Din toţi marii duhovnici ai Moldovei (şi nu au fost puţini), părintele Nicodim Măndiţă s-a arătat mereu altfel şi deosebit. Până şi astăzi, când, cu mult efort, ucenicii lui i-au publicat biografia şi cărţile mai importante, părintele continuă să rămână o prezenţă aparte, greu de desluşit. Nimic nu l-a făcut să renunţe la ale sale, nici măcar celebritatea altor monahi, ca Ilie Cleopa sau Arsenie Papacioc. Părintele Nicodim a ales urcuşul lui propriu, calea cea mai grea şi mai primejdioasă. Aşa se face că, în timp ce unele mânăstiri erau închise şi oamenii aruncau speriaţi, la gunoi, icoane şi scripturi, părintele Nicodim se silea, în ascuns, să editeze într-o tipografie mică şi improvizată, cărţi de rugăciune şi de învăţătură ortodoxă. Fără să ţină seama de ameninţări şi pericole, părintele continua să lupte pentru oameni şi pentru credinţă. Îmbrăcat modest, ca un proscris, lua drumul satelor băcăuane, cărând în spinare saci de cărţi sfinte, pe care avea grijă să le lase în dar ţăranilor dornici să cunoască adevărul şi cuvântul lui Hristos. Îndrăzneala lui de a crede în puterea cuvântului şi de a edita în ascuns cărţi religioase o va plăti scump, cu opt ani de închisoare. O va plăti însă fără pic de regret sau tocmeală, ştiind de la bun început ce risca, atunci când bătea în poarta cuiva, cu o psaltire sau o carte de rugăciuni în mână.
Într-o autobiografie datată oficial cu anul 1964, părintele pomenea printre altele de arestarea şi condamnarea lui la opt ani de temniţă grea. Nimeni (ucenic sau biograf al părintelui) nu poate explica ciudăţenia. Nimeni nu poate pricepe cum protosinghelul Nicodim Măndiţă putea să vorbească la timpul trecut despre o arestare ce avea să se petreacă în viitor, abia peste doi ani.
Întâmplător sau nu, părintele a fost condamnat chiar în ziua în care împlinea venerabila vârstă de 76 de ani, înconjurat de oameni dragi şi ucenici, care, pentru a nu-l lăsa nicio clipă singur, au preferat să meargă şi ei la închisoare, autodenunţându-se sau inventând diverse pricini de "uneltire contra statului". La rândul lui, eliberându-se mai repede din temniţă decât ucenicii, părintele a continuat detenţia şi s-a închis de bună voie în chilia lui de la Agapia, unde a postit tot timpul şi a refuzat orice contact cu oamenii, până în ziua în care ucenicii i-au bătut în geam, pentru a se îmbrăţişa apoi cu lacrimi şi multe rugăciuni de mulţumire adresate lui Dumnezeu şi îndurării Maicii Domnului.
"Eu plec în curând, dar mă voi întoarce... Tu o să pleci şi nu o să te mai întorci niciodată"
Sunt multe lucruri impresionante în viaţa părintelui Nicodim. O bună parte din ele s-au petrecut în temniţa de la Aiud, unde, prin simpla lui prezenţă, impunea chiar şi gardienilor o anume stare de respect şi bună cuviinţă. Parcă se ruşinau de pătimirea nedreaptă a părintelui. Parcă ar fi vrut, şi ei, să se întoarcă la cele sfinte şi nu ştiau cum să o facă. Nu îndrăzneau să intre în vorbă cu el în mod direct, dar, pe cât se putea, încerca fiecare, în felul lui, să nu-i tulbure liniştea, să-l protejeze. Îl lăsau, deci, să se roage în tihnă, atunci când îl zăreau prin vizetă aşezat meditativ pe marginea patului sau căzut în genunchi. Îi strecurau o porţie de marmeladă în plus dacă îl vedeau mai obosit şi fără vlagă, ba chiar îndrăzneau uneori să-l răsfeţe, aşa cum s-a întâmplat cu acel plutonier inimos, care l-a trimis pe părintele în biroul lui, cerându-i poruncitor să cureţe masa, în aşa fel încât să nu mai rămână nimic pe ea. Sigur că părintele s-a supus ordinului şi a curăţat întreaga încăpere aşa cum i se ceruse, mirat fiind, totuşi, că pe masă era un imens coş plin cu fructe proaspete şi apetisante. La sfârşit, venind să inspecteze încăperea şi văzând coşul de fructe neatins, plutonierul s-a enervat uşor şi l-a certat pe părintele: "Ţi-am spus să nu rămână nimic, dar absolut nimic pe masă!... Chiar nu pricepi?". Părintele însă a refuzat să mănânce fructele, după cum a refuzat orice alt favor, ca în ziua când a început să bată cu pumnul în uşă şi să-l anunţe pe gardian că, din greşeală, i-a lăsat o felie de pâine în plus.
