"Cea mai importantă lecţie a vieţii şi cea mai sigură armă în bătălia cu timpul e să te bucuri, cu adevărat şi sincer, de ceea ce ţi se întâmplă în fiecare zi!"
Mulţi ani trăiască!
- 60 de ani! Dar... cine crede? Nici măcar tu, Alexandru Andrieş!
- Am buletinul aici, în buzunar, şi în el aşa scrie, deh... Înseamnă că aşa e! Doar că am fost, recunosc, uşor surprins!... Şi ştii de ce? Pentru că ţin minte, ca ieri, cum râdeam, copil fiind, părându-mi-se că părinţii mei ajunseseră, ziceam eu, la vârste "înaintate", pe când aveau vreo 40 de ani! Şi acum, uite, eu am 60!... I-am împlinit pe 13 octombrie, dar cifra 13 nu mi-a purtat defel ghinion. Ulterior am aflat că şi unul din cei mai îndrăgiţi cântăreţi americani ai anilor '60-'70, Paul Simon, avea aceeaşi zi de naştere ca mine! Şi mi-am dat seama ca am ajuns la vârsta asta, când am calculat că se fac 30 de ani de când a apărut primul meu disc, "Interioare", în 1984, pe care l-am reeditat într-un nou format în luna mai a acestui an. Un prieten foarte la zi cu datele mi-a zis: "Da, dar ştii că tu faci anul ăsta 60 de ani?" Aurel Mitran, impresarul meu, el este cel cu datele la zi, întotdeauna!... Iar ideea de a face şi concertul "Interioare" de la Bucureşti în aceeaşi zi, cea a aniversării mele, a fost tot a lui, altfel, eu aş fi stat liniştit şi m-aş fi întâlnit doar cu câţiva prieteni foarte apropiaţi. Nu m-am gândit niciodată să susţin un concert de ziua mea. Dar l-am ascultat, doar e impresarul meu de mai bine de 30 de ani, şi a fost foarte plăcut, recunosc, când o sală întreagă mi-a cântat "Mulţi ani trăiască!", după spectacol!
Politica paşilor mărunţi
- Hai să vorbim despre jumătate din 60, adică 30, poate îţi va fi mai uşor. 30 de ani de la debutul discografic. Dar şi... 40 de la debutul scenic, la Club A. Ce ţi-au adus anii ăştia şi ce ţi-au luat?
- Mi-au adus o grămadă de discuri. Nici nu ştiu exact câte albume am realizat până acum! Chiar dacă sunt numit "cel mai prolific muzician român" , eu nu le număr, însă cineva de la Cluj, din public, care a venit pentru autograf după ultimul concert, mi-a spus că sunt peste 60! Mi-au mai adus şi o grămadă de concerte şi, lucru minunat, şi foarte mulţi prieteni, care s-au adăugat acestui "context artistic". Am cântat în foarte multe formule de acompaniament şi am avut onoarea să fiu ajutat de muzicieni remarcabili ai scenei româneşti: i-aş aminti aici pe Dan Mândrilă, pe Alin Constanţiu (din păcate, niciunul dintre ei nu mai e printre noi), la fel, Vali Sterian (de pe albumul "Vreme rea", lucrat împreună în studioul său. Piesa "Cea mai frumoasă zi" a devenit un mare succes), apoi cu TudyZaharescu la tobe, cu Eugen Tegu la bas, cu George Baicea la chitară... lista e foarte lungă. De data aceasta, pentru ediţia specială a albumului "Interioare", remasterizat la nivelul tehnic de astăzi, i-am rugat să-mi vină alături pe Berti Barbera (voce, muzicuţă, percuţie), Sorin Romanescu (chitară) şi Maria Ioana Mântulescu (voce). Avantajul pe care-l are această formulă restrânsă şi relativ acustică este că pune în lumină textul. Îl lasă să se audă, să se impună. În clipa în care cânţi cu tobe, bas, chitară, saxofon, ele acoperă cuvintele, mesajul. Şi pentru această variantă de spectacol, în care, evident, cuvintele sunt importante, respectiv, albumul "Interioare" şi mesajul său, cred că am avut formula ideală. Fiindcă, fiecare dintre prietenii cu care cânt, cu bagajul cultural propriu, aduce o notă personală şi, în acelaşi timp, armonia dintre noi face ca toate sunetele să fie într-un echilibru şi într-o zonă de bun simţ, ceea ce mi se pare cel mai important lucru, dincolo de virtuozitate. Aici pot să punctez un alt câştig, şi anume că mi-au mai adus toţi aceşti ani şi bucuria de a face un lucru care îmi place foarte mult şi care este, în acelaşi timp, şi apreciat de public: muzică! Sentiment care este imposibil de egalat cu altceva. Sincer, nu ştiu ce-mi pot dori mai mult de ziua mea, nici nu mă gândeam, când am început, că o să ajung vreodată să am cât am primit în răstimpul acesta. Întotdeauna am avut o politică a paşilor mărunţi în viaţă, adică nu fac planuri cu bătaie lungă, nu trăiesc programatic, nu-mi fixez ţinte de neatins. În schimb, mă bucur de ceea ce am în fiecare zi, şi asta mi se pare cea mai importantă lecţie a vieţii şi cea mai sigură armă în bătălia cu timpul: să te bucuri cu adevărat şi sincer de ceea ce ţi se întâmplă. Aşa că, mă consider un om fericit: ce aş putea să cer mai mult?!... Iar de luat, nu mi-au luat nimic, că părul oricum mi-ar fi albit, hi-hi! Dar în toţi anii ăştia... au mai plecat nişte prieteni dragi, dintre cei cu care m-am întovărăşit la drum, la un moment dat, la un album sau altul. Însă... ei rămân în inimile noastre şi ale ascultătorilor muzicii făcute atunci, împreună.
