Zânover/binovin/căslachin
Cine a citit minunata carte pentru copii a lui Nestor Ureche - "Zânele din Valea Cerbului" - își amintește, desigur, și celebra invocație magică "Zânoverbinovincăslachin", adică: "Zâno Verbino, vin', că-s la chin". Și zâna venea, fiindcă Verbina era o făptură frumoasă la trup și la suflet, ca toate suratele ei din cărțile cu povești: zâne minunate, care ies din apă sau coboară din nori, răspândind o blândețe și un farmec nespus. Niște creaturi minuscule, înaripate și inofensive, care zboară din floare în floare și dansează fericite prin luminiș. Aceasta este imaginea încântătoare a zânelor din cărțile cu povești. Dar cine examinează credințele vechi, populare, va observa că există și zânișoare mai rele la suflet, ba de-a dreptul pizmașe și urâcioase, bucuroase să facă rău. Există multe credințe despre asemenea făpturi capricioase și crude, cu atât mai periculoase, cu cât frumusețea lor îi atrăgea pe bărbați, ducându-i chiar la pierzanie.
Magonia
Există nenumărate povești despre o țară invizibilă, existentă între cer și pământ, foarte populară în Evul Mediu și numită Magonia: patria zânelor și a rudelor lor. Se spune că în anume împrejurări, unii oameni au izbutit să o vadă (în basmele românești se ajunge acolo cu scrânciobul) sau mai ales să o audă, dar relatările lor au fost considerate "povești". Pe vremuri, anumite decese inexplicabile, dispariții de oameni sau răpiri de copii, infirmități, accidente sau boli erau puse pe seama făpturilor invizibile - zâne rele și spiriduși din țara Magonia. De pildă, reumatismul era rezultatul "pișcăturilor" lor, la fel ca și paralizia - rezultatul unui atac al spiridușilor furioși. Pentru cei care credeau în existența acestor creaturi supranaturale, lumea era plină de o diversitate inimaginabilă de ființe invizibile, care participau activ la viața omului. Prin descântece și alte tehnici ale magiei, ele erau invocate, îmblânzite sau, dimpotrivă, stârnite, erau puse la treabă în scopuri nu totdeauna curate. Oricât ar părea de ciudat, credința în existența acestei lumi invizibile care înconjoară pământul asemenea unui nor are adepți și în zilele noastre, unii dintre ei chiar cercetători din lumea științei. Astfel, una dintre cele mai populare explicații încearcă să acrediteze ideea că zânele, gnomii și alte făpturi invizibile formează o familie mare și variată, numită spirite ale pământului sau entități (elemente). Cât despre originea lor, ea se află în anumite câmpuri de energie cosmică, mai precis, energia universală aflată în stare latentă și care poate lua forme determinate de conștiința umană: forme pozitive sau negative, creative sau distructive, mai pe scurt "zâne bune sau zâne rele". La baza acestei năstrușnice (sau poate reale) teorii se află psihanalistul american de origine austriacă Wilhelm Reich, care afirmă în lucrările sale că aceeași energie universală pasivă, care poate să nască entități pozitive sau negative, are în sine și forța absolută de-a vindeca toate bolile de pe pământ, pe care tot ea le și provoacă, de altfel, atunci când apar disturbări. Energia lui Reich se divizează în două tipuri: orgonul Or (Orgone radiation), forță pozitivă și vitală, și orgonul Dor (Deadly orgone radiation), o iradiere negativă și distrugătoare.
