O vedetă locală
- În volumul de lux "Cinematografiştii" (un Dicţionar al personalităţilor care s-au ocupat de-a lungul deceniilor de Filmul Românesc) ai o carte de vizită extrem de bogată: autor de film artistic, de film documentar, film video, profesor universitar, autor de seriale TV, critic de film. O biografie artistică impresionantă, răsplătită cu numeroase şi importante premii. Fiindcă nu pot să-ţi pun întrebări pentru fiecare dintre preocupările tale, voi începe în mod clasic: când te-ai întâlnit prima dată cu Filmul? E posibil ca o asemenea pasiune să apară de mic, din anii copilăriei?
- Cel care mi-a deschis gustul pentru cinematograf a fost tata. Nu eram încă la şcoală. Tatăl meu conducea garnizoana militară de grăniceri de la Calafat. Nu ştiu dacă vă spune ceva aceat oraş, dar din Calafat este şi Ştefan Iordache. Şi foarte aproape de Calafat se află Băileştiul, unde s-a născut Amza Pellea. Cinematograful Arta n-avea nicio legătură cu arta în sine. Duşumelele miroseau a petrosin şi scaunele de lemn pocneau ori de câte ori cineva se aşeza sau se ridica de pe ele. Tatăl meu îmi citea subtitlurile şi evident că mulţi spectatori vociferau "Mai încet! Mai încet!". Nu am văzut filme deosebite. Veneau filme istorice ("Ben Hur", "Căderea Imperiului Roman") şi foarte multe filme cu o vedetă la modă, Sara Montiel. Plângeam la filmele ei, mai ales la "Regina cântecelor", unde Sara îşi pierdea iubitul, care descoperise că ea nu este o fată pură, ci o dansatoare şi o cântăreaţă de cabaret. Parcă văd şi acum pontonul care intra în mare şi valurile înspumate care îl "prindeau" pe iubit. Acesta se ridica, se îneca şi Sara Montiel cânta cu jale un cântec pe care-l cântam şi eu după aceea, la Căminul Cultural.
- Ce fel de copil erai?
- Dragă Silvia, eram o vedetă locală. La 7 ani am debutat pe scenă cântând "Zboară săniuţa dragostei", pentru că, printre alte filme, văzusem şi "Dragoste la zero grade", realizat de Cezar Grigoriu şi Geo Saizescu. În vremea aceea, vedeam multe filme indiene: "Femeia necunoscută" şi, evident, "Vagabondul". La Căminul Cultural, apăreau trupe de teatru de la Craiova şi de la Bucureşti (mai degrabă trupe de revistă, decât de teatru propriu zis). Aşa că, după aceste turnee, repertoriul meu se completa cu diverse cântece interpretate la vremea aceea de Aida Moga, Ilinca Cerbacev, Rolanda Camin, cupletele lui Zizi Şerban, ca şi "Nu, pentru nimic în lume", cântat de Doina Badea. Cred că totul era de un haz nebun...
- Te-a încurajat cineva pe drumul artistic?
- Talentata familiei noastre a fost mama. Era de o frumuseţe rară! A jucat şi ea într-o piesă, în "Oameni care tac", de Alexandru Voitin. Dar jucam şi eu teatru. În grădina casei părinteşti puneam câte un cearceaf drept cortină şi, împreună cu copiii adunaţi de pe stradă, dădeam reprezentaţii. Unul dintre momentele importante ale copilăriei mele a fost întâlnirea cu Maria Tănase în persoană! Venise la noi în oraş, ca să dea un concert. Ajutat de părinţii mei, m-am urcat pe scenă cu un buchet de flori mai mare decât mine, ea mi-a spus: "Măi, copile, măi" şi a continuat să cânte cu mine pe genunchi... Îţi dai seama ce a fost în sufletul meu?
Pădurea de mesteceni
- Când te-ai hotărât să intri pe teritoriul Filmului? Cum s-a produs declicul?
- Cum spuneam, ai un CV impresionant. Din toate câte ai făcut şi faci, care activitate este cea mai apropiată sufletului tău, chiar şi acum, când eşti preşedinte ales al Uniunii Cineaştilor?
- Cel mai bine mă simt atunci când scriu fie nuvele, fie articole despre film. Îmi place foarte mult să stau de vorbă cu studenţii mei şi cred că am însemnat ceva pentru ei, chiar dacă, de multe ori, recunoştinţa este "floare rară". Asta îmi spunea tot timpul un mare profesor care s-a numit George Littera. Sunt fericit că promoţiile cu care am lucrat nu s-au pierdut, ba, dimpotrivă, sunt regizorii importanţi de astăzi, în frunte cu Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu, Hanno Hoffer, Gheorghe Preda, Călin Netzer, Radu Muntean, Titus Munteanu, Tudor Giurgiu, Andrei Gruzinski, Florin Iepan şi mai tinerii Andrei Teodorescu, Matei Lucaci Grundberg sau Bianca Rotaru, de care veţi auzi cu siguranţă. Pentru mine, ei n-au fost studenţi, ci parteneri.
- Unul dintre filmele tale de mare succes a fost cel închinat Mariei Tănase. Ce anume te-a captivat la acest personaj seducător, iubit, dar şi contestat, uneori?
