LAURENȚIU DAMIAN - "Sunt fericit că promoțiile cu care am lucrat au devenit regizorii importanți de azi"

Silvia Kerim
- Președintele Uniunii Cineaștilor din România -

O vedetă locală

- În volumul de lux "Cinematografiștii" (un Dicțio­nar al personalităților care s-au ocupat de-a lungul deceniilor de Filmul Românesc) ai o carte de vizită extrem de bogată: autor de film artistic, de film docu­men­tar, film video, profesor universitar, autor de se­riale TV, critic de film. O biografie artistică im­presionantă, răsplătită cu numeroase și importante premii. Fiindcă nu pot să-ți pun întrebări pentru fiecare dintre preocupările tale, voi începe în mod cla­sic: când te-ai întâlnit prima dată cu Filmul? E po­si­bil ca o asemenea pasiune să apară de mic, din anii copilăriei?

- Cel care mi-a deschis gustul pentru cinematograf a fost tata. Nu eram încă la școală. Tatăl meu conducea garnizoana militară de grăniceri de la Calafat. Nu știu dacă vă spune ceva aceat oraș, dar din Calafat este și Ștefan Iordache. Și foarte aproape de Calafat se află Băileștiul, unde s-a născut Amza Pellea. Cinemato­graful Arta n-avea nicio legătură cu arta în sine. Du­șumelele miroseau a petrosin și scaunele de lemn poc­neau ori de câte ori cineva se așeza sau se ridica de pe ele. Tatăl meu îmi citea subtitlurile și evident că mulți spectatori vociferau "Mai încet! Mai încet!". Nu am văzut filme deosebite. Veneau filme istorice ("Ben Hur", "Căderea Imperiului Roman") și foarte multe filme cu o vedetă la modă, Sara Montiel. Plângeam la filmele ei, mai ales la "Regina cântecelor", unde Sara își pierdea iubitul, care descoperise că ea nu este o fată pură, ci o dansatoare și o cântăreață de cabaret. Parcă văd și acum pontonul care intra în mare și valurile în­spumate care îl "prin­deau" pe iubit. Acesta se ri­dica, se îneca și Sara Mon­tiel cânta cu jale un cântec pe care-l cântam și eu după aceea, la Căminul Cultu­ral.

- Ce fel de copil erai?

- Dragă Silvia, eram o vedetă locală. La 7 ani am debutat pe scenă cântând "Zboară săniuța dragos­tei", pentru că, printre alte filme, văzusem și "Dra­goste la zero grade", reali­zat de Ce­zar Grigoriu și Geo Sai­zes­cu. În vremea aceea, ve­deam multe fil­me indiene: "Femeia ne­cunoscută" și, evident, "Vagabondul". La Că­mi­nul Cultural, apăreau trupe de teatru de la Cra­iova și de la București (mai de­gra­bă trupe de revistă, de­cât de teatru propriu zis). Așa că, după aceste tur­nee, repertoriul meu se com­ple­ta cu diverse cân­tece inter­pretate la vremea aceea de Aida Moga, Ilinca Cerba­cev, Rolanda Camin, cuple­tele lui Zizi Șerban, ca și "Nu, pentru nimic în lu­me", cântat de Doina Ba­dea. Cred că totul era de un haz nebun...

- Te-a încurajat cineva pe drumul artistic?

- Talentata familiei noastre a fost mama. Era de o frumusețe rară! A jucat și ea într-o piesă, în "Oameni care tac", de Alexandru Voitin. Dar jucam și eu teatru. În grădina casei părintești puneam câte un cearceaf drept cortină și, împreună cu copiii adunați de pe stradă, dădeam reprezentații. Unul dintre momentele importante ale copilăriei mele a fost întâlnirea cu Maria Tănase în persoană! Venise la noi în oraș, ca să dea un concert. Ajutat de părinții mei, m-am urcat pe scenă cu un buchet de flori mai mare decât mine, ea mi-a spus: "Măi, copile, măi" și a continuat să cânte cu mine pe genunchi... Îți dai seama ce a fost în su­fletul meu?

Pădurea de mesteceni

- Când te-ai hotărât să intri pe teritoriul Fil­mu­lui? Cum s-a produs declicul?

