Energia misterioasă a munţilor
- D-le Eugen Evu, sunteţi un scriitor de valoare, aţi fi putut face o carieră poate mai vizibilă, dacă v-aţi fi propus să vă stabiliţi la Bucureşti, capitala culturală a ţării. Cu toate acestea, aţi ales să trăiţi aici, la Hunedoara. De ce?
- Pe mine m-au ţinut aici şi locul, şi familia. Eu sunt născut în Hunedoara. Părinţii mei sunt de pe Strei şi din Piatra Roşie, în Munţii Orăştiei. Am rămas în Hunedoara pentru că aici am respirat prima oară şi m-a marcat aşa de tare locul, încât nu am putut pleca niciodată. Spaţiul în care m-am născut şi în care trăiesc este un triunghi magic. Un triunghi format de Munţii Retezat, Ţara Zarandului şi până la Munţii Orăştiei. Un triunghi încărcat de istorie şi mitologie. Iar când eram mic, frumuseţea locurilor îmi părea încă şi mai mare, aşa cum o vedeam cu ochii mei de copil inocent, paradisiac. În vacanţe, mă duceam la bunici şi, cât am fi de săraci, cât suntem copii, trăim în Paradis. Descoperim lumea, vedem. Eram cu vacile bunicului la câmp. Umblam în cuiburile de păsări. Uneori mai dădeam şi peste un şarpe pe acolo. Sau pe la Răgălii, prin Strei, unde m-am şi înecat odată, douăzeci de minute am fost aproape mort. Când m-am trezit, cerul de deasupra mea mi s-a părut de un albastru fără seamăn. Şi toată lumea aceea era aşa de frumoasă, o lume a satului originar, veche de sute de ani, impregnată de eresuri şi de poveşti şi de doine, dar şi de o mitologie cu mult mai veche. Aşa că nu e de mirare că Nicolae Densuşianu, cel mai mare istoric-mitolog al nostru, era de aici, din Densuş. Toate astea m-au fascinat şi, în acea lume, am început să gândesc poetic. Să fac analogii şi metafore. Am avut o gândire poetică, încă de copil. Poezia era refugiul sufletului meu. Sufletul acesta care va rămâne mereu misterios şi în mişcare, dar care e definit totdeauna de o matrice numai a ta: locul în care te-ai născut. Iar Hunedoara era, la rândul ei, un loc încărcat de istorie, dar şi un oraş în care s-a muncit mult, căci a avut o tradiţie industrială, veche şi ea. Din păcate, acum, când m-ai stârnit să-mi evoc originile şi locul, nu pot să nu observ cu amărăciune, uitându-mă în jur, la oraşul meu, că tot ce s-a muncit s-a dus, s-a făcut praf după 1989. Şi, în spatele atâtor clădiri în ruină, sunt mii de oameni distruşi, mii de vieţi spulberate, iar spiritul lor s-a impregnat în rănile trecutului şi ne bântuie memoria. Pentru că s-au jertfit mulţi ani degeaba. Aşa văd, şi asta mă deprimă.
- Dincolo de tradiţia industrială a Hunedoarei, rămâne istoria şi mai veche a acestor locuri, care pulsează la tot pasul. Cum spunea Nichita Stănescu: "Sub fiecare piatră este un zeu". Mai vorbiţi-mi, aşadar, despre acest triunghi magic al României.
