"Nu ti tieme, că-i scăpa!"
"Itt van!" ("Aici!", n.r.), a răcnit, în ungureşte, ofiţerul din dreapta sa, când au ajuns la capătul râpei săpate proaspăt într-un mal de deal din Prundu Bârgăului. Soldatul care mărşăluia în faţă s-a retras, milităreşte, în stânga. Osânditul s-a întors spre dreapta, căutând, parcă, să mai întâlnească o dată, în noaptea oarbă de octombrie, privirea de călău a ofiţerului horthyst. Nu a mai apucat. Plutonierul care-l escorta din spate l-a împuşcat în cap pe tânărul preot Augustin Pop. O izbitură puternică în ceafă, apoi o amorţeală fierbinte i-a cuprins faţa. Totul a amuţit. A tăcut şi îngerul care, pe tot drumul dinspre carceră spre locul execuţiei, îi şoptise într-una: "Nu ti tieme, că-i scăpa!". O clipită s-a mai putut ţine pe picioare. O clipă în care toată viaţa i-a trecut, de la sfârşit spre început, prin faţa ochilor, larg deschişi către moarte. O clipă în care a auzit, din nou, vocea îngerului, şoptindu-i că va scăpa. O vestire ca un abur de har: "Nu ti tieme, că-i scăpa...". Trăise groaza că-l vor împuşca şi-l vor ascunde, de nu-l va mai găsi nimeni să-i pună o cruce la căpătâi. Îi vedea, aievea, pe ceilalţi tovarăşi de suferinţă, închişi în pivniţa crâşmei din Prundu Bârgăului, oameni nevinovaţi, care nu bănuiau ce soartă îi aşteaptă. Revedea lunile lungi de hărţuială de după august '44, zilele de arest şi nopţile de interogatoriu care nu se mai terminau. Îşi amintea de consătenii umiliţi fără motiv de ofiţerii horthyşti. Retrăia cumplita spaimă a românilor, când aflaseră de cedarea Ardealului de Nord, în '40. Îi vedea pe ţărani, strânşi în mijlocul satului, căutând la el, la bunul părinte Augustin Pop, cuvinte de îmbărbătare. Le spusese atunci să fie tari şi să nu se lase călcaţi în picioare. Şi-i amintea, apoi, pe toţi, mai tineri, înainte de război, când lumea era lume. Cu cât drag îi treceau cu toţii pragul bisericii şi cu cât drag le trecea el pragul caselor, ca să-i binecuvânteze... O vedea pe mândra sa preoteasă, atât de frumoasă şi de galantă, în poza din ziua nunţii! Se vedea pe el însuşi, proaspăt absolvent de Teologie, preotul a cărui voce sonoră impresionase auditoriul, pe scena teatrului din Sibiu... Apoi, atâţia şi atâţia oameni dragi i se perindau prin faţă, tot mai repede, tot mai repede, până când, deodată, o lumină orbitoare a pus stăpânire pe toată făptura sa. Genunchii i s-au înmuiat, mâinile i-au slăbit, şi-a scăpat pe jos bocceluţa cu merinde cu care plecase de acasă în arest şi s-a prăbuşit pe marginea prăpastiei, într-o baltă de sânge. Preotul Augustin Pop era primul dintr-un lot de şapte săteni de pe Valea Bârgaielor care aveau să fie duşi la moarte de horthyşti, în blestemata noapte de 10 spre 11 octombrie 1944, cu doar o zi înainte de retragerea trupelor de ocupaţie în faţa ofensivei ruso-române de eliberare a Transilvaniei de Nord...
