"La 70 de ani, încă mă simt aurifer" - de vorbă cu poetul hunedorean EUGEN EVU

Valentin Iacob
Când îl descoperi pe îndelete pe Eugen Evu, vei avea o revelație. Scriitor hune­dorean get-beget, provincial, cum s-ar spune, scrie o poezie de "centru", la cel mai înalt nivel. Poa­te și pentru că a trăit toată viața într-o zonă aparte, pe care el o numește triunghiul magic al României. O zonă plină de mituri zamolxiene, dar și de furnalele siderurgice din vre­mea lui Ceaușescu. O lume ames­te­cată, cu care a trebuit să lupte tot tim­pul, ca să ră­mâ­nă poet. La Hu­ne­doara, am petrecut câteva ore capti­vante cu Eugen Evu. În tot acest timp, deasupra noastră, castelul Hu­niazilor ne veghea, copleșitor și dis­cret.

Energia misterioasă a munților

- D-le Eugen Evu, sunteți un scriitor de valoare, ați fi putut face o carieră poa­te mai vizibilă, dacă v-ați fi propus să vă stabiliți la București, ca­pitala cul­tu­­ra­lă a țării. Cu toate a­ces­­tea, ați ales să trăiți aici, la Hunedoara. De ce?

- Pe mine m-au ținut aici și locul, și familia. Eu sunt născut în Hunedoara. Părinții mei sunt de pe Strei și din Piatra Roșie, în Mun­ții Orăștiei. Am ră­mas în Hunedoara pentru că aici am respirat prima oară și m-a marcat așa de tare lo­cul, încât nu am putut pleca niciodată. Spațiul în care m-am născut și în care trăiesc este un triunghi magic. Un triunghi for­mat de Munții Retezat, Țara Zaran­dului și până la Munții Orăștiei. Un triunghi încărcat de istorie și mitologie. Iar când eram mic, frumusețea locu­rilor îmi părea încă și mai mare, așa cum o ve­deam cu ochii mei de copil inocent, paradisiac. În va­canțe, mă duceam la bunici și, cât am fi de săraci, cât sun­tem copii, trăim în Paradis. Descoperim lumea, ve­dem. Eram cu va­cile bunicului la câmp. Umblam în cuiburile de pă­sări. Uneori mai dădeam și peste un șarpe pe acolo. Sau pe la Răgălii, prin Strei, unde m-am și înecat odată, douăzeci de minute am fost aproape mort. Când m-am trezit, cerul de deasupra mea mi s-a părut de un albastru fără seamăn. Și toată lumea aceea era așa de frumoasă, o lume a satului originar, veche de sute de ani, impregnată de eresuri și de povești și de doine, dar și de o mitologie cu mult mai veche. Așa că nu e de mirare că Nicolae Densu­șianu, cel mai mare istoric-mitolog al nostru, era de aici, din Densuș. Toate astea m-au fascinat și, în acea lume, am început să gândesc poetic. Să fac analogii și metafore. Am avut o gândire poetică, încă de copil. Poezia era refugiul sufletului meu. Sufletul acesta care va rămâne mereu misterios și în mișcare, dar care e definit totdeauna de o matrice numai a ta: locul în care te-ai născut. Iar Hunedoara era, la rândul ei, un loc încărcat de istorie, dar și un oraș în care s-a mun­cit mult, căci a avut o tradiție industrială, veche și ea. Din păcate, acum, când m-ai stârnit să-mi evoc originile și locul, nu pot să nu observ cu amă­răciune, uitându-mă în jur, la orașul meu, că tot ce s-a muncit s-a dus, s-a făcut praf după 1989. Și, în spatele atâtor clădiri în ruină, sunt mii de oa­meni distruși, mii de vieți spulberate, iar spiritul lor s-a impregnat în rănile trecutului și ne bântuie memoria. Pentru că s-au jertfit mulți ani degeaba. Așa văd, și asta mă deprimă.

- Dincolo de tradiția industrială a Hune­doarei, rămâne istoria și mai veche a acestor locuri, care pulsează la tot pasul. Cum spunea Nichita Stă­nescu: "Sub fiecare piatră este un zeu". Mai vor­biți-mi, așadar, despre acest triunghi magic al Ro­mâniei.

