Iar Pro Musica se pregăteşte pentru reuniunea şi concertele, de după douăzeci de ani de pauză. Numele lui Christian Podratzky se regăseşte în istoria celor trei formaţii. Cu o bogată experienţă, atât alături de trupe româneşti, cât şi germane, basistul celor de la Rezident EX şi ABRA este un om de scenă, plin de explozie. Locuieşte la Berlin, acolo unde lucrează ca grafician, însă se întoarce cât se poate de des la Timişoara, pentru a-şi împlini menirea şi a face muzică alături de prieteni.
Musca de pe planşetă
- Porţi un nume nu tocmai comun. Care este povestea familiei tale, şi de unde moşteneşti pasiunea pentru muzică?
- Bunica din partea tatei cânta la orga bisericii catolice şi asta-i singura legătură pe care o cunosc între familia mea şi muzică. Un unchi de-al meu spunea că numele vine de la un ceh, cu vreo opt-nouă generaţii în urmă. Mama e româncă de lângă Oraviţa, iar tata era neamţ bănăţean. S-au cunoscut la planşetă, ea proiectantă, el inginer la maşini grele. Elvira şi Valeriu. Lor le datorez tot. M-au încurajat întotdeauna în tot ce am făcut, mi-au luat prima chitară, au strâns cureaua, şi din salariul lor mi-au cumpărat difuzoare care costau enorm.
- Care era atmosfera Timişoarei copilăriei tale?
- Am crescut într-un cartier muncitoresc de case, demolate în anii 80. La şcoala germană eram copii sârbi, unguri, români, nemţi, ne înţelegeam cu toţii foarte bine, nu era nimic deosebit să ai un nume ca al meu, iar copiii ştiau deseori câte două, trei limbi. Jucam fotbal toată ziua. La un moment dat, în clasă, am desenat pe planşa unei colege o muscă, şi ea tot încerca să o alunge, credea că-i vie. Profesoara de desen a chemat-o pe mama la şcoală să-i spună că am un talent real şi că ar trebui să mă dea la o şcoală specială. Aş fi continuat cu artele plastice, însă după ce am descoperit basul şi rock and roll-ul, nu mi-a mai ars de nimic, numai la asta mă gândeam. Am terminat Facultatea de Construcţii, de dragul mamei şi ca să scap de armată. Acum nu mai ştiu nimic, nici măcar din ce-i făcut betonul.
Vărul hippie din Carei
- Cum s-a produs scânteia cu muzica?
- Mama mi-a pus lecţii de pian, pe când aveam şase ani, însă nu mi-a plăcut deloc, mă purtam urât cu studenta care îmi dădea lecţii şi atunci ea a renunţat, săraca. Peste câţiva ani, am ascultat câteva casete la "Panasonicul" vărului meu din Carei, un hippiot în toată regula, care umbla îmbrăcat cu ie, şi aşa am descoperit rock-ul. Aveam o mătuşă în America, care îmi trimitea casete originale. Se strângeau 20-30 de adolescenţi la mine acasă şi împreună ascultam cel mai nou album Led Zeppelin. Aveam un casetofon îmbrăcat în piele, îl mai împrumutam golanilor din cartier, ca să dea bine la gagici, iar seara mi-l aduceau înapoi. La 13-14 ani, mi-au luat ai mei prima chitară, un Reghin acustic, şi am mers să iau lecţii de la fraţii Popescu, care-i învăţaseră pe mai toţi puştanii Timişoarei să cânte. Eu eram totuşi atras de sunetul basului, de ritmul din spate, dar prietenii îmi spuneau: "Ce-i aia bas, nici nu-l auzi". Dar eu acolo eram cu urechea. Cântam pe corzile groase ale chitarei, şi până la urmă, mi-am luat un bas. Totul era improvizat. La început, îţi făceai tu amplificatoare, instrumente, boxe. Ţin minte că mergeam prin şantiere, găseam cilindrii în care pregăteau muncitorii varul, culorile, puneam o piele întinsă, udă deasupra, o sudam la fabrică şi alea erau tobele. Cu prima trupă, Impact, am ajuns să înregistrăm opt piese la Radio România şi să cântăm la Costineşti şi la festivaluri bune din ţară.
Grafică şi libertate
- ABRA?
- Este trupa mea de suflet, am câştigat toate premiile la festivalurile studenţeşti, se cânta la cel mai înalt nivel. Aveam concerte la care stătea lumea şi pe geamuri. Pe vremea aia, erai mândru că făceai parte dintr-o trupă, te identificai cu ea. Făceai totul cu colegii de trupă - ne luam rucsacii şi plecam împreună în Retezat - nu doar cântam. Mai apoi, Ilie Stepan a avut nevoie de un basist pentru o colaborare la muzica unei piese de teatru şi apoi nu m-a mai lăsat să plec, aşa că am continuat în paralel cu ABRA şi cu Pro Musica.
- Simţeai apăsarea anilor 80, sau erai în lumea ta, detaşat?