Ştia părintele ce face. Ştia şi vedea totul din gândurile şi ascunzişurile omului, aşa cum văzuse în duh ce se va întâmpla, când l-a avertizat pe primarul din comună, omul care îl denunţase cu "mânie proletară" la Securitate, spunându-i: "Eu plec în curând, dar mă voi întoarce... Tu o să pleci şi nu o să te mai întorci niciodată".
Parastasul cu pâine
După câţiva ani, venind direct de la Aiud, părintele va observa cu mirare că autobuzul cu care călătorea spre Agapia se oprise nefiresc de mult în mijlocul drumului. Întrebând curios ce se întâmplă, cineva l-a lămurit - tocmai trecea un cortegiu mortuar. Murise primarul. Murise aidoma cuvintelor profetice ale părintelui, care nu dorea răul nimănui, dar nici nu putea să ascundă cuiva adevărul. Părintele vedea în duh şi avertiza, la fel cum îi avertizase pe cei doi anchetatori ai săi, două brute sfidătoare şi fără credinţă, care au început să râdă de cărţile sfinte şi de credinţa în Hristos, nebănuind nicio clipă că, nu peste mult timp, acele cuvinte rostite profetic de părintele Nicodim se vor împlini aidoma: unul dintre ei va muri într-un accident de motocicletă, iar celălalt se va sfârşi în chinuri groaznice, încercând să salveze ceva lucruri din casa care îi luase foc în toiul nopţii.
Aşa era părintele - neclintit şi vizionar. Vorbea puţin, dar adânc şi fără întoarcere. La Aiud, avea obiceiul să se plimbe prin curtea interioară, mereu de la dreapta spre stânga, ca vrejul de fasole pe arac - altcumva era semn de avertizare că s-a întâmplat ceva nedorit. Se plimba agale şi surâdea mereu. Dacă îl întrebai la ce anume se gândeşte în acea clipă, părintele tresărea şi, fără să renunţe la zâmbet, constata că închisoarea e o şcoală înaltă, o facultate care te învaţă să nu-ţi pierzi niciodată nădejdea şi să nu judeci în nicio situaţie aproapele. Toţi oamenii sunt minunaţi, spunea el gânditor, amintindu-şi cu multă emoţie de gestul absolut impresionant al unui deţinut, care, întinzându-i câteva felii de pâine strânse cu mare greutate, l-a rugat să facă un parastas în amintirea părinţilor lui! Ce îndemn minunat! Câtă credinţă şi ce suflet plin de curăţenie! Părintele era cu adevărat pătruns de gestul acelui om simplu şi fără multă carte, gest care îi arăta (pentru a câta oară?) că niciodată frumuseţea sufletului nu se uită la simplitatea şi sărăcia cămării trupeşti în care se află.
Casa inimii
Din toate, protosinghelul Nicodim insista cel mai mult pe curăţenia sufletului. Mereu pomenea de cuvintele lui Hristos (ce folos are omul de toată averea lui, dacă îşi pierde sufletul?), nu fără a constata cu amărăciune că oamenii preferă să dea de pomană haine, colaci sau vin. "Ce milostenie e asta?" se întreba el. "Milostenia trupului şi a stomacului?... Dar cu sufletul ce facem? Lui nu-i dăm o carte, un cuvânt de învăţătură? Ca şi trupul, fără hrană, sufletul se ofileşte, se usucă, moare". Deloc întâmplător, părintele edita şi dăruia cărţi. Deloc întâmplător, avea grijă să dea drept canon copierea sau citirea a cinci cărţi religioase, întruchipând astfel interiorul unei case spirituale, ridicată din patru pereţi şi acoperiş deasupra. Casa inimii. Casa sufletului nostru... Până şi celor analfabeţi le dădea canon de lectură. Le dădea să "citească", dar în alt mod, cu urechile, după ce-i plătea pe "citeţii" care se oboseau din greu, la lumina chioară a lămpii de gaz !
