- Ideea de a aduna într-o expoziţie fotografii cu femei îmbrăcate în ii româneşti seamănă cu o poveste. Când şi cum te-ai îndrăgostit de ele?
- Ideea expoziţiei "FotografIE cu IE" a prins contur după întoarcerea mea din Canada, unde am plecat într-o aventură împreună cu soţul meu şi unde ni s-au născut amândoi copiii. Patru ani am trăit pe meleaguri canadiene, ne-am descurcat minunat, nu am avut nicio problemă, nici financiară şi nici de altă natură, singurul of fiind dorul de ţară, care se amplifică într-un chip inimaginabil, la mare depărtare de casă. Am ajuns să ne dorim să ne întoarcem, mai ales că noi nu am plecat acolo cu gândul să rămânem definitiv. Cred că acesta este argumentul emoţional: dorul de ţară care m-a cuprins, nevoia de a povesti lumii întregi despre frumuseţea portului românesc, nevoia - poate - de a mă apropia de rădăcini. Reîntoarsă în România, mi-a trecut pe la urechi tema Zilei Internaţionale a Iei, care s-a legat foarte bine de o vizită la Muzeul Satului din Râmnicu Vâlcea, unde sunt expuse câteva ii cu adevărat fabuloase şi aşa, pe nesimţite, şi complet neaşteptat, m-am îndrăgostit de ele. Le-am iubit şi le-am simţit natura, le-am înţeles tâlcul şi mi-am amintit ce nu credeam că ştiu: ce înseamnă să fii femeie, să fii româncă, să descătuşezi iubirea şi feminitatea, şi dorul, şi durerea, toate simţămintele care-au fost prinse în înşiruirile de cruciuliţe colorate, cusute cu emoţie, cu suflet şi fără prea multe cuvinte.
- Iile din fotografiile tale sunt purtate de femei, unele dintre ele celebre. Cum le-ai convins să se lase îmbrăcate în ţărănci?
- Mă aflam, ca fotograf voluntar, la Festivalul de Teatru Independent "Undercloud" şi am vorbit în stânga şi-n dreapta despre ideea mea de a fotografia femei îmbrăcate în ie. Toate persoanele care m-au auzit vorbind despre asta m-au încurajat şi au acceptat să facă parte din proiectul meu, astfel că, la final, din sute şi sute de fotografii au ieşit 20 de portrete de femei - scriitoare, actriţe, regizoare - de toate vârstele: Coca Bloos, Chris Simion, Lia Bugnar, Anca Sigartău, Rodica Lazăr, Ruxandra Cesereanu, Irina Strungăreanu, Alexandra Uşurelu, dar şi patru fetiţe, între care şi Alexandra mea (Flămânzeanu) - au fost protagonistele expoziţiei "FotografIE cu IE".
- Expoziţia "FotografIE cu IE" a fost deschisă iniţial pe 24 iunie, de Sânziene, la Muzeul Ţăranului Român, din Bucureşti. Cum a ajuns şi în Spania, la Granada?
- S-a întâmplat ca o prietenă din Spania a doamnei Ruxandra Cesereanu, care mi-a fost profesoară la Facultatea de Jurnalism din Cluj, să vadă fotografiile. Îi făcusem d-nei Cesereanu vreo sută de fotografii la Romexpo, în Bucureşti, unde venise să-şi lanseze un roman. Aflând de simpozioanele pe care le organizează Oana Ursache, lector universitar la Catedra de Limbă Română de la Universitatea din Granada, doamna Cesereanu i-a vorbit despre mine şi despre proiectul meu cu iile. Evenimentele s-au desfăşurat în perioada 24-28 iunie, adunând în acelaşi spaţiu universitar zeci de specialişti români şi străini (cu concursul Departamentului de Limbi Romanice, al Facultăţilor de Filosofie, de Traducere şi Interpretare din Granada, cu susţinerea Institutului Limbii Române şi a Institutului Cultural Român). A fost, aşa cum spui, ca o poveste frumoasă, întâmplată aievea. La vernisaj au vorbit Ruxandra Cesereanu, Oana Ursache şi directorul Centrului de Cultură Contemporană din Granada. M-a bătut pe umăr domnul Liviu Papadima - prorectorul Universităţii din Bucureşti -, m-a felicitat lingvistul Marius Sala... Să vină astfel de oameni ca să te felicite, pentru munca pe care ai făcut-o şi să afirme că le-ai schimbat perspectiva despre ie, a fost o mare bucurie pentru mine.
- Eşti jurnalistă. De ce preferi fotografia şi imaginile, cuvintelor? Presa scrisă nu te atrage?
- Cuvintele nu îmi sunt de ajuns. Sună a clişeu, dar imaginile fac cât o mie de cuvinte. Imaginile au un impact imediat şi transmit cu mai mare uşurinţă emoţii. Iubesc oamenii, în general, şi iubesc frumosul din ei, iar lucrul direct cu oamenii este, de fiecare dată, o experienţă înălţătoare, cu atât mai mult cu cât totul e ca un abur. Poţi intui, poţi bănui, poţi simţi, dar niciodată nu poţi atinge clipa... Şi totul e filtrat de emoţie. A mea, a personajului, a privitorului fotografiei. Probabil de asta ies şi imaginile aşa cum ies. Mereu surprinzătoare. Şi am avut parte de reacţii pozitive, chiar şi atunci când nu credeam în mine. Totul e mai simplu când eşti deschis, curios şi sincer. Iar când ai şi oameni care te iubesc alături, nu ai cum să nu te simţi fericit şi împlinit.