- Multă vreme nu am conştientizat exteriorul, trăiam în atmosfera muzicii, iar mama ducea tot greul. Oficial, eu locuiam acasă, însă stăteam mai mult în căminele studenţeşti, unde aveam o prietenă. Sau două. Tata murise, şi mama a tras din greu să crească singură doi copii. Ea îmi spunea că totul e pe cartelă, eu habar nu aveam. Vânduse maşina, tot ce se mai putea vinde, noaptea făcea felicitări să mai adune un ban. Eu, dacă strângeam câteva sute de lei din concerte, îi dădeam mamei. A fost un moment foarte bizar, când am cântat la ambasada Germaniei. Cineva de acolo văzuse Pro Musica în concert şi ne invitase să cântăm, însă, pe de altă parte, ni se spusese să nu vorbim cu nimeni, să cântăm şi atât, nici să nu deschidem gura. După concert, oamenii au venit la noi bucuroşi, să ne felicite, să vorbim, dar noi eram atât de tăcuţi, de stresaţi... Cu totul altfel erau concertele rock din oraş, unde atmosfera era foarte fierbinte, se strângeau toţi tinerii. Şi noi mergeam să vedem concertele altor trupe, era o nebunie, un dezmăţ, se manifesta foamea de libertate a tinerilor. Îmi amintesc de un concert cu Pro Musica la Sala Olimpia, în faţa a 3.000 de oameni, care au început să huiduie când prezentatorul a spus că peste câteva zile va avea loc congresul PCR. Ne-am speriat şi noi, se huiduia la numele Ceauşescu, nu mai auzisem aşa ceva.
- Ce te-a determinat să pleci în Germania?
- Începusem să simt şi eu ce se întâmpla în jur. Terminam facultatea şi urma să fac şase luni de armată. Mulţi muzicieni din Timişoara plecaseră deja, iar mama mi-a spus că dacă am cum, să plec. Acum, poate nu aş mai face-o, însă atunci trebuia să încerc. M-am căsătorit cu o timişoreancă ce plătise bani grei pentru un paşaport cu viză şi care urma să plece peste şase luni. Între timp, a venit decembrie 1989, însă eu aveam actele depuse şi am vrut să văd cum e acolo. Am învăţat grafica pe computer, şi în paralel am continuat să cânt cu trupe berlineze de club. Patru ani am făcut parte dintr-o trupă de succes, aveam toate biletele vândute, în săli de 5-10.000 de oameni, turnee, totul mergea ca o maşinărie, la un nivel de profesionalism pe care nu-l mai experimentasem. Ne-am petrecut două luni în vila unui celebru producător englez, cu bucătar şi şofer la scară, pentru a imprima un nou disc. Apoi, trupa s-a destrămat din cauza unor orgolii, iar eu am continuat să cânt cu diferite trupe berlineze şi să mă ocup de grafică. Am o agenţie în care muncesc din greu pentru anumite proiecte, apoi mă bucur de libertate. Mă întorc când vreau la Timişoara, pentru mama şi pentru muzică.
Mult mai român decât neamţ
- Cum a început aventura Rezident EX?
- Sălile de repetiţii erau una lângă cealaltă, ne vizitam, făceam poante. Într-o zi, Tavi Iepan ne-a chemat pe cei de la ABRA la ei, să cântăm în cor pe piesa "Brigadierii". Apoi m-a întrebat dacă nu vreau să cânt la bas, în Rezident EX. Îl admir pe Tavi de treizeci de ani, suntem prieteni, însă nu mai cântasem împreună niciodată, chiar dacă în anii 80, ne tot perindam fiecare în diferite formule. El e cu câţiva ani mai mare. Pe când eram licean, îl invidiam pentru pletele sale şi pentru chitara Fender. Mergeam la concertele primelor sale trupe, ţin minte că se stătea pe jos la clubul Electromotor, unde se adunau toţi hippie din Timişoara. Mi-au plăcut întotdeauna piesele lui Tavi, au un uşor iz sârbesc, specific bănăţean, şi îţi intră imediat în ureche. Am făcut grafica albumului precedentei sale formaţii, "Locatarii". Am rămas tot timpul în legătură cu el şi mă bucur enorm pentru că, după atâţia ani, piesele sale sunt cântate de sute de oameni, la fiecare concert. Merită, după tot ce a făcut pentru rock-ul timişorean. Concertele Rezident EX înseamnă adrenalină pură, ne mândrim şi ne bucurăm de impactul la public şi de căldura cu care suntem primiţi. Simt că mă aflu într-o trupă de prieteni. Cu toboşarul Vali Potra, de pildă, am cântat în mai toate trupele de aici, din 1983 şi până astăzi.
- Faci naveta între Berlin şi Timişoara. Unde simţi că ţi-e locul?
- Am eu ceva de neamţ în mine, însă, categoric, sunt mai mult român decât neamţ. Nemţii-s oameni foarte ordonaţi, te simţi bine cu ei, vorbeşti, te împrieteneşti, dar numai până la un punct. Acolo am cunoştinţe, aici, prietenii din copilărie, cei adevăraţi! M-am acomodat acolo, însă îmi lipseşte balcanismul, acel ceva pe care îl capeţi în locul în care te-ai născut şi care nu te mai părăseşte niciodată. Timişoara are o scenă muzicală bogată, mult mai multe trupe ca în anii '80, şi sunt surprins de calitatea multora dintre ele, chiar şi a trupelor studenţeşti. Timişoara nu prea mai e oraşul pe care îl ştiam eu, însă oamenii cei mai dragi mie se află aici: pentru ei mă întorc de fiecare dată!