Simone de Beauvoir, ca şi Jean-Paul Sartre, partenerul ei de viaţă, cu care a format un cuplu mitizat, aparţin unei epoci revolute. Militantismele lor sunt văzute azi în altă lumină, iar orbirea lor politică de după dezvăluirea crimelor staliniste pare de neînţeles, în contradicţie cu tema centrală a existenţialismului, văzut ca o filosofie a libertăţii individuale. După război, existenţialismul a avut în Occident o popularitate surprinzătoare, pătrunzând din mediile intelectuale până la nivelul străzii. Altul era atunci "aerul timpului", care favoriza, sub forma superficială a epicurianismului şi revoltelor, căutarea unei forme de justificare a existenţei. Spre deosebire de filosoful Sartre, Simone de Beauvoir şi-a găsit în vocaţia de scriitoare această justificare, considerând creaţia literară ca sens al vieţii ei, ca o victorie a libertăţii asupra necesităţii. ("Dacă am vrut odinioară să mă fac învăţătoare e pentru că visam să fiu propria mea cauză şi propriul scop. Acum cred că literatura îmi va permite să-mi realizez această dorinţă. Ea îmi va asigura o nemurire care va compensa eternitatea pierdută, voi arde în milioane de inimi. Scriind o operă hrănită din propria poveste, mă voi crea eu însămi din nou şi îmi voi justifica existenţa", scria în "Amintirile unei fete cuminţi".) Şi n-a greşit căci, din întreaga ei operă, pe lângă celebra şi mereu citata biblie feministă din 1949, "Al doilea sex", cel mai bine rezistă în secolul XXI romanele şi scrierile autobiografice. Nutrite din realităţi trăite, ele depăşesc prin talent cazul particular şi reuşesc să comunice, prin magia literaturii, "peste mode şi timp", cu alte generaţii de cititori. E şi cazul volumului pe care vi-l recomand azi, tradus pentru prima oară la noi. Cele trei nuvele, care au desigur legătură cu ideologia feministă în război cu prejudecăţile înrădăcinate şi azi în construcţia socială, sunt fascinante în primul rând ca forţă literară. Ele experimentează trei forme diferite de exprimare a microcosmosului intim feminin: naraţiunea, monologul şi jurnalul. Ce e admirabil e că, deşi volumul a apărut în 1968 (anul revoltelor studenţeşti în care ea şi Sartre, deja sexagenari, s-au implicat ridicol printre maoişti, troţkişti şi alţi adepţi ai extremei stângi care ignorau sau nu voiau să vadă ce înseamnă comunismul real), cele trei psihodrame, având fiecare ca narator-erou o femeie, nu par datate, ating corzi sensibile şi azi. În prima, "Vârsta discreţiei", o profesoară de literatură care şi-a construit toată existenţa în jurul soţului, fiului şi studiului, cade în gol după ieşirea la pensie şi e nevoită să se reevalueze. Fiul, deturnat de o tânără soţie snoabă şi materialistă, renunţă la cariera intelectuală pentru o slujbă mai bănoasă în sistem, soţul savant şi militant, încă în activitate, se înstrăinează, eseul la care ea lucrează, odată publicat, se dovedeşte un eşec. Profesoara se simte trădată pe toate planurile - moral, afectiv, al capacităţii intelectuale - iar la orizont nu întrezăreşte decât degradarea senilă şi moartea. Cea de a doua nuvelă, "Monolog", e discursul torenţial al unei egoiste nevrotice, autoizolată de resentimente faţă de tot ce o înconjoară - familie, societate - după sinuciderea fiicei pentru care se simte vinovată, fapt ce o duce la ură şi scufundare inexorabilă în depresie. În sfârşit, nuvela care dă titlul cărţii este drama unei mame de familie pe cale de îmbătrânire, înşelată de soţ după mulţi ani de căsnicie armonioasă şi care se amăgeşte cu speranţe. În toate, eroinele rănite au convingerea că fiinţa şi valoarea lor depind de felul cum le văd ceilalţi (în special bărbaţii), că justificarea vieţii lor se fondează pe devotamentul de soţie şi mamă, pe abdicare de la propria libertate în favoarea familiei. Ele îşi asumă rolul secundar, dependent, ce le e atribuit prin tradiţie, iar când legăturile se frâng, lumea lor se prăbuşeşte. La aproape jumătate de secol de când au fost scrise, într-o vreme când serialul TV "Neveste disperate" cunoaşte un succes mondial, femeile sfâşiate ale Simonei de Beauvoir continuă să impresioneze, fiindcă situaţiile de viaţă surprinse cu talent de scriitoare rămân plauzibile, mai ales în societăţi conservatoare, precum a noastră.
* Mărgărita Ioana Vulcănescu, "Memorii-Jurnal", vol. I, ediţie îngrijită de Măriuca Vulcănescu, Editura Vitruviu (tel. 0724/90.27.87), 836 p.
