea lăsată de familia Stănescu, curtea şi casa în care Nichita a deschis ochii au rămas calde, primitoare, simple. În grădiniţă, plantele şi arborii sunt vii, iar cei mai bătrâni şi mai noduroşi, deşi dezgoliţi, păstrează un aer maiestuos. Sunt pomii îmbrăţişaţi de Nichita, cărora li s-a confesat prima oară: "Sunt un copil necrescut şi, după ce că sunt mic, mai fac şi nazuri la mâncare". Acest secret s-a destrămat întâi aici, în curtea casei din apropierea vechii pieţe sârbeşti, acolo unde Nini a descoperit, la vârsta de patru ani, că este îmbrăcat din cap până-n picioare în fetiţă. "Mamă, ce oftică! Veniseră patru copiliţe la noi în vizită şi, din joc în joc, am descoperit că şi eu, şi ele, suntem îmbrăcaţi la fel! S-a lăsat cu scandal mare, iar de atunci, n-am mai pus pe mine nicio haină de fată. Mama şi tata merseseră prea departe cu dorinţa lor ca primul născut să nu fie băiat". Confesiunea poetului, şoptită printre ramurile golaşe ale copacilor, o auzi doar dacă ai ureche să asculţi şi inimă să înţelegi. Pentru toţi ceilalţi, există un ghid.
Ursuleţul melancolic
Am trecut pragul căsuţei. Pianul, la care Nini lua lecţii alături de surorile lui, Mariana şi Cristina (înfiată), doar ce-a înghiţit ultimele note. Printre şicanele aruncate de fete, Nini trece nepăsător, cu ochii lipiţi de bolta cuvintelor. Mă ghemuiesc în umbra lui, doar-doar voi fi părtaş la primul jurământ de iubire. Am şanse mari, pentru că el se îndrăgosteşte aproape în fiecare lună de primăvară, când pomii îşi scutură florile. Dar şi iarna, când viaţa se mută iar înăuntrul nostru. Şi vara, şi toamna, se îndrăgosteşte Nini, iar mama Tatiana se alintă, aproape fericită: "Nu ştiu ce-o să facem cu băiatul ăsta! E mai sensibil decât o fată"! Din pândă-n pândă, ajung în camera lui "Ninişor". Ceva e în neregulă. Totul luceşte de curăţenie, iar lucrurile sunt aliniate ca într-un mausoleu. Aici mă implic mai greu emoţional, mai ales că un ursuleţ aşezat în capul patului, cu capul răsturnat pe pieptul de pluş, pare însăşi definiţia melancoliei. Fug să-mi trag sufletul şi las în urma mea maşina de scris a lui Nichita, soba în firida căreia motanul nu se mai încolăceşte de mult şi un morman de diplome, premii, monede... Alerg în umbra lui, în urma paşilor lui... L-am pierdut?
Un elev modest
În drum spre şcoală, spre liceu, Nichita s-a oprit într-o zi la gardul vecin. Şi-a pus coatele pe uluci şi-i îngână unei fetişcane cu părul ca tăciunele: "Spune-mi, dacă te-aş prinde-ntr-o zi/ Şi ţi-aş săruta talpa piciorului,/nu-i aşa că ai şchiopăta puţin, după aceea,/de teamă să nu-mi striveşti sărutul?...". Copila râde molipsitor, închide ochii, se răsfaţă, dar când îi deschide, prinţul cu coamă blondă nu mai e lângă gard... Nu s-a pierdut însă nimic, totul s-a transformat în amintire. Dovadă e chiar fiinţa mea care, în miez de decembrie, umblă fericită după cuvinte verzi pe pereţi. Dar sunt cuvinte de dragoste. Uitaţi cum le foloseşte: "Îmi învăţasem cuvintele să iubească,/le arătam inimaşi nu mă lăsam până când silabele lor/nu începeau să bată".