Lista neagră
Noaptea aceasta rece şi ploioasă de 10 spre 11 octombrie 1944 era ultima într-un lung şir de suferinţe pentru ardeleni. De mai bine de 4 ani, de la cedarea Ardealului de Nord, pe 31 august 1940, peste două milioane şi jumătate de români trăiau sub teroarea regimului lui Horthy Miklos. Zeci de mii de expulzări, zeci de mii de oameni trimişi pe frontul rusesc în "campanii de muncă forţată", plus un întreg sistem de teroare organizat la nivelul fiecărui sat sau oraş din Transilvania. "Liste negre" circulau încă din primele zile prin birourile oficialilor horthyşti, "liste negre" se întocmeau la colţ de stradă, "liste negre" se încropeau, pe şerveţele sau pe margini de ziare, prin crâşme, la colţ de masă. Orice român mai mândru ori mai înstărit putea ajunge, fără nici o vină, pe "lista neagră". Era de ajuns să te duşmănească cineva şi să te pârască autorităţilor. Iar fruntaşii românilor, preoţii, oamenii cu şcoală sau cu bani, învăţătorii erau din oficiu pe "listele negre". Ştiind ce-i aşteaptă, mulţi, mai ales dintre cei tineri, au fugit chiar atunci, în '40, după Diktat, în teritoriile româneşti libere şi s-au înrolat, în mare grabă, în armata română, dornici să pună umărul, când avea să vină ceasul, la recucerirea Transilvaniei de Nord. Alţii şi-au abandonat gospodăriile şi s-au refugiat prin munţi, în încercarea disperată de a se pune la adăpost de şicanele autorităţilor. Zi după zi, situaţia românilor era tot mai grea. Erau evacuaţi din casele lor, erau maltrataţi fără motiv, erau jefuiţi, bisericile le erau distruse, meseriaşilor nu li se mai dădeau autorizaţii de funcţionare, li se bloca posibilitatea de a-şi mai procura materiale, oamenii obişnuiţi erau daţi afară, în masă, din slujbe. Umilinţele merseseră până într-acolo încât tineri români erau înhămaţi la jug, în locul boilor, şi puşi să are pământurile...
În faţa tuturor acestor nedreptăţi cotidiene, românii nu puteau rămâne pasivi. Îşi impuseseră să reziste orice ar fi şi să folosească orice prilej pentru a denunţa nelegiuirile. Dintre oamenii aceştia curajoşi era şi preotul Augustin Pop din Mijlocenii Bârgăului. Un om cu mare credinţă în Dumnezeu şi, mai cu seamă, un om atent la suferinţele enoriaşilor săi. Deşi era bun vorbitor de maghiară şi era folosit adesea de autorităţile din sat pentru realizarea diferitelor formalităţi birocratice, preotul Pop nu era văzut cu ochi buni de noii mandatari din zona Bârgăului, care înţelegeau puterea mare a părintelui în a-i mobiliza pe oameni şi în a le ţine trează speranţa unui viitor mai bun. L-au avertizat încă de la început să aibă grijă mare ce predică în faţa altarului, pentru că sunt cu ochii pe el şi orice cuvânt îi poate aduce condamnarea la moarte!
Cei şapte care au sfidat teroarea
Vestea denunţării Diktatului de la Viena, după 23 august 1944, şi a începerii campaniei pentru recucerirea Ardealului de Nord a turnat gaz pe foc în zonele controlate de trupele lui Horthy. Regimului de teroare programată i-a luat locul haosul urii generalizate, patima răului făcut de dragul răului. Cu cât trupele ruseşti şi româneşti se apropiau mai mult de Pasul Tihuţa, cu atât mai greu le era românilor de pe Bârgaie. La începutul lui octombrie 1944, mai mulţi bărbaţi sunt ridicaţi de jandarmii horthyşti, fără nici o explicaţie, şi încarceraţi la Bistriţa, în condiţii inumane. "Mai întâi sunt bătuţi, fără să fie întrebaţi nimic, fără să li se notifice vreo vină. Apoi încep să curgă ameninţările. «Veţi fi spânzuraţi de limbă dacă nu mărturisiţi cine vă sunt conducătorii şi care dintre voi sunt spioni ai statului român». Spioni? Ce era de spionat, când o lume întreagă ştia, ăsta nu era un secret, că peste tot, în Ardealul de nord-vest, domnea teroarea şi bunul plac, că ocupanţii nu mai ştiau ce să inventeze pentru a demonstra fermitatea şi siguranţa de mână forte a unui stat agresor", povesteşte istoricul şi jurnalistul bistriţean Grigore Traian Pop, începutul unei poveşti ce avea să sfârşească dramatic peste numai câteva zile.
