Toată viaţa mea a stat sub semnul unui dualism fără leac. Pe de-o parte, sufletul şi mintea scormonitoare mă îndemnau să bat întruna la porţile raiului matematic, cu frumuseţea lui mirifică şi abstractă. Dar eram atras imparabil şi de poezie, ca de un El Dorado al metaforelor şi al intuiţiilor stranii. Până pe la 20 de ani, reuşisem să mă împart, făcând naveta între poezie şi matematică. În liceu scriam, citeam enorm, mergeam la olimpiadele de matematică, de care treceam cu nonşalanţă. Iar după ce am intrat la Facultatea de Matematică, secţia Informatică, mi se părea că opţiunea mea va continua şi mai bine. Comunicarea cu profesorii era extrem de fecundă, un dialog al esenţelor care mă inspira în tot ce făceam. Cu motoarele turate la maximum, matematica îşi revela farmecul şi bucuria. Şi odată cu matematica, şi computerele, care erau divizia ei aplicată. S-a întâmplat, însă, ceva bizar. După acel neaşteptat 1989, am simţit, dintr-odată, imboldul să-mi ascult cealaltă parte a sufletului. Şi am dezertat de la matematică şi de la informatică şi m-am dedicat poeziei şi jurnalisticii, la "Formula AS". Eram un matematician prins în poezie, ca într-un cocon din care nu mai puteam ieşi. Dar aburul dens şi formator împreună cu nostalgia matematicii mă vor urmări mereu. Şi cred că aşa simt toţi cei care au avut chemare spre această disciplină. De aceea, orice întâlnire cu "matematicienii mei" din studenţie este pentru mine o bucurie aparte, chiar dacă eu sunt singur printre ei, cu destinul meu atipic. Aşa s-a întâmplat şi de curând, când promoţia mea s-a strâns în Sala de consiliu a Facultăţii de Matematică, pentru a celebra 35 de ani de la absolvire. Cu noi au fost şi câţiva dintre dascălii noştri, matematicieni de elită ai României: profesorii Virgil Căzănescu, Ion Colojoară şi Anton Ştefănescu. În cele de mai jos, voi încerca să schiţez destinul unei generaţii, prin câteva dintre vocile ei. Demersul meu nu-i întâmplător. Noi am fost o generaţie cu un destin simptomatic pentru România. O generaţie care a trăit în direct toată revoluţia calculatoarelor lumii, adaptându-se din mers. O generaţie trecută prin multe, dar care nu şi-a pierdut idealurile. Dovadă, şi gândurile pe care interlocutorii mei le împărtăşesc aici. Şi cărora le-am pus două întrebări:
1. Pasiunea dvs. pentru matematică v-a împlinit viaţa?
2. Deşi sunteţi supercalificaţi în IT, aţi ales să rămâneţi în România. Cum aţi trăit aceşti ani? Cu ce vise împlinite sau nu?
Florica Vuculescu
(Analist de sistem la Centrul de Calcul al Ministerului Transporturilor)
"Matematica este viaţa mea!"
