- Într-o lume scăpată complet din hamuri, în care bunul simţ e luat în copitele cailor, tu faci o emisiune care pe mulţi îi lasă cu gura căscată: BONTON, o pledoarie pentru bune maniere şi etichetă. Şi, din câte ştiu, ideea a fost a ta...
- Da, şi o dospeam în minte de multă vreme, însă mi-era teamă s-o scot la iveală şi nici nu ştiam unde aş fi putut s-o propun. Căci - iată! - chiar şi prima ta întrebare este de fapt "Ce-i cu emisiunea asta?!" - o mirare firească, dat fiind contextul televiziunilor din România. Unde să-şi facă loc un astfel de format, când la noi, dacă nu te dai în spectacol şi nu faci scandal, nu exişti pe TV?! S-a încetăţenit ideea complet greşită că rating înseamnă vulgaritate şi poale în cap. Când am venit la Digi, am remarcat, însă, că se mergea pe o cu totul altă abordare, iar într-o zi, am fost întrebată direct: "Ce emisiune ai vrea tu să faci? La ce emisiune te-ai uita tu la televizor? Fără să te gândeşti la rating, la costuri etc. Care ar fi proiectul tău de suflet?" Şi-atunci, deşi cu inima strânsă, am povestit la ce visam eu. Şi s-a făcut linişte! Am plecat acasă, convinsă că am eşuat. Însă, a doua zi, mi s-a spus: "E fantastică ideea! O s-o facem!". Sinceră să fiu, n-am avut curajul să cred, realmente, că propunerea mea avea să fie pusă în practică, decât peste încă vreo lună, când am văzut că intrăm "în producţie". În ceea ce priveşte sursa de inspiraţie, cred că nu mai e nevoie să detaliez: e suficient să priveşti în jur, ca să vezi cât de mult s-a degradat componenta socială, comportamentul public, relaţiile între oameni, între vecini... Realitatea e "neagră", plină de incidente oribile: maşinile zgâriate, dacă sunt lăsate în faţa casei, locurile de parcare ocupate, străzile îngropate în gunoaie care se aruncă pe trotuar, vecinul care ascultă manele pentru întreg cartierul sau care dimineaţa la 6 ori noaptea la 11, porneşte să-şi dărâme zidurile prin casă, limbajul străzii care i-ar face şi pe birjarii de altădată să roşească.
- Cum îţi alegi subiectele?
- Nu putem să ne cantonăm în subiecte exclusiv conservatoare, din sfera "dantelă şi levănţică", deşi ele sunt şi vor fi întotdeauna necesare. Suntem obligaţi să ţinem cont de noile mentalităţi publice, nu putem să ignorăm Facebook-ul, nu putem să ignorăm faptul că generaţia de azi are o altă perspectivă şi o altă abordare a vieţii cotidiene, faţă de moravurile părinţilor şi bunicilor. Aşa că, de la cum ţinem cuţitul şi furculiţa la masă, am ajuns la rapperul care cultivă flori în spatele blocului sau la manierele practicate on-line. De asemenea, spunem şi poveşti de viaţă, care pot deveni un model de atitudine umană pentru cei care le urmăresc. De pildă, săptămâna trecută, am avut un reportaj despre o doamnă, Gabriela Bone, care a supravieţuit lagărului de la Auschwitz, s-a întors în ţară şi a înfiinţat Teatrul de Păpuşi din Oradea. Un om care a trăit o asemenea dramă, care a văzut acele orori pe carenoi nu putem, realmente, nici măcar să ni le imaginăm, scăpând din braţele morţii, se dedică frumosului, se dedică bucuriei copiilor, ocrotirii inocenţei! Ce lecţie de viaţă şi ce exemplu minunat! Cea mai mare problemă o reprezintă însă invitaţii, subiecţii interviurilor care trebuie să fie modele, oamenii de la care cu-adevărat să ai ce să-nveţi, doar că ei se feresc de televizor. În condiţiile în care tot ce este vulgar, urât şi de prost gust apare pe micul ecran cu o lejeritate incredibilă şi în cantităţi industriale, oamenii de calitate se tem ca nu cumva, acceptând să apară şi ei acolo, să nu fie percepuţi ca făcând parte din aceeaşi găleată cu scursori. De cele mai multe ori, sunt nevoită să duc muncă de lămurire, să explic că mai există, totuşi, o parte de public care îşi doreşte altceva şi că pentru ea merită să faci pasul, să laşi teama la o parte şi să te expui, căci, în fond, nu te expui pe tine, ca persoană, ci expui un model pozitiv, care trebuie să prolifereze. Există un citat din Lech Walesa, care-mi place foarte mult şi care, din păcate, e mai adevărat ca oricând: "De libertate profită mai mult răul decât binele." Oamenii cu caractere frumoase, oamenii educaţi, oamenii cu maniere civilizate trebuie să se adune unii cu alţii, căci altfel răul va învinge definitiv.
