Vă amintiţi de "Condica de sugestii şi reclamaţii?". Când intrai, înainte de '89, într-o "Alimentara", într-un "Universal" sau într-o "Cofetărie" şi cereai respectivul catastif, vânzătorii intrau în panică. Dacă te vedeau încruntat şi observau că ai ceva de reclamat, te ucideau din priviri. Pentru "sugestii" erau mai toleranţi. Prea multe nu aveai de spus, nici într-un caz, nici în celălalt. Nici de bine, nici de rău. Marfa nu se schimba, zâmbetul pe faţa vânzătoarelor nu-l puteai lipi nici cu prenadez, o aprovizionare mai bună nu îndrăzneai să pretinzi, că era caz politic. Unchiul meu, I.T., a făcut şase luni de puşcărie pentru că, primind o savarină stricată, şi-a cerut banii înapoi, la o "Autoservire" din Bucureşti. A ieşit scandal, casiera nu concepea să returneze suma, a venit miliţia şi... gata dosarul. Tulburarea liniştii publice. Articolul 153. Cătuşe pe loc. În ultimele două decenii şi jumătate, amintirea acelor "condici" s-a estompat, comerţul a cunoscut o evoluţie sinuoasă, în pas cu societatea şi "meandrele" ei, iar negustorii şi-au pierdut rolul de "oameni cu care era bine să fii prieten". Dintr-odată, au învăţat să zâmbească şi au ajuns să-ţi plătească diferenţa de preţ la o marfă, dacă o cumperi din alt loc mai ieftin. Când, într-o pâine, am găsit, acum câţiva ani, o bucată de hârtie, patroana fabricii mi-a adus un coş întreg cu pâine caldă acasă. Când am găsit o şosetă descusută, cineva de la fabrică mi-a adus zece perechi de ciorapi. Intrând în Europa, comerţul românesc cu amănuntul şi-a schimbat faţa, chiar dacă nu peste tot. Da, mai există nervi în unele magazine, dar sistemul se autoreglează şi-şi produce propriul antidot... Cum ar fi Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APCR). Conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedintele şi unul dintre fondatorii asociaţiei, ne vorbeşte despre protecţia de azi a consumatorilor. Nimeni nu se joacă cu APC România, organizaţie neguvernamentală de utilitate publică!
Înainte să cheltuiţi, informaţi-vă!
- Ce este APC România?
- Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC) a luat fiinţă prin acordul de voinţă a 43 de membri fondatori, în data de 10 februarie 1990, şi este o organizaţie neguvernamentală, apolitică şi nonprofit, care are ca principal obiectiv apărarea, promovarea şi reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor şi intereselor consumatorilor. APC România este membru BEUC (Biroul European de Protecţie a Consumatorilor) de la Bruxelles, precum şi membru al organizaţiei Consumers International. În comparaţie cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), asociaţia noastră nu desfăşoară inspecţii în magazine sau la sediile comercianţilor, fiind orientată în special spre măsuri de informare şi educare a consumatorilor. Graţie APC, consumatorul român şi-a făurit o cultură a calităţii rezultată din puterea comparaţiei. La o ofertă mare de mărfuri, poţi face extrem de multe comparaţii. Mai ales dacă nu vrei să fii păcălit.
- Cu ce vă lăudaţi până acum?
- Vă imaginaţi că, într-un sfert de secol, studiile şi proiectele noastre sunt foarte multe, majoritatea finanţate de Uniunea Europeană. Voi cita doar câteva: "Îmbunătăţirea reprezentării consumatorilor în Comitetul Naţional «Codex Alimentarius»", proiect închis în scurt timp de Ministerul Agriculturii; realizarea unei reţele cu privire la educaţia ecologică în şcoli; educarea consumatorilor cu privire la particularităţile alimentelor ecologice şi ale celor obţinute prin tehnologii agricole nepoluante; campania "Vreau pâine curată" şi multe altele. Consumatorii au putut găsi pe internet studiile noastre despre maşini de gătit, filtre de cafea, prăjitoare de pâine, radiatoare, aditivi alimentari, telefonie mobilă, detergenţi, lapte, etichetarea produselor pentru copii şi multe altele. Cu alte cuvinte, au avut şi au la dispoziţie, în mod gratuit, toate informaţiile posibile, toate testele necesare, astfel încât să-şi cheltuiască banii, perfect informaţi. Practic, consultând studiile, proiectele şi pliantele noastre, consumatorul român este o forţă, în măsura în care cunoaşterea este o forţă.