Minunile părintelui
E greu să rezumi viaţa părintelui Nicodim Măndiţă în câteva tuşe biografice, fără măcar o sfială în glas. E greu să-i evoci prezenţa şi surâsul, fără să simţi nevoia de a te retrage un pas măcar, copleşit de prezenţa marelui duhovnic. Îţi trebuie multă răbdare să asculţi mărturiile despre el şi să citeşti miile de pagini publicate până acum sub semnătura sa. Îţi trebuie, în primul rând, acea înţelepciune elementară de a înţelege că în viaţa şi intimitatea părintelui nu se poate intra direct din stradă, ca într-o casă pustie. Sunt multe trepte şi încăperi până să ajungi la el, la gândurile şi la esenţa creştină din cărţile lui, tipărite la Editura Agapis, o editură proorocită încă din anii '50; o editură mică şi retrasă într-o casă modestă, de mahala bucureşteană, cu boltă de vie, cişmea la poartă şi un mic petec de grădină în spate. Toţi vecinii de pe Strada Menţiunii cunosc această casă şi o respectă. E o casă a liniştii şi rugăciunii. O casă curată şi cuminte, ce îi adăposteşte pe ultimii ucenici ai părintelui Nicodim Măndiţă, mirenii care duc aici o viaţă de post şi rugăciune, o viaţă de călugărie albă, nu ocolită de obligaţii şi ispite lumeşti, dar întărită mereu de pravila nelipsită a zilei; de Ceasuri, acatiste, lecturi filocalice sau catisme de psalmi.
Ca de obicei, poarta de la intrare e deschisă, în timp ce fratele Cristian se ocupă de difuzare, iar fratele Dumitru stă refugiat în chilioara lui de lucru, unde corectează şi pune în pagină cărţile religioase ale părintelui, în faţa unui calculator vechi de când lumea, dar încă bun şi folositor. Nu ezită să ne poftească înăuntru şi să ne invite pe o margine de pat, ascunzându-şi cu greu emoţia că tocmai el, cel mai mic şi mai din urmă ucenic, trebuie să vorbească despre părintele. Cumpănind fiecare cuvânt cu multă grijă, constată cât de profetic putea fi protosinghelul Nicodim atunci când le vorbea ucenicilor despre o viitoare editură creştină ce se va înfiinţa în această casă din Bucureşti, după ce "puterea bolşevică se va prăbuşi prin ea însăşi, sub propria povară"; cu câtă linişte pomenea fiecăruia în parte despre toate câte i se vor întâmpla în viitorul apropiat, fără să încerce vreo clipă să-l sperie ori să-l oblige la ceva nume. Dimpotrivă, el doar avertiza şi anunţa din vreme, ca atunci când sfătuia un credincios să nu plece noaptea de la mânăstire şi, dacă vedea că omul nu avea de gând să-l asculte, îl ruga măcar să-şi ia cu el o boată sau un băţ mai gros, ştiind că pe drum va fi în mare primejdie, atacat de fiare sălbatice, lucru care se şi întâmpla.
Sunt multe minuni cu părintele - de la mărturia Mariei Şerban, care la spovedanie, fără să zică nimic, a primit răspuns la toate întrebările ei, exact aşa cum erau scrise pe foaia de hârtie pusă în buzunarul de la piept, şi până la mărturia fratelui Gheorghe Ionescu, cel care înainte de un proces important a aflat de la părintele că va avea judecător o femeie blândă şi dreaptă. În sala de şedinţă, însă, va da cu ochii de un judecător bărbat, un om deosebit de aspru, de pricinaş şi lipsit de răbdare. Dezamăgit din cale-afară, Gheorghe se va gândi cu mult reproş şi îndoială la părintele şi ar mai fi trecut prin multe gânduri negre dacă, în clipa imediat următoare, grefiera nu i-ar fi spus ceva la ureche judecătorului, acesta plecând şi, în locul lui, venind o judecătoare ce se va dovedi şi blândă, şi înţeleaptă - exact după proorocirea părintelui.