- Vizezi un anume segment de vârstă cu emisiunea ta?
- Nu cred că valorile ţin de vârstă. Ştiu tineri care au aceleaşi valori ca ale unor oameni care pot să le fie părinţi. Deci eu nu doresc să mă adresez unui segment de vârstă, ci unui segment de public cu anume calităţi, unor oameni care nu suferă de boala inerţiei, care nu rămân blocaţi pe TV înghiţind tot ceea ce se revarsă de-acolo, unor oameni care îşi doresc să se rafineze, să se ţină la curent cu ceea ce înseamnă cultură şi eleganţă socială, care vor să-şi cultive bunul gust, care respectă valorile trecutului, cărora le pasă de cei din jur şi care caută modele.
- Din păcate, audienţa, ratingul, atârnă ca sabia lui Damocles asupra tuturor producţiilor TV. Cât succes are emisiunea ta, "Bonton"? Eşti presată de cifre?
- Evident că mi-aş dori să fiu "auzită" de toată România, mi-aş dori ca toată lumea să fie preocupată de aspectele astea nobile ale vieţii şi noi toţi să ne comportăm ca nişte lorzi. Cu toate astea, mesajele pe care le primesc (e-mail-uri, telefoane, ba chiar şi scrisori sau felicitări clasice, pe hârtie) şi cifrele oficiale îmi arată că audienţa emisiunii este cu mult peste cea la care m-am aşteptat. Am crezut că "Bonton" va fi o emisiune cu rating 0,0 şi, când colo, cifrele sunt, în mod constant, peste 2 (pe măsurătorile Digi24, nu cele comparative). Şi ceea ce mă bucură enorm este că publicul nostru s-a şi fidelizat. Adică, pe unde ar fi, că-s acasă sau în vacanţă, cei care au prins gustul acestei emisiuni, deschid televizorul şi o urmăresc. Or, asta e o realizare extraordinară, dacă te gândeşti câte oferte TV există în ziua de azi.
La şcoala celor 7 ani de acasă
- Eu sunt născută şi crescută în Bucureşti şi provin dintr-o familie prin venele căreia n-a curs sânge albastru. Tata, acum pensionar, a lucrat la Întreprinderea de Avioane, fostul IAVB, actualul Romaero, iar mama a fost angajată la Loteria Română, într-o agenţie Loto. Însă amândoi au avut grijă să-mi "furnizeze" acei esenţiali şapte ani de-acasă, m-au învăţat ce înseamnă bunul simţ şi respectul. Restul, ceea ce numim "bune maniere", le-am deprins mai târziu, din lecturi şi din întâlniri cu oameni... speciali. Cred că acesta este termenul potrivit. În plus, am avut parte de multe vacanţe petrecute la ţară, în Oltenia, la bunica dinspre tată, ceea ce nu doar că m-a expus unor exemple autentice de bună cuviinţă şi înţelepciune tradiţională, ţărănească, dar mi-a imprimat şi un drag nespus de tradiţii şi de rural, în general. Am avut chiar şi în "Bonton" mai multe materiale prin care am încercat să explic că identitatea noastră, ca popor, este dată de tradiţii şi de cadrul rural şi că, dacă uităm acest adevăr, ne evaporăm ca etnie. Şi revenind la Oltenia, să ştii că pledoaria mea nu se întemeiază pe o impresie copilărească, pe fericirea alergatului prin păduri sau prin livezile din zonă. Şi azi sunt la fel de fascinată de acel petic de ţară, îl găsesc la fel de bogat în frumuseţe, aproape magic, aş îndrăzni să spun. Iar visul meu, pentru atunci când viaţa îmi va îngădui să mă mai domolesc, este să mă retrag acolo. Îmi doresc ca Oltenia să-mi devină, pe deplin, acasă.