După mai bine de o săptămână de sechestru, într-o încăpere insalubră şi neaerisită, flămânzi, murdari, obosiţi şi maltrataţi, celor din grupul de la Prundu Bârgăului li se dă drumul, fără a li se formula vreo acuzaţie oficială. Printre cei eliberaţi se află Pavel Costea (72 de ani), mic comerciant, tată a zece copii, Leon Vlad (50 de ani), zidar, tată a şapte copii, Vasile Raţiu (41 de ani), croitor, tată a şase copii, Gheorghe Popandron (62 de ani), agricultor, tată a şase copii, Simion Rogină (48 de ani), muncitor forestier, tată a şase copii, tânăra Lucreţia Tanca (25 de ani) şi părintele Augustin Pop (43 de ani). Majoritatea fuseseră pârâţi la autorităţile ungureşti pentru că se plângeau de relele tratamente de care aveau parte românii după cedarea Ardealului, ori erau bănuiţi că întreţin legături cu cei fugiţi în munţi. Unii dintre ei, precum Vasile Raţiu sau Pavel Costea, erau oameni puternici în zonă, genul de români care nu se lăsau călcaţi în picioare nici în ruptul capului. La fel ca şi părintele Pop, care fusese supus domiciliului forţat încă din 1940, cu toţii erau sub stricta observaţie a horthyştilor, bănuiţi că ar fi spioni români şi că ar agita lumea împotriva statului maghiar. Conştienţi de nevinovăţia lor şi de aberaţia arestului la care fuseseră supuşi, oamenii cer, imediat după eliberare, să fie duşi înapoi la Prundu Bârgăului cu camionul, aşa cum au fost aduşi. Înfuriaţi pe atitudinea demnă şi curajoasă a "agitatorilor români", comandanţii horthyşti decid, tacit, executarea acestora.
"Lege le trebuie? Lege le dăm! Legea noastră!"
Urcaţi în camion, suspecţii sunt puşi sub pază militară, deşi, oficial, li se spusese că sunt liberi. Părintele Pop e lăsat să coboare la Mijlocenii Bârgăului, acolo unde era parohia sa, iar restul sunt duşi la Prundu Bârgăului. Ajunşi lângă fostul hotel din centrul satului, transformat în cazarmă de trupele lui Horthy, sătenii sunt preluaţi de militarii garnizoanei din localitate şi, sub pretextul că urmează să li se scrie certificatele de punere în libertate, sunt, de fapt, arestaţi din nou. Preotul Augustin Pop este adus şi el, laolaltă cu ceilalţi. Era la a şasea arestare de la cedarea Ardealului! A doua zi după reîncarcerare, grupul celor şapte e vizitat de tânăra Eugenia Rogină, fiica lui Simion Rogină, unul dintre arestaţi. Sedus, probabil, de frumuseţea fetei, soldatul ungur care-i păzea pe ostatici îi spune fetei că se pregăteşte asasinarea grabnică a tuturor arestaţilor şi o sfătuieşte să-i îndrume să evadeze peste noapte. Se oferă să-i însoţească el însuşi, deghizat în haine civile, căci nu voia să fie parte la masacrul ce se punea la cale. Arestaţii refuză însă, pentru că se ştiau nevinovaţi, iar fuga ar fi însemnat, credeau ei, confirmarea vreunei vinovăţii. Apoi se temeau să nu fie vreo capcană întinsă de horthyşti, prin care să-şi justifice intenţiile de a-i lichida, tocmai sub pretextul evadării. Aveau să-şi dea repede seama că santinela maghiară fusese omenoasă şi cinstită. Chiar a doua zi, pe 9 octombrie, cei şapte sunt luaţi sub escortă şi scoşi din sat, chipurile, să fie duşi la muncă, să-şi răscumpere mâncarea pe care o mâncau şi apa pe care o beau în arest. Horthyştii plănuiseră să-i ducă într-o pădure, departe de ochii lumii, şi să-i execute acolo. Numai că oamenii rămaşi în sat, femeile şi copiii, mai cu seamă, se iau după grupul condamnaţilor şi zădărnicesc planurile soldaţilor. "La întoarcerea în sat, mama le-a ieşit în cale. Avea cu ea, sărăcuţa, pe cei cinci copii şi era însărcinată cu mine, în trei luni! S-a strecurat până la tatăl meu, să-l strângă în braţe, moment în care santinelele au tăbărât pe ea. Au băgat baioneta între ea şi tata, ca să-i despartă", îmi povesteşte, cu lacrimi în ochi, Leon Raţiu, fiul pe atunci nenăscut al patriotului bistriţean Vasile Raţiu. O smulg pe Sabina, pe mama sa, o lovesc cu bestialitate şi o fugăresc până când aceasta reuşeşte să se ascundă. Abia atunci când apucă să-şi tragă sufletul, vede că bestiile îi străpunseseră un sân cu baioneta...
