Un teatru care te învaţă să te opreşti şi să pătrunzi în adâncul lucrurilor. Te învaţă să-ţi traduci simţămintele, să-ţi înţelegi trăirile, să te desluşeşti pe tine. Un teatru fără scenă şi fără locuri pe scaun, unde experimentezi gusturi noi, mirosuri nebănuite, atingeri misterioase. E teatrul unde tu, ca spectator, eşti de fapt actorul, pentru că în mintea ta se petrece totul. E teatrul în care nu ştii când ai intrat şi nici nu eşti sigur că s-a terminat. Atât în timpul spectacolului cât şi după, toţi oamenii şi toate întâmplările le crezi parte din regie, şi viaţa se amestecă cu jocul. E teatrul pe care nu-l vezi decât cu ochii minţii. Nu mergi pur şi simplu la o piesă, intri în ea şi o simţi. Sună imposibil, straniu, magic? Un astfel de teatru chiar există! Unde altundeva, decât în inima Ardealului, la Cluj, unde tineri actori experimentează şi spectatorii sunt încântaţi de ceea ce este inedit?!
Laura Alicu este una dintre actriţele acestui teatru magic. Atunci când vorbeşte despre teatrul labirint-senzorial, se desprinde uşor de realitate şi pătrunde într-o lume doar de ea văzută. I se luminează faţa, privirea e plină de emoţie, iar cu mâinile vrea să spună mai mult decât o poate face în cuvinte. Am încercat să aflăm de la ea ce este această ultimă minunăţie a dramaturgiei mondiale, care se joacă cu mare succes în Cluj. Sau mai bine zis... în tot Clujul.
"Totul se bazează pe simţuri"
- Clujenii s-au obişnuit deja cu trupa voastră pe străzile oraşului. Aţi stârnit o curiozitate enormă cu acest tip de teatru fără sală, fără scaune şi câteodată chiar fără... text! Ce este teatrul labirint-senzorial?
- Labirint, pentru că imaginaţia noastră şi amintirile noastre sunt nesfârşite, sunt un adevărat labirint. Senzorial, pentru că totul în piesele noastre, deşi pare ciudat pentru teatru, se bazează pe simţuri. E greu să dai o definiţie ca la dicţionar pentru acest gen de teatru. E greu să defineşti o trăire intensă, un poem al simţurilor tale sau o aventură a imaginaţiei. Să încerc mai degrabă să îl descriu? În primul rând, spectatorul îşi va folosi simţurile ce nu sunt în mod obişnuit solicitate în dramaturgie: atingerea, mirosul, gustul, chiar şi ochii vor învăţa să vadă altfel decât o fac de obicei, iar sunetul poate avea alte valenţe. Aceasta este marea noutate, şi ea vine împreună cu alte schimbări. De exemplu, povestea, piesa, nu se va spune ca de obicei, doar prin actori. Spectatorul va deveni principalul actor şi ceilalţi doar îl vor ajuta să îşi spună sau să îşi descopere povestea personală. În felul ăsta dispare şi scena, şi obligaţia spectatorului de a o contempla. În teatrul senzorial, scena se măreşte, devine însăşi lumea noastră şi privitorul se trezeşte în mijlocul unui spectacol. Am putea spune că piesa îl înconjoară transformând lumea reală într-o scenă uriaşă şi spectatorul devine actor. Acest gen de teatru se poate juca într-un oraş sau pe o plajă. O să vă dau un exemplu concret. Un spectator vine la piesă, dar zece actori i-au pregătit deja un labirint şi chiar când iese din casă, un cerşetor (de fapt un actor din trupă) îl abordează şi îi spune câteva lucruri. Altcineva poate interveni şi îl poate duce într-un loc neaşteptat, sau îi poate da o pietricică, şoptindu-i o anumită misiune de îndeplinit. Cu mult înainte de-a ajunge la locul stabilit pentru spectacol, el e deja în piesă. Apoi, legat la ochi, un spectator poate descoperi textura unor obiecte, poate asculta un cântec de leagăn din copilărie sau valurile mării. În felul ăsta, noi, actorii, cu doar câteva accesorii la îndemână, suntem doar izvorul imaginaţiei lui, fără a vrea să o controlăm. Spectatorul îşi va construi singur o poveste din amintiri şi din reîntâlnirea cu senzaţii uitate. Porneşte într-o călătorie necunoscută, bazată pe trăirile sale şi pe amintirile sale. Este foarte multă improvizaţie într-un astfel de teatru şi deci foarte multă libertate.
Sufletul lucrurilor
- Tu cum ai descoperit acest fel de teatru şi ce ţi-a adus în plus?