Ar fi încă multe de spus despre minunile părintelui Nicodim Măndiţă, despre tăcerile lui adânci şi privirea lui specială, cu care te măsura încă de la intrare, îndemnându-te parcă să te opreşti în pragul uşii, să-ţi faci un mic examen de conştiinţă şi să te ascunzi apoi în sala de oglinzi a cugetului, ruşinat parcă de toate slăbiciunile de peste zi, de acele mărunte gânduri şi păcate încă nemărturisite la spovedanie. Da, ar fi încă multe de amintit despre viaţa acestui mare monah, pe care istoria Agapiei şi a Văratecului abia îl mai pomeneşte, iar Patericul românesc al arhimandritului Ioanichie Bălan îi rezervă doar câteva rânduri. Din locul lui retras de la birou, fratele Dumitru priveşte în jur şi oftează. Ce ar mai fi de spus acum ? Din toată frăţia de altădată nu a mai rămas decât el. Toţi s-au dus: preotul Vasile Poiţelea, Constantin Magirescu, Gheorghe Palade. Ultimul a plecat de curând: fratele Grigore Bălan, cel care atunci când primea în dar o cireaşă sau un măr, îşi făcea cruce şi rostea Psalmul 33, bucurându-se ca un copil. Oameni minunaţi. Oameni simpli şi frumoşi, asemenea tuturor ucenicilor părintelui; asemenea lui Gheorghe Marcu, care îşi plângea atât de tare păcatele, încât duhovnicul trebuia să întrerupă câteva clipe spovedania, până se liniştea; asemenea bătrânului Vasile Asaftei, căruia medicii de la spital îi mai dăduseră două-trei zile de viaţă, dar el, ajungând acasă, a început să postească atât de aspru, încât mânca doar o dată pe săptămână (duminica) şi astfel a mai trăit vreme de cinci ani.
"Simplu şi fără aglomeraţie"
Degeaba insistăm, rugându-l pe fratele Dumitru să ne facă un portret al protosinghelului Nicodim Măndiţă, aşa cum l-a cunoscut. Preferă să tacă, privind îndelung şi insistent spre poza părintelui, recunoscând sincer că singurul lui gând şi singura îngrijorare este ce-i va spune iubitului său duhovnic atunci când se vor întâlni dincolo. Restul nu mai contează, aşa cum nu contează cum anume era protosinghelul Nicodim în viaţa de zi cu zi. Adevărul stă în altă parte decât în chip şi în prezenţă. Important este că părintele a fost ultimul misionar român şi un mare Apostol al cărţilor sfinte. A fost duhovnicul tenace şi modest care, atunci când se apuca de o treabă, nu se uita niciodată la ceas, având timpul şi ora lui, calendarul, graba şi măsura personală a zilei. Fala şi renumele nu l-au interesat niciodată. La fel, spectacolul adulaţiei, de care se temea cel mai mult. Nu întâmplător, aşa cum scriu biografii părintelui, a cerut să fie înmormântat "simplu şi fără aglomeraţie", într-un cimitir mai dosnic al Agapiei, lăsând în urma lui doar câteva bunuri fără valoare: un ceainic, o lingură de lemn şi o cruce mare. Ucenicilor, dincolo de sfaturi şi mari mângâieri sufleteşti, părintele le-a mai lăsat ceva la fel de important: o imensă bibliotecă de cărţi sfinte, mii de pagini manuscris şi un minunat crez la care, astăzi mai mult ca oricând, ar trebui să ne gândim cu toţii. Crezul neclintit al părintelui că "fără cultură nu există Mântuire". De fapt, fără cultură nu există nimic. Dincolo de ea se află doar necredinţa şi adâncul de necuprins al întunericului.