Forţaţi de săteni să se replieze, militarii decid să treacă la planul B. Aveau să-i ucidă pe români unul câte unul, la adăpostul nopţii, profitând de starea de urgenţă declarată în zonă. În seara zilei următoare, un subofiţer intră în arest şi le spune că vor fi duşi, pe rând, la "ascultare", în faţa unei comisii germane. "Să spună drept" despre ce-or fi întrebaţi şi-apoi, gata, e liber fiecare să se ducă la casa lui!
Evadare din moarte
Primul chemat la "interogatoriu" e preotul Augustin Pop, din Mijlocenii Bârgăului. E dus într-o grădină, departe de ochii lumii. Urmează o execuţie sumară, fără drept de apel. Simplu, fără complicaţii: un glonte tras în cap, cu revolverul, de la 10 centimetri.Victima cade într-o baltă de sânge. E buzunărită rapid de puţinele lucruri personale pe care le avea asupra sa. I se ia pulsul. "E mort, hai că mai avem şase, nu e timp!". E luat pe sus şi aruncat în fundul gropii comune, în mocirlă... Şocul căzăturii îl trezeşte însă din inconştienţă pe împuşcat. Nu murise. Îşi pipăie faţa năclăită de sânge şi tină, îşi strânge degetele unul câte unul, oscior cu oscior, şi înţelege, abia atunci, că nu e într-un delir, că nu are vreo viziune de dincolo de moarte, ci că e viu! Ca prin minune, glonţul intrase pe sub urechea dreaptă şi ieşise pe sub ochiul stâng, fără să atingă vreo zonă vitală! Preotul Augustin îşi aminteşte vocea şoptită a îngerului şi decide, cu ultimele puteri, să lupte pentru viaţa sa, să lupte pentru amintirea colegilor lui de suferinţă, care aveau să-i urmeze la execuţie. "Găsindu-mă întreg, mi-am ridicat puţin capul şi am privit în jos, să văd dacă sunt plecaţi călăii. Fiind întuneric, un trunchi de măr m-a indus în eroare. Vedeam în el pe soldatul cu arma pe umăr. Un fior rece a trecut prin mine, la gândul că sunt păzit şi nu pot scăpa. M-am ridicat în picioare, mi-am şters cu mâna sângele închegat de pe faţă şi ochi, după care am plecat spre soldat, ca să fiu împuşcat a doua oară, măcar să scap de suferinţă. Ajungând în apropierea aşa-zisului soldat, am văzut realitatea: un trunchi de măr cu o creangă uscată în vârful lui. Starea mea sufletească s-a schimbat. Mi-am zis: sunt scăpat", povesteşte părintele Augustin Pop, într-un raport predat autorităţilor bisericeşti superioare, în februarie 1945.
