"Ruperea USL, un divorţ aşteptat"
- Uniunea Social-Liberală (USL) s-a rupt, într-un final, în mod oarecum previzibil. PNL a trecut în opoziţie. Vă rugăm să reamintiţi cititorilor noştri, reperele acestui divorţ. Cum s-a ajuns aici?
- Deşi ruperea USL era anunţată cam de când s-a născut, momentul producerii acesteia nu l-a intuit nimeni. Comentatorii politici opinau că PNL se va separa de PSD după alegerile europarlamentare. Pe Victor Ponta, în mâna căruia era decizia, de fapt, abia atunci l-ar fi aranjat mai bine, pentru că i-ar fi lăsat astfel mai puţin timp de opoziţie lui Crin Antonescu, până la alegerile prezidenţiale. Ceva a grăbit, însă, un deznodământ aşteptat. Partidele din USL nu au fost luate pe nepregătite. Dovadă că PSD nici nu s-a ocupat de guvernare în ultimul an, ci de racolarea de parlamentari de la PDL şi PP-DD şi de negocieri cu UDMR, pentru a-şi asigura o majoritate parlamentară şi fără PNL. Pe scurt, o simplă formalitate, cum era înlocuirea - cerută chiar de PNL - a unor miniştri liberali, deveniţi cam prea apropiaţi premierului Victor Ponta, şi numirea ca ministru de Interne şi vicepremier a lui Klaus Iohannis, a dus, după trei săptămâni de false negocieri, la retragerea PNL de la guvernare. Înainte de asta, PSD a creat o altă alianţă electorală, Uniunea Social-Democrată (USD), împreună cu PC şi UNPR, două partiduleţe-satelit. Înfiinţarea USD a fost pentru PNL semnul indubitabil că PSD nu vrea, cu adevărat, să-l susţină la preşedinţie pe Crin Antonescu şi că liberalii vor fi basculaţi de la guvernare, la momentul potrivit. De altfel, era limpede de la început că PSD, partidul cel mai mare din ţară şi cu un orgoliu proporţional, nu va accepta să sprijine la preşedinţia statului un liberal sau orice alt candidat din afara sa. Tradiţia este ca preşedintele partidului să candideze şi la preşedinţia ţării. Că PSD a pierdut alegerile prezidenţiale din 2004 încoace este altă discuţie, dar ambiţia de a avea din nou candidat este evidentă. Exista o puternică presiune din interior, ca PSD să aibă propriul candidat.
- De ce credeţi că PNL s-a dovedit de data aceasta inflexibil? Miza numirii lui Iohannis vicepremier era chiar atât de importantă, ori a fost un pretext pentru scindarea USL, dorită, deopotrivă, şi de liberali?
- Cred că a fost picătura care a umplut paharul. S-au acumulat nemulţumirile, până când nu a mai fost posibilă nicio înţelegere. La fel de bine ne putem întreba: dacă pentru liberali nu era mare lucru să renunţe la numirea lui Klaus Iohannis ca vicepremier, ce capăt de ţară era pentru Ponta să facă, totuşi, această numire? Până la urmă, niciunul dintre cele două partide principale ale USL nu mai voia să persiste în această alianţă, dar fiecare a vrut să pară cel părăsit, iar celălalt să achite cheltuielile de divorţ sau de înmormântare, cum vreţi s-o luaţi. N-ar trebui însă să ne mire atât destrămarea USL... Este aproape o fatalitate ca orice alianţă între partidele româneşti să aibă termen redus. Şi Convenţia Democratică s-a destrămat, la un moment dat, după câştigarea alegerilor, la fel şi Alianţa Dreptate şi Adevăr şi, la fel, "Pactul pentru România" dintre PDL şi PSD, din 2009. Mulţi regretă sfărâmarea "speranţei" numită USL. Dar nu văd de ce. Pentru că o alianţă-mamut, cu o susţinere în Parlament de peste 70% (nu dată de electorat, ci în bună măsură de traseismul politic) a ratat toate obiectivele importante pe care şi le-a propus: de la modificarea Constituţiei, până la privatizarea strategică a unor firme de stat. Cu o asemenea majoritate, USL n-a construit nimic, ci numai a introdus noi taxe, le-a mărit pe cele vechi şi a întreţinut un mediu politic toxic, bazat pe ură. Dar să vedem şi o parte bună a situaţiei: prin desfiinţarea USL, Victor Ponta îşi mai pierde din siguranţa de sine care îl îndeamnă la abuzuri, iar prin Parlament nu vor mai putea trece aşa uşor tot felul de legi ticluite pentru clientela politică.
"Ar trebui ca SUA, UE şi NATO să-şi dovedească puterea"
- PSD şi-a găsit aliaţi pentru a trece un nou guvern prin Parlament. Putem fi, totuşi, liniştiţi, în privinţa stabilităţii politice din ţară, într-un moment în care la graniţe se anunţă război?