În 1948, Wilhelm Reich a fondat "Orgone Institute" din Rangeley (SUA). El realizează experimente în domeniul orgonului și al electromagnetismului și construiește un "acumulator de orgoni" - o mașinărie despre care se credea că va putea să concentreze energia cosmică pozitivă asupra oamenilor. Se povestește că, în timpul desfășurării acestor experimente, deasupra institutului s-au format niște nori amenințători, oamenii care lucrau în laborator s-au îmbolnăvit, iar în zona respectivă au existat multă vreme o senzație de oprimare și presimțirea unei catastrofe iminente. Arborii și tufișurile din împrejurimi s-au înnegrit și, în cele din urmă, s-au ofilit. Reich a afirmat atunci că a reușit să creeze orgonul negativ, aflat, după părerea lui, la baza morții lumii vii. Din nefericire, după ce și-a comercializat "acumulatorii cu orgon", Wilhelm Reich a fost judecat pentru practicarea ilegală a medicinii și experiențele sale au fost interzise. Nu însă și ideile lui, care proliferează și astăzi dincolo de ocean, mai ales printre specialiștii în fenomene inexplicabile.
Un liliac cu față de om
Printre primele lucrări care ilustrează cu claritate autenticitatea acestui univers invizibil, populat de zâne și spiriduși, se numără și cartea misticului englez Geoffrey Hodson, scrisă în 1925, "Fairies at Work and Play" ("Zâne la joacă și la treabă"), în care sunt relatate diferite întâlniri cu făpturi ireale. Iată una din ele, petrecută într-o pădure de conifere, în regiunea de lacuri din nordul Angliei. "Mi s-a părut că am în fața ochilor o creatură enormă, de culoare roșu-aprins, care semăna cu un liliac și a cărei privire mă țintuia. Nu pot să spun că semăna cu un om; părea mai degrabă un liliac cu față omenească. De cum s-a simțit observată, s-a transformat pe loc într-o formă umană și mă sfida, uitându-se fix în ochii mei. Apoi a intrat, ca prin minune, în coasta dealului și a dispărut." Într-o lucrare recentă despre animalele misterioase din Anglia și Irlanda, biologul englez Graham McEwan relatează povestea unei creaturi de coșmar care a fost văzută în școala din satul Goodhurst, în comitatul Kent.
Întâmplarea s-a petrecut în 1950. Pentru a putea să lucreze în liniște, învățătoarea Joan Forman, care se îndeletnicea și cu literatura, s-a hotărât să-și petreacă primele zile din vacanța de vară în școală, unde era liniște. S-a instalat într-o cameră situată în partea mai veche a clădirii, aprovizionându-se cu hârtie și o mașină de scris. Iată însă că într-o noapte, simțindu-se privită de cineva, a descoperit în odaie o "creatură" care se târa în partea stângă a patului. "Avea cam 60 cm lungime, cât o pisică sau un câine mai mic. Cu toate acestea, nu semăna cu nici unul dintre aceste animale. Creatura avea doi ochi imenși, adaptați la vederea în noapte, ca aceia ai unui lemurian. De ei îmi amintesc cel mai bine. M-au frapat prin fixitatea privirii pe care mi-o aruncau. Cred că este privirea cea mai dezgustătoare pe care am văzut-o vreodată. Din acea ființă emana o senzație de răutate și de obscenitate extremă." Pe durata prezenței bizarei făpturi, în cameră a fost un frig cumplit. Căldura a revenit o dată cu zorii zilei, când creatura a dispărut. Dar povestea nu se termină aici. Peste câteva luni, un tânăr institutor, succesorul Joanei Forman în școala din Goodhurst, a trăit o experiență identică.