- "Interioare" a fost imprimat în cea mai mare parte cu prietenii mei timişoreni, de la grupul rock "Post Scriptum", era vorba de Mircea Marcovici la bas şi Mihai Farcaş la tobe, de Doru Apreotesei la clape, apoi de Mircea Baniciu la backing vocals, Maria Ioana Mântulescu, voce, şi Garbis Dedeian la saxofon. Din păcate, Mircea Marcovici nu mai e printre noi, Mişi Farcaş e plecat demult în Germania, Doru Apreotesei e plecat demult în Suedia, Baniciu are treabă (multă!) aşa că nu prea mai există echipa aia, pentru că una din variante era să venim cu aceiaşi oameni pe scenă şi să cântăm din nou împreună piesele de pe album, după 30 de ani. Dar asta, evident, era imposibil, şi atunci am preferat să mergem pe varianta de a-l face cu totul altfel decât a fost atunci. Însă, pe vremea aia, noi eram doar bucuroşi că înregistrăm discul acela, nici nu ne mai gândeam că o să mai urmeze unul, vreodată. A fost cu adevărat o mare victorie, nici nu mă aşteptam să aibă o aşa mare priză la public şi să meargă aşa de bine, să fie reeditat, să apară şi în limba engleză, iar acum, după 30 de ani, lumea să fie în continuare încântată când ascultă "Interioare". Pe mine mă bucură foarte tare că cel mai important test, cel al timpului, a fost trecut de discul acesta, ceea ce înseamnă că e cu adevărat bun şi are ceva de spus! Sigur, cuprinde, încifrate, amintiri din comunism, iar eu am fost tot timpul, şi mai ales atunci, un artist protestatar, cu toate riscurile pe care le implica ironia mea subtilă. Iată că acum lucrul acesta se întoarce împotriva mea, şi asta mi se întâmplă mereu în campaniile electorale, din 1990 încoace, pentru că îmi sunt folosite cântecele fără acordul meu, tentante fiind datorită textului, desigur. (Echipa de campanie a lui Victor Ponta a folosit o piesă a lui Alexandru Andrieş pentru ilustrarea unui videoclip electoral, al cărui mesaj era îndreptat împotriva contracandidatului său, Klaus Johannis - n.r.). Nu vreau să fie asociat numele meu într-o campanie electorală, nici de partea, nici împotriva vreunuia dintre candidaţi, şi înainte de orice, mi se pare normal ca cineva care foloseşte opera unui creator să-i ceară acordul înainte de a o face, mai ales că, în cazul meu, creatorul trăieşte, e încă viu! Dar ei au ignorat total acest lucru, de-a lungul anilor. Deşi nu sunt o fire belicoasă, n-am să las lucrurile aşa! Dar nu vorbim despre asta acum, ci despre lucrurile frumoase, legate de această aniversare!...
Caseta din cutia poştală
- De fapt, cum a început toată această aventură a muzicii, care a fost impulsul care te-a determinat să începi să compui în această manieră cu totul nouă, la vremea aceea?
