- "No, mă, văzut-ai ce scenă s-o rădicat, chiar aici în satu-n care te-ai născut? Ui, mă boxele cât casa şi felinarele celea..."
- "Da, bine, mă, de aia merg eu la concert, pe bază de felinar?"
Cei doi râd, îşi iau instrumentele în mâini, o zongoră şi o ceteră, şi încep să cânte pentru ei, în dimineaţa de Sfânta Maria, cu câteva ore înainte de deschiderea festivalului.
Şoseaua ce iese din satul maramureşean Săpânţa şi urcă spre munte împarte pajiştea pe din două. O parte este ocupată de o scenă foarte mare, perfect echipată, cum rareori poţi vedea într-un sat, scenă pe care peste 100 de artişti români şi irlandezi vor interpreta, la lăsarea serii, o amplă lucrare de muzică cultă. Pe cealaltă parte a pajiştii se va celebra, cât e ziua de lungă, tradiţia muzicală vie a Maramureşului: cântece, "ziceri" la ceteră, strigături. Reactualizat după trei ani de pauză, Festivalul "Drumul lung spre Cimitirul Vesel" este unul dintre cele mai izbutite proiecte culturale, menirea sa fiind aceea de a promova valorile străvechi ale Maramureşului, de a-i face cunoscuţi pe cei ce le duc mai departe.
"O fo altă lume, nu ştiu ce mâncau oamenii de cântau tătă noaptea"
În miezul zilei, sub soarele de august ieşit dintre nori, pajiştea răsună din toate părţile. Nu există solist vocal. În iureşul instrumental, câte un ceteraş mai cântă din când în când şi cu gura sau cineva, din mulţime, zice câteva strigături. Mă atrage un ritm iute, cu zvâcnete, ca un cal sălbatic ce aleargă şi-aleargă, şi aruncă, din când în când, din copite. Bărbatul care bate la dobă este sufletul petrecerii, nu ţine doar ritmul, ci şi "păleşte" câte-o strigătură, de răsună pajiştea. Aflu că e Toni Dobaşu', unul dintre vestiţii dobaşi din Maramureş.
- Cum scoateţi strigăturile astea?, îl întreb. Vă vin în minte pe loc?
- Nuuu, puţini sunt ăia care le fac pe loc! De exemplu, unchieşu' acesta al meu, Moş Pupăză. Eu la omu' ăsta, de câte ori mă întâlnesc cu el, trebuie să ridic clopu' şi să zic "săru' mâna". Ne-o fost profesor la şcoală, un fel de maestru, am învăţat de la el sculptura în lemn. Atâta suflet o pus să ne înveţe omu' ăsta, pentru că pe el n-o avut cine să-l înveţe meseria, când era ca noi. Eu de meserie sunt bucătar, dar n-am mai intrat în bucătărie din '94. Acum îs constructor de biserici, tăt în lemn, cu ce am învăţat de la Moş Pupăză. Şi omu' ăsta găsea rime şi strigături, de ferească Dumnezeu! El le făcea pe loc, era un fel de... compozitor de moment. Atâta doar că, a doua zi, nu le mai ţinea minte. Îl întrebai: "Mai ştii, Moş Pupăză, ce-ai zâs asară?". Nu mai ştia, trebuia să-i amintim noi. El era cu mândrele şi striga "Merg pe drum şi-mi pare bine/ Văd coconi făcuţi de mine." Am ţinut minte multe auzite de la el şi le zic şi eu mai departe.
- La dobă cum aţi ajuns?
- A, hopa! Am avut verişori la noi în sat, la Valea Stejarului, ei or cântat cu doba, cu cetera, şi m-or luat cu ei la zongoră. Dar nu mi-o plăcut deloc! Nu m-am putut adapta cu ritmurile alea a lor. Mai întâi am mers cu ei la jocuri, cântam între noi, băieţii de liceu, apoi m-or luat mulţi cu ei să cânt, pe la petreceri şi nunţi. Doba mi-am făcut-o sângur, aşa-i regula la noi.
- Mai cânta cineva în familie? Tata?
- Tata? Tata o fo pocăit, Dumnezeu să-l ierte! Hai să vă spun. Mă duc la nuntă în Apşa peste Tisa, în Ucraina, şi mă întreabă tata: "Măi, Toadere, unde meri?". "Mă, tată, mă duc la Apşa." "Păi la ce?" "Mă duc să le bat doba." "Vai de mine, Dumnezeule, Doamne, mă, păi tu eşti nebun?" "Păi, cum aşe, mă tată?" "Păi, fii atent! Noi, pe vremuri, făceam clăci şi marţi, joi, sâmbătă, duminică. Veneau ţiganii din Apşa să ne cânte şi noi îi plăteam în mâncare şi băutură. Şi tu ai ajuns acum să meri să cânţi acolo?" "Da, mă tată, da' mie îmi dau 200 de dolari." "Hopa!...", zâce tata.
- S-au schimbat mult nunţile, în ultimii ani?