1. Mi-a plăcut şi am fost pasionată de matematică încă din clasele primare. Matematica este viaţa mea! Aventura mea matematică a început însă într-un mod bizar şi sucit. S-a întâmplat că, în clasa întâi, am primit un "4" tocmai la aritmetică. Acasă am convins-o pe mama că acel "patru" era de fapt cuvântul "văzut", scris de învăţătoare pe caietul meu. Numai pe tata nu am reuşit să îl păcălesc, ba din contră, m-a luat lângă el şi m-a pus să fac "întrecere" cu fraţii mei mai mari: eu făceam adunări cu tata, iar ei singuri. Evident că asta m-a impulsionat, şi aşa am prins drag de matematică, mai ales că echipa formată din mine şi tata câştiga mereu. Apoi, când ajunsesem în clasa a IV-a, mama unei colege m-a rugat să fac temele cu fata ei. Nu ştiam că, de fapt, începusem astfel să dau "meditaţii" la matematică. În timp, dragostea mea pentru aventura cifrelor creştea, odată cu dificultatea problemelor pe care le rezolvam. Iar satisfacţia de a rezolva o problemă mai grea îmi dădea şansa de a mai "împuşca" un "10" la mate sau un premiu financiar de la tata. Prin clasa a V-a, mă hotărâsem deja să devin profesor de matematică. Pe urmă, m-am întors înspre medicină, pentru ca apoi, prin clasa a VII-a, să vreau să devin avocat. Dar am ales să dau admiterea la un liceu economic, spunându-i tatălui meu că, în felul acesta, în patru ani "ies pe bani". Norocul meu a fost şi că am avut mereu parte de profesori adevăraţi, pasionaţi de matematică, profesori care doreau să împartă ştiinţa lor copiilor care erau dispuşi să o primească. În clasele primare am avut un profesor Neagu, poreclit de copii Chiru. Fusese profesor universitar şi, în urma unui şoc (nu ştiu de ce fel), ajunsese la şcoala generală. Acel profesor exemplar nu alegea şi nu prefera pe nimeni. Pe toţi ne trata la fel. Preda teoria unui capitol şi ne dădea ca temă problemele acelui capitol, indiferent cât de multe erau. Apoi le făceam la şcoală pe toate. Mai târziu, în liceu, am avut tot un dascăl adevărat, pasionat de matematică, Valentin Popescu. Şi el avea obiceiul să ne dea multe exerciţii, dar pe atunci părinţii nu se revoltau ca acum, că avem multe teme. Erau chiar încântaţi. Lui ar trebui să-i mulţumesc cel mai mult că mi-a păstrat vie pasiunea matematicii, provocându-mă cu tot soiul de probleme noi. La sfârşitul celui de-al doilea an de liceu, viitorul meu era gata trasat: matematica. Şi, în orice pauză, lucram la mate. Mă pasionau teribil exerciţiile grele, îmi plăcea să-mi ajut colegii, să le explic. Totul se reflecta în notele mele. La mate aveam numai "10". Matematica mi-a împlinit viaţa cu totul.
2. E adevărat, noi am trecut prin toate vârstele informaticii lumii. În anii '70-'80, de pildă, lucram pe nişte calculatoare uriaşe cât o hală, cu benzi magnetice şi cu cartele. Câţi dintre cei mai tineri decât noi îşi mai pot azi măcar imagina asemenea giganţi, care pe atunci îşi făceau totuşi treaba, conştiincioşi? Apoi a venit revoluţia computerelor şi totul parcă a explodat. Acum lucrăm toţi pe laptopuri şi PC-uri, la distanţă. Şi totul se schimbă şi evoluează mai repede chiar decât poate oricine acumula. Cu toate astea, mulţi dintre noi, veteranii informaticii româneşti, dacă nu chiar toţi, am evoluat şi suntem la curent cu tehnica de calcul de ultimă oră. Iar dacă tot ai pomenit de faptul că majoritatea celor din generaţia noastră a ales să rămână în ţară, vreau să îţi mărturisesc că eu am avut ocazia să plec la o firmă privată, cu capital francez. Am răspuns la nişte chestionare, am dat mai multe interviuri şi, la sfârşit, am fost chemată la o întâlnire cu patronul firmei. Corespundeam exigenţelor lui, aşa că m-a întrebat: "Când puteţi începe?". Pentru unii pare mai greu de crezut, dar răspunsul meu a fost: "Mai am ceva de proiectat, un sistem informatic aici, în ţară, şi nu pot pleca acum". Şi nu îmi pare rău că nu am plecat. Am avut o evoluţie bună până la un punct. Când ai şefi buni, şi tu mergi bine. Dar viaţa mea a avut şi un moment de răscruce. Aşa a vrut Dumnezeu. În 1993, am fost operată pe cord deschis. După aceea, evoluţia mea a fost mai mult calitativă. Lucrez şi acum, după 35 de ani, în acelaşi loc de muncă. Şi îmi place ce fac, chiar dacă nu mi se răsplăteşte munca aşa cum ar trebui. Înainte de 1989, de pildă, se acordau prime celor cu merite deosebite. Acum ele sunt doar o amintire. Cu toate acestea, visul meu, visul de a face matematică, s-a împlinit. Am dat meditaţii multor copii (de toate vârstele), iar în ultimii ani am făcut meditaţii cu nepoţii şi nepoatele mele. Nu pot să spun că mă "scald" în bani. Din contră: trăiesc din credit. Am şi acum datorii la cardul de credit. Dar supravieţuiesc. Mă gândesc că sunt alţii care nu au serviciu sau nu au un acoperiş deasupra capului, care o duc rău cu adevărat... Alt vis al meu a fost să ştie cât mai multă lume despre mine, despre ce fac. E alt vis atins! Lucrând la CFR, am proiectat o aplicaţie ce funcţionează în 200 de locaţii. În fiecare dintre ele sunt calculatoare pe care lucrează mai mulţi oameni. Ei bine, toti ştiu cine a făcut aplicaţia. Că am vrut mai mult de la viaţă, da, e adevărat. Dar profesional, mă consider un om împlinit.