Păstrate şi încredinţate tiparului de fiica ei cea mică, ajunsă şi dânsa la senectute, amintirile şi o primă parte din notaţiile zilnice ale Mărgăritei Vulcănescu sunt de mare interes. Şi nu numai datorită personalităţii - recuperate după 1990 - a soţului ei, Mircea Vulcănescu, economist, sociolog, filosof şi scriitor de valoare, ucis la 48 de ani în închisoarea de la Aiud, ci şi ca document de viaţă cotidiană din România primei jumătăţi a secolului trecut. Mărgărita (născută Nicolescu) i-a fost colegă lui Mircea Vulcănescu la facultatea de filosofie şi din 1930 i-a devenit a doua soţie. Tot ce conţine volumul apărut acum n-a fost destinat ochilor străini. Memoriile, redactate târziu, la 79 de ani (a trăit 90, până în 1987) sunt adresate fiicelor şi nepoţilor, iar jurnalul e scris (în franceză) pentru sine însăşi, din nevoia de a se exprima şi a reţine clipa trăită. Aşa cum aflăm din amintiri, memorialista e descendenta unor mari familii boiereşti. Din partea mamei, Alexandrina, provine pe linie feminină din Kretzuleşti, iar din partea soţului acesteia, Ştefan Fălcoianu, comite de Rosetti, din Brâncoveni. (Arborii genealogici publicaţi la sfârşitul volumului dezvăluie şi un teribil secret de familie ce o priveşte direct, dar care e trecut sub tăcere şi în memorii, şi în această primă tranşă din jurnal.) Tot pe linie paternă, copiii Alexandrinei Nicolescu şi ai lui Ştefan Fălcoianu sunt veri primari cu Elena Văcărescu. Celebra Elencuţa ocupă un loc important şi în amintiri, şi în jurnal, fiindcă "sora" cea mai iubită a Mărgăritei, Alexandra (Niniche) a fost toată viaţa nedespărţită de scriitoarea şi diplomata ce dobândise un real prestigiu în Franţa, unde se stabilise. Când s-a născut Mărgărita în familia Fălcoianu-Nicolescu, averea considerabilă se risipise, iar adorata Maman se lupta singură cu sărăcia, în case închiriate, şi se străduia să-şi educe cât mai bine cei patru copii. Singurul ei venit era o pensie modestă de la biserica Kretzulescu, ctitorită de înaintaşa ei, Safta, şi ajutorul unor rude bogate. Figura acestei mame modeste, demne şi capabile de orice sacrificiu pentru copiii ei e reînviată în pagini vibrante de afecţiune, iar evocările copilăriei şi anilor de şcoală, cu numeroase personaje şi scene, sunt încântătoare, aşa cum le retrăieşte, într-o lumină paradisiacă, memorialista trecută prin tragedii, suferinţe şi nedreptăţi strigătoare la cer. Memoriile nu ocupă decât un sfert din volum. Restul e jurnalul ţinut între 1932 şi 1941 în franceză (cu excepţia câtorva luni din 1938 şi 1940 - în română) şi reprodus în original. Nu pot să pricep de ce - cartea fiind destinată cititorilor români, dintre care tinerii nu mai ştiu franţuzeşte - textul nu a fost tradus. Şi de ce nu s-a recurs la un editor profesionist, care să precizeze în note de subsol identitatea multelor nume menţionate şi explicaţii ale evenimentelor istorice din deceniul IV, la care se referă la cald însemnările. Regret cu atât mai mult defectele de editare, cu cât jurnalul (din care se putea face totuşi o selecţie) e foarte interesant ca document de epocă. Avem aici viaţa de zi cu zi a unei doamne din elita intelectuală a vremii, ce frecventa, prin soţul ei, atât grupările Criterioniştilor, monografiştilor lui D. Gusti şi politicienilor de diferite orientări, cât şi, prin relaţii de rudenie, aristocraţia. O doamnă inteligentă, cultivată şi sensibilă care, spre deosebire de majoritatea cucoanelor din mediul ei, avea serviciu (era profesoară la reputate licee bucureştene), se ocupa atent de soţul iubit şi de cele două fiice, Sandra şi Măriuca, dar avea şi o viaţă socială, mondenă, năucitor de intensă. Nu exista zi să nu primească acasă sau să fie invitaţi la prânzuri, ceaiuri şi cine, să asiste la conferinţe, concerte, spectacole. Astfel apar des în jurnal, în calitate de convivi şi prieteni, în momente inedite ale vieţii lor, Mircea Eliade, C. Noica, Mihail Sebastian, Nae Ionescu, Lucian Blaga, E. Lovinescu, Al. Rosetti, Tudor Vianu, Camil Petrescu şi lista e mult mai lungă. Avem însă, mai presus de toate, imaginea vieţii zilnice a lui Mircea Vulcănescu. Deşi poziţiile importante în administraţia naţională şi munca intelectuală îl solicitau enorm, firea lui veselă şi luminoasă, patriotismul, cultul familiei şi prieteniei reies în detalii concrete, foarte vii.