Zânover/binovin/căslachin
Cine a citit minunata carte pentru copii a lui Nestor Ureche - "Zânele din Valea Cerbului" - îşi aminteşte, desigur, şi celebra invocaţie magică "Zânoverbinovincăslachin", adică: "Zâno Verbino, vin', că-s la chin". Şi zâna venea, fiindcă Verbina era o făptură frumoasă la trup şi la suflet, ca toate suratele ei din cărţile cu poveşti: zâne minunate, care ies din apă sau coboară din nori, răspândind o blândeţe şi un farmec nespus. Nişte creaturi minuscule, înaripate şi inofensive, care zboară din floare în floare şi dansează fericite prin luminiş. Aceasta este imaginea încântătoare a zânelor din cărţile cu poveşti. Dar cine examinează credinţele vechi, populare, va observa că există şi zânişoare mai rele la suflet, ba de-a dreptul pizmaşe şi urâcioase, bucuroase să facă rău. Există multe credinţe despre asemenea făpturi capricioase şi crude, cu atât mai periculoase, cu cât frumuseţea lor îi atrăgea pe bărbaţi, ducându-i chiar la pierzanie.
Magonia
Există nenumărate poveşti despre o ţară invizibilă, existentă între cer şi pământ, foarte populară în Evul Mediu şi numită Magonia: patria zânelor şi a rudelor lor. Se spune că în anume împrejurări, unii oameni au izbutit să o vadă (în basmele româneşti se ajunge acolo cu scrânciobul) sau mai ales să o audă, dar relatările lor au fost considerate "poveşti". Pe vremuri, anumite decese inexplicabile, dispariţii de oameni sau răpiri de copii, infirmităţi, accidente sau boli erau puse pe seama făpturilor invizibile - zâne rele şi spiriduşi din ţara Magonia. De pildă, reumatismul era rezultatul "pişcăturilor" lor, la fel ca şi paralizia - rezultatul unui atac al spiriduşilor furioşi. Pentru cei care credeau în existenţa acestor creaturi supranaturale, lumea era plină de o diversitate inimaginabilă de fiinţe invizibile, care participau activ la viaţa omului. Prin descântece şi alte tehnici ale magiei, ele erau invocate,
îmblânzite sau, dimpotrivă, stârnite, erau puse la treabă în scopuri nu totdeauna curate. Oricât ar părea de ciudat, credinţa în existenţa acestei lumi invizibile care înconjoară pământul asemenea unui nor are adepţi şi în zilele noastre, unii dintre ei chiar cercetători din lumea ştiinţei. Astfel, una dintre cele mai populare explicaţii încearcă să acrediteze ideea că zânele, gnomii şi alte făpturi invizibile formează o familie mare şi variată, numită spirite ale pământului sau entităţi (elemente). Cât despre originea lor, ea se află în anumite câmpuri de energie cosmică, mai precis, energia universală aflată în stare latentă şi care poate lua forme determinate de conştiinţa umană: forme pozitive sau negative, creative sau distructive, mai pe scurt "zâne bune sau zâne rele". La baza acestei năstruşnice (sau poate reale) teorii se află psihanalistul american de origine austriacă Wilhelm Reich, care afirmă în lucrările sale că aceeaşi energie universală pasivă, care poate să nască entităţi pozitive sau negative, are în sine şi forţa absolută de-a vindeca toate bolile de pe pământ, pe care tot ea le şi provoacă, de altfel, atunci când apar disturbări. Energia lui Reich se divizează în două tipuri: orgonul Or (Orgone radiation), forţă pozitivă şi vitală, şi orgonul Dor (Deadly orgone radiation), o iradiere negativă şi distrugătoare.
