Refugiată stingher, într-un mic scuar al Dâmboviţei, bisericuţa Sfântului Meletie pare cea mai mică şi mai discretă biserică din Bucureşti. O biserică sfioasă şi cuminte în toate. O biserică a tăcerilor de tot felul. Un mic refugiu creştin, construit pe la 1740, în amintirea Sfântului Elefterie şi a Cuviosului Meletie, ocrotitorul oamenilor nevorbitori, cu deficienţe de auz. Primul predicator mimico-gestual. Primul teolog ortodox care a continuat să vorbească şi să dea învăţătură prin semne, ridicând în aer trei degete, în chipul Sfintei Treimi, chiar dacă limba îi fusese tăiată, asemenea Sfântului Maxim Mărturisitorul, torturat şi el, în acelaşi fel.
Rugăciuni fără sunet
Purtaţi de treburi mărunte şi fără de amânare, oamenii iuţesc paşii. Ocolesc din larg biserica şi îşi văd de treburile lor. Nu se opresc nicio clipă, ci trec grăbiţi, aşa cum am trecut şi eu, de multe ori, pe lângă acest frumos lăcaş brâncovenesc, până în ziua în care, purtat de un îndemn inexplicabil, am intrat. Un singur pas am făcut şi m-am oprit în pridvor, copleşit să descopăr o mulţime de bărbaţi şi femei, care, într-o linişte adâncă, aproape materială, ridicau braţele în aer şi se legănau uşor, dimpreună cu preotul lor, ce nu înceta nicio clipă să-i privească în ochi şi să le vorbească fără să scoată niciun sunet, în timp ce un copil aştepta îngenuncheat şi cu lacrimi în ochi să primească Sfânta Împărtăşanie.
Niciodată nu ştiu să mai fi trăit un asemenea moment şi o asemenea emoţie intensă. Cu adevărat, în tăcerea profundă a momentului întrezăream ceva din vibraţia armoniilor stelare. Cu adevărat, liniştea din jur avea ceva din solemnitatea strălucitoare a unor straie de heruvim, îndemnându-mă să-mi doresc ca acel moment să nu se mai sfârşească. Aş mai fi rămas aşa ore întregi,în picioare, fără să mă mişc şi fără să mai simt oboseala, dacă privirea celor din încăpere nu s-ar fi întors iscoditor spre mine, iar maica cea bătrână de la pangar, temându-se cumva că am greşit adresa, nu mi-ar fi făcut semn insistent să citesc micul anunţ prins pe perete şi să aflu ceea ce aflasem deja. Eram în biserica Sfântului Meletie, o biserică unică şi specială; biserica surdo-muţilor; singura biserică de acest fel din Bucureşti, ridicată de marele boier Maxim Cupetul, în zona Cotrocenilor şi a Podului Eroilor Sanitari, pe o fostă insulă a râului Dâmboviţa - locul de promenadă şi agrement al bucureştenilor din acea vreme; un loc cu multă verdeaţă, flori de câmp şi ape curgătoare, cu păsări multicolore şi sălcii plecate până la pământ, cum nu mai găseai şi nici nu mai găseşti astăzi în altă mahala a Bucureştilor.
Aşa l-am cunoscut pe părintele Mirel Ilie. Aşa am descoperit lumea plină de candoare şi numeroase uimiri a celor fără auz şi vorbire. Oameni pe nedrept daţi deoparte şi izolaţi de semenii lor. Oameni condamnaţi parcă să trăiască toată viaţa închişi în sine, în carapacea grea şi apăsătoare a propriei tăceri.
