- Anul acesta, Gala Uniter s-a desfăşurat la Târgu-Mureş. Nu era mai vizibilă în Bucureşti, sub ochiul televiziunilor şi al presei?
- E a treia oară când ieşim din Bucureşti cu Gala şi, de fiecare dată, la invitaţia autorităţilor locale. În 2007, ea s-a ţinut la Sibiu, cu ocazia transformării oraşului în Capitală Europeană a Culturii, în 2013 ne-am mutat la Iaşi, când Consiliul Judeţean ne-a invitat şi a finanţat o parte din costurile ei, iar anul acesta, la initiaţiva directorului Teatrului Naţional din Târgu Mureş, Attila Gasparik, a Consiliului Judeţean Târgu Mureş şi a Primăriei oraşului, Gala s-a ţinut în frumosul oraş transilvănean, pe scena unui monument istoric recent restaurat. Aceste ieşiri din Bucureşti ale Galei au pus în valoare frumuseţi ştiute şi neştiute ale României şi, în acelaşi timp, au evidenţiat eforturile locale în ce priveşte dezvoltarea teatrului. Şi cum Galele se transmit pe TVR 1 şi TVR Internaţional, pe internet şi pe Radio România Cultural, evenimentele au putut fi urmărite, în direct, de toată lumea. Sperăm să putem deplasa Gala, în viitor, şi în alte oraşe pline de istorie ale României.
- Unora dintre noi, această alegere le-a apărut ca un gest politic, o dovadă a bunei coabitări româno-maghiare în plan cultural...
- Într-adevăr, multă lume s-a întrebat dacă faptul că această Gală s-a petrecut la Târgu Mureş a presupus, din start, şi mai multe premii pentru teatrele şi artiştii maghiari. Este inexact. Producţia teatrală a anului 2013 a pus în valoare, nu pentru prima oară, calitatea teatrului maghiar din România, unde au lucrat regizori de prim rang, în instituţii în care disciplina muncii este remarcabilă. Şi rezultatele sunt pe măsură. Să ne amintim că în ultimii ani, şi sunt destui, premii dintre cele mai importante ale UNITER s-au dus către teatrele de limbă maghiară. Asta spune multe. La Târgu Mureş, au primit premiile cele mai importante regizorul Lászlo Bocsárdi, regizor maghiar de prim rang, care lucrează, în acelaşi timp, şi la teatrele de limbă română. Iar premiul pentru cel mai bun spectacol s-a dus către Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, un campion absolut al premiilor UNITER, pentru un spectacol regizat de un regizor român: Silviu Purcărete.
- Cum ţi s-a părut ediţia din acest an a Galei?
- Putem spune că toate ediţiile Galelor UNITER sunt la fel sau că sunt foarte diferite. Sunt la fel pentru că, în principiu, premiile se duc către aceleaşi categorii în fiecare an, cu excepţia celor oferite de Senatul UNITER. Dar, în acelaşi timp, sunt şi diferite, şi originale, pentru ceea ce se petrece în structura lor. Ceea ce nu s-a întâmplat până acum niciodată în Galele UNITER, suportul muzical a fost asigurat de Filarmonica din Târgu Mureş, al cărei sediu şi sală de concert este chiar superbul Palat al Culturii. Lumea se poate întreba cât de scumpă a fost organizarea acestei Gale. Şi putem spune că nu a fost ieftină deloc. Autorităţile locale au asigurat cam 40 la sută din cheltuieli, Ministerul Culturii şi sponsorii, restul. Au fost deplasaţi 150 de oameni, echipe de televiziune, oaspeţi din străinătate, transport, cazare etc. Strălucirea Galei vine din faptul că ea se consideră ca o sărbătoare a unui fenomen unic în cultura românească şi consecvent cu el însuşi: teatrul românesc.
- Să trecem acum la evenimentul teatral al acestei stagiuni de primăvară a Teatrului Naţional din Bucureşti: premiera cu "Furtuna" de Shakespeare, în montarea unui regizor bulgar de prim rang, pe nume Alexander Morfov. În rolul principal, cel al lui Prospero - Ion Caramitru! Îţi dorim mult succes, cu speranţa că ne vei acorda un nou interviu, privitor la acest spectacol. Până atunci, o întrebare mai specială: cine mai are nevoie de Shakespeare în mileniul trei?
- Literatura lui Shakespeare este întotdeauna contemporană cu patimile şi problemele omului. În piesele lui găseşti toate elementele dezvoltării fiinţei umane. Dacă în vremea lui Shakespeare, Richard al III-lea îşi dorea... "un cal, un cal!", azi el ar cere un... elicopter. Dar asta nu schimbă esenţa problemei!