În 1948, Wilhelm Reich a fondat "Orgone Institute" din Rangeley (SUA). El realizează experimente în domeniul orgonului şi al electromagnetismului şi construieşte un "acumulator de orgoni" - o maşinărie despre care se credea că va putea să concentreze energia cosmică pozitivă asupra oamenilor. Se povesteşte că, în timpul desfăşurării acestor experimente, deasupra institutului s-au format nişte nori ameninţători, oamenii care lucrau în laborator s-au îmbolnăvit, iar în zona respectivă au existat multă vreme o senzaţie de oprimare şi presimţirea unei catastrofe iminente. Arborii şi tufişurile din împrejurimi s-au înnegrit şi, în cele din urmă, s-au ofilit. Reich a afirmat atunci că a reuşit să creeze orgonul negativ, aflat, după părerea lui, la baza morţii lumii vii. Din nefericire, după ce şi-a comercializat "acumulatorii cu orgon", Wilhelm Reich a fost judecat pentru practicarea ilegală a medicinii şi experienţele sale au fost interzise. Nu însă şi ideile lui, care proliferează şi astăzi dincolo de ocean, mai ales printre specialiştii în fenomene inexplicabile.
Un liliac cu faţă de om
Printre primele lucrări care ilustrează cu claritate autenticitatea acestui univers invizibil, populat de zâne şi spiriduşi, se numără şi cartea misticului englez Geoffrey Hodson, scrisă în 1925, "Fairies at Work and Play" ("Zâne la joacă şi la treabă"), în care sunt relatate diferite întâlniri cu făpturi ireale. Iată una din ele, petrecută într-o pădure de conifere, în regiunea de lacuri din nordul Angliei. "Mi s-a părut că am în faţa ochilor o creatură enormă, de culoare roşu-aprins, care semăna cu un liliac şi a cărei privire mă ţintuia. Nu pot să spun că semăna cu un om; părea mai degrabă un liliac cu faţă omenească. De cum s-a simţit observată, s-a transformat pe loc într-o formă umană şi mă sfida, uitându-se fix în ochii mei. Apoi a intrat, ca prin minune, în coasta dealului şi a dispărut." Într-o lucrare recentă despre animalele misterioase din Anglia şi Irlanda, biologul englez Graham McEwan relatează povestea unei creaturi de coşmar care a fost văzută în şcoala din satul Goodhurst, în comitatul Kent.
Întâmplarea s-a petrecut în 1950. Pentru a putea să lucreze în linişte, învăţătoarea Joan Forman, care se îndeletnicea şi cu literatura, s-a hotărât să-şi petreacă primele zile din vacanţa de vară în şcoală, unde era linişte. S-a instalat într-o cameră situată în partea mai veche a clădirii, aprovizionându-se cu hârtie şi o maşină de scris. Iată însă că într-o noapte, simţindu-se privită de cineva, a descoperit în odaie o "creatură" care se târa în partea stângă a patului. "Avea cam 60 cm lungime, cât o pisică sau un câine mai mic. Cu toate acestea, nu semăna cu nici unul dintre aceste animale. Creatura avea doi ochi imenşi, adaptaţi la vederea în noapte, ca aceia ai unui lemurian. De ei îmi amintesc cel mai bine. M-au frapat prin fixitatea privirii pe care mi-o aruncau. Cred că este privirea cea mai dezgustătoare pe care am văzut-o vreodată. Din acea fiinţă emana o senzaţie de răutate şi de obscenitate extremă." Pe durata prezenţei bizarei făpturi, în cameră a fost un frig cumplit. Căldura a revenit o dată cu zorii zilei, când creatura a dispărut. Dar povestea nu se termină aici. Peste câteva luni, un tânăr institutor, succesorul Joanei Forman în şcoala din Goodhurst, a trăit o experienţă identică.