- S-or gătat nunţile de atunci, nu mai corespund astăzi. Înainte se cânta fără staţie, fără amplificare. Noi cântam la instrumente şi tătă lumea de la nuntă cânta cu vocea. Nu ştiu ce mâncau oamenii atunci, ce fel de legume, dar jucau şi cântau tătă noaptea. O fo altă lume atunci. Acu' aşteaptă să vii tu să le cânţi şi ei să se uite la tine, de la mese, aşteaptă să îi inviţi tu să joace în cerc, "haideţi, vă rugăm!". Or stricat mult orgile astea. Acum vine unu', programează ritmu', şi pac! Şi ăi bătrâni se dau mai deoparte, supăraţi, că ei nu pot ţine ritmu' acela aşa iute. La mine mai vine câte unu': "Mă, Toadere, dă, mă mai rar, că vreau să joc şi eu."
- E mai greu la dobă ca la alte instrumente? Ce-ţi trebuie pentru a fi un dobaş bun?
- În orice caz, trebuie ureche muzicală şi să ai un ceteraş bun lângă tine. Că el e primaşu', el dictează ritmu'. Noi, aici, în Maramureş, avem o groază de văi, şi toate văile astea au ritmul lor. Ce-i la Sighet nu-i pe Iza. Cred că pe Mara îs cele mai dese jocuri, cele mai iuţi ritmuri. Dacă îi greu? Hopa! Să vă spun ceva. Atâta-mi place doba asta, atâta suflet pun în ie, că nu ştiu ce-ar trebui să se întâmple ca să-mi dau eu seama că mi-e greu. Vă spun sincer că atâta mi-e de uşor, cât de greu mi-ar fi!
Cântece din bătrâni
Doar privindu-i mâna lui Stan George înţelegi imediat că el nu a fost muzicant toată viaţa.
"Tata, fie iertat, c-o murit la 94 de ani, m-o lovit o dată şi i-am dat şi eu înapoi. O zâs că palmă aşe grea n-o avut el de la om, toată viaţa, cum o avut de la mine."
Mâna lui este uriaşă, bătătorită, traversată de cratere şi de dâre prelungi, adânci. Ţine zongora pe genunchi, înclinată, prietenul lui din copilărie "zice" la ceteră, un băiat de şcoală generală bate la dobă şi un mesean cu mustaţă şi cu privirea albastră, plecată departe, asigură strigăturile. Ar putea foarte bine să o ţină aşa toată noaptea. "Eu am fost lucrător forestier toată viaţa, drujbar, aici, în zona noastră, Săpânţa. Mi-o plăcut muzica de când eram tânăr, da' am avut de ales atunci, ori asta, ori cealaltă. Şi acu' vreo şapte ani, m-am întâlnit pe drum, de Revelion, cu băieţii, or zis că nu pot merge la cântat, că nu au pe nimeni cu zongora. Le-am zâs că merg eu, şi de atunci nu mă mai lasă. Mai întâi am mers la joc, acu' avem nunţi, şi mâine, şi poimâine."
- N-am mai auzit pe cineva să se apuce aşa târziu de cântat...
- Aşe, la bătrâneţe? Amu am 70 de ani, socoteşte şi mata cât aveam când am început. Ceva habar am avut eu, trebuie să ai ureche deschisă. Şi să ai ambiţie, asta trebuie.
Muzică simfonică la marginea satului
De partea cealaltă, pe pajiştea de peste drum, mai răzbesc câteva raze de soare pe după brazi. Departe de scenă se aude un cântec încet, suav. În iarbă, femeile din corul bisericii de la Săpânţa fac ultimele repetiţii înainte de marele concert. Ele vor urca pe scenă alături de corul teologic din Sibiu, de o orchestră simfonică, de instrumentişti irlandezi de marcă, pentru a interpreta o lucrare muzicală de anvergură, "Vocile din Cimitirul Vesel", inspirată de epitafurile de pe crucile din cimitirul satului. Autorul muzicii, compozitorul irlandez Shaun Davey, invitat în România de Peter Hurley se afla în urmă cu patru ani la slujba de Sfânta Maria, ţinută la biserica din Săpânţa. A ieşit de la slujbă transfigurat. "Corul acesta poate să cânte în concertul meu!" După patru ani, acest lucru s-a întâmplat: corul a cântat impecabil, iar concertul a fost un triumf, aplaudat de sătenii ce au rămas până noaptea pe pajişte. "Corul părintelui Dobre a cântat mai bine ca niciodată, iar eu, în postura de compozitor, nu am fost nicicând mai mişcat de o asemenea dăruire scenică. Iar corul femeilor din Săpânţa a biruit, cu mare curaj, toate emoţiile şi nesiguranţa iniţială a prezenţei lor pe scenă. Au dovedit că pot cânta alături de orchestra simfonică, iar pentru colegii mei irlandezi acesta a fost vârful concertului, cel mai important moment", avea să spună Shaun Davey.
Viaţa culturală românească tinde să fie pusă la pământ, ţinută în frâu de "festivaluri-şuşe", în care, de cele mai multe ori pe bani publici, sunt promovaţi artişti mediocri şi submediocri. Criteriile de selecţie: apariţiile TV, o ţinută cât mai sumară, numărul de operaţii estetice sau de ore petrecute la sala de forţă. Cu cât mai facil - mai mult fard, zâmbete false, versuri siropoase, play-back - cu atât mai bine! Un festival de calitatea celui de la Săpânţa, pornit şi susţinut de entuziasmul, de încăpăţânarea dusă până în pânzele albe ale visătorului irlandez stabilit în România, Peter Hurley, este echivalentul unei guri de oxigen şi merită aplaudat din toată inima.