- Spuneai că ingredientul obligatoriu al emisiunii, ca şi al educaţiei tale tale sunt "oamenii speciali". Poţi să-mi dai un exemplu?
- Vezi, eu am ajuns la jurnalismul de televiziune fiindcă-mi doream foarte mult să fac... radio! Sună complet anapoda, nu-i aşa? Dar asta este realitatea. În adolescenţă, odată cu apariţia primelor radiouri private, am căpătat pasiunea asta. O pasiune care era, însă, secretă. Mama nu mă lăsa să ascult radio după pofta inimii, pentru că "Trebuie să înveţi!". Dar fatalitatea s-a produs: în urma unui concurs de la un post privat, am câştigat un radio micuţ, portabil, cu căşti. Aşa că seara, după ce-mi terminam lecţiile, mă băgam în pat cu căştile în urechi, ascunsă sub plapumă şi mă desfătam. Dar ceva mai târziu, când tocmai împlinisem 16 ani, am aflat că se dădea un concurs pentru redactori la TV Sigma. Şi ce mi-am spus: să merg la concursul ăsta, ca să mă lămuresc "ce şi cum" şi astfel să fiu pregătită pentru un viitor concurs de redactori în radio. Zis şi făcut: am chiulit de la ora de fizică, m-am prezentat la concurs, am parcurs ambele probe - una scrisă şi una video - şi-am plecat acasă. După vreo săptămână, când am venit de la şcoală, mama m-a anunţat: "Vezi că au sunat de la... cred că TV Sigma, şi-au zis c-ai câştigat concursul." În secunda aia, am început să ţopăi de bucurie şi mama m-a întrebat: "Ce-ai câştigat, mamă? Un televizor?" (râde) Când a aflat că nu câştigasem un televizor, ci un loc de muncă, s-a făcut foc şi pară, pe acelaşi principiu: "Tu trebuie să-ţi termini liceul, să intri la facultate! Nici nu se pune problema!" Până laurmă, am dat-o pe brazdă, convingând-o că era doar o slujbă de vară. Mă gândeam că până în toamnă o conving definitiv. Ceea ce s-a şi întâmplat. În orice caz, aşa l-am cunoscut pe profesorul Constantin Şerbu, care era directorul TV Sigma. Pentru că eu eram atât de mică, dânsul s-a simţit obligat să-şi asume o poziţie aproape paternă în relaţia cu mine: mă monitoriza constant, şi nu doar din punct de vedere profesional. Îi datorez enorm. Era o enciclopedie ambulantă, nu doar strict de televiziune, ci şi de viaţă, în general. Când domnul profesor a murit, am suferit un şoc. Ştiam că era un om în vârstă, dar, cumva, în sufletul meu, îmi închipuiam că un asemenea spirit e imposibil să moară. Pierderea aceasta am resimţit-o acut şi mi-a fost foarte dificil s-o depăşesc. A fost marele meu model profesional şi civic.
- TV Sigma a fost un început de bun augur. Astăzi eşti licenţiată în jurnalism, dar ai şi o specializare la Paris, la CIFAP, cel mai important centru de formare a profesioniştilor în audiovizual, din Franţa. Parisul te-a învăţat şi el despre maniere şi bun gust?