Copiii furați
Misterioasele răpiri de persoane, puse astăzi pe seama întâlnirilor cu extratereștrii, erau atribuite în secolele trecute... zânelor rele și gnomilor. S-a scris mult pe această temă. Veacuri la rând s-a vorbit despre copii răpiți de către făpturi invizibile, care îi înlocuiau în leagăn cu alți copii. Dacă nu mureau, bieții de ei luau aspectul unor ființe uscățive sau deformate, maladive, iritabile sau dotate cu un apetit ieșit din comun. În lumea întreagă, mărturiile persoanelor care au trecut prin astfel de experiențe sunt foarte frecvente în culturi cu totul diferite. Iată ce se poate citi în "Enciclopedia celților": "Încă din vremurile cele mai vechi, se spune că muritorii sunt furați pentru a fi duși în lumea zânelor. Când în cauză sunt copii, ei sunt hrăniți de zâne cu mâncare și îngrijiți, ajungând în cele din urmă să facă parte din comunitatea lor. În Scoția și Irlanda, se pare că zânele trebuie să plătească un tribut Infernului la fiecare șapte ani și că preferă să sacrifice pământeni decât pe careva dintre ele". Trecerea zânelor lasă și urme, așa-numitele "cercuri de zâne", periculoase pentru cei care trec pe lângă ele. Dacă un om intră înăuntru, el este atras de o muzică sălbatică și un dans nebunesc și riscă să devină pentru totdeauna sclavul lumii spiritelor.
Epilog
Se spune tot mai des în ultima vreme că noi, oamenii, "suntem ceea ce gândim". Că existența noastră e un produs al gândurilor bune sau rele, pozitive sau negative, care pot să ne ducă așa de departe, încât să ne garanteze succesul și insuccesul, sănătatea sau boala. "Gândiți pozitiv!", iată îndemnul pe care ni-l adresează nu doar psihologii, ci și cercetătorii din domeniul medicinii, care constată că gândurile bune, pozitive și optimiste pot să devină un program al sănătății și al succesului. Un mod mai puțin romantic de a crede în zâne bune și zâne rele, dar la fel de eficient. La urma urmei, dacă există în noi sau în afară de noi energii pozitive, pe care le putem disloca, de ce n-am face-o? Enigma făpturii noastre e departe de a fi rezolvată, iar poveștile cu zâne bune și zâne rele sunt o temă de meditație pe care ar trebui s-o luăm mai în serios. Secolul al XX-lea a fost al științei. Poate că mileniul care a început va fi al misterului omenesc.
Drăcușorul din sticlă
Spiritele sunt foarte diferite de oameni: au propriile lor valori, propriile lor sentimente, se înfurie și se irită ușor. Pentru a evita să le întâlnești sau să le provoci, e mai bine să le cunoști. Astfel, dintre spiritele binevoitoare fac parte: spiridușii (la români), kobolzii (la germani), micul demon familial francez lutin, omulețul scoțian, brownie, duhul domestic slav - domovoi. Toți se trag din același neam cu spiritul protector al romanilor - genius. În ce-l privește pe spiridușul nostru autohton (după cum spune V. Kernbach, în Dicționarul său de mitologie), el este, în general, favorabil, rareori nefast. "Un drăcușor în carne și oase sau întruchiparea acestuia într-o vietate văzută sau nevăzută, care, la casa unde șade, aduce toate nenorocirile de pe lume, atât cât trăiește omul. El se naște dintr-un ou părăsit, care e clocit la subsuoară un timp determinat, având adesea aspect de pui de găină sau de șarpe în miniatură. Cu dibăcie, el poate fi manevrat să satisfacă cererile de bani formulate de cel care l-a clocit. Se păstrează bine într-o sticlă închisă și nu poate fi îndepărtat decât dacă e legat într-o basma aruncată pe uliță, pentru a fi ridicată de cineva. Pentru a nu deveni malefice, spiritele trebuie puse la treabă de către oameni."
În unele mitologii există credința că anumite persoane pot întreține legături permanente cu spiritele invizibile, pe care le pun să acționeze în interesul lor. Din această categorie fac parte vrăjitoarele, descântătoarele, ghicitoarele în bobi, dar și bizarii solomonari, niște vrăjitori populari în tradiția rurală românească, buni mânuitori ai magiei, înzestrați cu puteri supranaturale și care aveau legătură cu duhurile. După credința populară, ei știu să încalece pe balauri, să zboare deasupra norilor și să înlăture sau să aducă ploaia și grindina. După tradiție, sunt succesorii regelui biblic Solomon, considerat în folclorul multor popoare un vrăjitor.