- După momentul meu de glorie provincială, am devenit un ilustru necunoscut la București, așe­zat de colegii mei de școală generală în ultima bancă și per­secutat că luam numai note de 10. Nu știu dacă în perioada aceea am învățat de plăcere. Învățam cu ură. Și eram tot timpul cu mâna pe sus, ca un disperat. N-am să uit niciodată clipa când am intrat în clasă și m-au pus să mă descalț de bocanci și să vin a doua zi cu cipici, nu cumva să calc pe parchetul ceruit. În li­ceu (am făcut liceul cu predare în limba franceză) aveam o doamnă profesoară de istorie, doamna Cru, care în­tr-o zi mi-a spus să mergem la Cinema "Viito­rul" (ci­ne­matograful ăsta se află și acum pe strada Emi­­nescu, un cinema abandonat) ca să vedem "Pădu­rea de mes­teceni", în regia lui Andrzej Wajda. După aceea, am aflat că Cinematograful "Viitorul" îl avea ad­­ministra­tor pe poetul Dan Iuga, care a murit de tâ­năr. Iuga fu­sese un mare amator de film de artă, care a trans­for­mat Cinematograful "Viitorul" într-un loc un­de se în­tâlnea toată elita intelectualilor din Româ­nia. "Pădu­rea de mesteceni" a fost, de fapt, declicul pa­siu­nii me­le pentru cinema și, mai ales, secvența în care muri­bundul pleacă cu patul prin pădure, o su­per­bă para­bolă a morții. Am folosit și eu această ima­gine, în fil­mul "Rămânerea", și anume când persona­jul Va­che por­­nește în moarte cu pat cu tot, trezindu-se în cimitir.

- Cum spuneam, ai un CV impresionant. Din toate câte ai făcut și faci, care activitate este cea mai apropiată su­fle­tu­lui tău, chiar și acum, când ești preșe­dinte ales al U­niunii Ci­neaș­tilor?

- Cel mai bine mă simt atunci când scriu fie nuve­le, fie articole des­­pre film. Îmi place foarte mult să stau de vor­bă cu studenții mei și cred că am însemnat ceva pentru ei, chiar dacă, de multe ori, recu­noștința este "floare ra­ră". Asta îmi spunea tot tim­pul un ma­re profesor care s-a nu­mit George Littera. Sunt fericit că promoțiile cu care am lu­crat nu s-au pierdut, ba, dimpotrivă, sunt re­gi­zorii importanți de as­tăzi, în frunte cu Cris­tian Mungiu, Corne­liu Porumboiu, Hanno Hof­fer, Gheor­ghe Preda, Că­lin Netzer, Radu Mun­­tean, Titus Mun­tea­­nu, Tu­dor Giurgiu, An­drei Gru­zinski, Florin Iepan și mai tinerii An­drei Teodo­res­cu, Matei Lucaci Grund­berg sau Bianca Rotaru, de care veți auzi cu siguranță. Pen­tru mine, ei n-au fost stu­denți, ci parteneri.

- Unul dintre filmele tale de mare succes a fost cel în­chi­nat Mariei Tăna­se. Ce anume te-a captivat la acest personaj seducător, iubit, dar și contestat, uneori?

- Am făcut acest film nu doar pentru a o evoca pe Maria Tănase, ci și ca să prezint "lumea" ei, o lume care moare. O lume care a și dispărut, de altfel. Dintre cei intervievați, doar o prietenă a Mariei, Natalița Gor­cea, mai trăiește. Ceilalți au murit. Era o lume ele­gan­tă, rasată, o lume frumoasă, în care nu-și găseau locul mojicia și vulgaritatea. Astăzi se întâmplă com­plet pe dos. E suficient să amintesc personajele filmu­lui des­pre Maria Tănase, ca cititorii să înțeleagă lumea de-a dreptul fascinantă pe care am încercat să o pre­zint: Gi­că Petrescu, sculptorița Florica Cociung, Ioana Radu, Harry Brauner (celebrul folclorist, autor al cântecului "Cine iubește și lasă"), Henry Măli­nea­nu, regizorii Mihai Berechet și Dan Nasta, actrița Au­rora Șotro­pa... Maria Tănase m-a fascinat pentru că avea o forță rară de a se transfigura prin cântec.