- Sigur că da! Cu atât mai mult cu cât - gândeşte-te! - bursa la CIFAP am câştigat-o în 1998, iar aceea a fost prima mea ieşire din România. A fost un adevărat şoc cultural pentru copila de optsprezece ani care eram! De pildă, la puţin timp după ce-am ajuns acolo, am vrut să dau un telefon dintr-o cabină publică, de pe stradă, şi - recunosc - n-am ştiut cum să deschid uşa. (râde) În România, uşile se deschideau clasic, fie împingând, fie trăgând. Acolo era un alt sistem, care mie mi s-a părut de domeniul SF! Dar, depăşind uşa cabinei de telefon, cel mai important a fost că am descoperit cum e când oamenii nu ţipă şi nu se îmbrâncesc pe stradă (şi societatea românească de atunci, din 1998, nu era atât de pervertită de mitocănie ca azi) am descoperit ce înseamnă "loisir-ul parizian", ce înseamnă marea cultură, muzeele de acolo, ce înseamnă nişte vitrine decorate cu simţ estetic... Până şi felul în care se ţineau cursurile la şcoală era atât de diferit! Interacţiunea dintre profesori şi cursanţi era altfel! Profesional, pentru mine, CIFAP-ul a fost o mină de aur - aveam diverse module de studiu, pe diverse teme, însă specializarea mi-am făcut-o pe prezentarea jurnalului de ştiri. Când m-am întors de-acolo, eram un cu totul alt om. Şi la nivel personal şi, mai ales, profesional. La revenirea în Bucureşti, colegii de la Sigma şi chiar şi telespectatorii mi-au tot spus multă vreme: "Parcă nu mai eşti tu!" (râde)
Florile mamei
- Pentru că ne-am întors cu povestea în Bucureşti, oraşul tuturor posibilităţilor, dar şi al capcanelor, aş vrea să-mi spui cum te aperi de partea lui urâtă şi agresivă, de mitocănie, de vulgaritate, de incultură... Cum te speli de această ticăloasă funingine?
- Mă retrag în carapace. O tehnică pe care am dobândit-o relativ de curând. În urmă cu aproximativ trei ani, am trecut printr-o perioadă cruntă: m-am despărţit de bărbatul cu care am avut o lungă şi superbă relaţie de dragoste şi apoi, după vreun an, am pierdut-o pe mama. În plus, tatăl meu a decis ca, în urma dispariţiei mamei, să se retragă la ţară, în Oltenia. Aşa se face că eu m-am trezit, poate pentru prima dată în viaţă, aproape singură - nu-mi mai rămăsese aici decât sora mea, care însă are familia ei şi nu locuim împreună. Eram complet debusolată: nu ştiam ce e aia să fii singur, mi se părea că nu te poţi bucura de nimic pe lumea asta, că totul e în zadar. Norocul meu a fost că mi-am adunat destulă forţă şi destul curaj, ca să nu mă las sufocată de această perspectivă tenebroasă. Am luptat cu mine şi, încet-încet, am realizat că a fi singur nu e un capăt de ţară, că uneori poate să fie chiar savuros, că abia atunci când descoperi solitudinea, te descoperi şi pe tine cu-adevărat şi că e mult mai sănătos, atât pentru tine, cât şi pentru cei din jur, să-ţi întemeiezi fericirea pe fundaţia propriului univers şi nu pe universurile altor persoane. A nu se înţelege că eu pledez acum pentru singurătate, pentru abolirea relaţiilor de dragoste sau de orice altă natură. Spun doar că e bine să-ţi acorzi momente de "tu cu tine", căci aşa ai posibilitatea să te reconectezi la propriul eu, şi că singurătatea nu e un Bau-Bau, că nu e nevoie să facem compromisuri severe, de genul "Stau cu omul ăsta chiar dacă nu mă simt bine alături de el, chiar dacă noi nu prea avem lucruri în comun etc., dar măcar nu sunt singur(ă)." Mi-am dat seama că nouă, oamenilor, a ajuns să ne fie pur şi simplu frică să ne mai ascultăm gândurile. Căutăm mereu să ne ocupăm timpul şi mintea cu ceva. Ai observat că până şi-n metrou sau în tramvai, oamenii navighează pe Internet de pe telefon, stau pe Facebook...? Fac orice altceva numai să nu rămână faţă în faţă cu ei. Le e frică de sine. Ei, eu mi-am instituit aproape un program de ascultare a propriei voci interioare. Chiar şi în concediu îmi acord întotdeauna măcar câteva zile în care plec undeva singură - câteva zile în care mă ascult, mă analizez, mă cert, mă împac eu cu mine, mă mai repar pe ici-pe colo... Iar dacă nu am vreme să ies din oraş, mă închid în casă: citesc, ascult muzică, uneori gătesc şi-mi îngrijesc florile de pe balcon. Florile acestea sunt o moştenire de la mama. Ea era topită după ele şi le bibilea mai ceva ca pe un copil, iar eu tot timpul o luam peste picior din acest motiv. După moartea ei, am zis că trebuie totuşi să le îngrijesc. Pentru ea! Şi - uite! - probabil că s-a produs un transfer afectiv, că acum am ajuns la fel de pătimaşă ca mama. Poate chiar am întrecut-o, fiindcă, între timp, am mărit considerabil "colecţia". (râde)
- Tu şi "Bonton"-ul veţi avea vacanţă în această vară?