Ameţit de lirism, l-am pierdut din vedere, dar uite-l din nou, pe alt gard, aproape de Liceul "Sfinţii Petru şi Pavel". Sare, expert, peste îngrăditură, peste o oră de curs plictisitoare, peste mai multe dogme, dar şi peste mai multe generaţii. "M-a preocupat, la un moment dat, geometria... Cum n-am fost încurajat, am renunţat... Totuşi, cuvintele mele, nu toate, e adevărat, păstrează rezonanţe matematice". Mărturisirea lui Nichita este răstălmăcită de un dascăl: "Să ştiţi că n-a avut note extraordinare, n-a excelat, adică... Staţi să vă arăt catalogul... Uitaţi: 7, 8, 9, 6.... El n-a fost interesat de cifre, ci de cuvinte". Ies din sala de clasă unde Nichita, adolescent, visa atunci să ordoneze munţi de cuvinte în rime potrivite sau albe... A zburat înaintea timpului şi, din două bătăi de aripi, era deja în Bucureşti, înscris la Filologie, la Litere (sau literele înscrise la el, nu-mi mai dau seama). Mă derutează, în liceul unde a studiat poetul, o clădire cu geamuri înalte, faptul că văd tablouri cu Nichita pe pereţi, aşezat între clasici. Călătoria abia a început...
CONSTANTIN ENCIU: "Era modest, liniştit, visător"
- La 95 de ani şi şase luni, Constantin Enciu, profesorul de limba română al lui Nichita Stănescu, rememorează momente din viaţa de adolescent a poetului -
"Nichita nu obosea să-şi creeze mereu propria lume"
Să ai ocazia să asculţi povestea nefardată a unui crâmpei din existenţa celui care a fost Nichita Stănescu, la 31 de ani de la dispariţia sa, este, desigur, un privilegiu. Ultimul dascăl în viaţă al marelui Nichita, profesorul Constantin Enciu, are ce oferi... Un om aflat la senectutea vieţii, pe care l-am îndrăgit imediat cum mi-a deschis uşa apartamentului său din Ploieşti... Nu şi-a pierdut gesturile mari, de magister... Are încă tendinţa să dicteze, iar luminiţele din ochii ageri incendiază, scurt, amintirile.
- Domnule profesor, nu mă pot abţine să nu vă adresez o întrebare personală... Cum reuşiţi să vă menţineţi atât de tânăr, în ciuda vârstei pe care o aveţi?
- De câteva luni bune, am împlinit 95 de ani şi mă simt excelent. Secretul e simplu: am făcut totul cu măsură. Am băut şi am mâncat cu măsură, n-am pierdut nicio noapte în toată viaţa mea... Ba chiar am şi iubit cu măsură (râde). Şi, uite, sunt încă verde...
- V-aţi făcut din predarea limbii şi literaturii române un crez. I-aţi avut ca elevi pe poetul Nichita Stănescu, pe actorul Toma Caragiu, pe criticul literar Eugen Simion... Dar cine este, de fapt, profesorul Constantin Enciu?
- Sunt de loc din Brăila, acolo m-am născut şi am crescut. Am terminat cursurile Liceului "Nicolae Bălcescu" din oraşul natal, apoi, în 1938, m-am înscris la Facultatea de Litere din Bucureşti. Am fost elevul unor profesori precum Alexandru Rosetti, Nicolae Iorga sau Dimitrie Caracostea. În 1943, după absolvire, am ocupat locul trei pe ţară la examenul de capacitate, dar n-am putut obţine o catedră în Capitală. Aşa am ajuns la Ploieşti, am ales acest oraş pentru a fi mai aproape de Bucureşti. Nu de alta, dar îmi urmam doctoratul, cu lucrarea "Neologismele în creaţia lui Caragiale"... Îl aveam ca îndrumător pe marele lingvist Alexandru Rosetti. Din păcate, când mai aveam atât de puţin să termin tema aleasă, vremurile s-au răsturnat peste mine, peste români, în general... La Ploieşti am ajuns în toamna lui 1945. Ţin minte că m-au frapat efectele bombardamentelor din timpul celui de-al doilea război mondial. Gara de Sud era făcută praf, la fel şi bulevardul. Aiurit, am luat o birjă, pentru a ajunge cât mai repede la liceu. Vizitiul m-a întrebat, când am ajuns la destinaţie, ce caută un tânăr ca mine la şcoală... I-am răspuns că urma să predau limba română şi limba latină... Apoi am vrut să plătesc... Când a auzit că sunt profesor, mi-a răspuns cu un mormăit: "Nu vă costă nimic, să aveţi noroc!".
- Care sunt cele mai vii amintiri de atunci?