- Așa e, cum spune poetul! Aici, la noi, istoria veche a românilor s-a păstrat cel mai bine, poate. Aici, în acest triunghi ma­gic, două locuri iradiază istorie și mis­tere: Sarmizegetusa Regală, capitala da­cică din munți, și Ulpia Traiana, fă­cută de romani ca o replică la vechea ca­pitală a dacilor. Des­pre Decebal se spune că era regele străvechiului po­por al soarelui, în plus, după câte am putut observa, tot bătând cu piciorul munții noștri de aici, ei au energii aparte. Cam ca ale piramidelor. Nu știm bine cum se explică energia aceasta bună, dar ea se simte și în Munții Orăștiei, și în zona Hațegului, acolo unde se poves­tește că a fost Kogaionul - mun­tele sfânt al dacilor și unde se pare că s-a retras însuși Zalmoxe în ultimii lui ani de viață pămân­tească. A­co­lo ar fi Co­loana Cerului sau Axis Mundi. Iar dacă urci și pe Muntele Șurianu sau în Retezat, în tot acest spațiu vast vei regăsi ace­leași energii care in­flu­ențează tot ce este viu. De aici ne vin toate aceste re­iz­vorâri energetice, care se mani­festă și în locuitorii de aici. Și am să spun ceva care poate părea bizar, dar sunt foarte în temă cu subiectul. O parte din vita­litatea extremă a zonei cuprinsă între Retezat și Apu­senii metaliferi are legătură cu energiile radioactive, cu uraniul. Uite, aici, la Nandru, de unde sunt mama și bu­nica mea, a fost uraniu. Uraniu exploatat sălbatic de ruși. Acum, mina e abandonată, dar toată valea aia cu râurile care se varsă în Mureș e infestată prin apele freatice, că uraniul piere greu. Am fost la Nandru cu Radu Rei, un mare cercetător în domeniu, am lucrat cu el patru zile și m-a impresionat câte boli en­demice am găsit acolo. Ăsta-i unul dintre efectele prăzii rusești. Dar, în anumite doze, energia uraniului are și un efect bun asupra oamenilor! Tot așa cum îna­inte, locurile de mânăstiri erau alese cu nuiaua de alun ra­dies­tezică. As­tea-s științe vechi! Vibra nu­ia­ua, atunci locul era bun de mânăstire, pentru că era cen­tru energetic. Așa cum e și aici, la Mânăstirea Prislop, de pildă, și asta o știu foarte bine, pentru că am copilărit și pe-aco­lo. La Prislop este centru energetic puternic. Cei vechi știau unde să așeze temelia bise­ricilor, ca și fân­tâ­narii care găseau locul apei, după științe milenare. Știau unde să înteme­ieze. Așa că, dintr-un motiv sau altul, toată zona noastră dacică este benefică ener­ge­tic, este bună. Poate de aceea, aici omul e mai vioi și mai harnic, iar natura mai ro­di­toa­re. O zonă de unde au răsărit oameni mari.

Compunerea premiată

- Să vorbim acum despre poetul Eugen Evu. Când ați început să scrieți și cum ați evoluat aici, la umbra castelului Huniazilor?

- Am fost remarcat încă din 1952, la 8 ani, pe când eram elev la școală. Atunci, profesoara mea, Raisa Boiangiu, care era și scriitoare, obișnuia să ne pună să scriem compuneri literare. Pentru o astfel de compunere am primit eu un premiu pe oraș și niște cărți. Cărțile acelea le mai am și acum. Și de atunci am deprins să scriu. Iar de la 14-15 ani, am fost tot în cercuri literare în orașul acesta al nostru, care în vremea aceea era un oraș muncitoresc, dar cu o viață culturală bogată.

- Când a devenit efervescentă viața culturală din Hunedoara?

- Viața culturală a Hunedoarei s-a relansat în perioada de liberalizare a anilor '70. După care a ve­nit potopul. S-a întors Ceaușescu din Coreea și s-au schimbat toate. Iar noi, scriitorii hunedoreni, am fost mereu pe contrasens. Mai exact, eu și cei pe care i-am format. Și să știi că am format foarte mulți. Am avut cenaclu, am înființat după revoluție șase publi­cații și am avut permanent de înfruntat partidul co­mu­nist și securitatea, care mă acuzau mereu că îi agit pe tineri. Iar asta s-a întâmplat în vremea în care lu­cram la Casa de Cultură din Hunedoara, una foarte bună și activă. Căci pe atunci puteai să descoperi talente tinere. În artă și teatru am nume bune pe care le-am format. Unii sunt acuma prin Canada, America sau Norvegia, dar sunt mândru că eu i-am format, i-am ajutat să se desco­pere pe ei și unii pe alții, în lumea poeziei, a teatrului și a muzicii. Am avut generații cu o deose­bită ori­ginalitate și libertate a scrisului. Principiul meu a fost: te ajut să te desco­peri. Prin­ci­piul socratic. Am acasă o statuetă a lui So­crate. Mi-a adus-o cineva din Grecia. Dedesubt i-am lipit o piatră din Strei, care are un ochi, unul foarte fru­mos.