Gheorghe Ştefănescu
"Când faci ce vrei şi o faci cu pasiune, eşti împlinit"
1. Pusă unor absolvenţi de informatică, întrebarea ar putea părea un pic forţată. Totuşi, nu-i chiar aşa. În 1974, când am dat eu examenul de admitere la facultate şi am ales secţia "Informatică", nu ştiam prea bine ce este. De fapt, era abia al treilea an de când ea fusese înfiinţată. Eu voiam să dau, totuşi, la matematică, dar am ales informatica în ultimul moment. Chiar am vrut, după primii doi ani comuni cu matematica, să mă transfer la matematică pură, dar nu am făcut-o şi nu regret nici acum. Iar pasiunea pentru matematică chiar mi-a împlinit viaţa. Sau, mai degrabă, am avut norocul să mi-o împlinească. Pentru că am avut şansa să fiu repartizat şi să lucrez timp de 15 ani la Institutul de Matematică al Academiei Române (în perioada dinainte de 1989, institutul a funcţionat sub formă de Secţie de Matematică la INCREST). Şi după 1989, am fost profesor de informatică la Facultatea de Matematică şi Informatică. La INCREST şi apoi la Institutul de Matematică al Academiei, am avut libertate completă în a-mi organiza cercetarea. Alegerea temelor de cercetare, studiul, documentaţia, forma de publicare a rezultatelor - toate, fără constrângeri exterioare. Iar asta a fost remarcabil pentru mine, mai ales că eu am fost primul cercetător angajat să lucreze pe probleme de informatică şi, timp de 10 ani, am rămas singurul. Dar în toată această vreme, am colaborat strâns cu colegii de la Catedra de Informatică a Facultăţii. Ulterior, şi ca profesor, am avut destul de multă libertate să-mi aleg cursurile şi să predau ce am considerat eu că e util studenţilor. Or, când faci ce vrei şi o faci cu pasiune, eşti, desigur, împlinit.
2. Nu ştiu dacă am ales eu să rămân în România. Aşa s-a întâmplat. Nu s-a pus niciodată problema, tranşant, de a decide dacă să rămân ori să plec. Nici după 1989, când am avut totală libertate de mişcare şi am făcut cercetare ori am predat în universităţi şi institute foarte bune din Germania, Japonia, Olanda, Singapore ori Statele Unite, o perioadă destul de mare, vreo 6-7 ani. Aşa că nu am simţit că sunt izolat în România. Şi am avut destul de multe contacte ştiinţifice şi înainte de 1989, contacte pe care le-am dezvoltat la alt nivel după aceea, când am putut să şi călătoresc. Dacă e să vorbesc acum de ascensiunea informaticii, ea s-a dezvoltat vertiginos în ultimii 35 de ani, adică în anii în care noi am fost cei mai activi. Ce mi se pare interesant azi este că situaţia s-a inversat faţă de vremurile de pionierat ale computerelor. În anii 1940, când au apărut primele calculatoare, teoria a precedat practica. Conceptele de "calculabilitate", "maşină Turing", "funcţii recursive", diverse tipuri de logică etc. erau bine înţelese şi construcţia calculatoarelor s-a bazat pe ele. Acum, în multe domenii nou apărute pare că practica devansează teoria. Internetul este în casele noastre de mulţi ani, dar o teorie care să îl fundamenteze încă stă să apară. Şi asta este un pic frustrant pentru un informatician cu structură mai matematică, aşa cum sunt eu. Pe de altă parte, este plăcut ca profesor şi cercetător de informatică să schimbi cursurile la 5-10 ani. Dar e nevoie de multă muncă pentru a fi mereu la curent cu tot ce e nou. O problemă aparte, cu care te confrunţi ca cercetător în România, este valorificarea rezultatelor tale. Este vorba de impact, atunci când rezultatele sunt bune. Dacă cercetarea ta adaugă plus-valoare unui domeniu de interes internaţional, atunci poate este mai uşor ca rezultatele tale să fie folosite de alţii. Dar dacă eşti mai creativ şi introduci un nou domeniu de cercetare, atunci e mult mai greu. Mi s-a întâmplat şi mie. În 1986, am introdus o nouă structură algebrică pentru modelarea reţelelor/programelor. Deşi rezultatele au fost publicate în reviste bine cotate internaţional, impactul a fost relativ mic: structura a fost redescoperită independent, în multe alte domenii, abia târziu realizându-se că este acelaşi lucru cu ceea ce dovedisem eu.