- Ideea de a compune cântece mi-a venit când eram elev prin clasa a X-a de liceu. Luam cursuri de artă plastică la Şcoala Populară de Artă şi vedeam că mai toţi colegii mei se duceau mult mai des la concerte decât la o expoziţie. Mi-am dat seama că muzica poate să fie un vehicul foarte bun de comunicare şi am început să ascult atent ce muzică îmi oferea radioul, dar acolo nu era mai nimic din ceea ce mi-aş fi dorit eu, în anii respectivi, evident, ci doar nişte cântece insipide, formale, corecte, cu mesaje frumoase şi înălţătoare. Influenţat de discurile procurate pe sub mână, venite din Occident, de Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan, Jimmy Hendrix, Led Zeppelin, de toată muzica aceasta a anilor '60-'70 şi care, din punctul meu de vedere, a rămas, în continuare, un vârf de creativitate, dintr-o joacă şi din dorinţa de a avea nişte cântece aşa cum mi-aş fi dorit să ascult, am început să compun eu însumi melodii. Iar după aceea, încet-încet, prietenii au început sătragă de mine: "Hai, trebuie să cânţi pe scenă toate astea!" Şi am debutat în 1974, student fiind la Arhitectură, la Club A. Au urmat participări, timp de mai mulţi ani, la Festivalurile de jazz de la Sibiu şi de la Costineşti, singurele locuri unde puteai face o muzică ce nu era în "trendul" oficial. Mai apoi, după ce am terminat Arhitectura şi am rămas asistent universitar în facultate, prietenii mi-au spus: "Ai cântece foarte bune, chiar merită să le pui pe un disc!", aşa că discul "Interioare" n-ar fi apărut dacă n-ar fi tras de mine, ani de zile, cei de la formaţia "Post Scriptum" şi Nicu Alifantis! De gura lor am lăsat o casetă demo la poartă, la casa de discuri "Electrecord", unica din România, pe atunci, iar după câtva timp, un redactor de acolo, un anume "tovarăş Cărăpănceanu", care era redactor şi la muzică "uşoară", şi la "populară" (din cauza unei reduceri de personal, probabil), a sunat la facultate, transmiţându-mi printr-un coleg că trebuie să merg şi să planific imprimarea discului. Lucru care mi s-a părut o glumă, iniţial, chiar mi se părea "Cărăpănceanu" un nume atât de năstruşnic, încât am zis că l-au inventat colegii anume ca să-mi facă o farsă. Dar nu, chiar aşa era! I-am chemat pe prietenii mei de la "Post Scriptum" din Timişoara, ne-am instalat în studioul lui Fredi Negrescu (un mare inginer de sunet, din păcate, nici el nu mai e printre noi), care mă ştia, pentru că eu colaborasem pe linie de grafică cu "Electrecordul", semnând copertele discurilor pentru Sfinx, Iris, Dan Andrei Aldea şi alte câteva. Prima dată a fost un episod amuzant, pentru că noi aşteptam un semn din cabina de sunet, de la Fredi Negrescu, dar el părea că stă impasibil. Şi atunci am întrebat: "Ce facem? Nu ne apucăm de treabă?" "Păi, îl aşteptăm pe artist!", a zis el. "Dar eu sunt artistul!" "Cum, dumneata nu esti graficianul?..." Am râs cu toţii şi ne-am apucat de lucru. Vasile Şirli, compozitorul, care era directorul Electrecordului în vremea respectivă, mi-a spus: "Domnule (nu tovarăşe!) Andrieş, nu plecaţi de aici, din studio, până nu sunteţi mulţumit de cum e înregistrată fiecare piesă!" Şi asta a fost o lecţie fabuloasă, pentru că eu nu aveam răbdare şi eram tentat să trag o singură variantă şi să termin mai repede. A fost foarte interesantă această primă experienţă şi bineînţeles că ne-am împrietenit cu Fredi Negrescu şi cu Romeo Vanica, compozitor şi el, care era redactor acolo, şi cu Daniela Caraman-Fotea, şi toţi au fost foarte drăguţi şi m-au ajutat să scot "Interioare" şi discurile care au urmat exact aşa cum am vrut să fie.
Autografe pentru mame şi fiice
- Care a fost cea mai frumoasă dovadă de dragoste şi fidelitate primită din partea publicului tău, la această aniversare?