Încercarea
Ca simplu spectator, nu desluşeşti prea multe. Doar observi şi admiri coregrafia spontană, vulcanică şi în continuă schimbare a gesturilor; o coregrafie plină de atenţionări şi elemente de subliniere; un dans ciudat al braţelor, capabil să transforme reunirea celor fără auz într-o lume aparte, inaccesibilă, închisă definitiv în sine. O lume a trăirilor subliniate de exclamaţii şi puternice uimiri gestuale, la care n-am avea acces fără ajutorul şi însoţirea unui translator priceput, cum este parohul Ilie Mirel - prietenul acestor oameni timizi, reticenţi şi, uneori, contradictorii. Mândri, orgolioşi, aparent veseli şi expansivi, oamenii fără auz vor să-ţi capteze atenţia şi chiar să te impresioneze puţin. Sufletişti, plini de energii pozitive şi parcă veşnic copilăroşi, simt nevoia să iasă în evidenţă şi să fie mângâiaţi. Au nevoie în permanenţă de grijă şi de afecţiune, trădând o inocenţă vecină cu naivitatea, ca atunci când iau cuvintele în sensul lor propriu şi, în loc de biserică, folosesc o perifrază concretă: "Acasă, în odaia lui Dumnezeu!" sau când, văzându-l pe părintele cum rosteşte sacramental în dreptul Uşilor Împărăteşti: "Acesta este trupul lui Hristos!", cu toţii întind mâinile, de parcă L-ar vedea aievea pe Iisus şi ar dori să-I ceară o mângâiere duioasă. Altcumva, nu e deloc uşor să te apropii şi să le intri în suflet. La primul gest de dispreţ sau sfidare, omul fără auz fuge, evită, se retrage în găoacea lui de singurătate şi, întorcându-ţi spatele, se poartă de parcă n-ai mai exista. Nici măcar părintelui Ilie nu i-a fost uşor să şi-i apropie, să treacă peste obstacolele de precauţie ale firii lor de oameni uşor ciudaţi, vulnerabili sau doar îndârjiţi de răutatea altora. Chiar şi acum îşi aminteşte cu o strângere de inimă ziua în care, însoţitfiind de vechiul paroh, acesta l-a prezentat mulţimii din biserică spunând doar atât: "Acum eu plec şi el rămâne", după care a dat să plângă. Ceea ce a urmat nu a fost uşor. Efectul acestui plâns neînceput avea să-l urmărească pe părintele Ilie în multe şi lungi zile de aşteptare, zile de zbucium sufletesc mocnit şi de încercări, zile în care părintele a tot căutat să-i iubească pe aceşti oameni şi să-i înţeleagă atât cât putea. Chiar dacă îi simţea ostili şi cu sufletul lipit încă de vechiul paroh, părintele Ilie a întrezărit că singura lui salvare erau sinceritatea şi inima deschisă, drept pentru care, într-o bună zi, i-a oprit pe enoriaşi după slujbă şi le-a vorbit fără pic de ocoliş. Le-a spus hotărât şi bărbăteşte, în limbajul gesturilor, că a decis să-i lase în grija altui preot, că vrea să plece cât mai departe, la o altă biserică şi la alţi enoriaşi. După un moment de uluială amestecată cu spaima şi neputinţa de a înţelege, cineva, cel mai bătrân şi mai cuminte membru al comunităţii, a prins curaj şi, făcând un pas înainte, l-a întrebat: "De ce, părinte? Cu ce ţi-am greşit? De ce vrei să ne pedepseşti?". Atunci părintele s-a uitat în ochii lui şi, fără pic de ezitare, i-a spus: "Eu plec pentru că voi nu aveţi nevoie de mine... Plec pentru că aici, în această biserică, trăiesc numai sfinţi. Nimeni dintre voi nu are vreun păcat. Nimeni nu simte nevoia să se spovedească, să se căiască pentru faptele lui rele şi apoi să ia trupul şi sângele Lui Hristos!".
A fost clipa descătuşării. Clipa în care, fără niciun cuvânt în plus, toţi cei din biserică s-au strâns pentru a-şi îmbrăţişa cu lacrimi în ochi părintele, cerându-şi iertare şi rugându-l fierbinte să nu plece, să mai rămână cu ei. "Ca oameni, am prins drag de ei din prima clipă", spune părintele. "Mai ales mi-au plăcut bătrânii. Niciunde nu am văzut bătrâni mai curaţi şi mai frumoşi la chip ca în această biserică. Sunt bătrâni aparte, gânditori şi interiorizaţi, incapabili să spună o vorbă care să facă rău, care să doară... De altfel, când au ceva de spus (prin gesturi, aşa cum comunică între ei), merg direct la ţintă, la esenţă, la ce au ei cu adevărat de zis, fără a se complica în amănunte, scuze şi explicaţii fără rost. Îmi amintesc că cel mai frumos mesaj din viaţa mea l-am primit de la un asemenea bătrân. În mesaj scria doar atât: «Iartă-mă. Iartă-mă. Iartă-mă». Deşi nu-mi greşise cu nimic, bătrânul simţea nevoia să-mi scrie, rezumând, fără să vrea, însăşi esenţa vieţii noastre creştine: starea de pocăinţă şi nevoia de a cere şi de a fi iertat în permanenţă de Mântuitorul nostru Hristos".
"Ca să-i arăţi cuiva că-l iubeşti nu trebuie să spui nimic"
"De câte ori privesc în urmă, văd că nimic din viaţa mea nu a fost întâmplător - nici că am ales să fiu preot la Aşezământul social de la Ciolpani, nici că mi-era tare drag de bătrânii singuri şi bolnavi de acolo. De altfel, din aceeaşi pornire am vrut să învăţ limbajul mimico-gestual. M-am înscris deci la un master specializat, condus de părintele Onu de la Ploieşti, din drag pentru aceşti oameni şi, mai ales, din dorinţa de a le face o surpriză la doi bătrâni surdo-muţi din Aşezământul de la Ciolpani, simţind că apropierea de ei nu era deplină, că mărturisirea lor la spovedanie nu era întreagă fără a vorbi aceeaşi limbă. Am petrecut doi ani în preajma părintelui Onu (un adevărat apostol al persoanelor cu deficienţe de auz) şi am învăţat să folosesc destul de fluent limbajul, pentru ca, venind la Ciolpani, cei doi bătrâni să se uite miraţi la mine şi să mă întrebe: «Părinte, ai păţit ceva? De ce dai aşa din mâini?», moment în care mi-am dat seama că ei nu cunosc nimic din semnele şi alfabetul mimico-gestual. Dincolo de marea dezamăgire şi gândul zădărniciei ce mă încercau în acea clipă, m-am stăpânit şi, nemaiavând ce le spune, i-am luat în braţe, i-am mângâiat şi am rămas aşa un timp, copleşit de emoţie, până am înţeles un lucru fundamental, pe care l-am regăsit şi aici, la biserica Sfântului Meletie - anume, că adevărata tăcere e vorbitoare... Că lucrurile intense nu au nevoie de cuvinte. Ca să-i arăţi cuiva că-l iubeşti nu trebuie să spui nimic. E de ajuns să simţi ceea ce simţi şi să transmiţi această stare".
