Un volum pentru care a întreprins cercetări pe parcursul a câtorva ani, în colaborare cu Muzeul Unirii din Alba Iulia (Elena Cucui şi Ana Dumitran). Proiectul de cercetare a fost, de curând, prezentat la Paris, în cadrul festivalului "Din dragoste pentru frumos", desfăşurat sub patronajul spiritual al Mitropoliei noastre din Franţa. În Ardeal, aceste icoane, în reprezentări variate, pline de farmec şi de culori, se află la mare cinste de două secole încoace.
"Cea mai iubită icoană a lui Hristos din Ardeal"
- Părinte profesor, aţi scris o carte de mare preţ, dedicată unei icoane cu o reprezentare ciudată, răspândită în Transilvania şi mai rară în alte părţi ale ţării şi în alte ţări ortodoxe: Hristos din care răsare o viţă de vie. Ce semnificaţie are această imagine?
- Este o redare iconografică a cuvintelor lui Hristos, consemnate în Evanghelia după Ioan: "Eu sunt viţa cea adevărată..." (Ioan 15, 1), o icoană prezentă mai ales în spaţiul altarului, la proscomidiar, locul în care se pregătesc pâinea şi vinul pentru Sfânta Liturghie, adică pentru Împărtăşanie. Hristos, cu viţa de vie ţâşnind din el, se referă la prefacerea vinului în Sângele Domnului, în timpul Sfintei Liturghii, şi la Hristos ca izvor al "vinului" de viaţă dătător. Alte icoane asemănătoare ca imagine, dar având o simbolistică diferită, sunt inspirate din următoarea afirmaţie a Mântuitorului: "Eu sunt viţa, voi sunteţi mlădiţele", dezvoltată ulterior în imnografia bisericească. Pentru aceasta din urmă există o altă reprezentare iconografică: Hristos ca butuc al viţei de vie din care se nasc mai multe ramuri. Aceasta simbolizează Biserica şi succesiunea apostolică, pentru că Hristos este rădăcina Bisericii, iar apostolii sunt ucenicii, sau mlădiţele credinţei şi ale vieţii veşnice în Domnul. Sfinţii Petru şi Pavel, pe care tocmai i-am prăznuit, sunt elogiaţi de Biserică, ca mlădiţe roditoare de struguri frumoşi, ai viţei celei adevărate.
- De când datează cea mai veche reprezentare de acest fel?
- Este o imagine medievală, care ajunge la noi la mijlocul secolului XVII, probabil pe filieră ucraineană. Tipografii trimişi de Petru Movilă la Câmpulung au adus cu ei o serie de gravuri tipografice. Una dintre acestea a ajuns într-un celebru manuscris medieval românesc, Slujebnicul (Liturghierul) mitropolitului Ştefan al Ungrovlahiei. Acolo e prima reprezentare a lui "Hristos - Viţa de vie": Mântuitorul îi adună pe credincioşi lângă potirul în care stoarce strugurii crescuţi pe viţa ce iese din coasta Sa. Lângă fiecare obiect al pătimirii din această gravură există câte un text semnificativ. De pildă, lângă potir, scrie: "Adună pe robii Săi, cu mare predicare, la potir!". Este primul îndemn de acest gen, la cuminecare frecventă, în spaţiul creştinismului românesc. Icoana aceasta apare în ortodoxie într-un moment în care reprezentările alegorice nu mai erau permise oficial. Şi totuşi, a fost admisă ca o alegorie euharistică. Ea ilustrează taina altarului. Este mai întâi o imagine cu caracter clerical, apărând în gravuri pe liturghiere arhiereşti şi reprezentări în frescă în proscomidiarele din Ţara Românească, şi ulterior, la o sută de ani după, în Transilvania, în pictura pe sticlă. Nu avem foarte multe icoane pe lemn cu această reprezentare la noi, dar majoritatea bisericilor de lemn din Maramureş, de secol XVIII-XIX, au această imagine, "Hristos în teasc" sau "Hristos - Viţa de vie". Foarte interesant, în Maramureş s-au găsit proscomidiare, numite impropriu lăzi de odoare, puţin cunoscute şi studiate, care au forma Chivotului legământului. Eu le-am numit "chivoatele euharistice" ale Maramureşului. Sunt lăzi din lemn, unele pictate şi în exterior, altele nepictate. Pe capac sunt reprezentaţi heruvimi, în faţă este pictată Maica Domnului între mucenici, lateral sfinţi pustnici, iar când se deschide acest capac, acolo unde preotul ţine discul şi potirul, este pictat, minunat stilizat, "Hristos - Viţa de vie". De asemenea, imaginea este pictată, de pe la începutul veacului al XVIII-lea, şi în proscomidiarele unor biserici din Oltenia (Hurezi, Arnota, Cozia, Urşi, zona Drăgăşani) şi Muntenia (zona Muscel), mai ales în zonele viticole. În Moldova nu există reprezentarea Hristos ca Viţă euharistică, ci ca butuc al viţei, din care răsar mlădiţele, deci o alegorie pentru Biserică, nu pentru Euharistie. Dar la noi, la români, această imagine nu a fost aşa de populară ca aceasta a lui "Hristos - Viţa de vie".