- Aşa e, cum spune poetul! Aici, la noi, istoria veche a românilor s-a păstrat cel mai bine, poate. Aici, în acest triunghi magic, două locuri iradiază istorie şi mistere: Sarmizegetusa Regală, capitala dacică din munţi, şi Ulpia Traiana, făcută de romani ca o replică la vechea capitală a dacilor. Despre Decebal se spune că era regele străvechiului popor al soarelui, în plus, după câte am putut observa, tot bătând cu piciorul munţii noştri de aici, ei au energii aparte. Cam ca ale piramidelor. Nu ştim bine cum se explică energia aceasta bună, dar ea se simte şi în Munţii Orăştiei, şi în zona Haţegului, acolo unde se povesteşte că a fost Kogaionul - muntele sfânt al dacilor şi unde se pare că s-a retras însuşi Zalmoxe în ultimii lui ani de viaţă pământească. Acolo ar fi Coloana Cerului sau Axis Mundi. Iar dacă urci şi pe Muntele Şurianu sau în Retezat, în tot acest spaţiu vast vei regăsi aceleaşi energii care influenţează tot ce este viu. De aici ne vin toate aceste reizvorâri energetice, care se manifestă şi în locuitorii de aici. Şi am să spun ceva care poate părea bizar, dar sunt foarte în temă cu subiectul. O parte din vitalitatea extremă a zonei cuprinsă între Retezat şi Apusenii metaliferi are legătură cu energiile radioactive, cu uraniul. Uite, aici, la Nandru, de unde sunt mama şi bunica mea, a fost uraniu. Uraniu exploatat sălbatic de ruşi. Acum, mina e abandonată, dar toată valea aia cu râurile care se varsă în Mureş e infestată prin apele freatice, că uraniul piere greu. Am fost la Nandru cu Radu Rei, un mare cercetător în domeniu, am lucrat cu el patru zile şi m-a impresionat câte boli endemice am găsit acolo. Ăsta-i unul dintre efectele prăzii ruseşti. Dar, în anumite doze, energia uraniului are şi un efect bun asupra oamenilor! Tot aşa cum înainte, locurile de mânăstiri erau alese cu nuiaua de alun radiestezică. Astea-s ştiinţe vechi! Vibra nuiaua, atunci locul era bun de mânăstire, pentru că era centru energetic. Aşa cum e şi aici, la Mânăstirea Prislop, de pildă, şi asta o ştiu foarte bine, pentru că am copilărit şi pe-acolo. La Prislop este centru energetic puternic. Cei vechi ştiau unde să aşeze temelia bisericilor, ca şi fântânarii care găseau locul apei, după ştiinţe milenare. Ştiau unde să întemeieze. Aşa că, dintr-un motiv sau altul, toată zona noastră dacică este benefică energetic, este bună. Poate de aceea, aici omul e mai vioi şi mai harnic, iar natura mai roditoare. O zonă de unde au răsărit oameni mari.
Compunerea premiată
- Să vorbim acum despre poetul Eugen Evu. Când aţi început să scrieţi şi cum aţi evoluat aici, la umbra castelului Huniazilor?
- Am fost remarcat încă din 1952, la 8 ani, pe când eram elev la şcoală. Atunci, profesoara mea, Raisa Boiangiu, care era şi scriitoare, obişnuia să ne pună să scriem compuneri literare. Pentru o astfel de compunere am primit eu un premiu pe oraş şi nişte cărţi. Cărţile acelea le mai am şi acum. Şi de atunci am deprins să scriu. Iar de la 14-15 ani, am fost tot în cercuri literare în oraşul acesta al nostru, care în vremea aceea era un oraş muncitoresc, dar cu o viaţă culturală bogată.
- Când a devenit efervescentă viaţa culturală din Hunedoara?
- Viaţa culturală a Hunedoarei s-a relansat în perioada de liberalizare a anilor '70. După care a venit potopul. S-a întors Ceauşescu din Coreea şi s-au schimbat toate. Iar noi, scriitorii hunedoreni, am fost mereu pe contrasens. Mai exact, eu şi cei pe care i-am format. Şi să ştii că am format foarte mulţi. Am avut cenaclu, am înfiinţat după revoluţie şase publicaţii şi am avut permanent de înfruntat partidul comunist şi securitatea, care mă acuzau mereu că îi agit pe tineri. Iar asta s-a întâmplat în vremea în care lucram la Casa de Cultură din Hunedoara, una foarte bună şi activă. Căci pe atunci puteai să descoperi talente tinere. În artă şi teatru am nume bune pe care le-am format. Unii sunt acuma prin Canada, America sau Norvegia, dar sunt mândru că eu i-am format, i-am ajutat să se descopere pe ei şi unii pe alţii, în lumea poeziei, a teatrului şi a muzicii. Am avut generaţii cu o deosebită originalitate şi libertate a scrisului. Principiul meu a fost: te ajut să te descoperi. Principiul socratic. Am acasă o statuetă a lui Socrate. Mi-a adus-o cineva din Grecia. Dedesubt i-am lipit o piatră din Strei, care are un ochi, unul foarte frumos.