George Daniel Vlad
(Inspector pentru matematică şi informatică, judeţul Suceava)
"Revoluţia informaticii a depăşit chiar şi fantezia autorilor de literatură SF"
1. Marele matematician român Grigore Moisil a spus, odată, că dacă oamenii ar şti să gândească, matematica ar fi inutilă. Nu sunt foarte sigur că este chiar aşa, însă, cu siguranţă, matematica formează şi dezvoltă o componentă importantă a gândirii noastre - gândirea abstractă. Gândire care, chiar dacă nu asigură automat şi succesul social, îţi permite o abordare a vieţii ferită de furtuna ce se stârneşte ades în paharul cu apă. Consider că împlinirea mea a venit cu oamenii pe care i-am cunoscut şi alături de care m-am format: profesori, colegi şi prieteni. Unul dintre aceştia, pe care-l consider printre cei mai talentaţi matematicieni ai generaţiei sale, este Valentin Iacob, actualul poet, căruia îi datorăm apariţia acestor pagini în revista "Formula AS". Să nu credeţi că este o afirmaţie conjuncturală. Îmi amintesc că reuşea să înveţe cursul chiar în momentul predării. Cine a învăţat matematică va înţelege şi aprecia performanţa.
2. Aş spune - nu că am ales să nu plecăm din ţară, ci că am avut acest destin. Puţini dintre noi au plecat, iar cei ce au făcut-o au avut motive sau oportunităţi speciale; vreau să spun că nu au urmărit un ţel, un vis, ci au dat curs unei oportunităţi. Cât despre evoluţia informaticii, ea a venit şi peste mine ca peste toţi ceilalţi, şi a fost cât se poate de surprinzătoare. Poate că eu am acceptat-o cu mai multă uşurinţă decât alţii. Nici nu aş fi putut proceda altfel, dat fiind că mereu m-am confruntat cu tineri care, evident, nu aveau probleme de adaptare la o lume ce le aparţinea în mod natural. Nu cred însă că există cineva care să fi prevăzut amploarea acestei revoluţii. A depăşit şi aşteptările creatorilor ei, şi fantezia autorilor de literatură SF.
