CHRISTIAN PODRATZKY - "În Germania am cunoștințe, aici am prietenii din copilărie. Cei adevărați"

Iulian Ignat
Rock-ul timișorean a fost întotdeauna la înălți­­me, iar în această perioadă, scena bă­nățeană este în fierbere. Rezident EX, cea mai bună tru­­pă de hard rock din ultimii doi ani, a susținut pri­mele concerte, cu noul solist vocal; ABRA, una din for­ma­țiile de mare clasă din anii 80, va ieși în septem­brie pentru prima oară pe scenă după 23 de ani, într-un concert mult așteptat.

Iar Pro Musica se pregătește pentru reuniunea și concertele, de după douăzeci de ani de pauză. Numele lui Christian Podratzky se regă­sește în istoria celor trei formații. Cu o bogată expe­riență, atât alături de trupe românești, cât și germane, basistul celor de la Rezident EX și ABRA este un om de scenă, plin de explozie. Locuiește la Berlin, acolo unde lucrează ca grafician, însă se în­toarce cât se poa­te de des la Timișoara, pentru a-și îm­plini menirea și a face muzică alături de prieteni.

Musca de pe planșetă

- Porți un nume nu tocmai comun. Care este po­vestea familiei tale, și de unde moștenești pasiu­nea pentru muzică?

- Bunica din partea tatei cânta la orga bisericii catolice și asta-i singura legătură pe care o cunosc în­tre familia mea și muzică. Un unchi de-al meu spunea că numele vine de la un ceh, cu vreo opt-nouă genera­ții în urmă. Mama e româncă de lângă Oravița, iar tata era neamț bănățean. S-au cunoscut la planșetă, ea pro­iectantă, el inginer la mașini grele. Elvira și Valeriu. Lor le datorez tot. M-au încurajat întotdeauna în tot ce am făcut, mi-au luat prima chitară, au strâns cureaua, și din salariul lor mi-au cumpărat difuzoare care cos­tau enorm.

- Care era atmosfera Timișoarei copilăriei tale?

- Am crescut într-un cartier muncitoresc de case, demolate în anii 80. La școala germană eram copii sârbi, unguri, români, nemți, ne înțelegeam cu toții foarte bine, nu era nimic deosebit să ai un nume ca al meu, iar copiii știau deseori câte două, trei limbi. Jucam fotbal toată ziua. La un moment dat, în clasă, am desenat pe planșa unei colege o muscă, și ea tot încerca să o alunge, credea că-i vie. Profesoara de desen a chemat-o pe mama la școală să-i spună că am un talent real și că ar trebui să mă dea la o școală specială. Aș fi continuat cu artele plas­tice, însă după ce am desco­perit basul și rock and roll-ul, nu mi-a mai ars de nimic, nu­mai la asta mă gândeam. Am terminat Facultatea de Con­strucții, de dragul mamei și ca să scap de armată. Acum nu mai știu nimic, nici măcar din ce-i făcut betonul.

Vărul hippie din Carei

- Cum s-a produs scân­teia cu muzica?

- Mama mi-a pus lecții de pian, pe când aveam șase ani, însă nu mi-a plăcut deloc, mă purtam urât cu studenta care îmi dădea lecții și atunci ea a renunțat, săraca. Peste câțiva ani, am ascultat câteva casete la "Panasonicul" vărului meu din Carei, un hippiot în toată regula, care umbla îmbră­cat cu ie, și așa am desco­perit rock-ul. Aveam o mă­tușă în America, care îmi trimitea casete originale. Se strângeau 20-30 de ado­lescenți la mine acasă și împreună ascultam cel mai nou album Led Zep­pe­lin. Aveam un casetofon îmbrăcat în piele, îl mai împrumutam golanilor din cartier, ca să dea bine la ga­gici, iar seara mi-l adu­ceau înapoi. La 13-14 ani, mi-au luat ai mei prima chitară, un Reghin acustic, și am mers să iau lecții de la frații Popescu, care-i învățaseră pe mai toți pușta­nii Timișoarei să cânte. Eu eram totuși atras de sune­tul basului, de ritmul din spate, dar prietenii îmi spu­neau: "Ce-i aia bas, nici nu-l auzi". Dar eu acolo eram cu urechea. Cântam pe corzile groase ale chita­rei, și până la urmă, mi-am luat un bas. Totul era im­provizat. La început, îți făceai tu amplificatoare, in­stru­mente, boxe. Țin minte că mergeam prin șantiere, găseam cilindrii în care pregăteau muncitorii varul, culorile, puneam o piele întinsă, udă deasupra, o su­dam la fabrică și alea erau tobele. Cu prima trupă, Impact, am ajuns să înregistrăm opt piese la Radio România și să cântăm la Costinești și la festivaluri bune din țară.

Grafică și libertate

- ABRA?

- Este trupa mea de suflet, am câștigat toate premiile la festivalurile studențești, se cânta la cel mai înalt nivel. Aveam concerte la care stătea lumea și pe geamuri. Pe vremea aia, erai mândru că făceai parte dintr-o trupă, te identificai cu ea. Făceai totul cu colegii de trupă - ne luam rucsacii și plecam împreună în Retezat - nu doar cântam. Mai apoi, Ilie Stepan a avut nevoie de un basist pentru o co­laborare la muzica unei piese de tea­tru și apoi nu m-a mai lăsat să plec, așa că am continuat în paralel cu ABRA și cu Pro Musica.

- Simțeai apăsarea anilor 80, sau erai în lumea ta, detașat?