- Am făcut acest film nu doar pentru a o evoca pe Maria Tănase, ci şi ca să prezint "lumea" ei, o lume care moare. O lume care a şi dispărut, de altfel. Dintre cei intervievaţi, doar o prietenă a Mariei, Nataliţa Gorcea, mai trăieşte. Ceilalţi au murit. Era o lume elegantă, rasată, o lume frumoasă, în care nu-şi găseau locul mojicia şi vulgaritatea. Astăzi se întâmplă complet pe dos. E suficient să amintesc personajele filmului despre Maria Tănase, ca cititorii să înţeleagă lumea de-a dreptul fascinantă pe care am încercat să o prezint: Gică Petrescu, sculptoriţa Florica Cociung, Ioana Radu, Harry Brauner (celebrul folclorist, autor al cântecului "Cine iubeşte şi lasă"), Henry Mălineanu, regizorii Mihai Berechet şi Dan Nasta, actriţa Aurora Şotropa... Maria Tănase m-a fascinat pentru că avea o forţă rară de a se transfigura prin cântec.
"Eu eram Lăzărescu"
- Dintre toate filmele pe care le-ai făcut (mai toate premiate!) care îţi e cel mai drag?
- Cel mai mult am iubit un film care, practic, astăzi nu mai există: "Cota zero". A fost făcut din resturi, ca să nu-l plătesc, aşa cum un înaintaş de-al meu, marele regizor Mirel Ilieşiu, a fost la un pas de a plăti filmul "Manifest pentru setea pământului". Nici filmul acela nu mai există, aşa cum nu mai există filmul meu, "Cota zero". Nu ştiu dacă conştiinţa unui domn numit Mihai Dulea, în vremea aceea ministru în Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste, e măcinată de faptul că a distrus un film, şi împreună cu el, speranţele unui om tânăr, visul lui de a spune adevărul într-un film documentar. Cred că este şi acum, ca şi atunci, foarte liniştit. Mi-ar plăcea să fac un film cu el, ca să aflu ce resorturi l-au determinat să anuleze o creaţie răsplătită cu un premiu de către un juriu condus de reputatul critic şi istoric de film Călin Căliman. Premiul a fost retras imediat, iar criticul a primit o sancţiune destul de severă: să nu mai scrie o perioadă.
- Cum ţi se pare tânăra generaţie de cineaşti de azi? Cum apreciezi stilul minimalist al filmelor pe care le fac şi care au recunoaştere internaţională?
- Minimalismul este o realitate în stare pură, în care elementul ficţionar este dublat de formula documentaristă. Am văzut de patru ori "Moartea domnului Lăzărescu", al lui Cristi Puiu, unde printr-un miracol se producea transferul între personaj şi mine, ca receptor. De la jumătatea filmului, eu eram Lăzărescu. Un asemenea film nu se naşte prea des şi cred că el, Cristi Puiu, a devenit, fără să vrea, mentorul unei generaţii. Există în zona minimalistă ceva arid, nespectaculos şi chiar sec în poetica regizorală. Dar fenomenul este impresionant, pentru că e vorba, în primul rând, de adevăr. A fost şi obsesia generaţiei mele - Ovidiu Bose Paştina, Tereza Barta, Copel Moscu, Sabina Pop, Ioana Holban, Adrian Sârbu, Adrian Istrătescu. Într-un fel, documentarele noastre, realizate în 1980, cenzurate, tăiate, cârpite, au stat la baza a ceea ce înseamnă astăzi "noul cinematograf românesc".
- De când ai fost ales Preşedinte al UCIN s-au petrecut multe şi benefice schimbări. Nu-ţi cer să te lauzi, ci să pomeneşti câteva dintre ele.
- La Uniunea Cineaştilor nu există un preşedinte, ci o echipă de truditori: prof. univ. dr. Lucian Pricop, criticii şi istoricii de film Dana Duma şi Cristina Corciovescu, promotorul Carmen Zamfirescu, scenarista Ioana Popescu, vicepreşedintele UCIN-ului Radu Corciova, un comitet director, unde îi am alături pe Elisabeta Bostan, Mircea Bunescu, Alexa Visarion, Vlad Leu, Victoria Marinescu. Asta ca să-i numesc doar pe câţiva. Tot ce s-a întâmplat la uniune a fost un gest firesc, de recuperare. Avem Revista Film, o revistă online AaRC (All About Romanian Cinema), un sediu elegant, sprijinim festivaluri importante de film şi, mai ales, aşa cum am promis la alegeri, respectăm cineastul român.
- Şi acum, în finalul dialogului nostru, spune-ne, dragă Laurenţiu: din câte bucurii ţi-au fost dăruite în viaţă, la care ţii cel mai mult?
- Momentele fericite din viaţa mea se datorează părinţilor mei şi mai ales fiului meu, Anghel Damian, actor, care sunt convins că va reprezenta ceva în filmul şi în teatrul românesc. Nu pentru că îi sunt părinte, dar, crede-mă, Anghel este un tânăr extrem de talentat, un veritabil june prim, cu singura deosebire că nu face din asta o obsesie. Într-un fel, dacă fostul meu student Mungiu a avut bucuria primirii unui "Palme d'Or", fiul meu Anghel mi-a oferit, echivalent, aceeaşi satisfacţie.