- Primul spectacol prin care am trecut a fost cel de la Gura Portiţei. Se numea "Întoarcerea la copilărie". Primul moment a fost într-o cameră, unde am discutat cu cineva despre bunici, părinţi, activităţi din copilărie. Apoi m-a luat altcineva pe nişte picioroange şi m-a dus mai departe, unde trebuia să scriu pe o hârtie cea mai mare frică a mea. Mi s-a cerut să nu dau bileţelul acela nimănui. Poate părea ciudat, dar am şi acum bileţelul, foarte bine păstrat! Legată la ochi, am ajuns apoi într-un loc unde era un joc de iele, am fost împinsă, îmbrăţişată, mângâiată. Eram aproape ca în transă. Tot legată la ochi, am fost condusă într-un părculeţ, unde m-am dat pe un leagăn. Lângă mine auzeam cum cântă un copilaş "pe o pânză de păianjen". Şi în cele din urmă, fără să ştiu încotro mă îndrept, m-am trezit cu picioarele în apa mării. Acolo am stat întinsă cât am vrut şi a fost ca un moment al sfârşitului, al capătului de drum. Mi s-a părut că am parcurs în acel spectacol toate momentele vieţii. Fiind legat la ochi, redescoperi altfel lumea din jurul tău. Văzul îţi fură cumva din experienţe, din atenţia către celelalte simţuri. Nu pui niciodată mâna pe o cărămidă, pe un perete. Fără să simţi textura, mărimea, forma, consistenţa, duritatea obiectelor, le vezi doar de la distanţă şi nu se creează o intimitate cu ele. Mi-am dat seama cât de uşor trecem peste sufletul lucrurilor şi câte am putea învăţa despre noi, dacă le-am acorda un pic de atenţie. Acel spectacol m-a marcat şi m-a legat definitiv de teatrul senzorial. Poate şi pentru că tema piesei era copilăria şi spectacolul a fost gândit special să te ducă la senzaţia aceea unică din copilărie, în care erai prins total în joc şi mama te striga din zece în zece minute. Nici ascultarea, nici teama nu învingeau bucuria libertăţii, senzaţia că o clipă câştigată e nepreţuită. Târziu, intrai în casă spăşit, însă cu mulţumirea că te-ai jucat atât de bine. Ca adult, nu mai ai aceste trăiri, nu le mai simţi atât de tare, nu mai trăieşti senzaţia aceea de plinătate. Teatrul senzorial mi-a dat posibilitatea să accesez din nou aceste trăiri.
- E mai greu să joci aşa ceva decât teatrul clasic, pe care îl ştim cu toţii?
- Ca actor ai foarte multă libertate. Sigur, există câteva texte pe care le scriem împreună, atunci când gândim şi situaţiile unei piese de teatru. Dar dacă o scenă se desfăşoară pe stradă sau într-o cafenea aglomerată, actorul are o idee de bază şi restul e improvizaţie, adaptare la ceea ce se întâmplă în jurul său. Imprevizibilul cred că te ajută ca actor şi îţi oferă şansa prospeţimii: chiar dacă joci de zece ori aceeaşi idee sau replică, niciuna nu va semăna cu cealaltă, pentru că scena ta e lumea reală şi ea nu este niciodată aceeaşi. Mare parte din reprezentaţie, spectatorul este legat la ochi, iar cei care pregătesc momentele se joacă cu simţurile lui. Cu mirosul, cu auzul, cu gustul, cu simţul tactil, iar totul se desfăşoară în mintea spectatorului, acolo este de fapt labirintul. Ca actor, eşti ghidul cuiva prin labirintul imaginaţiei sale şi este o provocare să fii ghid prin ceva ce te poate surprinde şi pe tine. Poate să dureze treizeci de minute sau două ore. Partea dificilă este transformarea lumii concrete în scenă de teatru. Cineva vine la spectacol şi tu trebuie să poţi să îl tragi într-o lume transfigurată sau în alt înţeles al aceleiaşi lumi, mai bine zis. Aşteaptă ceva, iar tu trebuie să-l captezi din primul moment. Să-l introduci în starea din care să-şi facă singur spectacolul, să trăiască jocul imaginaţiei. Sunt momente în care lumea crede că s-a terminat piesa, dar încă e în spectacol. E fascinant să-i vezi uimiţi, încântaţi, derutaţi. Sunt oameni care trăiesc şi două, trei săptămâni, prin prisma unei astfel de experienţe. Vezi altfel lucrurile din jurul tău. E o experienţă curăţătoare, te curăţă de viruşii superficialităţii. Unii revin, vor neapărat să parcurgă traseul şi rămân uimiţi că nimic nu mai seamănă cu ce era în mintea lor, cu ceea ce au trăit. Asta e minunat, că în tot timpul spectacolului, cineva îţi dă atenţie deplină, tu eşti centrul. Uneori trebuie să te adaptezi la situaţii foarte dificile. De exemplu, odată, la un spectacol, când la câţiva metri de noi urla muzica, dar trebuia să jucăm. Am luat dopuri de urechi, ne-am descurcat. Dar a fost foarte mult de improvizat. Ca şi performer, te foloseşti de absolut orice e în jurul tău, ca spectator ajungi să ţi se pară că toţi oamenii de pe stradă fac parte din spectacol.
- Cum privesc oamenii această formă a teatrului? Ce public aveţi?
- Multora le e teamă să vină, tocmai pentru că nu ştiu dinainte nimic, nu se simt cu picioarele pe pământ. E ca şi teama de avion. Dar după ce vin o dată, vor neapărat să repete experienţa. Avem oameni care ne urmează de la spectacol la spectacol. Chiar ne-am gândit că trebuie să facem cumva să dăm o şansă şi celor care n-au experimentat. Mai nou, suntem invitaţi să facem câte un spectacol în locuri care se vor promovate. Oamenii rămân ataşaţi de un loc, după ce l-au parcurs pas cu pas legaţi la ochi şi l-au trăit prin simţuri, se reîntorc acolo cu drag. Am avut un spectacol la Baia Mare, în muzeu. Eu am avut rolul unui copil care a crescut în muzeu şi trebuia să vorbesc cuspectatorii despre experienţa mea. Au fost adulţi, copii, tineri, a durat trei ore. După spectacol, nu mai puteam vorbi. Însă reacţia spectatorilor mi-a alungat oboseala. Vin de obicei la spectacolele noastre oameni care îndrăznesc, oameni deschişi, tineri sufleteşte. La Cluj, nu ducem lipsă de spectatori, dimpotrivă. Oamenii sună şi întreabă: "Te rog, ai un scaun în plus?". Dar aici nu poţi avea mai mulţi oameni decât poţi duce, pentru că este destul de solicitant, cere foarte multă implicare şi dăruire.
MARIA BUDA