- Da, "Bonton"-ul are vacanţă o lună de zile, în august. În acea perioadă vor fi difuzate "best of"-uri. Eu însă nu voi avea decât două săptămâni libere, fiindcă apoi trebuie să încep să pregătesc noul sezon. Cu atât mai mult, le aştept cu mare nerăbdare: o să mă duc la ţară, să mai stau şi cu motanul meu, pe care l-am mutat acolo, cu tata, pentru că, fără îndoială, la ţară are parte de o viaţă mult mai plăcută decât aceea de aici, dintr-un apartament din Bucureşti.
- Ultima întrebare, Dana, dar probabil cea mai importantă: crezi sincer că societatea românească mai poate să se facă bine, să scape de boala mitocăniei, a vulgarităţii şi a kitsch-ului? Crezi că se mai poate reveni la "bonton"-ul Micului Paris de odinioară?
- Sincer, nu ştiu dacă mai cred, dar încă mai sper. Sunt conştientă că eforturile mele şi cele ale oamenilor similari mie au ajuns aproape donquijoteşti, dar asta nu trebuie să ne oprească. E nevoie să rămână măcar o enclavă care să păstreze aceste valori şi bune obiceiuri. Poate, la un moment dat, societatea o să se trezească şi-o să aibă nevoie de o sursă de unde să reînveţe. Şi în vremea comunismului, multe persoane au supravieţuit exclusiv datorită culturii. Ăsta a fost refugiul şi sprijinul lor. Azi, vorbim despre bonton în sensul propriu al termenului şi nu referindu-ne la emisiunea mea, tot ca despre o formă de supravieţuire. Şi-apoi, ştii cum se spune în creştinism, că dacă mai există un singur om în cetate care încă se mai roagă, cetatea poate fi totuşisalvată? Aşa zic şi eu: dacă mai există măcar un singur om care să considere că are nevoie de aceste informaţii păstrate în enclava bonton-ului, atunci orice efort merită. Şi oameni din aceştia încă mai sunt. Îţi dau doar un exemplu, cel care-mi vine primul în minte: anul trecut, când am plecat de la Palatul Regal, de la ziua Regelui, aveam picioarele praf. Fusesem încălţată în nişte pantofi noi, care se "răzbunaseră" crunt pe mine. Maşina mea era parcată la destul de mare depărtare şi, gemând în surdină, am pornit şontâc-şontâc într-acolo. Pe drum, pe lângă mine a trecut o fată de 16-18 ani, pe role. Ei bine, fata m-a depăşit, dar, în scurt timp, s-a întors, m-a oprit şi mi-a oferit un plasture. Gestul ei m-a impresionat profund: nu-i solicitasem ajutorul, dar, din proprie iniţiativă, văzând cum mă chinuiam, a făcut cale-ntoarsă şi mi-a dat acel plasture. Pentru oameni ca ea eu cred că merită şi trebuie să luptăm până-n ultima secundă!