"Eu eram Lăzărescu"

- Dintre toate filmele pe care le-ai făcut (mai toa­te premiate!) care îți e cel mai drag?

- Cel mai mult am iubit un film care, practic, astăzi nu mai există: "Cota zero". A fost făcut din resturi, ca să nu-l plătesc, așa cum un înaintaș de-al meu, ma­rele regizor Mirel Ilieșiu, a fost la un pas de a plăti filmul "Manifest pentru setea pământului". Nici fil­mul acela nu mai există, așa cum nu mai există filmul meu, "Co­ta zero". Nu știu dacă conștiința unui domn numit Mi­hai Dulea, în vremea aceea ministru în Con­siliul Cul­turii și Educației Socialiste, e măcinată de fap­tul că a distrus un film, și împreună cu el, speran­țele unui om tânăr, visul lui de a spune adevărul în­tr-un film docu­mentar. Cred că este și acum, ca și atunci, foarte liniș­tit. Mi-ar plăcea să fac un film cu el, ca să aflu ce re­sor­turi l-au determinat să anuleze o creație răsplătită cu un premiu de către un juriu con­dus de reputatul cri­tic și istoric de film Călin Căli­man. Premiul a fost re­tras imediat, iar criticul a primit o sancțiune destul de severă: să nu mai scrie o peri­oadă.

- Cum ți se pare tânăra generație de cineaști de azi? Cum apreciezi stilul minimalist al filmelor pe care le fac și care au recunoaștere internațională?

- Minimalismul este o realitate în stare pură, în care elementul ficționar este dublat de formula docu­men­taristă. Am văzut de patru ori "Moartea domnului Lă­zărescu", al lui Cristi Puiu, unde printr-un miracol se producea transferul între personaj și mine, ca re­ceptor. De la jumătatea filmului, eu eram Lăzărescu. Un asemenea film nu se naște prea des și cred că el, Cristi Puiu, a devenit, fără să vrea, mentorul unei ge­nerații. Există în zona minimalistă ceva arid, nespec­taculos și chiar sec în poetica regizorală. Dar fenome­nul este impresionant, pentru că e vorba, în primul rând, de adevăr. A fost și obsesia generației mele - Ovi­diu Bose Paștina, Tereza Barta, Copel Moscu, Sa­bina Pop, Ioana Holban, Adrian Sârbu, Adrian Istră­tescu. Într-un fel, documentarele noastre, realizate în 1980, cenzurate, tăiate, cârpite, au stat la baza a ceea ce înseamnă astăzi "noul cinematograf românesc".

- De când ai fost ales Președinte al UCIN s-au petrecut multe și benefice schimbări. Nu-ți cer să te lauzi, ci să pomenești câteva dintre ele.

- La Uniunea Cineaștilor nu există un președinte, ci o echipă de truditori: prof. univ. dr. Lucian Pricop, criticii și istoricii de film Dana Duma și Cristina Cor­cio­vescu, promotorul Carmen Zamfirescu, scenarista Ioana Popescu, vicepreședintele UCIN-ului Radu Cor­ciova, un comitet director, unde îi am alături pe Eli­­sabeta Bostan, Mircea Bunescu, Alexa Visarion, Vlad Leu, Victoria Marinescu. Asta ca să-i numesc doar pe câțiva. Tot ce s-a întâmplat la uniune a fost un gest firesc, de recuperare. Avem Revista Film, o revis­tă online AaRC (All About Romanian Cinema), un sediu elegant, sprijinim festivaluri importante de film și, mai ales, așa cum am promis la alegeri, respectăm cineastul român.

- Și acum, în finalul dialogului nostru, spune-ne, dragă Laurențiu: din câte bucurii ți-au fost dăruite în viață, la care ții cel mai mult?

- Momentele fericite din viața mea se datorează părinților mei și mai ales fiului meu, Anghel Damian, actor, care sunt convins că va reprezenta ceva în fil­mul și în teatrul românesc. Nu pentru că îi sunt pă­rinte, dar, crede-mă, Anghel este un tânăr extrem de ta­­lentat, un veritabil june prim, cu singura deosebire că nu face din asta o obsesie. Într-un fel, dacă fostul meu student Mungiu a avut bucuria primirii unui "Palme d'Or", fiul meu Anghel mi-a oferit, echi­va­lent, aceeași satisfacție.