Atelierul din baie
- De unde ţi se trage pasiunea pentru fotografie? Cine te-a împrietenit cu aparatul foto şi cum te-ai apropiat de fotografie, ca artă?
- Cu Noel Chenier - un cunoscut fotojurnalist din Montreal - am făcut primii paşi către arta fotografică. El m-a învăţat tehnici, cadraturi, mi-a recomandat şi ce aparat să-mi cumpăr. Dar fotografia este hobby-ul meu de mică, şi prima persoană care mi-a pus aparatul de fotografiat în mână a fost tata. El avea "atelierul" foto în baia de serviciu din apartamentul nostru de bloc, din Râmnicu Vâlcea. Crease acolo o lume magică, unde developam împreună fotografiile. Fotografiam tot ce prindeam, peisaje, animale, clădiri, oameni mari sau copii. Mai ales copii. Fără milă de filmul care se termina după 24 sau 36 de poziţii. Odată, eram în parc, cu tata, şi fotografiam nişte tineri. Şi ţin minte că tata a vorbit cu ei şi le-a dat întâlnire sâmbătă după-amiază, să le dea fotografiile. Nu erau mai mult de 5-6 cadre, dar îmi amintesc cu precizie că au fost un succes. Au plăcut foarte mult, şi tata, dragul de el, a fost tare mândru. Tata, care nu mai e, pe care l-am iubit enorm şi n-am ştiut când l-am pierdut, pentru că eram însărcinată cu băiatul meu, iar cei din familie au decis să nu-mi spună, ca să nu păţim ceva, eu ori copilaşul... S-a întâmplat că născusem băiatul de scurt timp şi mama a venit la noi, în Canada, să-l vadă. De la aeroport mi-am dat seama că s-a întâmplat ceva dramatic: mama era străvezie şi era... singură. Atunci s-a schimbat ceva în mine şi, cu toate că aveam copiii mici şi o duceam bine acolo, am simţit că nu e nimic mai important pe lume decât familia. Să fim aproape unii de alţii. Atât de tare am suferit că l-am pierdut pe tata, încât am hotărât să ne întoarcem în ţară. Mi-era dor de el, de vacanţele petrecute împreună, de fotografie, de "atelierul" nostru foto, de râsul lui, de privirea lui... M-am agăţat de aparatul foto şi de oameni şi... tot cercetez priviri.
- Ai relaţii, în România, cu oameni din breasla ta?
- Am avut ocazia să urmez un curs de fotografie la Sibiu, susţinut de Daniel Bălţat şi Ana Vasiu, care mi-au devenit prieteni. Când am ajuns la cursul lor, am avut surpriza să întâlnesc foarte mulţi profesionişti. Cu studiouri foto, cu portofolii impresionante. Mă întrebam dacă voi ajunge şi eu vreodată la nivelul lor. Daniel Bălţat, prin stilul lui de a preda şi prin firea lui, mi-a dat încredere că şi eu pot. Şi chiar am reuşit să-mi depăşesc limitele şi am terminat prima, deşi la început eram cel mai puţin pregătită de acolo.
Şi aş mai vrea să amintesc despre un om pe care îl iubesc tare mult, care mă susţine în orice demers fotografic: domnul Laurenţiu Mărgineanu, tot fotograf. Discutăm, analizăm, desfiinţăm anumite fotografii pe care le fac, iar sfaturile domniei-sale sunt foarte importante pentru mine.
- La capăt de interviu îţi propun să spui ceva despre ie. De ce-o iubeşti? Reprezintă mai mult decât borangicul din care este ţesută şi broderiile cusute pe ea?
- Ia este mult mai mult decât o bluză românească. Ea l-a inspirat şi pe Matisse, în pictura sa intitulată chiar aşa: La blouse roumaine. Celebra cântăreaţă engleză Adele a purtat, şi ea, în cel mai recent videoclip, o ie, şi tot ia şi cusăturile româneşti l-au inspirat pe regizorul şi creatorul de modă american, Tom Ford, în ultima sa colecţie vestimentară. La Granada, am cunoscut ospanioloaică a cărei poveste m-a făcut să visez. În urmă cu 30 de ani, femeia fusese în România, de unde îşi luase o ie. S-a fotografiat cu ea şi i-a dat o poză prietenului ei drept amintire, convinsă fiind că îi va purta noroc în dragoste şi în căsnicie. Aşa a şi fost. Prietenul ei de atunci i-a devenit soţ. Acum, după 30 de ani, am fotografiat-o din nou, în aceeaşi ie, atât pe ea, cât şi pe cele două fiice ale ei, care priveau bluza ca pe un obiect magic, nepreţuit. În acest fel aş vrea să duc povestea mai departe. Pentru că şi eu preţuiesc ia şi cred în simbolistica şi în încărcătura sa magică.