Copiii furaţi
Misterioasele răpiri de persoane, puse astăzi pe seama întâlnirilor cu extratereştrii, erau atribuite în secolele trecute... zânelor rele şi gnomilor. S-a scris mult pe această temă. Veacuri la rând s-a vorbit despre copii răpiţi de către făpturi invizibile, care îi înlocuiau în leagăn cu alţi copii. Dacă nu mureau, bieţii de ei luau aspectul unor fiinţe uscăţive sau deformate, maladive, iritabile sau dotate cu un apetit ieşit din comun. În lumea întreagă, mărturiile persoanelor care au trecut prin astfel de experienţe sunt foarte frecvente în culturi cu totul diferite. Iată ce se poate citi în "Enciclopedia celţilor": "Încă din vremurile cele mai vechi, se spune că muritorii sunt furaţi pentru a fi duşi în lumea zânelor. Când în cauză sunt copii, ei sunt hrăniţi de zâne cu mâncare şi îngrijiţi, ajungând în cele din urmă să facă parte din comunitatea lor. În Scoţia şi Irlanda, se pare că zânele trebuie să plătească un tribut Infernului la fiecare şapte ani şi că preferă să sacrifice pământeni decât pe careva dintre ele". Trecerea zânelor lasă şi urme, aşa-numitele "cercuri de zâne", periculoase pentru cei care trec pe lângă ele. Dacă un om intră înăuntru, el este atras de o muzică sălbatică şi un dans nebunesc şi riscă să devină pentru totdeauna sclavul lumii spiritelor.
Epilog
Se spune tot mai des în ultima vreme că noi, oamenii, "suntem ceea ce gândim". Că existenţa noastră e un produs al gândurilor bune sau rele, pozitive sau negative, care pot să ne ducă aşa de departe, încât să ne garanteze succesul şi insuccesul, sănătatea sau boala. "Gândiţi pozitiv!", iată îndemnul pe care ni-l adresează nu doar psihologii, ci şi cercetătorii din domeniul medicinii, care constată că gândurile bune, pozitive şi optimiste pot să devină un program al sănătăţii şi al succesului. Un mod mai puţin romantic de a crede în zâne bune şi zâne rele, dar la fel de eficient. La urma urmei, dacă există în noi sau în afară de noi energii pozitive, pe care le putem disloca, de ce n-am face-o? Enigma făpturii noastre e departe de a fi rezolvată, iar poveştile cu zâne bune şi zâne rele sunt o temă de meditaţie pe care ar trebui s-o luăm mai în serios. Secolul al XX-lea a fost al ştiinţei. Poate că mileniul care a început va fi al misterului omenesc.
Drăcuşorul din sticlă
Spiritele sunt foarte diferite de oameni: au propriile lor valori, propriile lor sentimente, se înfurie şi se irită uşor. Pentru a evita să le întâlneşti sau să le provoci, e mai bine să le cunoşti. Astfel, dintre spiritele binevoitoare fac parte: spiriduşii (la români), kobolzii (la germani), micul demon familial francez lutin, omuleţul scoţian, brownie, duhul domestic slav - domovoi. Toţi se trag din acelaşi neam cu spiritul protector al romanilor - genius. În ce-l priveşte pe spiriduşul nostru autohton (după cum spune V. Kernbach, în Dicţionarul său de mitologie), el este, în general, favorabil, rareori nefast. "Un drăcuşor în carne şi oase sau întruchiparea acestuia într-o vietate văzută sau nevăzută, care, la casa unde şade, aduce toate nenorocirile de pe lume, atât cât trăieşte omul. El se naşte dintr-un ou părăsit, care e clocit la subsuoară un timp determinat, având adesea aspect de pui de găină sau de şarpe în miniatură. Cu dibăcie, el poate fi manevrat să satisfacă cererile de bani formulate de cel care l-a clocit. Se păstrează bine într-o sticlă închisă şi nu poate fi îndepărtat decât dacă e legat într-o basma aruncată pe uliţă, pentru a fi ridicată de cineva. Pentru a nu deveni malefice, spiritele trebuie puse la treabă de către oameni."
În unele mitologii există credinţa că anumite persoane pot întreţine legături permanente cu spiritele invizibile, pe care le pun să acţioneze în interesul lor. Din această categorie fac parte vrăjitoarele, descântătoarele, ghicitoarele în bobi, dar şi bizarii solomonari, nişte vrăjitori populari în tradiţia rurală românească, buni mânuitori ai magiei, înzestraţi cu puteri supranaturale şi care aveau legătură cu duhurile. După credinţa populară, ei ştiu să încalece pe balauri, să zboare deasupra norilor şi să înlăture sau să aducă ploaia şi grindina. După tradiţie, sunt succesorii regelui biblic Solomon, considerat în folclorul multor popoare un vrăjitor.