- Din păcate, continuă instabilitatea politică, manifestă de o lună de zile, de când se tot discută despre noi miniştri în guvern şi de când orice mişcare a îngheţat în ministerele vizate pentru înlocuirea şefilor. S-au tras sfori, nu s-a guvernat (asta în cazul că am admite că USL a guvernat vreun moment de când a ajuns la putere). Nesiguranţa se perpetuează, pentru că miniştrii nou votaţi în Parlament nu primesc încă mandatele de la preşedintele statului. Există un conflict instituţional pe motive constituţionale între preşedinţie şi guvern. Prin urmare, instabilitatea politică va mai dura, cel puţin până când vom avea un nou guvern instalat legal la Palatul Victoria.
- Oare liderii USL nu ştiau că în Ucraina este o situaţie explozivă, care ar putea duce la război civil sau chiar la un conflict armat în regiune? Nu aveau informaţii despre ce ar însemna ca România să nu aibă un guvern funcţional, în condiţiile apariţiei unor ameninţări la graniţele sale? Şi dacă ştiau toate acestea, de ce n-au amânat răfuiala lor?
- Sigur că ştiau, fie şi măcar pentru că stau mai mult prin studiouri de televiziune şi ar fi putut vedea acolo ce se întâmplă în Ucraina. Şi ar trebui să le fie şi lor clar că situaţia din Ucraina ne afectează şi pe noi, chiar dacă nu ne este ameninţată integritatea teritorială. Este ca şi cum s-ar bate vecinii din apartamentul de lângă noi. Zgomotul şi furia tot ne deranjează, chit că nu ni se dă foc la uşă. Dar este mai grav de atât, căci Rusia a invadat un stat suveran! Conflictul se poate extinde şi în Transnistria, şi în Republica Moldova. Oricum, această înfruntare de forţe armate dintre Rusia şi Ucraina complică situaţia în toată Europa, iar de aici vine un alt şir de consecinţe şi pentru noi. În acest context, era nevoie de o mai mare responsabilitate din partea politicienilor români. Dar când au avut-o, oare? Slavă Domnului că speranţele pentru soluţionarea paşnică a neînţelegerilor dintre Ucraina şi Rusia nu stau în politicienii români, ci în cei de la Washington şi Bruxelles, deşi, sub administraţia Obama, SUA au devenit foarte îngăduitoare cu Rusia, iar politica externă a UE pare cam confuză. Ar trebui ca SUA, UE şi NATO să-şi dovedească puterea acum şi să-şi bine merite, astfel, speranţele puse în ele de atâtea state. Dacă nu intervin să oprească o agresiune a Rusiei asupra unui stat suveran, semnalul e foarte prost. Ne putem gândi că toţi suntem fără apărare în faţa Rusiei şi că eforturile făcute pentru aderare la UE şi NATO şi banii plătiţi pentru funcţionarea acestora sunt degeaba. SUA, UE şi NATO nu trebuie să mai întârzie deloc. Să nu facă precum pompierii aceia care ajung prea târziu şi, dintr-o casă întreagă, mai salvează un dulap.
"Dispariţia USL va costa şi PSD, şi PNL"
- Cine câştigă şi cine pierde de pe urma despărţirii liberalilor de socialişti?
- Amândouă partidele pierd. Dintr-un divorţ, ambii soţi ies mototoliţi. Chiar dacă zici că te-a înşelat şi te-a bătut nenorocitul, tot ai şi tu partea ta de vină, că l-ai luat sau că ai răbdat până atunci. PSD s-a autovictimizat, făcând pe sedusa şi abandonata, dar tot pică prost. PSD are însă un potenţial de manipulare mediatică mult mai mare şi încă un atu: premierul, care deţine pâinea şi cuţitul. Deci, PSD e în poziţia de a-şi diminua pierderile. Şi a şi făcut-o, propaganda funcţionând la capacitate maximă. A apărut deja un sondaj de opinie, în care PNL şi Antonescu s-au prăbuşit în prăpastia opţiunilor de vot, în schimb PSD e pe la 42%, triumfător. Asta nu înseamnă că nu va veni un moment când toate acumulările negative, de la teleguvernarea lui Ponta, până la ruperea USL, se vor contabiliza în contul PSD. Victor Ponta a intrat pe o pantă descendentă şi e conştient că este posibil să tot scadă în preferinţele electoratului. De aceea ezită să candideze la preşedinţie, deşi este încă cel mai bine plasat în sondaje. Ponta ştie că, dacă va pierde alegerile prezidenţiale, va pierde tot. Dacă va fi numit un preşedinte al statului de la alt partid, e foarte probabil să nu mai fie menţinut ca premier.
- Călin Popescu Tăriceanu, fost preşedinte al PNL şi fost premier, a părăsit partidul şi a încercat să se alăture guvernării PSD. Ce l-a determinat să facă această mişcare sinucigaşă politic?