"Vreau pâine curată"
- Vă propun să concretizăm interviul cu exemple. Nu toată lumea se uită pe internet. Mă duc, să zicem, la supermarket. Cum aleg produsele sigure, garantate?
- Să luăm întâi exemplul pâinii. Campania "Vreau pâine curată" a fost o manifestare naţională a societăţii civile. Fiţi atenţi ca pâinea să aibă formă regulată, neturtită, bine crescută, neaplatizată, fără rupturi şi fără urme de funingine sau cenuşă. Suprafaţa cojii trebuie să fie netedă, cu aspect lucios, nearsă, fără lipituri, pete, crăpături mai late de 1 cm, fără băşici sau zbârcituri. Coaja trebuie să fie rumenă, brună-aurie până la brun-roşcat (la pâinea neagră), aurie până la brun-deschis (la pâinea semialbă şi integrală), aurie (la pâinea albă). Miezul, ca aspect, trebuie să se prezinte ca o masă uniformă, cu pori uniformi, fără cocoloaşe şi urme de făină nefrământată şi fără straturi compacte de culoare albă. Consistenţa miezului trebuie să fie elastică, la o uşoară apăsare cu degetul să revină imediat la starea iniţială, să nu se fărâmiţeze, să nu fie lipicioasă şi umedă la pipăit. Producătorii nu au voie să pună coloranţi, să vopsească pâinea, aşa încât trebuie să avem mare grijă atunci când alegem o pâine "neagră".
"Nimeni nu analizează ce apă bem"
- Laptele, cafeaua şi berea urmează pe listă...
- Căutăm lapte integral, dar acesta nu se găseşte în magazine, ci doar la ţărani şi ferme. Firmele extrag smântâna din lapte. Se găseşte totuşi un lapte, aşa-numit integral, care de fapt este un lapte procesat şi normalizat la 3,7% grăsime. Urmărim apoi cea mai aromată cafea. Citim ambalajele. Producătorii sunt obligaţi să dezvăluie conţinutul de apă! Ştiţi câtă apă este permisă în pachetul de cafea? Maximum 12%! Din 100 de grame, peste un gram este apă! Căutaţi pe pachet sediul locului de produţie şi preambalare, numele producătorului, al ambalatorului sau al comerciantului. Nu uitaţi de data fabricaţiei, de masa netă şi abaterea de la gramaj, de conţinutul de cofeină. Cât despre apa minerală, aceasta se deosebeşte de toate celelalte băuturi prin conţinutul său bogat în săruri minerale: sulfaţi, cloruri şi azotaţi (anioni) de calciu, magneziu, sodiu şi potasiu (cationi). De aceea, nu este recomandat abuzul în consumul acestor ape terapeutice. Ele nu pot fi consumate în orice cantitate. "Aqua Carpatica" îşi face reclamă că este cea mai pură apă din ţară. Reclama este incorectă şi am semnalat-o deja la ANPC. O apă bună nu se judecă numai din punctul de vedere al unei singure caracteristici: fără nitraţi. "Aqua Carpatica" fără nitraţi este doar în sticla de 0,5 litri! Celelalte au alt izvor, prin urmare, altă calitate. Din păcate, în România, nu există nicio instituţie specializată în analiza apei. Teoretic, ar fi ICA, Institutul de Cercetări Alimentare, dar, până când se vor regla lucrurile, APC vă recomandă să citiţi eticheta şi să cumpăraţi apa minerală în funcţie de cantitatea de sodiu, calciu sau magneziu pe care o recomandă medicul. Dar cine garantează că ce scrie pe etichetă este cu adevărat controlat?
- E cald încă şi toată România bea bere. Cum să te descurci cu câte reclame se dau la televizor?
- În general, alegerea unui tip de bere depinde de gustul fiecăruia. Regula supremă însă este modul de ambalare. Tradiţional, cel mai bun capac pentru sticlă este capsula tip coroană metalică cu plută, având la interfaţa dintre plută şi bere o foiţă de aluminiu. În zilele noastre, pluta este înlocuită cu plastic. Dopurile, în întregime din plastic, sunt inferioare capsulelor metalice. Aşadar, sticla este mai bună decât PET-ul. Actualmente, s-au inventat materiale plastice cu proprietăţi de barieră foarte bune, dar noi vă sfătuim să alegeţi ambalajele din sticlă, în special pe cele închise la culoare. Protecţia pe care o oferă scade de la maro, verde, până la alb. Nu întâmplător, pe timpul lui Ceauşescu, se obţineau cu "pile" sticlele de bere închise la culoare. Adevărul era cunoscut de atunci, pe cale empirică...