Popularitatea reprezentării "Hristos - "Viţa de vie" a crescut foarte mult în Transilvania, în secolul al XIX-lea, după ce a fost pictată în icoanele pe sticlă de la Nicula, Gherla, Şcheii Braşovului, Maierii Bălgradului (Alba Iulia), Lancrăm, Făgăraş, Mărginimea Sibiului. După opinia unor specialişti, precum Ioan Apostol Popescu, aceasta este cea mai iubită reprezentare a lui Hristos din secolul XIX în Ardeal. Această dragoste pentru "Iisus cu viţa", cum au botezat-o ţăranii, s-a prelungit până în prezent. Am rămas uimit să aflu către sfârşitul cercetării că Părintele Ioan Iovan de la Recea, promotorul cuminecării necontenite, o îndrăgea foarte mult şi avea în chilia sa de la mânăstire o astfel de icoană.
"Ideea era în ADN-ul nostru cultural, de aceea icoana a căpătat mare popularitate"
- Popularitatea ei este asigurată de un fond cultural arhaic, care spune că sângele lui Hristos, căzut sub crucea pătimirii, este la originea viţei de vie. Mircea Eliade a scris un studiu, în perioada interbelică, numit "Ierburile de sub cruce", unde analizează colindele despre mir, grâu şi vin - plante sacramentale, a căror origine este legată de jertfa lui Hristos. Colindele reflectă mitul arhaic al zeului din trupul căruia răsar hrana şi leacurile esenţiale pentru viaţă, dar acest mit a fost încreştinat. Nicolae Cartojan, marele cercetător al culturii populare româneşti, care a predat un curs în perioada interbelică despre "Iconografie şi folclor", bănuia că originea acestei teme iconografice s-ar regăsi în colindele româneşti, dar şi într-un Catehism, mult copiat în Ardeal, în care apare un text apocrif care spune că soţia lui Pilat a fost martoră a Răstignirii. Potrivit acestei legende, Procla s-a apropiat de crucea Mântuitorului şi atunci i-a fost pătată rochia de sângele Lui. Pentru a nu fi descoperită de Pilat, care îi interzisese să meargă la locul supliciului, Procla şi-a îngropat veşmântul în grădină, la rădăcina unui piersic, şi din sângele lui Hristos a crescut o viţă de vie minunată, dătătoare de viaţă.
- Aţi spus că această imagine apare prima dată în cărţile bisericeşti, ceea ce ar presupune că ea a venit la noi mai întâi pe cale cultă şi liturgică. Dar ea nu există cumva în zugrăvelile pictorilor-ţărani mai demult, fiind izvorâtă din credinţa simplă a oamenilor?
- Mai întâi să spunem că provine din mai multe culturi. Deşi nu e neapărat o imagine românească, ea a fost autohtonizată puternic, ceea ce arată dragostea şi credinţa românilor în Hristos. Ea e venită pe cale cultă, dar modul în care este asimilată o face foarte relevantă pentru un ethos euharistic specific românilor. Nouă ni s-a potrivit mai mult, deoarece în cultura noastră tradiţională un element esenţial este colinda, iar în colindă se spune că grâul a crescut din carnea lui Hristos căzută sub cruce, viţa de vie a crescut din sângele lui Hristos, iar floarea mirului - din sudoarea lui Hristos, când i s-a pus cununa de spini. Este vorba despre un arhetip cultural care se regăseşte în mai multe locuri, potrivit căruia, din jertfa primordială au crescut elementele esenţiale ale vieţii pentru hrană, vindecare şi cult. Pe acest imaginar arhaic se fixează bine creştinismul. Şi de aici şi icoana cu "Hristos - Viţa de vie". Faptul că ideea era în ADN-ul nostru cultural a făcut să fie aşa de bine receptată această imagine. Există un interesant capitol de etnologie viticolă la români, foarte puţin cunoscut. Suntem o interesantă naţiune viticolă, aşa cum demonstra odinioară Hasdeu (analizând vocabularul nostru viticol preponderent latin) şi, de curând, Răzvan Voncu, în "Istoria literară a vinului la români", care e uimit să constate că cele mai vechi locuri de martiraj creştin coincid cu podgoriile noastre străvechi, din Dobrogea şi Buzău. Aşadar, popularitatea imaginii viţei euharistice nu este numai una culturală, adică una a unui univers imaginar, ci ţine de înţelepciune, de o înţelegere a vieţii în sensul cel mai adânc: Hristos este Viaţa şi fără Hristos nu putem face nimic. Avem nevoie de împărtăşirea permanentă cu El, pentru a ne înnoi şi spori viaţa şi pentru a trăi în veşnicie.