"Noi, surzii"
Aşezat pe o margine de strană, părintele ne vorbeşte şi ne explică, în timp ce, din când în când, se întrerupe pentru a comunica şi cu enoriaşii care îl caută. Degajarea gesturilor şi fluenţa întretăierilor mimice ne stârneşte mulţime de întrebări naive, la care părintele răspunde cu un zâmbet lejer, încercând să ne asigure că, prin gesturi, se poate exprima orice, chiar şi noţiuni abstracte sau fanteziste. Pentru "mândru", de pildă, ridici nasul puţin cu ajutorul degetului. Pentru "minciună", baţi cu acelaşi deget nasul. "Ce mai faci?" se redă ciocnind pumnii, iar pentru "preot" e suficient să faci semnul unui om cu barbă. Totul e uşor: şi numele, exprimat prin dactileme (litere separate), şi "iertarea păcatelor", care se redă la modul cel mai fizic cu putinţă, prin gestul de ştergere a unei imaginare suprafeţe plane cu dosul palmei. Mai greu şi, uneori, peste puterea unui om, este să redai noţiunile teologice, cum ar fi Liturghie, Mântuire sau Tată ceresc, cuvânt care nu poate fi reprodus prin semnul părintelui lumesc, ci, asemenea Sfântului Meletie, prin desenarea pe frunte a unui cerc cu degetul mare de la mâna dreaptă. "Avem multe de învăţat de la surdo-muţi", spune părintele. "Am putea să deprindem de la ei măcar modul lor de a se exprima direct, rezumativ, în esenţă, fără a ne pierde în detalii şi precizări obositoare. Pentru persoanele fără auz, răbdarea este extrem de limitată. Dacă te îndepărtezi de subiect, te întrerupe imediat şi te întreabă ce ai vrut să spui când ai spus ce-ai spus... Eu, unul, nu am să încetez niciodată să le mulţumesc că am învăţat de la ei un lucru minunat. Am învăţat să disting între mai multe tăceri. În funcţie de trăirea şi firea lui, fiecare om se trădează prin felul în care tace şi ştie să păstreze tăcerea: ca un înţelept sau ca un om fără minte multă". Dacă ar avea ocazia, părintele ar face aceeaşi alegere - biserica Sfântului Meletie. E mândru de istoria lăcaşului, aşa cum e bucuros că oamenii vin în număr tot mai mare la biserică, şi nu oboseşte să le vorbească enoriaşilor despre marea iubire a lui Hristos, având grijă ca vorbele lui să fie însoţite mereu de gesturi şi îmbrăţişări încărcate de afecţiune, pentru a le cere apoi să nu uite niciodată că fiecare om este important în felul lui şi că iubirea Domnului nu caută la faţa nimănui. Mereu le vorbeşte oamenilor la persoana întâi: "Noi, surzii". Mereu caută să se identifice cu ei, deşi,smerindu-se, tot el recunoaşte că ceva, un mic amănunt, continuă totuşi să-i deosebească: "În timp ce surzii vorbesc cu Dumnezeu, noi, oamenii aşa-zis normali, ne mulţumim doar să vorbim despre Domnul".
Retras într-un colţ de strană, părintele Ilie ne face semn să-l scuzăm. Acum, vorbeşte cu enoriaşii lui, îi ascultă, desenează în aer gesturi largi şi precise, surâde şi îi mângâie pe creştet într-un fel anume - aproape, delicat şi afectuos, pe fiecare în parte. Se vede că oamenii au încredere în el, aşa cum se vede că părintelui îi pasă şi că ceea ce face e făcut cu tot dragul, fără ascunziş, fără pic de emfază sau milă ipocrită. Chiar dacă credincioşii din biserica Sfântului Meletie nu aud, celelalte simţuri le sunt în alertă şi nu-i înşeală. Cu toţii simt afecţiunea părintelui, şi în oraş s-a răspândit deja vestea şi îndemnul: "Veniţi să vedeţi! E un preot care ne îmbrăţişează pe toţi".