Din proprie experienţă, de la prieteni, dar şi din memoriile unor intelectuali faimoşi, ştiu cât de fascinaţi pot fi copiii şi adolescenţii de enciclopedii şi ce importanţă formatoare poate avea existenţa lor în casă. În ţările cu tradiţie enciclopedică - Franţa, Anglia, Germania în primul rând - edituri specializate pe acest tip de dicţionare universale şi tematice continuă să publice, periodic aduse la zi, ediţii pe hârtie care se vând bine chiar şi acum, când toată lumea îşi găseşte pe internet orice informaţie necesară. În cazul enciclopediilor, contează şi răsfoitul de plăcere, cu zăbavă pe ilustraţii - planşe, portrete, reproduceri de artă, hărţi etc. - care te atrag spre domenii pe care le ignorai, îţi îmbogăţesc fără efort cunoştinţele, nasc noi înţelegeri prin asociaţii şi comparaţii. În ţara noastră, de două decenii, Editura Meronia, condusă de Horia C. Matei, publică anual 15-20 de volume de literatură enciclopedică şi de referinţă, fiabile şi profesionist alcătuite, iar în domeniile supuse schimbărilor în timp, titluri anterioare sunt actualizate conform celor mai autorizate surse. E şi cazul "Enciclopediei statelor lumii", cel mai căutat titlu al editurii, ajuns acum la a 13-a ediţie, cu aceiaşi autori care de aproape 40 de ani îşi adaptează lucrarea la transformările de pe harta geopolitică. Dacă în ediţia iniţială, apărută în 1975 la Editura Enciclopedică, figurau 147 de state, în cea pe care vi-o recomand azi sunt monografiate 195, dovadă a metamorfozelor spectaculoase petrecute în lume în special după 1990. O serie de entităţi statale au dispărut (U.R.S.S., Cehoslovacia, Iugoslavia, R.D.G.), prin destrămarea imperiilor au apărut noi ţări (15 din U.R.S.S., 7 din Iugoslavia, două din Cehoslovacia, cele două Germanii s-au unit), alte state au devenit independente în Africa, Asia şi Oceania. Transformări şi schimbări se produc permanent atât la nivel regional cât şi în fiecare ţară, iar ediţia 2014 oferă o radiografie a mapamondului din prezent, cu informaţii din care se pot prognoza şi evoluţiile viitoare.
Fiecare articol din dicţionar conţine repere definitorii pentru câte un stat: geografie, populaţie, culte, limbi, istorie, viaţa politică şi economică în date recente, hărţi. Deosebit de interesante sunt anexele cu statistici şi ierarhii, în care, fireşte, ne interesează şi locul României. (Nu că n-am şti pe pielea noastră cum stăm, dar poate duşul rece al cifrelor să ne ferească de capcanele demagogice ale campaniei electorale şi să punem presiune pentru găsirea unor soluţii practice, de folos obştesc.) De exemplu, în ierarhia mondială în ceea ce priveşte PIB-ul total, care cuantifică puterea economică a unui stat, pe primul loc se află SUA, urmate îndeaproape de China, iar din Europa, cea mai puternică e Germania (locul 5 din lume). Noi suntem la poziţia 45, iar ca PIB pe locuitor - 75. E publicată şi o listă cu statele lumii în ordinea indicelui de percepţie a corupţiei, realizată de Transparency International în 2013. Cele mai cinstite sunt Noua Zeelandă şi ţările scandinave, iar România e pe locul 69, la egalitate cu patria mafioţilor, Italia (Republica Moldova stă şi mai rău, la poziţia 102). Tot din anexele finale se vede că datele recente au răsturnat ierarhiile mondiale statornicite în timp: China a depăşit SUA nu doar la producţia de oţel, aur, cărbune, energie electrică şi cereale, ci şi la cea de automobile (cu un număr dublu de vehicule fabricate), iar şapte din principalele porturi ale lumii îi aparţin. Veţi mai găsi în enciclopedie şi alte indicii despre ascensiunea accelerată a statului cu cei mai mulţi locuitori din lume, cu cele mai mari rezerve valutare şi situată pe locul 1 mondial la exporturi. Sub deviza "O carte mereu la zi într-o lume mereu în schimbare", Enciclopedia statelor lumii - 2014 e un instrument necesar nu doar pentru câte o informaţie de care am avea întâmplător nevoie, ci şi pentru a ne situa corect în procesul de globalizare şi a înţelege pe cont propriu perspectivele.
Franny Moyle, "Constance. Tragica şi scandaloasa viaţă a doamnei Oscar Wilde", traducere de Cristina Jinga, Editura Humanitas (tel. 0372/74.33.82), 400 p.