- Când ați început să vă publicați cărțile?

- În anii aceia de relativă liberalizare, toate edi­turile mari, cum a fost în cazul meu editura Facla de la Timișoara, făceau concursuri pentru debut. Nume mari au debutat atunci. M-am bucurat și eu, prin re­co­mandarea lui Ștefan Augustin Doinaș și Nicolae Prelipceanu, să pu­blic prima carte. S-a numit Toate iubirile. Iar recomandarea de început a lui Ștefan Augustin Doinaș m-a marcat. Doinaș mi-a fost mentor, a fost un om deosebit în viața mea. Norocul marilor întâlniri dintr-o viață mie mi-a su­râs. Și la fel mi s-a întâmplat cu Ioanichie Olteanu sau cu Ion Horea. Foarte mulți au scris despre mine, au apărut sute de referințe. Unele sunt copleșitoare, dar Ștefan Augustin Doinaș și Laurențiu Ulici mi-au fost men­torii de căpătâi. Ei m-au încurajat și au pariat pe mine. Le port recunoștință, deși acum sunt în lumea de dincolo.

"O să îți ia tot! Doar talentul nu ți-l pot lua"

- Din câte știu, viața dvs., pe lângă poezie, este un roman. Care e cel mai dramatic capitol al său?

- Totul s-a întâmplat din 1970 până în 1975, când am plecat de la Cultură și m-am întors să lucrez în com­binatul siderurgic. În acei ani, am intrat într-un conflict foarte dur cu securitatea. Gândiți-vă, la CNSAS mi-am găsit patru dosare, nu unul! Mă tur­nau mulți, unii chiar infiltrați în cenaclu. Pentru că și eu bravam mult. Luam premii pe țară cu cei de care mă ocupam, cu formații muzicale, teatrale, teatru de copii, eram foarte activ, dar refuzam cu îndărătnicie să bag în programele mele ideologia partidului. Una din acuzații era că sunt agitator. Că agit tinerii. Se legaseră și de faptul că sunt fiu de pastor. Tatăl meu a fost pastor. Când s-a întors de pe frontul de Răsărit, s-a făcut pas­tor penticostal. A fost un om care s-a întors acasă din război, a scăpat viu și a luptat pentru religia asta a lui. Ei, și una din acu­zațiile aduse mie a fost: ești fiu de pocăit. Am fost și membru de partid, dar n-am fost supus niciodată. Și atunci m-au turnat de m-au căpiat. Patru sute șaizeci de file au dosarele mele. Plus al tatălui meu, pe care l-am obținut de la CNSAS. Domnule Iacob, știi dum­neata cine conduce în țara asta? Șantajul. Trecutul șantajabil al unora care s-au dat cu puterea. Și acum, tot ei mă amenință. Mai primesc câte un telefon. "Vezi-ți de viața ta și taci!". Mă amenință. Zic că ei au făcut revoluția. Aici, în Hunedoara, au împușcat șase oameni. Șase morți sub o troiță! Și acum mi se spune să tac! Îmi amărăsc ultimele zile. Am intrat în anul 70 al vieții, dar nu-mi doresc ani mulți mai de­parte, ci atâția câți să am mintea întreagă. Pentru că existența asta stre­santă, romanul ăsta nebun al vieții mele duce la alie­nare. O viață m-am bătut. Cu cine? Cu mine m-am bătut, până la urmă.

- Ce vi s-a întâm­plat, mai exact, în acei ani '70?

- M-au margina­lizat de nu s-a putut. M-au mar­ginalizat să nu mă afirm pe plan literar, în edituri, în presa timpului. Până atunci publicasem cinci cărți, toate bine primite de critică. Pu­team intra în Uni­unea Scriitorilor, dar nu s-a întâmplat așa. Și asta, din cauza ce­lor care m-au lucrat, oa­meni ai securității. M-au turnat că îi in­fluențez greșit pe scri­itorii și pe artiștii Hunedoarei. Că sunt ostil patriei și partidului. Și permanent am fost urmărit. Eram considerat un pe­ricol social, "o bombă amorsată tot timpul", cum mi-a zis unul. "Dumneata ai fi bun la noi", îmi spu­neau, fiindcă eu reușeam mereu să mă transform din vânatul lor, în vânător. "Te pui cu noi, tovarășu'? Ehei, dacă eram în 1957, nu mai stăteam noi la dis­cuții, îți băgam de mult pistolul în gură!". Acum tră­iesc toți liniștiți din pensiile lor mari. În anii ace­ia grei, m-am gândit tot timpul cum mă încuraja Doi­naș: "O să îți ia tot! Numai talentul nu ți-l pot lua". Și așa am rezistat. Și cred în continuare că am un Dumnezeu. Al dem­ni­tății: să nu faci rău altuia.