- Când aţi început să vă publicaţi cărţile?
- În anii aceia de relativă liberalizare, toate editurile mari, cum a fost în cazul meu editura Facla de la Timişoara, făceau concursuri pentru debut. Nume mari au debutat atunci. M-am bucurat şi eu, prin recomandarea lui Ştefan Augustin Doinaş şi Nicolae Prelipceanu, să public prima carte. S-a numit Toate iubirile. Iar recomandarea de început a lui Ştefan Augustin Doinaş m-a marcat. Doinaş mi-a fost mentor, a fost un om deosebit în viaţa mea. Norocul marilor întâlniri dintr-o viaţă mie mi-a surâs. Şi la fel mi s-a întâmplat cu Ioanichie Olteanu sau cu Ion Horea. Foarte mulţi au scris despre mine, au apărut sute de referinţe. Unele sunt copleşitoare, dar Ştefan Augustin Doinaş şi Laurenţiu Ulici mi-au fost mentorii de căpătâi. Ei m-au încurajat şi au pariat pe mine. Le port recunoştinţă, deşi acum sunt în lumea de dincolo.
"O să îţi ia tot! Doar talentul nu ţi-l pot lua"
- Din câte ştiu, viaţa dvs., pe lângă poezie, este un roman. Care e cel mai dramatic capitol al său?
- Totul s-a întâmplat din 1970 până în 1975, când am plecat de la Cultură şi m-am întors să lucrez în combinatul siderurgic. În acei ani, am intrat într-un conflict foarte dur cu securitatea. Gândiţi-vă, la CNSAS mi-am găsit patru dosare, nu unul! Mă turnau mulţi, unii chiar infiltraţi în cenaclu. Pentru că şi eu bravam mult. Luam premii pe ţară cu cei de care mă ocupam, cu formaţii muzicale, teatrale, teatru de copii, eram foarte activ, dar refuzam cu îndărătnicie să bag în programele mele ideologia partidului. Una din acuzaţii era că sunt agitator. Că agit tinerii. Se legaseră şi de faptul că sunt fiu de pastor. Tatăl meu a fost pastor. Când s-a întors de pe frontul de Răsărit, s-a făcut pastor penticostal. A fost un om care s-a întors acasă din război, a scăpat viu şi a luptat pentru religia asta a lui. Ei, şi una din acuzaţiile aduse mie a fost: eşti fiu de pocăit. Am fost şi membru de partid, dar n-am fost supus niciodată. Şi atunci m-au turnat de m-au căpiat. Patru sute şaizeci de file au dosarele mele. Plus al tatălui meu, pe care l-am obţinut de la CNSAS. Domnule Iacob, ştii dumneata cine conduce în ţara asta? Şantajul. Trecutul şantajabil al unora care s-au dat cu puterea. Şi acum, tot ei mă ameninţă. Mai primesc câte un telefon. "Vezi-ţi de viaţa ta şi taci!". Mă ameninţă. Zic că ei au făcut revoluţia. Aici, în Hunedoara, au împuşcat şase oameni. Şase morţi sub o troiţă! Şi acum mi se spune să tac! Îmi amărăsc ultimele zile. Am intrat în anul 70 al vieţii, dar nu-mi doresc ani mulţi mai departe, ci atâţia câţi să am mintea întreagă. Pentru că existenţa asta stresantă, romanul ăsta nebun al vieţii mele duce la alienare. O viaţă m-am bătut. Cu cine? Cu mine m-am bătut, până la urmă.
- Ce vi s-a întâmplat, mai exact, în acei ani '70?