În cei 114 ani scurşi de la moartea lui, Oscar Wilde (1854-1900) a continuat să magnetizeze atenţia publicului în primul rând datorită operei sale. Piesele i-au fost mereu jucate pe scene din toată lumea, romanul "Portretul lui Dorian Gray" - mereu reeditat, ecranizat, dramatizat, celebrele lui aforisme şi vorbe de duh au fost atât de des citate încât au intrat în folclor. Dar de acelaşi interes peren are parte şi omul Oscar Wilde, provocatorul impenitent care spunea că şi-a pus tot geniul în viaţă, iar în operă - numai talentul. Statutul lui de scriitor important, de talie internaţională, a rămas învăluit într-o aură sulfuroasă, dată de viaţa lui "scandaloasă" şi plină de contradicţii. Aşa se explică de ce autorul confesiunii "De profundis" a devenit subiectul atâtor biografii: vreo zece până acum. Toate aspectele existenţei lui Wilde au fost cercetate, toate cotloanele întunecate - răscolite, toate documentele - interpretate în fel şi chip, din unghi psihanalitic, ideologic, juridic etc. Iar când mai totul părea spus, iată că Franny Moyle, o doamnă cu o carieră frumoasă de producător şi director de creaţie la BBC, îşi îndreaptă atenţia asupra soţiei lui Oscar, reconstituindu-i trista poveste. Cartea pe care vi-o recomand azi nu e o biografie romanţată ci un documentar realizat de un profesionist al genului, care montează abil fragmente de scrisori (în parte inedite), tăieturi din presa vremii, mărturii (inclusiv fotografice) în rama unei bune cunoaşteri a societăţii britanice de la sfârşitul sec. XIX, a vieţii ei culturale, politice şi mondene. Constance Lloyd (1859-1898), căsătorită din dragoste cu Oscar în 1884 şi mama celor doi fii ai lui, e un personaj interesant nu doar în trena celebrităţii soţului şi a enormului scandal ce l-a însoţit, ci prin ea însăşi. Inteligentă, talentată, cu o bună educaţie şi cu o minte deschisă spre noile curente ale sfârşitului de epocă victoriană - socialism creştin, feminin, estetism, dar şi ezoterism - frumoasa şi timida Constance ajunge, ca nevastă a unui scriitor deja celebru, în atenţia societăţii şi presei londoneze, un VIP care scrie articole şi cărţi pentru copii, dă tonul modei cu toaletele ei lejere, "raţionale", mai comode la purtare, ţine un salon frecventat de elita artistică europeană. Viaţa ei are un aer de strălucire şi lux, de extravaganţă, inclusiv în atracţia pentru "ştiinţele oculte". Constance a purtat o foarte bogată corespondenţă, care din fericire s-a păstrat, cu fratele ei, Otho, şi cu o bună prietenă mai vârstnică, lady Mount-Temple, aşa că biografa îi poate da adesea cuvântul prin fragmente din scrisori. O putem astfel auzi povestindu-se, făcând confidenţe, descriind scene şi peripeţii, o putem însoţi în momente de bucurie dar şi în nefericire. Suferinţa devine acută odată cu procesul răsunător din 1895 în care Oscar e acuzat de atentat la bunele moravuri şi condamnat la doi ani de muncă silnică. Aducerea în instanţă fusese declanşată de relaţia amoroasă a lui Wilde cu tânărul lord Alfred Douglas (Bosie), denunţată de tatăl acestuia, iar amănuntele şocaseră puritanismul victorian. Uriaşul scandal o constrânge pe Constance, de dragul copiilor, Cyril şi Vyvyan, să divorţeze şi să se stabilească, sub un nume de familie schimbat, Holland, în străinătate. "Mulţi ani motto-ul meu a fost Cine rabdă învinge, aşa că o să rabd, o să-mi duc bătălia până la capăt şi o să încerc să-mi port crucea" - îi scria prietenei-confidente. Dar crucea se dovedeşte prea grea: după ispăşirea pedepsei, Oscar nu-şi caută familia, ci reia legătura cu Bosie, cu care pleacă la Paris, ignorând grija statornică şi sacrificiile soţiei pentru el. De atâta răbdat, Constance nu numai că n-a învins individualismul lui Oscar, ci a făcut şi un cancer care a răpus-o la 39 de ani. Wilde n-a venit la înmormântare. A murit şi el, după doi ani, la Paris, în urma unei meningite. Fiul lor cel mare şi preferatul mamei, Cyril, a pierit pe front în primul război. Dar cel de al doilea băiat, neglijatul Vyvyan Holland, ajuns traducător şi scriitor, s-a ocupat de arhiva familiei şi s-a putut bucura de gloria postumă a tatălui, fără să-i reia însă numele. N-a făcut-o nici fiul lui Vyvyen, Merlin Holland, care e azi cel mai bun specialist în viaţa şi opera bunicului său recunoscut unanim ca prinţ al paradoxului, dandy irezistibil şi scriitor ce transgresează epocile.
David Abulafia, "Marea cea Mare. O istorie umană a Mediteranei", traducere de Georgeta-Anca Ionescu, Marieva Ionescu şi Denisa Duran, Editura "Humanitas" (tel. 0372/74.33.82), 806 pag.