- Cele mai îndrăgite ore erau cele pe care le petreceam la Cercul Literar, cu elevii Liceului "Sfinţii Petru şi Pavel", care la puţin timp s-a numit, după modelul sovietic, Liceul Teoretic numărul 1. Trecuse timpul sfinţilor! Abia în 1952, la iniţiativa elevilor, unitatea de învăţământ unde predam a luat numele lui I. L. Caragiale... Întorcându-ne la Cercul Literar, ajungem, astfel, la Nichita Stănescu... Se lăsase şi el antrenat în magia acelor reuniuni. Le vorbeam copiilor despre simbolism, impresionism, romantism, clasicism... Le dădeam teme... Aduceam de acasă patefonul personal şi le puneam muzică clasică, dar alegeam arii care se potriveau cu autorul sau curentul literar aflat în dezbatere. Unii elevi veneau cu creaţii proprii, beletristice sau plastice, picturi, desene, gravuri... La finalul unor astfel de ore, Nichita s-a luat după mine şi m-a abordat timid: "Pentru Cercul următor, pot pregăti George Topârceanu?". I-am zâmbit, încuviinţând. Nichita era interesat de satira şi de umorul versurilor... Era înnebunit după sarcasmul lui Topârceanu, despre care credea că ascunde sensuri mult mai adânci... Oricum, la următoarea întâlnire, a prezentat lucrarea. Ţin minte că a fost un succes.
- Cum era elevul Nichita Stănescu?
- Clasa lui se afla la parter şi el stătea în ultima bancă, pe rândul din mijloc. Ori de câte ori îl ascultam, răspundea calm, fără să se precipite. Nichita era modest, liniştit, visător... În pauze, ce mai vânzoleală! Iar el adora glumele cu colegii! Să ştiţi că Nichita nu obosea să-şi creeze mereu propria lume. Am observat acest lucru şi când era elev, dar şi mai târziu, când ne revedeam, profesori şi elevi, la întâlnirile stabilite la intervale de cinci ani. Odată-l vedeai înconjurat de câţiva oameni, "oamenii lui"... Cu ei discuta, cu ei glumea, în preajma lor îşi schimba deciziile, de la o oră la alta. A simţit, probabil, nevoia să se mişte într-un univers personal, cu reguli impuse de el şi respectate de alţii... I-a plăcut, cred, să-şi impună dorinţele... Avea un şarm care nu l-a trădat niciodată.
- Roiau fetele în jurul lui?
- La liceu cred că era mai degrabă timid. Oricum, studia la o şcoală de băieţi. Nu existau clase mixte pe atunci. Singurul loc unde veneau şi fete era tot Cercul Literar. Acolo se amestecau. Oricum, l-am avut ca elev, ne-am întâlnit de multe ori şi ulterior, când devenise celebru... Modestia a rămas însă principala sa caracteristică. În cartea mea "Dascăl... de dascăli", apărută în 2010, amintesc un episod relevant. Era în 1977, ne revedeam după 25 de ani de la absolvirea liceului, iar unul dintre colegii lui de generaţie, Mircea Gociman, a propus ca promoţia lor să ia numele poetului. Nichita Stănescu s-a ridicat şi a spus: "Am fost cam mediocru în liceu... Mai târziu, însă, ros de chinul profesorilor mei de română, unde nu am avut note prea bune, am realizat faptul că gândirea poate fi scrisă... Nu mi-a mai ieşit revelaţia asta din cap până acum, când sper să mai prind şi o altă revelaţie... Cât despre faptul că prietenul meu, Gociman, a propus acel sentimentalism, cum să se numească o generaţie, eu cred că ea nu are nevoie de numele vreunuia, în mod special...".
- O întrebare grea: dvs. unde îl situaţi pe Nichita, ca poet?
- Nu vreau să fac comparaţii cu alţi mari poeţi români, dar Nichita Stănescu este, fără îndoială, unul dintre cei mai de seamă scriitori ai literaturii contemporane. Nu se poate stabili o linie conducătoare în creaţia lui. A scris diferenţiat, de la o etapă la alta a vieţii. A murit prematur şi totuşi a lăsat moştenire o operă considerabilă.
- Pare ciudat să vorbiţi la trecut despre un fost elev de-al
- M-am obişnuit. Eu sunt omul care trage de sfoară ori de câte ori este dezvelit vreun bust de-al lui Nichita. Că se întâmplă pe undeva pe la ţară sau la oraş, eu sunt prezent. Am fost întotdeauna lângă el. Şi voi mai fi. Cât oi mai fi şi eu...
Pagini realizate de FLORIAN SAIU