- În cercetările dvs. se includ şi bunurile de larg consum casnic. Să zicem că vreau să-mi cumpăr o maşină "second hand" din Germania. Ce trebuie să am în vedere?
- ECC România a realizat un excelent ghid despre ceea ce înseamnă să achiziţionezi un autoturism dintr-un alt stat membru UE, şi care este disponibil pe site-ul: http://www.eccromania.ro/media/pdf/ achizitie_auto_ue_ro.pdf.
- Comerţul se face întotdeauna şi cu un adaos de păcăleală. Care sunt cele mai incorecte practici comerciale din România?
- Pe 1 septembrie 2013, APC România a lansat "Campania naţională împotriva practicilor comerciale incorecte pe piaţa din România" (etichetare incorectă, publicitate înşelătoare, clauze abuzive în contracte, tehnici de vânzare incorecte etc.). Ca urmare a acestei campanii, s-au înregistrat mai multe rezultate concrete. De exemplu: s-a retras pâinea "Bucureşti", comercializată de Vel Pitar; creditele oferite în hipermarketul Cora de UniCredit Consumer Financing IFN au fost reglementate potrivit legii, iar etichetarea incorectă a uleiului "Bunica" a fost retrasă etc. Consumatorii sunt acum mai corect informaţi şi pot lua decizii fără să fie induşi în eroare de mesaje publicitare înşelătoare.
"Nu mai merge şi-aşa..."
- Este cunoscută vechea filozofie românească a lui "merge şi-aşa". Astăzi "merge" sau nu mai "merge"?
- Consumatorii din era digitală sunt mai bine informaţi, mai conectaţi şi, poate, mai dispuşi să accepte că, în primul rând, depinde de ei, de ceea ce ştiu, pentru a-şi rezolva problemele. Iar acest lucru este valabil pentru toţi consumatorii europeni. Filozofia "merge şi-aşa" nu ar trebui să existe în mentalul consumatorilor, indiferent de unde sunt. Atunci când tu, consumator, reprezinţi motorul economiei, tu eşti cel care ar trebui să stabileşti cum merg lucrurile, iar atunci când nu merg, să ieşi în faţă şi să îţi ceri drepturile.
- În ultima vreme, s-a răspândit şi comerţul pe internet. Amatorii de cumpărături virtuale sunt protejaţi?
- În cadrul comerţului prin internet, firmele depun serioase eforturi pentru a cunoaşte cât mai multe despre comportamentul economic al utilizatorului. Dacă, prin programe speciale, o companie reuşeşte să colecteze datele mele personale - nu doar ce am cumpărat, ce am căutat pe internet, ci şi numele, adresa, seria şasiului maşinii mele - atunci aceste date se pot vinde altei firme care vrea să-mi vândă exact ce m-a interesat cândva. În acest sens, potenţialul cumpărător devine un "produs vândut"
- În materialele dvs. informative apare, adesea, termenul de "economie partajată". Ce presupune el?
- Expresia "economie partajată" ilustrează tranzacţiile de la consumator la consumator. Cu alte cuvinte, din această tranzacţie lipseşte magazinul, firma. Tipul acesta de tranzacţii s-a diversificat, beneficiind de facilităţile aduse de existenţa internetului. Dar, în ultima vreme, se partajează şi resursele; de exemplu, un francez care vizitează Bucureştiul va locui în apartamentul unui român, iar acesta va locui în apartamentul său de la Paris, când se va duce în vizită. Un alt exemplu: drumul cu autoturismul, folosind alternativ maşinile a două persoane care au traseu comun. În SUA, acest fenomen este încurajat prin crearea unei benzi speciale pe autostrăzi (carpool), dedicate automobilelor în care circulă minimum două persoane. Aşa merg vecinii la slujbă: când cu maşina unuia, când cu a celuilalt.
- Cum poate deveni cineva membru al APC?
- Orice cetăţean român poate deveni membru APC România. Înscrierea se face la telefon 021.311.02.43, prin email: office@apc-romania.ro sau pe site-ul www.apc-romania.ro Membrii APC România au dreptul la consultanţă gratuită (cum să redactezi o reclamaţie; dacă ai sau nu dreptate în a face reclamaţia; alte sfaturi), consiliere juridică, acces la studii de piaţă şi multe alte informaţii primite în exclusivitate şi cu întâietate.