"M-am ridicat cu mari eforturi şi am fugit ca să nu îmi fie găsită urma. După o alergare de 100 de metri, printr-o grădină noroioasă, m-am oprit. M-am aşezat pe un răzor ca să mă odihnesc puţin, când, deodată, aud împuşcături. Osânditul al doilea era în locul meu... M-am speriat. M-am ridicat şi am pornit înainte, cu paşi slabi. Sângele îmi tot curgea vale, pe haine". Ajunge la un gard, pe care nu îl poate trece. Apoi cade într-un şanţ şi, vrând să iasă din el, se împiedică de un alt gard, de sârmă ghimpată, rănindu-se şi sfârtecându-şi hainele. Într-un târziu dă, pe o cărare, de o casă locuită de două femei. "Bunele femei îndată m-au spălat de sânge, şi cu o pânză de cânepă m-au legat la cap, în nădejdea că acesta va înceta să mai curgă". Se ascunde în şură, apoi în ieslea vitelor. Acolo, răpus de durere şi de emoţie, părintele Augustin Pop avea să audă cum erau ucişi, unul câte unul, ultimii lui tovarăşi de suferinţă din beciul crâşmei din Prundu Bârgăului. După ce îi execută pe toţi, jandarmii unguri scotocesc prin tot satul după popa care se ridicase din groapă după ce fusese împuşcat în cap. Răvăşesc casele şi şurile oamenilor, dar se opresc chiar atunci când ajung în gardul curţii celor două femei care-l ascundeau pe preot. Îngerul de sub Vârful Heniului îl ocroteşte, încă o dată, pe părintele Augustin Pop!
Minunea
A doua zi dimineaţa, nu mai e ţipenie de horthyst pe Valea Bârgăului. Trupele româno-ruseşti străpunseseră rezistenţa din Pasul Tihuţa. Părintele Pop le mărturiseşte tuturor celor din Prund despre noaptea de coşmar căreia îi supravieţuise. Se duce şi le arată oamenilor locul gropii comune, iar bârgăoanii, îngroziţi de cele auzite, se apucă imediat să-şi caute morţii. Părintele Augustin se duce apoi, pe propriile picioare, la ai lui, în Mijloceni. Povestea popii care s-a trezit din mormânt, după ce fusese împuşcat în cap, ajunsese deja prin satele din jur, iar lumea iese pe la porţi să vadă aievea marea minune dumnezeiască. Cu toţii mulţumesc cerului şi se roagă pentru grabnica însănătoşire a bunului părinte Augustin. Săptămâni bune boleşte preotul din Mijlocenii Bârgăului, până când infecţia dispare şi poate să-şi mişte maxilarul lovit de glonţ. Se tratează numai cu leacurile băbeşti cunoscute prin părţile Bârgaielor, iar de hrănit, se hrăneşte doar cu lapte amestecat cu miere. Un veritabil pelerinaj începe la căpătâiul lui, "prin minune Dumnezeiască supravieţuitor", cum avea să se semneze şi să se prezinte de atunci înainte Augustin Pop, aducând mulţumire Cerului, de fiecare dată când amintea de modesta sa persoană. Oameni din întreaga zonă vin să-l vadă pe părintele binecuvântat de Dumnezeu şi să se roage alături de el.
"Doamne, Cela ce prin puterea minunilor Tale Dumnezeieşti, din şapte persoane osândite la moarte singur pe mine m-ai scăpat la viaţă, trimite darul vindecărilor Tale asupra ranelor mele şi mă vindecă, spre a-Ţi cânta şi preamări minunile Tale, în toată viaţa mea!", se roagă părintele, cu vocea lui sonoră, la prima slujbă pe care o ţine în bisericuţa din Mijloceni, după drama din octombrie '44. Biserica e plină de oameni, e plină de emoţie, e plină de lumină. Oameni din şapte sate se adună, îmbrăcaţi ca de praznic împărătesc, în straie populare, aşa cum îi învăţaseră mereu popa Augustin şi preoteasa Rafila. Părintele Pop e din nou în altar, după ce s-a întors din moarte. Asta da, sărbătoare, pentru bârgăoani! În biserică, lumea plânge de câte ori părintele pomeneşte, în timpul Liturghiei şi, apoi, al predicii, despre minunile lui Dumnezeu. Le vorbise mereu despre ele părintele Pop, dar acum el însuşi, predicând în faţa altarului, senin şi plin de viaţă, cum îl ştiau, el însuşi e marele miracol din viaţa lor...