În Occident vânzările de cărţi, atât în librăriile reale cât şi on line, sunt înregistrate în două topuri separate, publicate periodic: unul pentru literatura de ficţiune, altul pentru non-ficţiune, acesta din urmă curprinzând volume de memorialistică, biografii, istorie, eseuri etc. Chiar dacă potenţialul comercial nu are legătură cu valoarea, e instructiv de observat că non-ficţiunea interesează mult mai multă lume în sec. XXI, iar cărţile de istorie sunt adesea best-sellers. La curent cu această tendinţă, editurile noastre au iniţiat colecţii de istorie, iar succesul de piaţă al cărţilor semnate de Lucian Boia, Neagu Djuvara, Vladimir Tismăneanu, Lavinia Betea, precum şi traduceri din prestigioşi istorici străini confirmă interesul românilor pentru acest domeniu editorial. Dintre traducerile recente, vă recomand azi una excepţională: pe cât de riguroasă ca documentare, pe atât de vie, pasionantă, plină de informaţii şi conexiuni insolite. Autorul ei, David Abulafia, e un reputat specialist în istorie mediteraneană, profesor la Cambridge şi membru al Academiei Britanice. În "Marea cea Mare", el nu şi-a propus o sinteză a istoriilor diferitelor populaţii care s-au perindat ori s-au fixat pe ţărmurile Mediteranei, cum au făcut alţi cercetători ai comerţului cu mărfuri şi idei culturale, politice, religioase din acest loc de întâlnire a trei continente - Europa, Asia şi Africa. Profesorul Abulafia a vrut şi a reuşit să cuprindă Mediterana ca un tot ce nu a încetat să funcţioneze chiar şi atunci când comunităţile de pe ţărmurile din Nord sau Sud, din Est sau Vest au intrat în coliziune. Marea cea Mare a depins succesiv de-a lungul istoriei de câte un port sau două (precum Troia, Corintul, Cartagina, Alexandria, Genova, Veneţia, Salonic ş.a.) care îşi impuneau pe moment dominaţia asupra legăturilor de ansamblu şi asupra comunităţilor ce întreţineau aceste interacţiuni. Istoricul îşi structurează cronologic vasta materie susţinând existenţa a cinci Mediterane, de la cea preistorică, a comerţului cu bronz, la cea antică, a eroilor mitici de dinaintea erei noastre, şi până în contemporaneitatea marcată de fracturile dintre Est şi Vest, obligate să coabiteze în Mediterana, dar şi între Nord şi Sud, opunând religii ce ar trebui să dialogheze, aşa cum au mai făcut în istoria ei multimilenară. Între aceste perioade vechi şi noi se află o "a două Mediterană", a talasocraţiilor care au convins comunităţile riverane de importanţa vitală pentru ele a mării şi au impus până la urmă unitatea ei politică, economică şi culturală ca Mare Nostrum în primul imperiu universalist din istorie, Imperiul Roman. O "a treia Mediterană" e cea de după dezintegrarea Imperiului, pe ruinele căruia creştinismul şi islamismul în conflict au dus la efemere încercări imperiale. În sfârşit, "a patra Mediterană" e dominată de înfruntarea dintre Occident şi Orientul otoman dornic să refacă peste Akdeniz (Marea Albă, cum o numeau turcii) supremaţia lor. Tot acum, în spaţiul acvatic ce-i despărţea şi unea pe riverani încep să-şi facă loc, uneori prin forţă, puteri ce n-avuseseră legături directe cu lumea mediteraneană, precum Rusia sau America. V-am rezumat aici doar scheletul cărţii, dar frumuseţea ei stă în faptul că Abulafia îşi descrie "Mediteranele" prin prisma oamenilor care au realizat evenimentele istorice, stăruind asupra aspiraţiilor momentane sau de perspectivă ale populaţiilor ce şi-au urmat conducătorii. Astfel, el nu scrie o istorie academică seacă ci pigmentează totul cu descrieri vii de situaţii şi personaje, cu diverse tipuri umane: regi, regine şi împăraţi, impunători sau pitoreşti, idealişti sau pragmatici, oameni de arme, negustori, piraţi, cruciaţi, aventurieri, călători - o lume populată, pulsând de viaţă. Pentru plăcerea cititorului, autorul povesteşte nenumărate întâmplări savuroase legate de personajele sale, fără a pierde însă din vedere contribuţiile lor la configurarea istoriei culturale, economice şi politice a Mediteranei. Atractivitatea volumului e sporită şi de ilustraţii - hărţi, picturi, documente şi fotografii de arhivă - alese atent pentru a întări imaginea asupra personajelor şi motivaţiile pentru anumite decizii. Cum nu mai e mult până la Târgul de Carte Gaudeamus, recomand pasionaţilor de istorie să-şi înscrie "Marea cea Mare" pe lista de cumpărături.