"Hristos vrea să savurăm bunătăţile lumii acesteia, dar frugal"
- Icoana lui "Hristos - Viţa de vie" există şi în alte ţări ortodoxe în afară de Ucraina şi România?
- Există astfel de reprezentări în Polonia, Ucraina, Bielorusia, Georgia, Serbia, apoi în spaţiul germanic şi ţările nordice, în Armenia, dar de cele mai multe ori cu alte semnificaţii, mai degrabă patetice decât euharistice. În Occidentul catolic, există tema iconografică a viţei celei adevărate, în vitralii, miniaturi, în cărţile de cult, pe amvoane, baptisterii şi clopote, unde Hristos este înfăţişat zdrobit ca un strugure sub teascul Crucii.
- În România, icoana "Hristos - Viţa de vie" are reprezentări diferite, de la zonă la zonă?
- În zona Lancrăm, este folosit un verde smaragdiu, unic în paleta coloristică, ca înlăuntrul unui bob de strugure; la Maierii Albei, avem un adevărat poem euharistic al Sfântului Sânge, în roşu intens, până la stacojiu. În zona Niculei, imaginea este foarte metaforizată, aşa încât de multe ori nu se înţelege prea bine dacă obiectul pe care stă Hristos este altar, sarcofag, mormânt, teasc sau butoi. Sub toate aceste aspecte, se desfăşoară, totuşi, acelaşi gând: înfăţişarea unui receptacul al Sfântului Sânge. Apoi, ultima surpriză a cercetării mele este descoperirea unei cruci de secol XX, la muzeul Arhiepiscopiei Romano-Catolice din Alba Iulia, o cruce pectorală episcopală, în care Hristos este înfăţişat stând cu picioarele într-un teasc de struguri. Am reuşit să o identificăm: a fost crucea episcopului Marton Aron, dăruită de cardinalul german Döpfner, din Köln, în plin comunism. Episcopul Marton Aron, care a fost îndrăgit pentru rezistenţa şi demnitatea sa în faţa autorităţilor comuniste, dar şi pentru că nu era şovin, avea domiciliu forţat la Alba Iulia. Crucea aceasta minunată a fost lucrată de un mare artist german, Egino Weinert din Köln, un artist care toată viaţa a lucrat cu o singură mână, cea stângă, pentru că pe cea dreaptă a pierdut-o în tinereţe, în vremea unui bombardament.
- În final, pentru că această icoană se referă la Euharistie, vă întreb: de ce credeţi că Hristos a ales pâinea şi vinul ca roade ale pământului, demne de a se transforma în trupul şi sângele Lui?
- Hristos este Cel cu multe nume şi, paradoxal, Cel cu un nume dincolo de orice nume. Vedem în Prohodul lui Hristos, din Vinerea Mare, că El este şi Lumină şi Piatră şi Viţă şi Grâu şi Pelican ş.a.m.d. Prin fiecare dintre aceste nume există o anume împărtăşire din taina Sa. Pe de altă parte, aceste trepte ale împărtăşirii de Hristos sunt trepte ale bucuriei. Iar bucuria se cere celebrată euharistic, modul deplin de împărtăşire de Hristos în Biserică. La slujba de Înălţare, avem o lectură din Vechiul Testament, în care Hristos este înfăţişat ca un podgorean care zdrobeşte strugurii şi ale cărui veşminte sunt pătate de "sângele" strugurilor. De ce? Pentru că Hristos se înalţă la cer cu veşmântul de purpură al propriului sânge şi cu rănile lui, caredevin trofee, dovezi ale biruinţei Sale asupra morţii. Şi ni se spune că, atunci când se înalţă la Cer, Hristos jubilează, tresaltă de bucurie. Imaginea apare şi într-o celebră cantată a lui Bach. Nimicit de violenţă şi ură, de tot ce-i spurcat în lume, Hristos dă darul suprem, izvorăşte acest must din sângele lui, această savoare fără margini a iubirii.
Dumnezeu a ales pâinea şi vinul pentru a ne potoli foamea şi setea de absolut, prin elementele esenţiale ale hranei cotidiene. Pâinea aduce saţiul, iar vinul desfătarea. Probabil că a ales vinul pentru savoarea şi tăria lui, pe care le desăvârşeşte prin Liturghie. Hristos vrea să savurăm bunătăţile lumii acesteia, dar frugal, ca o pregustare a bunătăţilor lumii veşnice. Gustarea euharistică ne învaţă să primim toată creaţia ca pe un dar, ca pe o cuminecătură.