Vlad Bărbunţoiu
(Director de vânzări la IT Green Light, Bucureşti)
"Socotitoarea cu biluţe de sticlă"
1. Pasiunea mea pentru matematică mi-a umplut viaţa. Nu am fost un elev superdotat, ci constant. Pasiunea pentru matematică şi informatică a crescut din şcoala generală, la liceu, iar la facultate am avut, cred eu, rezultate foarte bune. Îmi amintesc şi acum cu drag cum în prima zi de şcoală, diriginta Eremia Cristina ne tot vorbea de cât de frumoasă o să fie şcoala şi cum să ţinem mâinile la spate şi să ridicăm două degete dacă vrem să răspundem, iar eu doream să înceapă ora de matematică, să mă joc cu o socotitoare cu biluţe mici, din sticlă, aflată în penarul de lemn, care mă atrăgea tare; nu ştiam să socotesc pe atunci. Mai târziu, în liceu, ca orice băiat normal, aveam o doză de comoditate şi, de aceea, m-am apropiat mai mult de matematică. Era materia la care îmi făceam cel mai uşor lecţiile şi înţelegeam totul din clasă. Aşa că atunci când m-am întrebat ce să mă fac, răspunsul a venit uşor. Chestia mai delicată a fost cu informatica. IT-ul, cum este azi cunoscut, nu era pe la începutul anilor '70 răspândit prin licee sau facultăţi. Am început cu programarea în FORTRAN şi am descoperit logica, corectitudinea sintactică şi semantică a unui limbaj de programare, atribute care mie mi se părea că lipseau de la orele de română sau engleză. Ce mai, mi-a plăcut! Pe cât de multă matematică am învăţat în facultate, pe atât de multă informatică am făcut după absolvire, la Institutul de Tehnică de Calcul din Bucureşti. Zile şi nopţi am lucrat, şi am reuşit, împreună cu colegii, să exportăm software de proiectare a plăcilor cu circuite imprimate sau de recunoaştere a amprentelor, de pildă. A fost etapa mea de împlinire profesională.
2. În adolescenţă, mă gândeam, adesea, cum o să fie în anul 2000, când voi avea 45 de ani. Nu credeam că voi trece printr-un cutremur, o revoluţie, o schimbare de regim social, o schimbare de meserie şi încă multe alte evenimente pe care doar viaţa le aduce. Şi am mai fost şi martor implicat în evoluţia informaticii din România şi din alte ţări. Dacă în facultate am început cu tehnologia calculatoarelor Felix, la Institutul de Tehnică de Calcul am trecut la generaţia de minicalculatoare PDP, cele după care s-au făcut calculatoarele româneşti "Independent" şi "Coral". Ambele au avut mare succes în ţările CAER (foste socialiste) şi în China. Ca mine au fost sute de ingineri şi programatori, care s-au format şi s-au dezvoltat cu tehnologia cea mai modernă a acelor vremuri. Totuşi, acest drum al nostru era înfundat. România de dinainte de 1989 pierduse trenul microprocesoarelor şi al calculatoarelor personale, indiferent de cât de multe experimente se tot făceau la Fabrica de Calculatoare, la FEPER sau prin alte părţi. Nu eram conectaţi tehnologic şi economic la lumea largă.
Târziu de tot, România a început să recupereze şi să asimileze noile tehnologii, software mai ales. Cu producţia hardware s-a trecut în moarte clinică. Mulţi ani, totul a fost doar import de echipamente şi licenţe. Au fost şi câteva încercări nereuşite sau nesusţinute de a dezvolta sisteme informatice complexe în unele bănci, ministere sau în urmaşele întreprinderilor socialiste care au mai rezistat jafului naţional. Ajunseserăm toţi, acum, de la faza viselor, la cea a interesului material, a protejării familiei, a grijii faţă de părinţii pensionari, expuşi jocurilor politice. Cred că se închisese fereastra pentru iniţiativele antreprenoriale serioase. Lumea celor din IT nu era aşa de mare cum crezuserăm noi, şi cei care au avut succes în anii '90 erau în misiune de luptă şi aveau finanţarea serviciilor. Fapt confirmat, azi, prin scandalurile care bântuie România. Totuşi, eu consider că răul major a fost altul: licitaţiile trucate, miile de proiecte supraevaluate şi ratate, mita pentru politicieni, miniştri şi partide au făcut ca sute de firme mici, tineri informaticieni şi ingineri talentaţi şi curajoşi să rateze startul evoluţiei lor. Şi apoi, să emigreze sau, chiar mai rău, să urască România. Acest lucru se poate repara doar în multe generaţii, dar încă nu s-a început. Totuşi, sunt optimist. Natura umană se adaptează, şi organismul social bolnav de azi o să-şi revină. De aceea, unui tânăr matematician sau informatician i-aş recomanda să fie mult mai determinat în ce îşi doreşte, să se lupte cu putere pentru ideile lui, să treacă peste interesele politice şi să-şi valorifice la maximum realizările de succes.