- Cea mai nevinovată supoziţie este că prostia. La celelalte nu vreau să mă gândesc. Se spune că atunci când două lucruri se întâmplă deodată, este vorba de coincidenţă, iar când se întâmplă trei, este o conspiraţie. Ei, aici sunt vreo trei, prin urmare poţi să presupui orice. Dar nu vreau să-l bănuiesc pe Tăriceanu mai mult decât de un gest extrem de scârbos, poate chiar cel mai scârbos din ultimii 25 de ani, deşi au fost foarte multe şi e greu să faci un clasament. De ce? Pentru că vine de la o persoană de la care totuşi nu te aşteptai, deşi Tăriceanu a făcut multe nefăcute. În anii '90, a rupt PNL şi s-a dus lângă FSN, pe urmă, în anii 2000, a rupt Alianţa DA şi a dat PDL afară de la guvernare, apoi l-a suspendat din funcţie pe preşedintele Traian Băsescu, care îl numise premier. Cu toate acestea, avea o imagine bună în continuare, de tip elegant, de june prim, la a treia tinereţe şi la a şasea căsătorie... Una peste alta, avea un aer de actor bătrân, dar simpatic, care a jucat câteva roluri interesante în tinereţe. Acum, însă, după ce Delegaţia Permanentă a PNL a votat cu o majoritate covârşitoare ieşirea din USL şi de la guvernare, gestul domnului Tăriceanu de-a merge de unul singur la Ponta, să-şi ofere serviciile, este foarte scârbos. Mulţi l-au suspectat că l-a lovit senilitatea, că a avut un atac cerebral, că a dat în Alzheimer... Eu cred că a fost criza supremă a lipsei de caracter a domniei sale. După care, a anunţat că face şi un partid: Partidul Reformator Liberal (PRL). Vorba aia: când o face plopul pere şi răchita micşunele, atunci va face şi d-l Tăriceanu un partid. A fost penibil! Victor Ponta a agreat această dezertare şi a declarat, chiar, că Tăriceanu ar putea fi candidatul USL la preşedinţie. Ba, a mers până într-acolo cu pierderea de sine, încât a vorbit despre un tandem Tăriceanu-Ponta. Probabil că a vrut să mimeze existenţa USL în continuare, înlocuind PNL cu PRL şi pe Antonescu cu Tăriceanu. Noroc că l-a trezit Liviu Dragnea, care a spus că PSD nu poate face alianţe cu persoane fizice.
"În 25 de ani, în care s-a aflat în cea mai mare parte la guvernare, UDMR n-a făcut nici măcar un podeţ, construit pe dreapta, cum intri în Harghita"
- Pentru a guverna, PSD are nevoie de UDMR, iar UDMR nu vine niciodată gratis "în ajutor". Ce va mai obţine partidul maghiarilor de această dată?
- UDMR a cerut un post de vicepremier, două de miniştri, trei de prefecţi în judeţe unde maghiarii sunt majoritari, vreo opt de secretari de stat şi mai multe de şefi de agenţii guvernamentale. De asemenea, UDMR are pretenţii legislative: să fie adoptat statutul minorităţilor în varianta sa, să se introducă limba maghiară în domeniul sănătăţii, să fie atârnat şi steagul secuiesc pe instituţiile din Harghita, Covasna şi Mureş. Deci, scump! Faţă de cererile astea, pretenţia PNL, cu Iohannis ministru de Interne şi vicepremier era o bagatelă. În plus, solicitările UDMR modifică programul de guvernare, ceea ce obligă guvernul să treacă noul program prin Parlament. Aşa a şi început o luptă pe articolele din Constituţie, între guvern şi preşedinţie. Victor Ponta invocă articolul 85, care se referă la remanierea guvernului şi care spune că e suficient ca premierul să meargă în Parlament pentru validarea noilor miniştri; Traian Băsescu invocă articolul 102, unde scrie clar că guvernul funcţionează pe baza programului de guvernare aprobat de Parlament. Prin urmare, Victor Ponta ar trebui să solicite să fie desemnat premier din partea noii construcţii politice (PSD, PC, UNPR plus UDMR) şi să alcătuiască un nou guvern, care să-şi asume în Parlament noul program. Dar Ponta ştie că nu ar mai fi desemnat premier de către preşedintele Traian Băsescu, aşa încât încearcă să scape numai cu o vizită în Parlament, unde şi-a aranjat majoritatea. Din păcate, această prezenţă costisitoare şi consumatoare de energii a UDMR la guvernare nu se anunţă profitabilă deloc pentru ţară. În 25 de ani în care s-a aflat în cea mai mare parte la guvernare, UDMR n-a făcut nimic. Liderii săi nu se pot lăuda nici măcar cu un podeţ construit pe dreapta, cum intri în Harghita.