- Ce a mai urmat în viața dvs.?

- Până la urmă, am ajuns înapoi, la un combinat, de unde plecasem. Am început să lucrez iar ca oțelar. Era o meserie pe care o practicam, cumva, din fami­lie. Așa că m-am simțit bine acolo. La oțelărie (și tatăl meu a lucrat o viață ma­caragiu), eram omul trei la lopată. Adică, sunt șapte-zece inși într-o echipă și te duci și arunci cu lopata do­lomită, să cârpești cup­to­rul, că altfel se arde. Cu magnezită și șamon. Și când aveam pauză, două lucruri mă relaxau: beam sifon permanent - cămășile noastre erau impregnate de sare - și, uneori, beam lapte, când ni se dădea. A doua rela­xare era că mă băgam în spatele cabinei de comandă, erau acolo niște funii. Și pe funiile alea stă­team în genunchi și pe un caiet dictando scriam poezii!

Aurul sufletului

- Ce este poezia pentru dvs., domnule Evu?

- Pentru mine, poezia este, înainte de toate, catharsis. Așa cum ea a fost încă de la începuturi, din ve­chime.

- Catharsis înseamnă curățire, mântuire. Are un rol mântuitor poezia? Pot vindeca lumea câteva versuri?

- Da. Poezia vindecă lumea de întuneric și de spaimele minții. De fricile primordiale. Pentru că în om există frica asta instinctivă de întuneric și moarte. Și poezia te poate curăța de aceste angoase.

- La sfârșitul interviului nostru, aș vrea să vă mai întreb cum vă simțiți acum, la 70 de ani, în Hunedoara aceasta crepusculară, dar totuși atât de misterioasă și rafinată?

- Așa cum stau în orașul ăsta al meu, prins pe vecie în capcana unui uriaș triunghi magic, de o frumusețe fără sea­măn, nu pot fi decât bucuros că m-am născut și trăiesc aici. Mai ales că pretu­tin­deni se nasc oa­meni. Cum o spune Blaga, atâta de fru­mos: "Sat al meu ce porți în nume/ Su­netele lacrimei./ La chemări adânci de nume/ În cea noapte te-am ales/ Ca prag de lume/ (..) În tine cine m-a chemat/ Fie binecuvântat,/ Sat de lacrimi fără leac". Iar ca poet, la 70 de ani, mă simt cu inspirația neștirbită. Încă mă simt aurifer. Știi cum se alegea în șteampuri, pe Arieș, aurul pe vremuri, înainte să înceapă marile exploatări industriale? Țăranul urca atunci pe o înălțime și se apuca să scru­teze râul, când era limpede. Și privea atent, până ve­dea de unde strălucea pepitoiul cel mare de aur, sub valurile Arieșului. Își lua atunci un reper ca să nu-i piardă urma, după care se ducea în râu și găsea un kilogram de aur curat. Așa și eu: îmi scrutez sufletul și încă mai găsesc aur, sub unde...

Mirele

Pe-aceste culmi sunt bradul consacrat,
Sunt bradul-mire zvelt peste Armindeni.
Biografia mea-i a unui sat
Din Transilvania, de pretutindeni.

N-aduceți vreascuri! Limpedea rășină
E fulgerul captiv care-ntreține
A vieții vâlvătaie de lumină,
Măreț și tragic, cum vi se cuvine.

Poetul nu vă e prieten, nici vrăjmaș,
Nu știe nimeni ce-i poetu-n lume:
Urlet sau cântec, calm ori pătimaș -
Pecetluindu-și taina cu vreun nume...

Fără cenușă arde. Dă lumină,
Ca bradul tânăr, consacrat pe-un grui...
Toată pădurea lumii e de vină
Cât luminează frumusețea lui!

Și totuși, vina lumii n-o condamnă
Surpat în sine, sieși vinovat -
Doar el cunoaște arderea ce-nseamnă
Poetul Mire, Bradul consacrat.