- Am primit multe asemenea dovezi, deşi eu fac lucrurile negândindu-mă că o să primesc ceva, ci întotdeauna îmi doresc să ofer. În acest turneu aniversar, înainte de Bucureşti, concertul "Interioare" a fost oferit mai întâi publicului din câteva mari oraşe. Prima dată am dat spectacolul la Timişoara, după aceea la Cluj, apoi la Piatra-Neamţ, la Suceava, iar la Braşov, spectacolul a fost oferit în beneficiul unei fundaţii care se numeşte "Hospice Casa Speranţei" şi care adună bani pentru a ajuta copiii bolnavi de cancer în faza terminală. Braşovul este şi oraşul meu natal şi a fost o onoare pentru noi, eu şi trupa mea, să facem acolo acest spectacol de binefacere. Dar peste tot am fost primiţi cu mare căldură de public, deşi oamenii din toate aceste părţi diferite ale ţării sunt, şi ei, cu temperamente diferite. La Timişoara, de exemplu, am avut o sală plină şi extrem de civilizată, cu un entuziasm temperat de politeţea bănăţeană, şi numai la sfârşit au explodat în aplauze. La Cluj, pe toată durata spectacolului, publicul a fost exuberant şi a cântat cu noi toate piesele. Iar la Piatra-Neamţ, spectatorii au cântat de la început până la sfârşit mai tare decât noi, aproape. Au ştiut absolut toate cântecele şi nu s-au oprit nicio secundă din cântat. Iar la Suceava, unde eu nu am mai cântat singur niciodată, am avut marea surpriză să vedem că sala Casei de Cultură a Sindicatelor e plină şi că toată lumea a fost încântată. La Braşov, nu vă mai spun că Sala de Concerte a Filarmonicii a fost arhiplină şi că totul a fost minunat, inclusiv sunetul, de foarte bună calitate, pentru că sala cea nouă a Filarmonicii are o acustică absolut perfectă. Da... uite, dintre dovezile de fidelitate de care întrebai, îmi reamintesc acum un episod cu o fată de la Timişoara, care a venit, după spectacol, ca să-mi ceară un autograf. Ţinea în mână, cu mare grijă, o carte jerpelită, ce conţinea textele cântecelor mele de până atunci, apărută în 1990, la Editura "Ştiinţă şi Tehnică", şi se chema "Aşteptând-o pe Maria". Când am deschis-o, am văzut că pe prima pagină era deja un autograf al meu, şi i-am spus: "Dar tu ai deja..."! "Nu, nu, nu! Autograful ăsta i l-aţi dat mamei mele în 1990. Acum, vreau unul pentru mine!!!" Eram la 24 de ani după... şi mi s-a părut extraordinar momentul acesta!
Euforic şi flămând
- Ce se întâmplă cu tine după concert, când se trage cortina şi luminile scenei se sting?
- Hmmm... e o stare de plutire, de euforie, ca şi când ai veni de la o întâlnire reuşită. Simţi că publicului i-a plăcut ceea ce ai prezentat pe scenă, iar el te-a răsplătit cum a ştiut mai bine, şi atunci satisfacţia pe care o ai e o experienţă greu de descris. Dar, în mod sigur, după ce ne strângem sculele, mergem să mâncăm, pentru că întotdeauna cântăm pe "burta goala", ca nişte artişti adevăraţi ce suntem, nu de alta, dar să nu iasă tot felul de zgomote necontrolabile în faţa microfoanelor! Şi de aceea suntem flămânzi după concert, şi mergem să mâncăm! Acesta e un secret al nostru, dar nu cred că e rău să-l aflaţi!... Dar să nu mă întrebaţi, vă rog, de diete, că eu sunt un carnivor înrăit, başca, îmi plac şi dulciurile! Uite, de exemplu, după concertul de ziua mea, de la Sala Radio, din 13 octombrie, ca să mă răsfăţ, mi-am dorit foarte mult şi nişte papanaşi cu smântână. Şi, da, cum sunt foarte pofticios, au fost şi papanaşi! Hi-hi!...
- Ai fost vreodată tentat să renunţi la cariera pedagogică pentru a fi numai muzician?
- Nu, nu am fost niciodată tentat să renunţ la Arhitectură. Cred că şi din cauză că am fost educat destul de bine de părinţi, de familia mea. Ţin minte, când s-a pus problema alegerii liceului la care trebuia să merg, mama a spus că eu oricum desenez şi pictez frumos, aşa că mai bine fac un liceu real, ca să ştiu bine şi matematică, şi fizică, şi chimie, că nu se ştie unde mă va duce viaţa. Iar pasiunile mele, grafica, pictura, muzica, să meargă în paralel cu şcoala - lucru care s-a şi întâmplat. Şi asta mi s-a părut o lecţie foarte bună, adică, să nu mergi doar pe un singur drum în viaţă, ci să încerci şi altele, care să-ţi dea posibilitatea să te reorientezi rapid, dacă ceva nu funcţionează, sau dacă simţi nevoia să te dezvolţi, să te împlineşti din mai multe puncte de vedere. Aşa că sfatul mamei a contat foarte tare în felul în care m-am formatulterior, ajungând cel care sunt astăzi. Trebuie să recunosc, sincer, că îmi place foarte mult şi Arhitectura, unde sunt profesor, şi relaţia cu studenţii, de la care şi noi, dascălii, avem la fel de multe de învăţat. Pentru că ei sunt tineri şi vin cu o exuberanţă, energie şi inventivitate care la noi s-au mai atenuat, iar noi venim în această relaţie cu experienţa noastră în atâţia ani de profesat, şi de aici apar lucruri foarte interesante, idei noi şi creative. Aşa că n-o să renunţ la Arhitectură, asta în mod sigur. Şi nici la muzică! Niciodată!