- Multă vreme nu am conștientizat exteriorul, trăiam în atmosfera muzicii, iar mama ducea tot greul. Oficial, eu locuiam acasă, însă stă­team mai mult în căminele studențești, unde aveam o prietenă. Sau două. Tata murise, și mama a tras din greu să crească singură doi copii. Ea îmi spunea că totul e pe cartelă, eu habar nu aveam. Vânduse mașina, tot ce se mai putea vinde, noap­tea făcea felicitări să mai adu­ne un ban. Eu, dacă strân­geam câteva sute de lei din concerte, îi dădeam mamei. A fost un moment foarte bi­zar, când am cântat la amba­sada Germaniei. Cineva de acolo văzuse Pro Musica în concert și ne invitase să cân­tăm, însă, pe de altă parte, ni se spusese să nu vorbim cu nimeni, să cântăm și atât, nici să nu deschidem gura. Du­pă concert, oamenii au venit la noi bucuroși, să ne felicite, să vorbim, dar noi eram atât de tăcuți, de stre­sați... Cu totul altfel erau con­certele rock din oraș, un­de atmosfera era foarte fier­binte, se strângeau toți tine­rii. Și noi mergeam să ve­dem concertele altor trupe, era o nebunie, un dezmăț, se manifesta foamea de liber­tate a tinerilor. Îmi amin­tesc de un concert cu Pro Musica la Sala Olimpia, în fața a 3.000 de oameni, care au început să hui­duie când prezentatorul a spus că peste câteva zile va avea loc congresul PCR. Ne-am speriat și noi, se huiduia la numele Ceaușescu, nu mai auzi­sem așa ceva.

- Ce te-a deter­minat să pleci în Germania?

- Începusem să simt și eu ce se întâmpla în jur. Terminam facultatea și urma să fac șase luni de arma­tă. Mulți muzicieni din Timișoara plecaseră deja, iar mama mi-a spus că dacă am cum, să plec. Acum, poa­te nu aș mai face-o, însă atunci trebuia să încerc. M-am căsătorit cu o timișoreancă ce plătise bani grei pentru un pașaport cu viză și care urma să plece peste șase luni. Între timp, a venit decem­brie 1989, însă eu aveam actele depuse și am vrut să văd cum e aco­lo. Am învățat gra­fica pe computer, și în paralel am con­ti­nuat să cânt cu trupe berlineze de club. Patru ani am făcut parte din­tr-o trupă de suc­ces, aveam toate biletele vân­dute, în săli de 5-10.000 de oameni, turnee, totul mergea ca o ma­șinărie, la un nivel de profesio­nalism pe care nu-l mai experimen­ta­sem. Ne-am petre­cut două luni în vila unui celebru pro­ducător englez, cu bucătar și șo­fer la scară, pentru a imprima un nou disc. Apoi, trupa s-a destrămat din cauza unor orgo­lii, iar eu am con­tinuat să cânt cu di­ferite trupe berlineze și să mă ocup de grafică. Am o agenție în care mun­cesc din greu pen­tru anu­mite proiecte, apoi mă bucur de libertate. Mă întorc când vreau la Timișoara, pentru mama și pen­tru mu­zică.

Mult mai român decât neamț


- Cum a început aventura Rezident EX?

- Sălile de repetiții erau una lângă cealaltă, ne vizi­tam, făceam poante. Într-o zi, Tavi Iepan ne-a che­mat pe cei de la ABRA la ei, să cântăm în cor pe piesa "Brigadierii". Apoi m-a întrebat dacă nu vreau să cânt la bas, în Rezident EX. Îl admir pe Tavi de trei­zeci de ani, suntem prieteni, însă nu mai cântasem împreună niciodată, chiar dacă în anii 80, ne tot perin­dam fiecare în diferite formule. El e cu câțiva ani mai mare. Pe când eram licean, îl invidiam pentru pletele sale și pentru chitara Fender. Mergeam la con­cer­tele primelor sale trupe, țin minte că se stătea pe jos la clubul Electromotor, unde se adunau toți hippie din Timișoara. Mi-au plăcut întotdeauna piesele lui Tavi, au un ușor iz sârbesc, specific bănățean, și îți intră ime­diat în ureche. Am făcut grafica albumului prece­dentei sale formații, "Locatarii". Am rămas tot tim­pul în legătură cu el și mă bucur enorm pentru că, după atâția ani, piesele sale sunt cântate de sute de oa­meni, la fiecare concert. Merită, după tot ce a făcut pentru rock-ul timișorean. Concertele Rezident EX înseamnă adrenalină pură, ne mândrim și ne bucurăm de impactul la public și de căldura cu care suntem pri­miți. Simt că mă aflu într-o trupă de prieteni. Cu tobo­șarul Vali Potra, de pildă, am cântat în mai toate tru­pele de aici, din 1983 și până astăzi.

- Faci naveta între Berlin și Timișoara. Unde simți că ți-e locul?

- Am eu ceva de neamț în mine, însă, categoric, sunt mai mult român decât neamț. Nemții-s oameni foarte ordonați, te simți bine cu ei, vorbești, te împrie­tenești, dar numai până la un punct. Acolo am cunoș­tin­țe, aici, prietenii din copilărie, cei adevărați! M-am aco­modat acolo, însă îmi lipsește balcanismul, acel ceva pe care îl capeți în locul în care te-ai născut și care nu te mai părăsește niciodată. Timișoara are o sce­­nă muzicală bogată, mult mai multe trupe ca în anii '80, și sunt surprins de calitatea multora dintre ele, chiar și a trupelor studențești. Timișoara nu prea mai e orașul pe care îl știam eu, însă oamenii cei mai dragi mie se află aici: pentru ei mă întorc de fiecare dată!