- M-au marginalizat de nu s-a putut. M-au marginalizat să nu mă afirm pe plan literar, în edituri, în presa timpului. Până atunci publicasem cinci cărţi, toate bine primite de critică. Puteam intra în Uniunea Scriitorilor, dar nu s-a întâmplat aşa. Şi asta, din cauza celor care m-au lucrat, oameni ai securităţii. M-au turnat că îi influenţez greşit pe scriitorii şi pe artiştii Hunedoarei. Că sunt ostil patriei şi partidului. Şi permanent am fost urmărit. Eram considerat un pericol social, "o bombă amorsată tot timpul", cum mi-a zis unul. "Dumneata ai fi bun la noi", îmi spuneau, fiindcă eu reuşeam mereu să mă transform din vânatul lor, în vânător. "Te pui cu noi, tovarăşu'? Ehei, dacă eram în 1957, nu mai stăteam noi la discuţii, îţi băgam de mult pistolul în gură!". Acum trăiesc toţi liniştiţi din pensiile lor mari. În anii aceia grei, m-am gândit tot timpul cum mă încuraja Doinaş: "O să îţi ia tot! Numai talentul nu ţi-l pot lua". Şi aşa am rezistat. Şi cred în continuare că am un Dumnezeu. Al demnităţii: să nu faci rău altuia.
- Ce a mai urmat în viaţa dvs.?
Aurul sufletului
- Ce este poezia pentru dvs., domnule Evu?
- Pentru mine, poezia este, înainte de toate, catharsis. Aşa cum ea a fost încă de la începuturi, din vechime.
- Catharsis înseamnă curăţire, mântuire. Are un rol mântuitor poezia? Pot vindeca lumea câteva versuri?
- Da. Poezia vindecă lumea de întuneric şi de spaimele minţii. De fricile primordiale. Pentru că în om există frica asta instinctivă de întuneric şi moarte. Şi poezia te poate curăţa de aceste angoase.
- La sfârşitul interviului nostru, aş vrea să vă mai întreb cum vă simţiţi acum, la 70 de ani, în Hunedoara aceasta crepusculară, dar totuşi atât de misterioasă şi rafinată?
- Aşa cum stau în oraşul ăsta al meu, prins pe vecie în capcana unui uriaş triunghi magic, de o frumuseţe fără seamăn, nu pot fi decât bucuros că m-am născut şi trăiesc aici. Mai ales că pretutindeni se nasc oameni. Cum o spune Blaga, atâta de frumos: "Sat al meu ce porţi în nume/ Sunetele lacrimei./ La chemări adânci de nume/ În cea noapte te-am ales/ Ca prag de lume/ (..) În tine cine m-a chemat/ Fie binecuvântat,/ Sat de lacrimi fără leac". Iar ca poet, la 70 de ani, mă simt cu inspiraţia neştirbită. Încă mă simt aurifer. Ştii cum se alegea în şteampuri, pe Arieş, aurul pe vremuri, înainte să înceapă marile exploatări industriale? Ţăranul urca atunci pe o înălţime şi se apuca să scruteze râul, când era limpede. Şi privea atent, până vedea de unde strălucea pepitoiul cel mare de aur, sub valurile Arieşului. Îşi lua atunci un reper ca să nu-i piardă urma, după care se ducea în râu şi găsea un kilogram de aur curat. Aşa şi eu: îmi scrutez sufletul şi încă mai găsesc aur, sub unde...
Mirele
Pe-aceste culmi sunt bradul consacrat,
Sunt bradul-mire zvelt peste Armindeni.
Biografia mea-i a unui sat
Din Transilvania, de pretutindeni.
N-aduceţi vreascuri! Limpedea răşină
E fulgerul captiv care-ntreţine
A vieţii vâlvătaie de lumină,
Măreţ şi tragic, cum vi se cuvine.
Poetul nu vă e prieten, nici vrăjmaş,
Nu ştie nimeni ce-i poetu-n lume:
Urlet sau cântec, calm ori pătimaş -
Pecetluindu-şi taina cu vreun nume...
Fără cenuşă arde. Dă lumină,
Ca bradul tânăr, consacrat pe-un grui...
Toată pădurea lumii e de vină
Cât luminează frumuseţea lui!
Şi totuşi, vina lumii n-o condamnă
Surpat în sine, sieşi vinovat -
Doar el cunoaşte arderea ce-nseamnă
Poetul Mire, Bradul consacrat.