"Comuniştii nu au văzut cu ochi buni puterea pe care părintele o avea în rândul oamenilor. Au interzis popularizarea poveştii sale şi l-au ameninţat, ca şi horthyştii, să aibă grijă ce vorbeşte. Abia după '60 şi ceva s-au mai îndreptat lucrurile, iar el a fost tratat ca un martir, cum şi era, de fapt", îmi povesteşte doamna Maria Holbură, care a locuit cu familia sa în gospodăria părintelui Pop, cel care i-a fost ca un bunic. Şi-l aminteşte ca pe un om bun şi de ispravă, căutat de enoriaşi şi pentru sfaturi practice, căci era un gospodar cum nu era altul pe Bârgaie, dar, mai ales, pentru îndrumări sufleteşti. Veneau de peste tot la el să se spovedească, veneau şi dădeau slujbe când aveau un necaz. Credeau în puterea mare a lui Augustin Pop, părintele pe care Dumnezeu, în mare mila lui, îl ţinuse în viaţă să le fie reazem şi încredere. Părintele îi primea şi îi asculta pe toţi, cu infinită răbdare, îşi aminteşte doamna Maria. Apoi îi conducea pe toţi până la poarta casei şi, până să se despartă, se apropia de ei şi le şoptea: "Nu ti tieme, că-i scăpa!", cu vocea aceea caldă şi catifelată, ca un abur de har, a îngerului păzitor ce-l însoţise în noaptea masacrului din Prundu Bârgăului.
*
Victimele masacrului din Prundu Bârgăului au fost dezgropate a doua zi, la indicaţiile părintelui Augustin Pop. O fotografie păstrată de Pavel Costea, fiul martirului cu acelaşi nume, devoalează drama momentului, în cele mai dureroase detalii. O mamă veghează la căpătâiul fiului, o fiică plânge la pieptul străpuns de gloanţe al tatălui. Trupul Lucreţiei Tanca, cea mai frumoasă fată din Prundu Bârgăului, nu apare în poză. Oamenii povestesc, însă, despre disperarea tatălui său adoptiv, când a găsit-o batjocorită şi împuşcată de bestiile horthyste. Ajuns în sat la patru zile de la masacrul în care a pierit tatăl său, tânărul Pavel Costea, care avea 21 de ani pe atunci, a început, pe cont propriu, o investigaţie privind împrejurările în care au fost împuşcaţi cei şapte martiri români. A strâns date, a vorbit cu oamenii din sat, a vorbit cu reprezentanţi ai nou-înfiinţatului Tribunal al Poporului. S-a dus pe banii lui până la Cluj, i-a ajutat cu bani şi pe alţii, ca să poată merge la proces şi să spună adevărul întreg al micimii omeneşti căreia îi căzuseră victime oameni nevinovaţi. Aşa a aflat că cel puţin trei dintre cei de pe "lista neagră" fuseseră turnaţi autorităţilor de către poştăriţa din sat, Vokalek Maria, o femeie de o răutate inimaginabilă. Nu doar că i-a turnat, dar a şi insistat să fie ucişi, pentru că sunt periculoşi!
Opt oameni au fost găsiţi vinovaţi pentru crimele de la Prundu Bârgăului, trei pentru crime de război, trei pentru complicitate, iar soţii Vokalek, Maria şi Ioan, pentru instigare la crime de război, într-o decizie din 1946 a Tribunalului Cluj. Complicii au primit câte 25 de ani de muncă silnică. Restul auprimit condamnare la moarte. Nici unul dintre vinovaţi nu era, însă, de găsit la acel moment. Ulterior, la apel, pedeapsa Mariei Vokalek avea să fie preschimbată la 2 ani de închisoare, se pare, la intervenţiile comuniştilor maghiari pe lângă comuniştii români. Nimeni nu ştie dacă măcar această pedeapsă a fost executată... Ce se ştie, însă, cu siguranţă, e că urmaşii familiei Vokalek au trăit şi trăiesc liniştiţi în România, unii ocupând funcţii importante, iar la finele anilor '90, au primit sume mari ca despăgubire, pentru averile abandonate de familia lor când a fugit, alături de trupele de ocupaţie, pentru a scăpa de răspunderea pentru masacrul din 10 spre 11 octombrie 1944.
Imagini din arhivele doamnei Maria Holbură, ale domnilor Pavel Costea şi Leon Raţiu şi fotografii ale autorului.